Zelf stenen maken deel 2

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
marc_alderliesten

Re: Zelf stenen maken deel 2

Bericht door marc_alderliesten » 01 sep 2015, 16:41

oostijnoo schreef:Hoe loopt het inmiddels met deze bak ...?
Tijd voor een update.
Er is inmiddels een heleboel veranderd, ik heb een nieuw topic aangemaakt in: viewtopic.php?f=6&t=16283#p129280 om e.e.a. wat overzichtelijk te houden.

de ware

Bericht door de ware » 06 sep 2016, 13:51

Toevallig op dit topic terecht gekomen. Ben zelf aan het experimenteren met zelfgemaakte rotsen. gezien de afmetingen van mijn bak kom ik anders aan een onzinnig gewicht aan rotsen, de grootste exemplaren zijn bovendien nauwelijks te tillen...

In experimentele fase:

- afdruk maken van echte stenen (cfr siliconemal in dit topic).
Die siliconen zijn inderdaad onbetaalbaar als je veel en grote blokken wil maken.
Bij wijze van alternatief ben ik - geïnspireerd door Mythbusters - aan de slag met 'ballistic gel'. Hobbyschutters maken die vaak zelf aan de hand van gelatine. Het voordeel is dat dit herbruikbaar is (kan gewoon weer worden gesmolten) en zeer goedkoop. Momenteel heb ik een experimentje lopen met 100g gelatine (gewoon uit het grootwarenhuis - er bestaan sterkere professionele varianten) in 1,5 l water. Dit bleek net niet sterk genoeg om de ingegeoten steen zonder scheuren te verwijderen. Desalniettemin een voldoende bruikbare mal overgehouden om deze toch eens met mortel te vullen om reeds een eerste resultaat te zien. Afhankelijk van het resultaat beslis ik al dan niet om een kg prof. gelatine te kopen (2 x zo sterk als deze uit het grootwarenhuis) en daarmee verder te experimenteren...

- Zelf stenen maken op basis van piepschuim (Tempex) of op een structuur van kippengaas.
Voor het aanbrengen van textuur heb ik een 'siliconematje' gemaakt dat uitgerold is op een real live rotsblok. Voor het siliconematje heb ik silicone gemengd met maiszetmail tot een kneedbare massa. -> ligt te drogen, we zien wel.

- de holle stenen van topicstarter zijn ongetwijfeld een goede schuilplaats voor de vissen. Ik vraag mij echter af in hoeverre je de vissen dan nog te zien krijgt. Voorlopig geef ik de voorkeur aan gevulde exemplaren. Als vulling zou ik een mortel gebruiken van cement gemengd met zitzakvulling (tempexbolletjes). Die zitzakvulling kost iets van een 20 EUR voor 150 liter...

Dit alles uiteraard zonder enige afbreuk te willen doen aan de rotsen van TS, die zien er schitterend uit.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 06 sep 2016, 14:59

de ware schreef:de holle stenen van topicstarter zijn ongetwijfeld een goede schuilplaats voor de vissen. Ik vraag mij echter af in hoeverre je de vissen dan nog te zien krijgt. Voorlopig geef ik de voorkeur aan gevulde exemplaren. Als vulling zou ik een mortel gebruiken van cement gemengd met zitzakvulling (tempexbolletjes). Die zitzakvulling kost iets van een 20 EUR voor 150 liter...

Dit alles uiteraard zonder enige afbreuk te willen doen aan de rotsen van TS, die zien er schitterend uit.
Hou wel rekening met het enorme drijf vermogen van tempex.

de ware

Bericht door de ware » 06 sep 2016, 15:26

sieb amoraal schreef:
de ware schreef:de holle stenen van topicstarter zijn ongetwijfeld een goede schuilplaats voor de vissen. Ik vraag mij echter af in hoeverre je de vissen dan nog te zien krijgt. Voorlopig geef ik de voorkeur aan gevulde exemplaren. Als vulling zou ik een mortel gebruiken van cement gemengd met zitzakvulling (tempexbolletjes). Die zitzakvulling kost iets van een 20 EUR voor 150 liter...

Hou wel rekening met het enorme drijf vermogen van tempex.
Als ik bovenstaande nalees zie ik dat ik mij niet voldoende duidelijk heb uitgedrukt. Buitenste laag moet sowieso in gewone mortel of tegellijm, de holte daarbinnen kan worden gevuld met de 'tempexmortel'. Kunst zal zijn de dikte van de buitenlaag zo aan te passen dat de stenen net zinken.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 08 sep 2016, 14:41

Leuk, ik ben erg benieuwd naar je test met de gelatine, klinkt veel belovend, is dat na uitharding voldoende stevig om cement/tegellijm in te gieten? Anders moet je de buitenkant wellicht tijdelijk ondersteunen met gips o.i.d. om de vorm vast te houden. (mijn testmal met silicone veranderde iets van vorm na het vullen door het gewicht). Een speciekuip vullen met nat zand kan ook voor tijdelijke ondersteuning zorgen natuurlijk.

Over het 'niet zien van vissen' heb ik mijzelf nooit druk gemaakt, ik zie 90% zwemmen en waar behoefte kunnen ze zich afzonderen. Hier maken vrouwtjes met eitjes, jongen etc. dankbaar gebruik van.

de ware

Bericht door de ware » 08 sep 2016, 17:06

marc_alderliesten schreef:Leuk, ik ben erg benieuwd naar je test met de gelatine, klinkt veel belovend, is dat na uitharding voldoende stevig om cement/tegellijm in te gieten? Anders moet je de buitenkant wellicht tijdelijk ondersteunen met gips o.i.d. om de vorm vast te houden. (mijn testmal met silicone veranderde iets van vorm na het vullen door het gewicht). Een speciekuip vullen met nat zand kan ook voor tijdelijke ondersteuning zorgen natuurlijk.

Over het 'niet zien van vissen' heb ik mijzelf nooit druk gemaakt, ik zie 90% zwemmen en waar behoefte kunnen ze zich afzonderen. Hier maken vrouwtjes met eitjes, jongen etc. dankbaar gebruik van.
De gelatinetest is deels succesvol gebleken. Mits wat verder experimenteren is dat op termijn zeker een mogelijkheid om duplicaten te maken van echte stenen. Op de planning staat echter om ook eerst eens met kippengaas en papier maché aan de slag te gaan en te zien hoe dat loopt. Bij het gelatineverhaal was de insteek immers dat ik die gelatine meermaals ging kunnen hergebruiken. Ik stel echter vast dat er aan het huidige gelatinemengsel (nu 1 week oud) reeds een geurtje komt. Mogelijks zou dit beter zijn wanneer ik deze werken in de winter zou uitvoeren bij een wat lagere omgevingtemperatuur...

Een klein vraagje aan u als ervaringsdeskundige.
Om de steenstructuur op de namaakrotsen over te brengen heb je een siliconematje gemaakt. Als alternatief zou ik dit kunnen proberen met plasticine (ik ben vrij zeker dat ik dat uit de speelgoedkast van mijn kinderen kan ontvreemden zonder dat ze het merken :mrgreen: ). plasticine kost geen 10 EUR voor een kilo en zou steeds herbruikbaar zijn. In tegenstelling tot uitgeharde silicone kan plasticine wel vervormen. Zou dit sterk genoeg zijn om structuur over te brengen op tegellijm of mortel?

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 09 sep 2016, 10:26

Je zou ipv. gelatine tevens alginaat kunnen gebruiken. Is stevig, alleen hergebruik is wel lastig vermoed ik
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Plaats reactie