Zelf stenen maken deel 2

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
pleke007
Contacteer:

Re: Zelf stenen maken deel 2

Bericht door pleke007 » 30 sep 2014, 11:39

Marc, allereerst mijn complimenten. Ziet er op het oog goed uit. Vraag mij wel af hoe het zit qua stevigheid/kwestbaarheid van de stenen. Zoals ik het begrijp is er geen wapening of geraamte (meer) aanwezig in de tegellijm en is er feitelijk sprake van een aantal lagen tegellijm op/over elkaar heen, welke worden afgewerkt met epoxy.
Gevoelsmatig lijk mij dit erg kwestbaar. Kun je hier nog iets over melden?

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 30 sep 2014, 17:12

pleke007 schreef:Marc, allereerst mijn complimenten. Ziet er op het oog goed uit. Vraag mij wel af hoe het zit qua stevigheid/kwestbaarheid van de stenen. Zoals ik het begrijp is er geen wapening of geraamte (meer) aanwezig in de tegellijm en is er feitelijk sprake van een aantal lagen tegellijm op/over elkaar heen, welke worden afgewerkt met epoxy.
Gevoelsmatig lijk mij dit erg kwestbaar. Kun je hier nog iets over melden?
Dank je, de stenen zijn sterk genoeg om als volwassen man op te gaan staan (heb ik geprobeerd), dus qua stevigheid zit het wel goed. Dit komt denk ik door twee factoren:

1. De laag tegellijm is minimaal op alle plekken 1cm dik, op sommige plekken zelfs dikker. uiteindelijk zit er ongeveer 10kg tegellijm in 1 steen.

2. De factor die het meeste bijdraagt aan de stevigheid van de steen is de vorm, alle stenen zijn rond waardoor druk van bovenaf naar beneden verdeeld wordt. Dit volgt het principe wat al eeuwen in de bouwkunde bij grote gebouwen wordt gebruikt. Ik denk dat vierkante stenen mogelijk kwetsbaarder zijn, al kun je hier ook manieren op bedenken om dit tegen te gaan (bijvoorbeeld de binnenkant wel rond maken zodat de druk goed verdeeld wordt). De rand die aan de onderkant zit zorgt ook weer voor meer stevigheid omdat deze naar binnen gekeerd zit, dit werkt dus zowel uit visueel oogpunt positief als uit constructief oogpunt.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 30 sep 2014, 17:18

Inmiddels heb ik alle stenen in de bak geplaatst.

Afbeelding

De zij- en achteruit van de bak zijn bedekt met blauw plexiglas (de witte strepen zijn van het schilderstape waarmee nog een beschermende plastic folie over het plexiglas heen zit, dit ter bescherming tijdens het plaatsen). De bodem is bedekt met goedkope achtergrondjes ter bescherming van het glas.

Op dit moment ben ik de pvc steunen aan het maken, deze worden net als de stenen bedekt met zand en epoxy zodat er geen pvc zichtbaar is. De gaten die nu nog zichtbaar zijn tussen de stenen worden aangevuld met echte steen.

Deze kunnen dan een tijdje dobberen in de speciekuip op het balkon om potentiële reststoffen van de epoxy te verwijderen.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 sep 2014, 18:12

Fraai...maar zo blijft er toch wel weinig (zwem)ruimte over ...
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

CoenB

Bericht door CoenB » 30 sep 2014, 18:21

Inderdaad, het uiteindelijke resultaat moet nog getoond worden, maar het lijkt alsof het bijna allemaal dezelfde stenen zijn ,dat oogt nu een beetje onnatuurlijk....

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 30 sep 2014, 20:01

oostijnoo schreef:Fraai...maar zo blijft er toch wel weinig (zwem)ruimte over ...
Als ik deze inrichting met jouw bak vergelijk snap ik je punt :lol: , ik moet alleen bekennen dat ik geen idee heb met welke inrichting je de vissen het meeste plezier doet. Ik heb mijn modules zo gemaakt dat er veel schuilplaatsen/zichtbrekers zijn zodat de vissen rustig een eigen plek kunnen zoeken. Er blijft naar mijn mening zwemruimte genoeg over en ik zie zeker grote voordelen met deze inrichting t.o.v. een legere bak. Blijft een interessante discussie, zelf probeer ik zoveel mogelijk de natuurlijke situatie na te bootsen voor zover dat mogelijk is in een aquarium. Daarnaast probeer ik genoeg schuilplekken te creëren die je naar mijn mening moet bieden aan vissen omdat ze toch op een kleine ruimte gehouden worden.
CoenB schreef:Inderdaad, het uiteindelijke resultaat moet nog getoond worden, maar het lijkt alsof het bijna allemaal dezelfde stenen zijn ,dat oogt nu een beetje onnatuurlijk....
Valt wel mee hoor, zit genoeg verschil tussen elke steen. Maar dat het totaal beeld 1 geheel is was juist een doel bij het maken :mrgreen: Maar ik zal als ik wat verder ben wat foto's plaatsen als de bak af is, geeft natuurlijk heel ander beeld :wink:

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 30 sep 2014, 21:00

Ik vind het wel wat hebben die grote keien, wat zijn eigenlijk de afmetingen van de bak?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 sep 2014, 21:59

Tanga84 schreef:Ik vind het wel wat hebben die grote keien, wat zijn eigenlijk de afmetingen van de bak?
Even de moeite nemen om het topic te lezen... :wink:
300x220x95

Pollie

Bericht door Pollie » 09 nov 2014, 16:41

Erg mooi!

Ik heb het topic aandachtig gelezen maar wellicht over het hoofd gezien. Wat is de gewichts-besparing van de massieve tegellijm steen t.o.v. een normale steen?

Gr. Pollie

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 09 nov 2014, 18:25

Ik heb het topic aandachtig gelezen maar wellicht over het hoofd gezien. Wat is de gewichts-besparing van de massieve tegellijm steen t.o.v. een normale steen?
De modules wegen gemiddeld 10 kilo per stuk, maar dit komt natuurlijk omdat ze hol zijn, het voordeel van dergelijke modules t.o.v. een massieve echte steen van hetzelfde formaat lijkt me duidelijk :wink: Ik denk dat een steen van massieve tegellijm ongeveer evenveel zal wegen als een echte, dit zal vooral afhangen van het soortelijk gewicht van je steensoort.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 10 dec 2014, 18:04

De bak is inmiddels af, ik had wat problemen met het zoeken naar stenen welke overeen kwamen met de kleur van de zelf gemaakte modules. (ik had hier natuurlijk vanaf het begin rekening mee kunnen houden maar deze kleur beviel me nou eenmaal erg :wink: )

Afbeelding

Op de foto hierboven zie je dat er teveel kleur verschil zat tussen de stenen en de modules, ik heb hierdoor besloten om de echte stenen ook met epoxy & zand te bewerken, hieronder zie je het resultaat, dit oogt naar mijn mening veel rustiger.

Afbeelding

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 10 dec 2014, 18:57

Ik had in het begin een beetje m'n twijfels over de "Mega-struisvogeleieren" :D ,maar moet zeggen dat het er in combinatie met de kleinere stenen heel mooi uitziet!!
Goed dat je de andere stenen ook hebt behandeld met epoxy en zand, dit maakt het tot een mooi natuurlijk geheel.
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

Chevke

Zelf stenen maken deel 2

Bericht door Chevke » 11 dec 2014, 09:18

Knap gedaan en mooi geheel geworden!

Sent from my iPhone using Tapatalk

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 12 dec 2014, 21:28

diplocyclos schreef:Ik had in het begin een beetje m'n twijfels over de "Mega-struisvogeleieren" :D ,maar moet zeggen dat het er in combinatie met de kleinere stenen heel mooi uitziet!!
:lol: :lol: :lol:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 sep 2015, 12:59

Hoe loopt het inmiddels met deze bak ...?
Tijd voor een update.
300x220x95

Plaats reactie