Zelf stenen maken deel 2

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
oostijnoo

Re: Zelf stenen maken deel 2

Bericht door oostijnoo » 26 aug 2014, 15:06

Inderdaad een mooi resultaat ! :wink:
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 26 aug 2014, 18:56

Erg mooi ja. En we kunnen er van leren. Komen wat vraagjes boven, hopelijk niet te veel :mrgreen:
- Hoe ben je aan bruin zand gekomen en heeft dit voordelen t.o.v. tegelvoeg (behalve de kleur)?
- Hoe heb je voorkomen dat het kippengaas gaat roesten?
- Waarom heb je de vorm van de stenen niet wat grilliger gemaakt? Is dit niet te doen?
- Hoe moet je dat zien met die rioolbuizen? Komt de opening aan de achter- of onderkant? Ook i.v.m. eventueel stilstaand water.
- Ben je niet bang dat je straks geen vis meer ziet, omdat ze allemaal in een holle steen zitten?
- Waarom 3 lagen epoxy? Is dat niet wat veel? Ze hoeven toch niet mega lekdicht te worden, er zit tegellijm onder?

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 26 aug 2014, 19:25

Erg mooi ja. En we kunnen er van leren.
Dank je, het forum is natuurlijk altijd afhankelijk van content dus ik draag graag mijn steentje bij zo :mrgreen:
- Hoe ben je aan bruin zand gekomen en heeft dit voordelen t.o.v. tegelvoeg (behalve de kleur)?
Het bruine zand heb ik over gehouden aan een wandeling op de hei hier :D Maar bij bouwmarkten heb je geloof ik ook meerdere kleuren. Deze kleur kwam in mijn optiek het meeste overeen met de onderwater foto op pagina 1. De tegelvoeg vond ik uiteindelijk wat te donker overkomen.
- Hoe heb je voorkomen dat het kippengaas gaat roesten?
Het kippengaas plus papiermache gaat uit de holle steen zodra de derde laag tegellijm volledig is uitgehard.
- Waarom heb je de vorm van de stenen niet wat grilliger gemaakt? Is dit niet te doen?
Je kan doen wat je wil met de vormen, kwestie van smaak. Ik heb veel foto's/beelden van het meer bekeken en deze vormen spraken mij het meeste aan. Maar tijdens het doornemen van die foto's kwam ik de gekste vormen tegen. Dus wat je ook maakt, je kan altijd wel een foto vinden die er beetje op lijkt.
- Hoe moet je dat zien met die rioolbuizen? Komt de opening aan de achter- of onderkant? Ook i.v.m. eventueel stilstaand water.
In de pvc rioolbuizen komen gaten of sleuven om stilstaand water te voorkomen, deze heb ik nog niet gekocht dus dat is een mooi projectje voor als de modules klaar zijn. De buizen komen rechtop te staan met de module er als een hoedje overheen. Op deze manier heb je minder modules nodig en de doorstroming van de bak is veel groter. Als ik de buizen niet zou gaan gebruiken moest ik meerdere modules maken die alleen dienen als vulling waar andere modules opstaan terwijl ze zelf niet zichtbaar zijn. Omdat er veel tijd in het maken gaat zitten leek de rioolbuis oplossing mij een mooie.
- Ben je niet bang dat je straks geen vis meer ziet, omdat ze allemaal in een holle steen zitten?
Ik maak me hier niet zo druk om, de vissen kunnen straks zelf kiezen wat ze willen. Heb ik me maar naar te schikken :lol: In mijn vorige bak (link aan het begin van topic) maakte ik ook gebruik van grote modules en ik zag altijd vis genoeg. De uiteindelijke bakbezetting komt uit de 'groenvoer sector' dus veel schuilplekken kunnen geen kwaad.
- Waarom 3 lagen epoxy? Is dat niet wat veel? Ze hoeven toch niet mega lekdicht te worden, er zit tegellijm onder?
Omdat er veel tijd gaat zitten in het maken loop ik liever niet het risico dat ik over een jaar of langer weer opnieuw kan beginnen. Dus vandaar drie lagen. Zo voorkom je ook dat je een stuk gemist hebt en ik heb nog epoxy genoeg staan.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 26 aug 2014, 19:34

Dan schreef: ik ben met piepschuim bezig geweest wat ik er later weer uitsnij/ brand
Gr.
Dat ken ik, bij mijn vorige projectje maakte ik gebruik van polyester en piepschuim. Je blijf stofzuigen, wat een troep. vandaar deze wat schonere manier :lol:

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 26 aug 2014, 20:47

Thnx Mark! Duidelijk verhaal.
Je zou ook een koppelstuk/mof kunnen ingieten, waar je de buizen dan makkelijk in zet. Dan zitten ze goed vast en gaan niet wiebelen. Is maar een idee dat me zo te binnen schiet, weet niet of het werkt natuurlijk.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 27 aug 2014, 20:15

Gert-Jan schreef:Je zou ook een koppelstuk/mof kunnen ingieten, waar je de buizen dan makkelijk in zet. Dan zitten ze goed vast en gaan niet wiebelen.
Ik zie hier voordelen en nadelen in, het voordeel is inderdaad de stevigheid, maar je bent minder flexibel met het plaatsen van de modules omdat je mof op 1 punt vast zit. Je zit dus vast aan 1 bepaalde hoek.

De modules staan nu nog op houten blokken (handig tijdens het maken) en ik kan de modules nu gemakkelijk in de gewenste positie zetten. (vb: schuin naar voren/achter etc).

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 28 aug 2014, 00:14

Je kunt ze ook dicht maken en er voor zorgen dat ze wel zinken, maar toch behoorlijl lichter zijn dan steen. Want om die buizen onzichtbaar te houden wordt nog een heel gedoe. Ik gebruikte ooit bakstenen om lage stenen hoger te doen lijken. Het was een ramp om de bakstenen te camoufleren.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 31 aug 2014, 10:20

Gert-Jan schreef:Je kunt ze ook dicht maken en er voor zorgen dat ze wel zinken, maar toch behoorlijl lichter zijn dan steen. Want om die buizen onzichtbaar te houden wordt nog een heel gedoe. Ik gebruikte ooit bakstenen om lage stenen hoger te doen lijken. Het was een ramp om de bakstenen te camoufleren.
Dicht maken van de modules voegt in mijn optiek weinig toe, nu kan ik ze ook perfect stapelen op andere stenen door de rand die aan de onderkant zit zie foto:

Afbeelding

Het camoufleren maak ik me ook niet zo druk om, ik heb in de hoek van de kamer waar de bak komt de afmetingen van de bak op de grond en muur aangebracht met afplak tape. Hier ben ik tijdens het maken van de modules steeds aan het passen en meten geweest om de vorm en het formaat van de volgende modules te bepalen. De modules zijn zo gemaakt dat ze voor de andere modules komen en zo de pvc pijp gaan camoufleren:

Afbeelding

De houtblokken die je nog ziet worden doormiddel van echte steen gecamoufleerd zodat je bij de gevulde bak nergens meer een spoor van pvc zal zien :mrgreen:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 20 sep 2014, 11:06

De stenen zijn inmiddels allemaal af, ze hebben een tijd in het water gestaan om eventuele resten van epoxy etc. te verwijderen:

Afbeelding
Afbeelding

en een foto van een Maine Coon in their natural habitat :mrgreen:

Afbeelding

De stenen hebben na het logen nog paar dagen in het zonnetje gestaan waarna ik met de stofzuiger de laatste restjes los zand eraf gehaald heb. De stenen zijn qua hoogte afgestemd op de breedte van de glazen verstevigingen strips, ik plaats de stenen met een handdoek om de steen heen zodat er geen schade aan het glas ontstaat.

En nog een overzicht hoe ze zo in de bak komen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 sep 2014, 15:13

Zeer fraai !
Je gaat toch nog wel een hele boel kleinere stenen toevoegen...allerlei verschillende formaten, dan is het een plaatje :P
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 20 sep 2014, 15:21

oostijnoo schreef:Zeer fraai !
Je gaat toch nog wel een hele boel kleinere stenen toevoegen...allerlei verschillende formaten, dan is het een plaatje :P
Dank je, er komen inderdaad nog veel (grote en kleinere) stenen bij + grind. Misschien ook nog wat planten om het diepte gevoel te versterken.

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 20 sep 2014, 17:45

Ik zou dat potje lijm er toch niet onder laten staan in het aquarium. :lol:

Vegamobiel

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 20 sep 2014, 18:33

Vegamobiel schreef:Ik zou dat potje lijm er toch niet onder laten staan in het aquarium. :lol:

Vegamobiel
Waarom niet, denk dat die hout blokken opdenduur meer problemen zullen geven :wink:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 20 sep 2014, 20:28

sieb amoraal schreef:
Vegamobiel schreef:Ik zou dat potje lijm er toch niet onder laten staan in het aquarium. :lol:

Vegamobiel
Waarom niet, denk dat die hout blokken opdenduur meer problemen zullen geven :wink:
:lol: Ik doe nog een laagje epoxy over zowel het potje als het hout dus moet wel goed komen :wink:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 21 sep 2014, 13:54

:lol: :lol:

Plaats reactie