Zelf stenen maken deel 2

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
marc_alderliesten

Zelf stenen maken deel 2

Bericht door marc_alderliesten » 26 jul 2014, 11:17

In het verleden ben ik al een keer op de creatieve tour gegaan om zelf stenen te maken:

viewtopic.php?f=7&t=7811

Nu ik een nieuwe bak ga starten (1.30 bij 0.90) twijfel ik tussen het kopen van kant en klare modules van afstyle i.c.m. back to nature of dat ik zelf weer stenen ga maken.

Ik ben een projectje gestart om met gietrubber een mal te maken van echte stenen waarna deze gevuld wordt met tegellijm. Deze stenen zullen dan een laag epoxy krijgen welke ingestrooid gaan worden met zand of tegelvoeg. De optie voor tegelvoeg kwam ik laatst tegen en geeft een mooi effect al vraag ik me wel af of dit geen schadelijke stoffen loslaat aan het water?

Afbeelding

Zodra de eerste teststeen klaar is zal ik een kleine fotoreportage plaatsen m.b.t. het proces. Het voordeel van de siliconen t.o.v. mijn vorige werkwijze (polyester) is dat dit veel gemakkelijker en schoner te verwerken is en relatief snel klaar is. Het eindresultaat heeft de precieze vormen van de steen die gebruikt is voor de mal. Het zou dus een realistisch resultaat moeten geven.

Vegamobiel

Re: Zelf stenen maken deel 2

Bericht door Vegamobiel » 26 jul 2014, 16:42

Waarom maak je een kunststeen van tegellijm?
Wordt hij hol, of is het zoals op de foto volgestort?
Kan je misschien een beetje meer uitleg geven over hoe en waarom.

Vegamobiel

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 26 jul 2014, 17:18

Scherp :wink:

De reden dat deze mal helemaal volgestort is, is pure gemakzucht. Ik wil kijken hoe het eindresultaat is en het hol maken kost me meer moeite. Je moet dan twee mallen maken, en binnen en buitenmal of een tijdelijk opvul middel gebruiken.

Ik wil bij deze test vooral zien of het eindresultaat mooi genoeg is om dit op grote schaal, en met grotere stenen te gaan doen. De siliconen die gebruikt worden voor de mal zijn relatief prijzig dus vandaar dat ik klein begonnen ben.

De achterliggende reden voor het maken van holle stenen is tweeledig, je creëert extra schuilplaatsen en je kan grote stenen plaatsen die anders door het gewicht niet te gebruiken zijn.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 26 jul 2014, 22:47

Zelf "stenen" vervaardigen is een dure grap...marktplaats staat vol met allerlei gesteente waar mensen veelal gratis vanaf willen...
Ik heb zo tonnen stenen, Grauwacke, maaskeien en Ierse Moraine keien via allerlei 2de hands-sites gevonden.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 26 jul 2014, 23:25

Voordeel is natuurlijk wel het gewicht Stijn ;)
(als je ze hol maakt...)

tegelvoeg instrooien ken ik niet, hier heb ik mijn achterwand ingestrooid met filterzand (let op, niet teveel doen ;) )
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 27 jul 2014, 10:21

Gewicht speelt voor mij inderdaad een grote rol, daarnaast biedt een holle steen extra schuilplekken. Daarnaast moet je het ook leuk moet vinden om een beetje te knutselen natuurlijk :lol:

Ik ben erg tevreden over het resultaat tot nu toe, komende week epoxy aanbrengen en instrooien met zand en dan weet ik of ik dit project ga doorzetten voor heel de inrichting of niet.

Foto van eindresultaat:
Afbeelding

Foto van de lege mal, kun je prima hergebruiken :D

Afbeelding

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 27 jul 2014, 21:35

Erg mooi geworden. Ik weet niet wat vloeibare siliconen kost, maar je zou ook latex kunnen gebruiken. Dit zou je dan in verschillende lagen kunnen aanbrengen op de originele steen met een kwast, tot de mal dik genoeg is. Je haalt dat bij een schilder/beeldhouwwinkel. Het wordt vaak gebruikt om organische vormen na te bootsen op die manier.

Even voor de zekerheid, over de foto's; De zwarte is het origineel, de witte het afgietsel en de holle de mal? Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de technische beschrijving en werkwijze.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 29 jul 2014, 17:25

Gert-Jan schreef:Erg mooi geworden. Ik weet niet wat vloeibare siliconen kost, maar je zou ook latex kunnen gebruiken. Dit zou je dan in verschillende lagen kunnen aanbrengen op de originele steen met een kwast, tot de mal dik genoeg is. Je haalt dat bij een schilder/beeldhouwwinkel. Het wordt vaak gebruikt om organische vormen na te bootsen op die manier.
Het voordeel van dit siliconen spul is dat het in 1 keer klaar is, opsmeren en een dag later is het droog en te gebruiken. Dit maakt, als ik dit voor heel de bak ga doen, het proces een stuk sneller maar bedankt voor de tip :D .
Gert-Jan schreef: voor de zekerheid, over de foto's; De zwarte is het origineel, de witte het afgietsel en de holle de mal? Ik ben in elk geval erg benieuwd naar de technische beschrijving en werkwijze.
Klopt, ik heb de mal nogmaals gevuld, dit zodat ik de ene teststeen kan instrooien met tegelvoeg en de andere met zand. Op basis van het uiteindelijke resultaat hiervan maak ik mijn definitieve keuze. Ik denk dat het instrooien met tegelvoeg het dichts bij de kleur van het origineel komt.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 11 aug 2014, 18:09

Ik heb inmiddels de smaak te pakken :D , de kleine teststenen zijn af en ik ben nu de grotere variant aan het maken. Hieronder zie je de drie stappen waarbij de op eerste foto de steen alleen uit tegellijm bestaat, de tweede ingesmeerd is met epoxy en bij de derde, de epoxy is ingestrooid met tegelvoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kon niet de donorstenen vinden die ik van tevoren in mijn hoofd had, het idee van een siliconen mal heb ik dus aangepast. Ik heb nu van kippengaas de steenvorm aangemaakt, dit daarna bedekt met papier mache om er daarna tegellijm over te kunnen doen. Hier overheen zit weer vershoudfolie zodat dit straks makkelijker te verwijderen is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je dat ik het qua formaat wat groter aangepakt heb, deze steen is ongeveer 60 cm lang, 20 hoog en 30 breed

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de eerste laag tegellijm, hier is nog geen relief in aangebracht, dit komt later. Ik heb met de resterende siliconen een echte steen bedenkt zodat er een soort doek met relief ontstaat. Deze druk ik bij de tweede laag tegellijm in de natte tegellijm zodat het relief wordt overgenomen. Het eind resultaat moet qua structuur dus ongeveer overeen komen met de bovenste test steen.

Dit eindresultaat wordt dan weer in de epoxy gezet waarna ik het instrooi met tegelvoeg. Foto's volgen.

Ik ga op deze manier ongeveer 10 stenen maken om zo de bak te vullen, ik ga ze zo plaatsen dat een achterwand niet nodig is. Deze nepstenen worden aangevuld met kleinere echte stenen. De stenen zijn zwaarder dan water, hol en gemakkelijk te stapelen en gaan hopelijk lijken op het eindresultaat wat ik in mijn hoofd heb:
Afbeelding

misterb

Bericht door misterb » 12 aug 2014, 17:05

knap eind resultaat tot nu toe 8-) ben benieuwd naar het resultaat als ze in de bak steken :D
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 21 aug 2014, 16:48

Inmiddels ben ik weer wat verder, dit is het resultaat na het bewerken met de siliconen mat, elke steen bestaat uit 3 lagen tegellijm welke in totaal ongeveer 1,5cm dik zijn (en sterk genoeg om op te zitten :mrgreen: )

Afbeelding

Afbeelding

De eerste die ik ingestrooid heb met zand na de epoxy:

Afbeelding

Ik heb voor bruin zand gekozen om in de buurt van mijn doel te komen:

Afbeelding

Elke steen krijgt nog een laag epoxy/zand en dan zijn ze klaar. Ik ben van plan om op deze manier ongeveer 10 stenen te maken dus ik hoef me niet te vervelen, het is een tijdrovende klus maar ik ben zeer tevreden met het eind resultaat :D

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 aug 2014, 17:07

Zijn ze ook veel lichter (qua gewicht)?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 21 aug 2014, 17:51

Mooneater schreef:Zijn ze ook veel lichter (qua gewicht)?
Dat lijkt me wel, een laag van 1,5 cm tegellijm of een massieve steen zal veel uitmaken op de totale massa. Ze zijn gemakkelijk met 1 hand te tillen en dat is met een echte steen van dat formaat niet te doen :lol: Ik heb geen idee hoeveel ze precies wegen, maakt mij ook niet zoveel uit.

Holle stenen hebben voor mij genoeg voordelen met bouwen en qua inrichting voor de vissen.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 26 aug 2014, 13:18

Inmiddels begint het er een beetje op te lijken:

Afbeelding

Afbeelding

2 modules zijn nog in de maak

Afbeelding

en 1 wacht nog op 3 lagen epoxy/zand

Afbeelding

Het kost enorm veel tijd maar ik kan nu wel stenen in de bak plaatsen die anders veel te groot/zwaar zouden worden. In de bak komen de modules te staan op PVC rioolbuizen. Hierdoor komen ze op de juiste hoogte te staan en het zorgt voor veel meer waterdoorstroming en schuilplekken tussen en onder de modules. De modules zullen zo geplaatst worden dat je hier niks van te zien krijgt.

Dan

Bericht door Dan » 26 aug 2014, 13:36

Wauw ,de stenen zien er fantastisch uit!
Goed idee om het geraamte met kippengaas te maken,
ik ben met piepschuim bezig geweest wat ik er later weer uitsnij/ brand.
Dit is echter een veel betere optie, scheelt een hoop stank en rommel.

Gr.
Dan

Plaats reactie