filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf

Re: Bioloog

Berichtdoor JohnP » vr 30 jul 10 18:04

Oppervlakte 51,5 x 19 = 978,5 cm2 (L x b).
Volume bioloog 51,5 x 19 x 51 = +/_ 50 liter.
Formule: 51,5 lengte (cm) x 19 Breedte (cm) x doorstroomsnelheid per cm² (1 l/cm²/uur) = pompcapaciteit (l/uur).
Mijn wiskunde en natuurkunde knobel is niet meer zo best. :oops:

Heb je hier ook rekening gehouden met het aantal liters water in het aquarium.
Ook het houden van cichlides grootte vervuilers het aantal liters moet ook minimaal 3 x rond.
www.jphobbyvissen.nl
20 stuksTropheus Duboisi Maswa (pondbred/wildvang + F1 & Halfwas).
01 stuks Altolamprologus Calvus inkfin.
01 stuks Altolamprologus Compressiceps Kiriza.
05 stuks Synodontis Lucipinnis.
JohnP

Re: Bioloog

Berichtdoor Pela » za 31 jul 10 11:37

Volume speelt geen rol bij de doorstroomsnelheid. Het gaat alleen om het aantal vierkante cm. maw het oppervlak.
In jouw situatie zou je slechts 1000 lt per uur rond kunnen pompen om van biologische werking te kunnen spreken.
Dat is iid aan de magere kant met jouw bezetting, maar eea had je van te voren ook kunnen bedenken. Info volop op het Web.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat mijn eerste bioloog van járen terug ook om dezelfde redenen niet goed werkte:
Ook deze was te klein met de Malawi bezetting destijds. Maar toen was er geen internet.

Je zou hem ook kunnen inzetten als een soort snelfilter en het bio gedeelte over kunnen laten aan de bodemgrond en stenen.
Dat werkt ook mits je fijn grind van één korrelgrootte gebruikt, dat slibt niet dicht. Geen zand omdat dit na enige tijd wel dichtslibt.
Met het grofste filterzand heb ik geen ervaring als biologisch filter.
Filterzand heeft als voordeel dat de korrels redelijk uniform zijn dat is het belangrijkste voor een biologische werking.
Bij korrels van verschillende grootte vullen de kleinste korrels de ruimtes tussen de grotere op, waardoor de doorstroming belemmerd word.
2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus
Pela

Vorige

Keer terug naar Techniek

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by GB