Geruisloze overloop voor biologisch filter

filtratie, verwarming, verlichting
Plaats reactie
Marcel Forestaverde

Geruisloze overloop voor biologisch filter

Bericht door Marcel Forestaverde » 24 feb 2020, 13:25

Hoi Allemaal,

bij het ontwerpen van mijn biologisch fiter (120*40*40) stond bij mij voorop dat ik (en mijn huisgenoten) geen zin had ik gorgelende pijpen en brommende pompen. Bovendien moest het systeem robuust en onderhoudsvrij zijn. Ik heb heel wat gespeurd op het internet en ben uiteindelijk hierop uitgekomen:
Mijn bak is 150*60*60 en rechtsachter heb ik een driehoekige overloopkamer met twee doorvoeren voor 32 mm PVC. De hoogste buis loop tot circa 5 cm onder het wateroppervlak van het aquarium, de tweede circa 15 cm lager. Ik heb het kleinste circulatiepompje dat ik kon vinden in de kamer geplaatst zodat ik geen last krijg van ‘dood’ volume in de overloopkamer. Op de laagste buis heb ik een mebrankraan van George Fisher geplaatst, type 514 PVC-U. Dit is nogal een prijzig ding (ik meen € 180.-) maar werkt perfect. De kunst is namelijk de waterhoogte in de overloop precies tussen de twee overlopen in te krijgen en om dat zo te houden heb je een heel fijn afstelbare kraan nodig. De GF 514 kan dat. Ook kan de kraan niet verstoppen door planten, dode vis of iets dergelijks. Als je hem helemaal open zet spoelt alles eruit. Vaak wordt met kogelkranen gewerkt, ik heb op basis van wat ik erover gelezen heb daar niet voor gekozen. Ze zijn weliswaar goedkoper,maar schijnen minder precies afstelbaar te zijn en kunnen verstopt raken. Maar goed, ik heb het zelf niet uitgeprobeerd dus het kan een optie zijn. De buis met kraan staat onder water in het filter, de hogere ‘nood’overloop er juist boven. Zodoende kan ik aan het gedruppel horen wanneer het water te hoog staat om een of andere reden, en kan ik de kraan wat verder open draaien. Als ik lucht in de kraan hoor draai ik hem iets verder dicht. Dit gaat om millimeters! Dit is slechts een enkele keer nodig. De kraan ziet er zo uit:
2019-06-01 12.44.37.jpg
2019-06-01 12.44.37.jpg (80.42 KiB) 656 keer bekeken
Het filter heeft vijf vakken. Het eeste bevat matten en watten, het tweede Siporax buisjes, het derde Kaldess K1, wat ik in beweging hou meteen Eheim dompelpomp met spraybar. Dit is het enige deel wat iets geluid maakt, maar niet storend. Ik weet niet wat de toegevoegde waarde is, het is in ieder geval nog spierwit na 10 maanden draaien. Het vierde vak heb ik maar gevuld met filterwatten. De filtermaterialen rusten op RVS roostertjes die ik heb laten zagen bij een ijzerwarenhandel uit een stukje dat ze overhadden. Ze worden op hoogte gehouden door RVS boutjes en moertjes. Het laatste vak bevat de verwarming en de opvoerpomp.

Hierbij een overzichtsfotootje:
2019-06-01 12.44.27.jpg
2019-06-01 12.44.27.jpg (117.51 KiB) 656 keer bekeken

Als opvoerpomp heb ik gekozen voor de Red Dragon ECO 5. Deze pakt 25W en zou 4.000 liter per uur moeten doen. Bij mij is het debiet op vol vermogen bij een opvoerhoogte van circa 1.50m zo’n 900 liter per uur (gemeten). Hij werkt echter geruisloos en zeer stabiel. Ik ben er tevreden mee. Ook dit is een dure grap (€310.-) maar ik heb voor deze essentiele onderdelen gekozen voor kwaliteit. De pomp is geweldig, het bedieningsdisplay komt wel wat goedkoop en kermisachtig over.
De performance van het filter is naar mijn idee goed, ik vanaf dag 1 nooit enig nitriet kunnen meten. Ook geen last van algen, vervuiling of wat dan ook. Doordat het water via het oppervlak het filter instroomt duurt het wel wat langer tot, bv na het voeren, al het zweefvuil weg is. Misschien dat ik nog eens eens een potfilter bij zet daarvoor. Ook nagedacht over een ‘dubbele overloopkamer waar het water deels over de bodem en deels via het oppervlak via een tussenkamer dus, de de overloop met de pijpen instroomt. Maar dat is voor een volgend project!
Dit is dus hoe ik het gedaan heb, ik sta open voor aviezen en vragen.

Groet,
Marcel.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Re: Geruisloze overloop voor biologisch filter

Bericht door Erwin8 » 24 feb 2020, 15:38

Hi Marcel,
Bedankt om dit te delen. Zulke dingen maken een forum interessant.
Verzorging van onze visjes hebben we bijna allemaal onder de knie, technisch kan er hier en daar veel verbeterd worden.
Nogmaals, bedankt.
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 24 feb 2020, 15:43

Zoals ik al zei op het NCF, dit is een goed voorbeeld van hoe je een overloop en bioloog kan opzetten zodat deze stil zijn. Mooie techniek!

Bedankt voor het delen hier Marcel!
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 24 feb 2020, 15:53

Hoi graag gedaan hoor! Het enige waar ik nog op wil wijzen is dat je een goede isolatie onder het filter moet hebben. Ik heb slechts 1 cm polystyreen en het is bij koud weer goed te merken dat de verwarming (300W) er behoorlijk aan moet trekken. Er is vloerverwarming maar die staat niet altijd aan en eronder is een kruipruimte.

svl

Bericht door svl » 24 feb 2020, 20:30

altijd interessant om wat over techniek te lezen en te leren

harold

Bericht door harold » 24 feb 2020, 21:14

Bedankt om te delen, ben ook benieuwd naar het onderhoud van de filter! Wat doe je hiervoor en hoe vaak?

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 24 feb 2020, 21:38

Graag gedaan. Het draait nu 10 maanden en heb er in al die tijd eerlijk gezegd niets aan gedaan. Af en toe doe ik een inspectie en zie dan alleen wat vuil in het eerste vak maar niet van dien aard dat er zaken verwisseld moeten worden. Wel ligt er een dun laagje gruis op de bodem van de vakken, schijnt mineralisatie te zijn maar heb me daar nog niet verder in verdiept. Ik ververs een keer per week 25% vh water en slobber dan ook het bodemvuil weg voor zover aanwezig, maar dat is eigenlijk ook vrij weinig.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 26 feb 2020, 21:09

Ziet er goed uit! Een dergelijke overloop noemen we in de zeewaterwereld (waar ik nu mijzelf vaker begeeft) een "Herbie overflow": Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Werkt perfect!

1x afstellen en klaar - mits het debiet van je opvoerpomp / afvoer gelijkt blijft. Door algvorming etc zal dit uiteindelijk miniem varieren, maar dat kan je met zo'n kraan mooi bijstellen!

(je hebt overigens ook nog de "Bean Animal" overflow, met 3 doorvoeren: https://i.pinimg.com/736x/51/5b/17/515b ... 6b3af1.jpg, nog veiliger, nog stiller)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 26 feb 2020, 22:07

Herbie Overflow werkt inderdaad perfect.
Bij mij is de "hoofd-doorvoer" en het waterniveau in de overloop zeer laag zodat ik de overloop gelijk kan gebruiken als droog/nat filter. De bioballen in de overloop waarover het water naar beneden gaat werken ook enorm geluiddempend dus je hoort het amper. De koelkast maakt meer lawaai.
Wil je nog minder geluid dan kan je het waterniveau juist hoog houden zodat het water niet zo ver naar beneden valt.

De voordelen van een Bean Animal Overflow zie ik niet. Daar zie ik weer zo'n Durso gedrocht tussen zitten. Het afstellen daarvan is lastig, ik kreeg ze nooit echt stil en het werkt instabiel.
Stiller, makkelijker en stabieler dan een Herbie Overflow kan niet. Je hebt wel een extra "nooddoorvoer" maar deze heb je helemaal niet nodig. In plaats van een 3e gat te (laten) boren voor een Bean Animal Overflow, wat ook weer risico's met zich meebrengt, kan je beter geld uitgeven aan een membraankraan.
Met een kogelkraan kreeg ik uiteindelijk ook wel een goede afstelling maar dit is gewoon lastig omdat zo'n ding niet is bedoeld voor fijnafstelling. Een membraankraan zoals op de foto van Marcel kan je exact afstellen.

Vwb het verschil in debiet door alg/vuil na verloop van tijd kan ik zeggen dat dit bij mij te verwaarlozen is. En met een membraankraan is dat ook zo weer opgelost.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 27 feb 2020, 11:18

Haha OK, ik dacht altijd dat Herbie dat Volkswagentje was maar mijn overloop heet dus ook zo :lol: Inderdaad heb ik ook goed gekeken op zeewaterfora, daar zijn sumps misschien nog iets algemener. Ik zie net als Björn ook de toegevoegde waare van de Bean Animal overflow. De 'Herbie' is al compleet stil mits goed afgesteld. Volgens staat of valt het wel met een goed afstelbare kraan. Zelfs bij de mebraankraan is het echt een kwestie van mm's om het goed te krijgen maar is dan wel stabiel.

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 27 feb 2020, 11:25

Marcel Forestaverde schreef:
27 feb 2020, 11:18
Ik zie net als Björn ook de toegevoegde waare van de Bean Animal overflow.
Edit: Ik zie net als Björn ook de toegevoegde waarde van de Bean Animal overflow niet

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 29 feb 2020, 13:20

Ik heb zelf geen ervaring met een Bean Animal, dus ik heb ook geen idee, maar het *schijnt* nog stiller te zijn.

Ach, een Herbie overflow werkt prima ;)

(3e gat kan je ook nog voor opvoer gebruiken trouwens, maar dan heb je bij een Bean Animal dus 4 gaten nodig :lol: )
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie