de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand

Berichtdoor Bart » 08 feb 2004, 18:53

Ik heb cement met kalk gebruikt (Beamix- metselmortel met kalk). Ik zou nog foto's plaatsen, maar na experiment 2 (geslaagd) ben ik niet meer bezig geweest. De rots is dus gelukt, maar ik vind 'm niet mooi. Eerst een mooie maken, dan foto's! :wink:

Cement kan in principe oneindig lang allerlei stoffen afgeven. Maar na een aantal keer goed uitlogen is de meeste rommel eruit. Wat er daarna nog in het water komt zou geen schadelijke concentratie moeten kunnen bereiken doordat je regelmatig een deel water ververst.
Bart
Site Admin

Berichtdoor Frode » 08 feb 2004, 19:05

:oops: dit moet ik even toevoegen aan mijn beschrijvingen...

Ik heb de stenen zelf enkele weken in water met azijn gehad- paar keer water vervangen - om ze uit te logen. Met kalkcement zou dat niet nodig hoeven zijn, maar ik wist niet zeker of beamix cement met kalk hetzelfde is als kalkcement (mijn opa was metselaar, ik niet :) )

Ik heb jaren geleden ook wel eens een achterwand van cement gehad. Ik heb nog nooit problemen gehad.

En als laatste, je moet helemaal geen zand toevoegen aan je cement. Gewoon alleen cement en water.
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.
Frode

Berichtdoor Llewella » 08 feb 2004, 19:17

Is metselspecie met kalk hetzelfde?
Is nu 25 kg voor 2,99 bij de gamma ;) (gamma eigen merk)
Betonmortel zelfde prijs

En heb je dan enkel de zak cement nodig of moet je er nog wat doorheen mixen? (behalve water neem ik aan)

En is elk pigmentpoeder te gebruiken voor door het cement?
Llewella

Berichtdoor Frode » 08 feb 2004, 20:34

Volgens mij is dat wel hetzelfde als ik heb gebruikt.
Alleen water toevoegen. Ik heb in Alkmaar (daar woonde ik nog toen ik de stenen maakte) pigmentpoeder gekocht bij de verfwinkel Groothuizen op het Verdronkenoord. Je kan daar vragen wat de basis is van de poeders, soms is dat gewoon steen :).
Ik heb me daar destijds niet zo druk over gemaakt.

De meeste kleur hebben de stenen bij mij gekregen van de algen. Ik denk niet dat ik nu weer pigment zou toevoegen. Maar ik heb wel een sterk belichte bak ivm de algengroei voor mijn tropheusen.

Overigens, ik heb altijd veel water ververst 50 - 75% per week. Dus mocht er toch iets giftigs uit het cement of pigment zijn gekomen dan was dat snel weg. Maar in grote concentraties kan dat nooit zijn geweest.
Zowel blue neon's, Julidochromis dickfeldi als Tropheus moorii kweekte prima tussen mijn cementstenen.

Nu ik verhuisd ben kan ik minder makkelijk met slangen werken en hou ik het op 25% per week (10 emmerstjes water halen is mij genoeg :wink: ).
Frode

Berichtdoor Llewella » 10 feb 2004, 17:13

Ik ga aanstaande weekend lekker de bouwvakster uithangen samen met mijn vriend, creatief wezen met cement dus ;)

Ik wil er wle pigment doorgooien aangezien ik de verlichting met der tijd niet zo hard wil laten loeien ivm de aanstaande blue neons en sumbu's.

Ik zal nu de bak alvast in orde maken voor als ik wat leuks op de beurs tegenkom met een tijdelijke inrichting en ff wat filtermateriaal uit me andere bak halen.

De rotsen zouden na het uitlogen zo bij vis geplaatst kunnen worden?
Llewella

Berichtdoor Frode » 10 feb 2004, 18:41

Als pigmenten heb ik gebrande omber en oker gebruikt.
Die zijn dus zeker veilig. Je hebt behoorlijk wat nodig, in het natte cement is de kleur sterker, als het cement droogt lijkt de kleur weg te trekken.

Het is natuurlijk altijd veilig om je stenen eerste te testen bij een guppie, maar ik verwacht geen problemen.

Als je het cement maar goed laat uitharden!!!

Veel succes, en ik ben benieuwd naar de eerste foto's.
Frode

Berichtdoor Llewella » 10 feb 2004, 19:32

Een week uitharden is toch voldoende?

Helaas heb ik geen guppies ;) Kijken of me broertje nog wildvang guppies heeft om te testen :twisted:
Llewella

Berichtdoor Frode » 10 feb 2004, 19:56

Llewella schreef:Een week uitharden is toch voldoende?

Ja, dat was bij mijn cementstenen genoeg.

Llewella schreef:Helaas heb ik geen guppies ;) Kijken of me broertje nog wildvang guppies heeft om te testen :twisted:

:shock: ik heb ook een oudere zus, maar niet zo gemeen :shock:
Frode

Berichtdoor Llewella » 11 feb 2004, 13:05

Ik bedoel het goed hoor, wil hem over krijgen naar de cichliden ;)

(Nah ik vind het al geweldig dat we dezelfde hobby delen :) Ik hoop dan ook dat ie meegaat naar odijk :) )
Llewella

Berichtdoor Frode » 12 feb 2004, 08:09

Llewella schreef:Ik bedoel het goed hoor, wil hem over krijgen naar de cichliden ;)

(Nah ik vind het al geweldig dat we dezelfde hobby delen :) Ik hoop dan ook dat ie meegaat naar odijk :) )

Wouw, een broer die je hobby deelt en een vriend die je help, jij moet gelukkig zijn :)
Frode

Berichtdoor Llewella » 12 feb 2004, 10:17

Frode schreef:
Llewella schreef:Ik bedoel het goed hoor, wil hem over krijgen naar de cichliden ;)

Wouw, een broer die je hobby deelt en een vriend die je help, jij moet gelukkig zijn :)

Me broer heeft me al eens gevraagd samen een viswinkel op te starten ;)
Misschien in de toekomst ;)
Llewella

Berichtdoor Llewella » 14 feb 2004, 16:30

De eerste 4 rotsen staan nu te drogen :)

Het is net chocolade cake beslag dat cement met pigment ;)
Ik heb omber gebrand en oker geel bij groothuizen vandaan.
Llewella

Berichtdoor Frode » 14 feb 2004, 19:35

Llewella schreef:De eerste 4 rotsen staan nu te drogen :)

Ik ben heel benieuwd :!: Heb je een paar mooie grote gemaakt :?:

Llewella schreef:Het is net chocolade cake beslag dat cement met pigment ;)
Ik heb omber gebrand en oker geel bij groothuizen vandaan.

Heb je je kunnen inhouden? :) Wacht maar tot ze droog zijn, dan is de kleur vast minder.
Frode

Berichtdoor Llewella » 15 feb 2004, 00:23

Ik heb emmers gebruikt en een kweekbakje, geen hele grote rotsen maar ik wil kijken of ik 1 van deze als helft voor een grotere zal gebruiken, ik wil wel een 2tal grote rotsen erin maar het is nog een beetje passen en meten en zoeken.

Iig vind ik dit systeem geweldig, als dit goed lukt dan gaat mijn mbuna bak ook helemaal vol tot de nok!
Dat dorst ik eerder niet wegens het gewicht.
Llewella

Berichtdoor Frode » 15 feb 2004, 18:19

Bedenk dat het mooier is om een paar overdreven grote stenen te maken dan een hele stapel kleine. De totale indruk wordt rustiger en je bak lijkt door grote stenen eerder groter dan kleiner. Ik heb ook een paar platte holle 'stenen' tegen de achterwand. Door wat kieren en uitsparingen te maken zijn dat hele goeie schuilplaatsen.

Nou ja, je kan het wel zien op mijn website...
Frode

VorigeVolgende

Keer terug naar Aquarium & Inrichting

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Design by GB