de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand

cementrotsen van Bart??

Berichtdoor Bart de Wulf » 09 jan 2004, 15:08

Bart, ik heb bij een ander onderwerp gelezen dat je bezig was met experimenten met cementrotsen voor in je bak.... heeft dit iets opgeleverd wat bruikbaar is??
Bart de Wulf

Berichtdoor Bart » 09 jan 2004, 18:37

Nou, ze moeten dus eerst een week uitharden, dus dat duurt nog even voor er een resultaat is. De eerste rit...te ongeduldig, het viel zo uiteen. Dus nog maar eens...

Maar Frode Numan, op wiens pagina voorbeelden de beschrijving voor hte maken staan, heeft er een mooie bak door gekregen, vind ik.
Bart
Site Admin

Vind ik ook

Berichtdoor Frode » 12 jan 2004, 21:23

Ja, die bak van Frode Numan is goed gelukt. Inmiddels is hij verhuisd (Frode, familie en de bak), en dat ging ook heel makkelijk met die paar grote stenen en geen vaste achterwand. :D

Geduld is heel belangrijk (Bart, ik heb het je nog zo gezegd...).

Wie ook mooie zelfgemaakte stenen heeft is Peter Dekker (foto's van zijn bak staan in Het Aquarium bij het artikel over de landelijke huiskeuring 2003 van de NBAT).
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.
Frode

Open achterkant...

Berichtdoor Cardinalis » 14 jan 2004, 11:11

Ik ben van plan ook van die cementrotsen te maken.
Nu heb ik hier wel een vraagje bij: zorgen de holle rotsen niet voor stilstaande watermassa's waar bv. redelijk wat afvalstoffen zich kunnen ophopen?
Tanganyika, the color of life!
Cardinalis

Berichtdoor Bart » 14 jan 2004, 12:32

Ja, net zoals achter een achterwand. Je kan het oplossen door de rots helemaal tot op de bodem dicht te maken, zodat er geen vuil in kan ophopen, of aan de onderzijde een opening te maken. Met het in- en uit-zwemmen van vissen blijft de rommel beperkt.
Bart
Site Admin

Berichtdoor Cardinalis » 23 jan 2004, 18:50

Nog iemand bezig met valse rotsen op dit ogenblik???
Heb er nog een vraagje over. Frode Numan gebruikt kalkcement ( ik ken zelf niet zoveel over cementsoorten), waarom precies deze soort??? Kan het bv niet met snelcement of iets dergelijks?

Tja, ik twijfel nog tussen cementrotsen en een achterwand met holten en dergelijke.....m'n bak is maar 40 cm diep, heb hier eventjes (een dagje sneeuwfestival en stofzuigen :roll: ) een prototype gemaakt van zo'n achterwand, maar dit komt me nogal kolosaal over :?

Greets!
Cardinalis

Berichtdoor Bart » 23 jan 2004, 18:58

Ik moet nu weg, maar ik heb de eerste platte rots (voor op de bodem) klaar. Met "Beamix metselmortel met kalk" gemaakt. Je hebt ook cement om vloeren mee te maken, die is te bros. Foto's volgen!
Bart
Site Admin

Berichtdoor Cardinalis » 23 jan 2004, 19:02

Oké! Ik kijk er met veel verwachting naar uit!
De foto's van Frode's bak vind ik gewoon super, probeer maar eens een echte rots van dat formaat in je bak te krijgen zonder dat er takelwerken aan te pas komen ...
Cardinalis

Wat ervaringen

Berichtdoor Frode » 24 jan 2004, 22:46

Dank voor de complimenten! Ik heb ook nog nooit zolang dezelfde inrichting gehad in een bak. Na de verhuizing deze zomer heb ik het zelfs weer ingericht zoals het was. Ik ben dus ook tevreden :D Ik verander het alleen als ik nog eens een grotere bak neem...

Inderdaad kan in, en rond de rotsen, vuil ophopen. Veel zelfs met Tropheus moorii's. Maar dat kan tussen niet holle stenen ook. Ik kan mijn bak denk ik zelfs beter schoon houden dan een bak met maaskeien.

Waarom?

Ik heb nu een paar grote stenen die van achter tot op de bodem open zijn, met een groot gat waar mijn hand met slang goed in past.
In die rotsen heb ik de bodem hoger gemaakt zodat de poep er uit rolt. Maar ik hevel er ook veel vuil uit elke keer als ik water ververs.

Tegen de achterwand staan een paar grote platen (echt rotsen kan ik het niet noemen). Daar heb ik onderin aan de zijkant ook gaten in, dat oogt prima en langs die weg kan ik de poep ook weghevelen.

Gezien de constant prima waterwaarden en al drie jaar T. moorii in goede conditie denk ik dat mijn inrichting met holle stenen prima is te onderhouden.

En als het echt zou moeten. In 15 minuten is de bak ontdaan van alle stenen. En 15 minuten later staat het weer als tevoren. Wie van jullie kan dat zeggen? Overigens erg handig als je het visbestand wilt aanpassen.

groet,
Frode
Frode

Berichtdoor Cardinalis » 27 jan 2004, 17:31

Nog even een vraagje omtrent de rotsen...zijn deze open langs achteren (opening nar achteren gericht)of staat de opening van de rots in de bodem (opening neerwaarts gericht)?

Greets...

ps: Bart als je foto's hebt, laten zien hé :wink:

Greets
Cardinalis

allebei

Berichtdoor Frode » 27 jan 2004, 19:33

Het goede antwoord is allebei, en alléén van onderen :?: :D

De grote rotsen zijn zowel van onder als van achter open. De onderkant is vlak. De 'afdruk' is als van een hoefijzer. Het gat in de achterkant is grillig en de randen zijn gebogen. Daar zie je dus niks van als je voor de bak zit.

De kleinere - tot ca 30 cm doorsnede - zijn aan één kant open. Dit zijn een soort ballen (natuurlijk zijn ze niet perfect rond, dat is saai) waarvan een kapje is afgesneden. Je kan ze op vele manieren plaatsen zonder dat je het gat ziet.

Imiddels staat een beschrijving met tekeningen op mijn website.

Groet,
Frode
Laatst bijgewerkt door Frode op 27 jan 2004, 20:23, in totaal 1 keer bewerkt
Frode

Berichtdoor Cardinalis » 27 jan 2004, 20:03

Thx :wink:
Cardinalis

Berichtdoor Cardinalis » 27 jan 2004, 20:11

Heb je website bekeken en nu heb ik het wel door, vind het alleen redelijk moeilijk om de cement er ondersteboven aan te plakken....misschien is m'n mengsel te nat.
Ik heb ook eens geprobeerd met snelcement (zijn hier nadelen aan??? Aangezien jij dit niet gebruikt Frode), hiermee heb je een rotsje op een uurtje of twee.

Greets
Cardinalis

snel cement

Berichtdoor Frode » 28 jan 2004, 05:56

Met snel cement heb ik het nooit geprobeerd. Zou wel beter bij mijn temperament passen :)
En om ondersteboven te plakken moet het cement inderdaad niet te nat en het zand wel goed nat zijn, en de steen die je wilt maken niet te groot.

Kalkcement was de tip die ik kreeg, krijg je volgems mij een gladdere structuur. Ik heb cement met kalk gebruikt, is niet helemaal hetzelfde. Zal het nog eens navragen bij een lid van de aquariumverenging.

groet
Frode

Berichtdoor Llewella » 08 feb 2004, 18:46

Mijn broertjelief zegt dat het 3 a 4 jaar duurt alvorens de giftige stoffen uit het cement zijn.

Ik heb hem verteld van de goeddraaiende bak van Frode maar dat mocht niet baten ;)

Hoe zijn jullie meningen hierover?

Met andere woorden, ik ga ook cement-rotsen proberen ;)
Kan het gewoon met aquariumzand?
Iig gebruik ik dan dat zand en haal ik nieuw DONKER zand voor de 81x36x50 bak.

Frode, welk cement heb jij gebruikt? weet je daar nog de exacte naam van?
Llewella

Volgende

Keer terug naar Aquarium & Inrichting

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by GB