Woensdag 14/04 zag hij er als volgt uit:
*foto's verwijderd*
Afgelopen maandag, 24/05, heb ik er dit van gemaakt:
*foto's verwijderd*
De reuze valisneria van de winkel die voor het houtstuk stond was compleet aan het verslijmen en groeide amper tot niet (reuze?). Ik heb deze dan ook maar volledig verwijderd (de wortels waren wel goed gehecht, maar alle bladeren braken bij de kleinste aanraking). Na onze aquarium show van de club kreeg ik van een medelid een ganse ton vol valisneria en hoornblad en kon ik dus vlot aan de slag. Ik heb 8 bussels valisneria helemaal links geplant zodat ze niet het zicht wegnemen op de houtstronk in het midden. Ik vind het zelf zeer schoon als de bladeren boven op het oppervlakte liggen en daar het licht wat tegenhouden. De rechtse 3 ga ik nog verder naar links planten om een dichtere groep te krijgen en omdat ze nog te kort bij het hout staan, zeker naar de toekomst als er nog jonge scheuten bijkomen. De gewone valisneria is goed gegroeit zoals iedereen kan zien (3 jonge scheuten) en heb ik dan ook laten staan (af en toe de scheuten wat bijsturen). Het hoornblad wat erin stond was door de bruin algen (en nitraat piek zie andere post) eventjes stilgevallen en daarna terug vlot gegroeid. Helder groen punten op bruine stengels was niet echt een zicht en ze had zienbaar te lijden eronder (lichte verslijming). Het leek mij daarom goed om ze te verwijderen (drijfplant voor kweekbakken) en te vervangen door nieuwe stengels. De anubias (2 nana en 1 barteri) en javavern heb ik laten staan zoals ze stonden. Als afwerking op plantengebied ga ik binnenkort eens langs bij Gijs & Paula en Sidguppy om nog wat drijfplanten te kopen/halen. In het kweekbakje (wat tijdelijk erin hangt, omdat het elders in de weg hangt bij het schoonmaken en hier genoeg plaats is, met 4 ancistrusjes) heb ik ook een zeer klein drijfplantje liggen voor vermenigvuldiging (proberen). Het lag tussen de valisneria en hoornblad wat ik gekregen heb. Ik weet niet hoe het heet, maar het zijn zeer kleine groepjes van 2,3 of 4 blaadjes met onder elk blaadje een fijn stengeltje (worteltje). Als iemand een idee heeft mag hij het altijd laten weten.
Wat de visbezetting betreft heb ik reeds mijn besluit genomen na enkele discussies hier op het forum. Momenteel zitten er reeds volgende vissen in:
- 9 Cyprochromis Leptosoma Tricolor
- 2 Eretmodus Cyanostictus Burundi
- 6 Synodontis Petricola Dwarf
In juli of augustus komen er nog 20 Tropheus Moorii Ilangi bij. Ik heb er 40 van Mike Laan in een andere kale bak zitten, maar deze zijn nog niet volgroeid om te sexen.
Zo dat was het