de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand

6 weken later

Berichtdoor BartS » 26 mei 2004, 12:56

Op 10/04 was het eindelijk zover, ik kon water doen in mijn Tanganyika aquarium (200x50x50 met droog/nat filter 100x40x40). Inmiddels zijn we iets meer dan 6 weken later en wil ik jullie reacties en tips alvast eens horen om indien nodig nog wat bij te sturen bij de inrichting.

Woensdag 14/04 zag hij er als volgt uit:
*foto's verwijderd*

Afgelopen maandag, 24/05, heb ik er dit van gemaakt:
*foto's verwijderd*

De reuze valisneria van de winkel die voor het houtstuk stond was compleet aan het verslijmen en groeide amper tot niet (reuze?). Ik heb deze dan ook maar volledig verwijderd (de wortels waren wel goed gehecht, maar alle bladeren braken bij de kleinste aanraking). Na onze aquarium show van de club kreeg ik van een medelid een ganse ton vol valisneria en hoornblad en kon ik dus vlot aan de slag. Ik heb 8 bussels valisneria helemaal links geplant zodat ze niet het zicht wegnemen op de houtstronk in het midden. Ik vind het zelf zeer schoon als de bladeren boven op het oppervlakte liggen en daar het licht wat tegenhouden. De rechtse 3 ga ik nog verder naar links planten om een dichtere groep te krijgen en omdat ze nog te kort bij het hout staan, zeker naar de toekomst als er nog jonge scheuten bijkomen. De gewone valisneria is goed gegroeit zoals iedereen kan zien (3 jonge scheuten) en heb ik dan ook laten staan (af en toe de scheuten wat bijsturen). Het hoornblad wat erin stond was door de bruin algen (en nitraat piek zie andere post) eventjes stilgevallen en daarna terug vlot gegroeid. Helder groen punten op bruine stengels was niet echt een zicht en ze had zienbaar te lijden eronder (lichte verslijming). Het leek mij daarom goed om ze te verwijderen (drijfplant voor kweekbakken) en te vervangen door nieuwe stengels. De anubias (2 nana en 1 barteri) en javavern heb ik laten staan zoals ze stonden. Als afwerking op plantengebied ga ik binnenkort eens langs bij Gijs & Paula en Sidguppy om nog wat drijfplanten te kopen/halen. In het kweekbakje (wat tijdelijk erin hangt, omdat het elders in de weg hangt bij het schoonmaken en hier genoeg plaats is, met 4 ancistrusjes) heb ik ook een zeer klein drijfplantje liggen voor vermenigvuldiging (proberen). Het lag tussen de valisneria en hoornblad wat ik gekregen heb. Ik weet niet hoe het heet, maar het zijn zeer kleine groepjes van 2,3 of 4 blaadjes met onder elk blaadje een fijn stengeltje (worteltje). Als iemand een idee heeft mag hij het altijd laten weten.

Wat de visbezetting betreft heb ik reeds mijn besluit genomen na enkele discussies hier op het forum. Momenteel zitten er reeds volgende vissen in:
- 9 Cyprochromis Leptosoma Tricolor
- 2 Eretmodus Cyanostictus Burundi
- 6 Synodontis Petricola Dwarf

In juli of augustus komen er nog 20 Tropheus Moorii Ilangi bij. Ik heb er 40 van Mike Laan in een andere kale bak zitten, maar deze zijn nog niet volgroeid om te sexen.

Zo dat was het :)
Laatst bijgewerkt door BartS op 11 mei 2005, 13:13, in totaal 3 keer bewerkt
BartS

Berichtdoor Rense » 26 mei 2004, 13:35

mooie bak, mooie foto's! alleen jammer van dat kweekbakje :wink: Is er nog geen leptosoma jumbo tricolor op kleur? of heb je daar geen foto van? Dat vind ik namelijk een hele mooie vis :D
muwhahaha, tanganyika rulez!
Rense

Berichtdoor BartS » 26 mei 2004, 13:43

voorlopig is er nog geen op kleur, maar ze zijn nog vrij jong ook
BartS

Berichtdoor martin » 26 mei 2004, 13:55

Mooie bak! :D De bak is mooi groot en de vallisneria maken hem helemaal compleet. Top :!:
martin

Berichtdoor Rense » 26 mei 2004, 14:01

BartS schreef:voorlopig is er nog geen op kleur, maar ze zijn nog vrij jong ook

dat is jammer :D
ik wacht al op foto's als er wel een aantal op kleur zijn :lol:
muwhahaha, tanganyika rulez!
Rense

Berichtdoor iain » 26 mei 2004, 14:41

ziet er netjes uit
iain

Berichtdoor sidguppy » 26 mei 2004, 16:52

1 vraag, want ik zie een flink stuk kienhout.....

is dat echt kienhout? of imitatie?

Als t echt is: hou je pH in de gaten!!

mag niet onder de 7,5-7,8 zakken.
kienhout geeft zuren af en blijft dat doen, ook na 10 jaar ofzo.
sidguppy

Berichtdoor Jef » 26 mei 2004, 17:12

Ziet er zeer mooi uit. Super. Hierin zullen de vissen zich wel thuis voelen.
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)
Jef

Berichtdoor BartS » 26 mei 2004, 21:38

Het is een stuk echt mangohout. Ik ben vertrouwd met het feit dat kienhout enzo je pH doet dalen, maar toch bedankt sidguppy om mij er nog eens op te wijzen. Druppeltesten gaven een pH van minstens 8 en zondag ga ik het water eens testen met pa zijn digitale voor een exacte meting te krijgen.
BartS

Berichtdoor Remko » 26 mei 2004, 22:19

Ziet er mooi uit.
Geeft kienhout in je bak ook problemen als je om de 2 weken de helft van het water ververst? En geeft Mangrove hout geen probleem met de PH?
Remko

Berichtdoor Niek2 » 27 mei 2004, 08:25

Dat ziet er inderdaad errug mooi uit! Ben echt jaloers op mensen met zo'n mooie grote bak...
Wat ik zelf trouwens erg mooi vind, om op 1 plek (of meerdere plekken) de rotsformatie(s) door te laten lopen tot boven het wateroppervlak. Ziet er erg natuurlijk uit.
Maar da's puur een kwestie van smaak hoor.
Maar erg mooi! Hou ons op de hoogte dmv foto's!
Niek2

Berichtdoor BartS » 27 mei 2004, 09:54

Je bent niet alleen Niek2 wat betreft doorlopende rotsformaties, maar dit gaat meestal ten kostte van iets. Teneerste moet je er een hoge, diepe, open bak voor hebben en dan spreek ik over minstens 60 hoog en 70 diep (hoog stapelen vereist een brede basis) met HQI, T5 of T8 lichtbalken. Daarnaast is het ook bij sommige cichliden wegens diverse reden onmogelijk of niet aan te raden. Leptosoma's bijvoorbeeld springen nog wel eens uit de bak als je geen dekglazen hebt. Bij Tropheus heb ik geconstanteerd dat er in het algemeen een verhoogde aggressie is bij bakken met hoge rotsformaties. Ik heb daarom dan ook gekozen om de stenen maximaal tot de helft te stapelen en meer met hoge planten te werken om voldoende schuilmogelijkheid te geven aan de zwakere in de groep. In planten worden zelden terretoria gevormd.
Laatst bijgewerkt door BartS op 27 mei 2004, 10:50, in totaal 1 keer bewerkt
BartS

Berichtdoor Niek2 » 27 mei 2004, 10:13

Hmm qua agressie zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Mbt uitspringende leptosoma's hoop ik niet: ik heb ze namelijk ook en een rotsformatie tot boven het wateroppervlak...

Wat betreft de techniek ben ik het niet met je eens: mijn bak is maar 40cm diep en 50cm hoog en met lavastenen kun je simpel en prachtig rotsformaties bouwen die tot boven het wateroppervlak door blijven lopen.
Niek2

Berichtdoor BartS » 27 mei 2004, 10:52

Tot hoever komt die rotsformatie aan het voorglas?

Aangezien je toch voor de stabiliteit een goede basis moet maken zit je al snel tot 10cm voor het glas te werken. Dit vindt ik persoonlijk dan weer zeer nadelig, maar smaken kunnen verschillen hoor :)
BartS

Berichtdoor BartS » 27 mei 2004, 14:40

Heb ook op http://www.plantgeek.net gevonden welk drijfplantje ik heb, het is de Lemna minor of ook wel duckweed genoemd. Ideaal voor op de kweekbakken denk ik tussen de Pista's binnenkort, daar mag dat woekeren zoveel het wilt :)
BartS

Keer terug naar Aquarium & Inrichting

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by GB