de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand

Hoe krijg je alg op de stenen

Berichtdoor Prins » 09 apr 2004, 17:12

Ik heb verschillende foto's van aquaria gezien waarbij de stenen vol begroeid waren met algen.
Lijkt me echt toppie voor de tropheussen...

Kan iemand mij vertellen hoe je dit voor elkaar krijgt?
Of moet je gewoon wachten en komt dat vanzelf?
Prins

Berichtdoor Bart » 10 apr 2004, 18:27

Heeeeeeel veeeeeeel licht. That's it! :D

Overigens hebben bakken met Tropheussen nooit een flinke laag alg; die is nl. opgegeten voordat er lange draden kunnen groeien.
Bart
Site Admin

Berichtdoor Frode » 10 apr 2004, 20:37

En toch kan die laag wel dik worden, maar niet pluizig. Ik heb boven in de bak wel wat pluizige groene alg op de stenen, ca 8 cm onder het oppervlak komen de tropheus-en toch niet graag. Op de rest van de stenen is het bruin en glad en vol met vraatsporen. Zo zag het er ook uit toen ik 3/4 jaar geleden ging verhuizen. Toen de stenen bij de verhuizing opdroogte, brak de algenlaag van ca 3 mm dik (!) als een korst los. Was in ca 2 jaar zo dik gegroeid. Nu zie je nog steeds resten van de oude laag als korstjes op de stenen. De alg groeit minder hard.

Ik had destijds 4 tl8 van 30 watt in de kleuren 92, 93, 95 van philips en een aquarelle. De 90-serie heeft een zeer effectieve lichtopbrengst voor planten, en is niet duur.

Inmiddels heb ik 2 x tl5 van 39 watt daglicht van osram en 1 t8 van 30 watt aquarelle. De algen groeien denk ik iets minder hard maar nog steeds behoorlijk goed.
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.
Frode

Keer terug naar Aquarium & Inrichting

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Design by GB