Het begin is er....(op de goede weg)?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
WaterKip

Re: Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 22:22

NielsO schreef:
03 mar 2019, 22:19
Paracyps worden toch al best forse vissen. Vanaf 130x60cm deden ze t hier goed en waren veel actiever dan in 120x40.
Dacht dat 120cm wel zou kunnen maar ik heb ze nooit gehad dus ik ga op jouw ervaring af.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 22:24

Dus eigenlijk de schelpen voor de multis niet voor en tussen de stenen aan de rechterkant langs...
Ipv de multi zou de alto shell ook nog.kunnen of niet... of heeft de multi een leuker gedrag en een leukere vis?

NielsO

Bericht door NielsO » 03 mar 2019, 22:34

Niet zon hele strook langs de voorruit nee, gewoon aan 1 van de zijkanten een slakkenkerkhof maken zodat ze daar hun territorium opzetten.

Sumbus kunnen ook, maar dan niet in combinatie met andeee altolamprologus. Dan zou je uitkomen op:
Groepje sumbus
Koppel julidochromis OF 1m/2v t. Vittatus (alhoewel ik niet weet hoe de combi sumbu/vittatus zal gaan)

Ik denk dat multis, vittatus en a.calvus of compressiceps mooi is en goed zal werken, met mooi verschillend gedrag.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 22:42

Ik denk ook dat t laatst genoemde bestand, leuk is qua verschil in uiterlijk, gedrag, en vorm en soort bewoner....
Opzoek naar grote stenen dus... 2 grote stenen en dan er nog wat bij plaatsen van wat ik al had...

NielsO

Bericht door NielsO » 03 mar 2019, 22:49

(Bijna) alles wat je nu hebt plus wat grote stenen moet er wel in passen met wat puzzelen :mrgreen:

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 23:02

Haha houdt de onderkant van t aquarium dat wel?? Er ligt nu al voor 41 kg in......

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 mar 2019, 23:16

Ik zou het lekker bij multi's + solo alto + koppel julidochromis ornatus/transcriptus houden. Die laatste is wel tricky om daar een koppeltje van te vinden, of je moet met een groepje beginnen en daaruit laten vormen (maar dan wel snel de rest uitvangen als ze gekoppeld zijn!).
Een kolonie multi's is altijd wat te zien, en hoewel sumbu shells ook leuk zijn om naar te kijken, denk ik dat een kolonie multi's toch net wat meer beweging in de bak geeft.

Verder inderdaad een paar grote stenen nemen (door het piepschuim verdeel je het gewicht en gaat het goed, je wil vooral puntbelasting voorkomen), en dan de kleinere steentjes "er vanaf laten rollen" - gewoon ze laten vallen, dan komen ze vaak heel natuurlijk te liggen. Wel even opletten dat ze niet tegen je voorruit aan rollen natuurlijk, zou zonde zijn om die te breken :)

Als je echt heel grote stenen wilt gebruiken, kan je ook nog kiezen voor kunststenen, maar ik zou eerst gewoon iets grotere rotsen uitzoeken bij de tuinland/tuincentrum/stenenboer.

Zoek de kunststeen:
12466401853_827b25544b_z.jpg
12466401853_827b25544b_z.jpg (108.54 KiB) 1270 keer bekeken
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 23:30

Haha euhm geen idee.... ik zou t niet durven gokken....
Ipv de julido wou ik nu gaan voor:
koppel altolamprologus
- 1m/2v t. Vittatus (is deze wel goed verkrijgbaar?)
- Groepje multis
Kan dat ook?

smidsy

Bericht door smidsy » 04 mar 2019, 06:38

Ik ga woensdag of donderdag de inrichting aanpassen ik hoop dat jullie dan nog weer kririek en tips willen geven...

svl

Bericht door svl » 04 mar 2019, 11:28

smidsy schreef:
03 mar 2019, 23:30
Haha euhm geen idee.... ik zou t niet durven gokken....
Ipv de julido wou ik nu gaan voor:
koppel altolamprologus
- 1m/2v t. Vittatus (is deze wel goed verkrijgbaar?)
- Groepje multis
Kan dat ook?
Dat kan ook .
De vittatus is normaal gemakkelijk aan te geraken

smidsy

Bericht door smidsy » 04 mar 2019, 11:46

Dan denk ik dat ik uit t bestand ben... alleen jammer dat ik er echt geen meerval achtige bij kan plaatsen... ik las laatst ietd over een solitair levende maar dat zal vast ook niet kunnen...?

NielsO

Bericht door NielsO » 04 mar 2019, 13:48

De kleinere tanganyika meervallen zijn geen solitair levende dieren nee, dus helaas.

Maar je zult vast wel gaan genieten van het bestand. Maak je nog niet te druk om wat niet kan en focus op deze drie soorten, dan heb je er "mentaal" meer plezier van :wink:

Ik baal ook wel eens van alles dat ik niet kan houden en dat zal bijna altijd wel zo blijven, zelfs mijn 2 meter is uiteindelijk maar krap... maar t gras is niet altijd groener aan de overkant en in de toekomst kun je altijd ooit nog een bestandswissel doen naar een bestand met meervallen. :)

smidsy

Bericht door smidsy » 04 mar 2019, 14:08

Haha t leek me gewoon leuk om die 'haai' tjes te zien rond scharrelen en t waren naar.mijn weten ook goede opruimers, maar begrijp wat je bedoelt😉

PriemGirl

Bericht door PriemGirl » 05 mar 2019, 09:28

En bijvoorbeeld een solo Neolamprologus tretocephalus ?

Maar dan als bestand:
- koppel altolamprologus calvus
- solo neolamprologus tretocephalus
- kolonie multi

Ben even nieuwsgierig naar de ervaringen :)

Ik had vroeger in mijn 150cm bak namelijk een solo treto man en die vond ik prachtig om te zien. Zwom best vaak langs de multi's en vond het allemaal wel prima (was totaal niet agressief en als de kleine multi's hun vinnen hoog op zetten dan zwom ie gewoon weer weg).

Overigens ga ik ook niet akkoord met geen zand bij de schelpen. Het graafgedrag vind ik net zo ontzettend prachtig om te zien. Het hoeft idd echt niet veel zand te zijn (geen hele hoop); maar hoe ze die schelpen dan ingraven en alles verschuiven vind ik net zo fascinerend :)

NielsO

Bericht door NielsO » 05 mar 2019, 10:32

Een solo treto ipv de vittatus zal waarschijnlijk ook prima gaan.

Ben het met Priemgirl eens w.b.t. zand bij de schelpen. Het "bob de bouwer" gedrag maakt multis juist zo leuk, in de natuur komen ze ook vaak genoeg met zand/modder voor en graven ze dat mooi uit zodat de slakkenhuisjes vrijkomen. Hier graven ze t ook weg en bouwen kuilen waardoor hun slakkenhuisjes weer beter afgeschermd zijn en ze per koppeltje de territoria verdelen.

Plaats reactie