Het begin is er....(op de goede weg)?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
smidsy

Re: Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 19:26

Dus eigenlijk zeggen jullie 2 vissen en de rest multis??
In een 120cm is dat de max??
Als je geen 300 schelpen erin legt krijg je toch ook niet zoveel jonkies?
Ik heb ook wel eens gehoord dat als je juist meerdere soorteb houdt dat dan je agressie juist verspreid word....

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 19:35

Aantal schelpen en jonkies hebben geen relatie met elkaar. Zodra alle schelpen bezet zijn zullen ze over de rest van de bak uitwaaien en tussen de stenen gaan zitten is mijn ervaring.
Similis doet dit meer dan multi's.

Snap je opmerking over de max. niet goed. Ja met de door jouw gekozen soorten zou ik het bij deze drie laten. Als je andere soorten kiest zijn er wellicht andere mogelijkheden.

Je opmerking over aantallen en agressie verdelen is volgens mij zoals Malawi gehouden wordt. Grotere aantallen zodat de agressie verdeeld wordt. Maar ik ben geen Malawi kenner dus of dat klopt weet ik niet.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 19:40

Zijn er meerdere die dit beamen of juist zeggen dat een ander bestand mogelijk is??

Bedoel je 2 soorten,of 2 vissen?

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 19:52

WaterKip schreef:
03 mar 2019, 19:16
Ben het eens met Stijn zijn betoog alleen ben ik iets minder streng in de leer wat betreft aantal soorten. Stijn zijn opmerking over langere termijn gaat erover dat je aan het begin gemakkelijk een aantal soorten bij elkaar steekt maar op de lange termijn het niet goed gaat. Omdat ze groter worden, koppels vormen of zich in karakter ontwikkelen.
Daarom is het goed om daar vanaf het begin over na te denken. Als je met een groepje begint om een koppel te laten vormen zul je er vissen uit moeten vangen. Dit moet vaak vrij snel en plotseling (van de een op andere dag) waar laat je ze dan even? Of zet je een scheidingswand in de bak?
Bij 120cm zie ik wel wat mogelijkheden. Waar je als zeker over moet nadenken is territoriums.

Die grote steenstapel zal gezien worden als één territorium. Een koppel pikt deze in en de rest heeft pech.
Ik ben ook voorstander van zichtbrekers. Een aquarium heeft zijn grenzen. Hoe klein of groot deze is. Een vis moet uit het zicht van de agressor kunnen komen. Door zichtbrekers zoals de door Stijn genoemde planten helpen daarbij.

In jouw bak zou ik wel voor de multifasciatus met een Julidochromis soorten en de Altolamprologus durven gaan.
Het jongen krijg je altijd wel daartegen is weinig te doen in dit formaat bak. Synodontis lucipinnis zal daar niet heel veel in betekenen. Bovendien jongen deze ook vrij gemakkelijk is mijn ervaring. De enige meerval die echt zoden aan de dijk zet is de Phyllemonus typus. Maar zie daar maar eens aan te geraken en dan moet je wel een soort minder nemen want deze is nogal territoriaal.
Daarnaast is zoals Stijn noemt nachtactieve vissen en multi's geen fijne combi. Dit levert stress op.

Als je voor de multifasciatus, Julidochromis en Altolamprologus gaat dan zou ik zelf voor onderstaande inrichting gaan.

inrichting.jpg

Links een fiks hoge stapel, ben je meteen die aanzuigbuis kwijt. Niet helemaal in het midden (dus iets naar links of rechts) een opstaande steen. Eventeel gesteund door een tweede. En rechts een laag hoopje stenen.
Zo heb je drie territoriums gemaakt. Let wel dit is de theorie, ik moet de eerste cichlide tegenkomen die zich naar mijn voorbedachte plan voegt.

Met planten zoals Vallisneria (spiralis of de sterkere giganta) kun je de zichtlijnen nog meer breken.
En dan aan de rechterkant tussen de twee steenstapels een veld slakkenhuizen aanleggen. Ik vind het zelf mooi om daar een steen tussendoor te laten steken maar dat is persoonlijk. Belangrijker is twee of drie lagen op elkaar.

Zo zou ik het doen.

Oja als laatste als je keus voor een Altolamprologus als reden heeft om jongen te snoepen zou ik voor de Telmatochromis vittatus gaan, die is daar gehaaider in maar die lijkt weer meer op een Julidochromis soort.
Sorry ik had dit bericht nog niet gezien...

Ik zal mijn inrichting nog wat veranderen... en dan ga ik voor een julidochroomis en een altolamprogus soort en dan aan de andere kant voor de multis

Nee de synos had ik voor t snoepen van de jonkies bedacht, de alto vind ik mooi van vorm...

Kun je stenen ook tegen t glas aan de zijkant aan zetten zonder dat dit schadelijk is voor de bak??

NielsO

Bericht door NielsO » 03 mar 2019, 19:55

Zoals door edwin en stijn aangegeven lijkt t nu een muur en kan de steen natuurlijker en functioneler.

Zon soort opzet als edwin geeft is mooi.

In de natuur steken grote stenen vaak uit en liggen kleine stenen eromheen op de bodem, naar beneden gerold als t ware, voorbeeld https://goo.gl/images/hvadfU
Nou liggen daar vrij weinig stenen maar je snap t idee, grote stenen met er tussenin kleinere stenen die in de "kieren vallen" en mooi de onderkant van de grote stenen wegwerken.

Qua bestand zou ik ook indd de synos weglaten. Julidos kunnen inderdaad flink kweken en wat Edwin zegt over telmatochromis vittatus klopt volledig, wil je dus iets dat de jongen in toom houdt kun je gaan voor:
- Solo/koppel altolamprologus
- 1m/2v t. Vittatus
- Groepje multis (starten met 3m/4v oid)
Dat moet wel gaan in 120cm is mijn ervaring uit t verleden.

De altolamprologus en vittatus zijn geen slakkenhuisbewoners maar zetten wel graag af in slakkenhuizen, altolamprologus in van die grote. Zorg er met de inrichting dus voor dat je rechts een kolonie slakkenhuizen neerlegt en links op t zand tussen de stenen hier en daar een los slakkenhuis.
Hier een voorbeeldje van mijn bak waar je de calvus ziet broeden in een groot slakkenhuis:

NielsO

Bericht door NielsO » 03 mar 2019, 19:57

En ja je kunt stenen prima voorzichtig tegen t glas aan laten leunen, dat heb ik hier al met flinke stapels stenen gedaan. Alleen zorgen dat je voorzichtig stapelt en je basis stabiel is. :mrgreen:

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 20:02

smidsy schreef:
03 mar 2019, 19:52

Sorry ik had dit bericht nog niet gezien...

Geeft niet het was een lang bericht dus wellicht duurde het plaatsen wel langer :mrgreen:

Ik zal mijn inrichting nog wat veranderen... en dan ga ik voor een julidochroomis en een altolamprogus soort en dan aan de andere kant voor de multis

Nee de synos had ik voor t snoepen van de jonkies bedacht, de alto vind ik mooi van vorm...

Kun je stenen ook tegen t glas aan de zijkant aan zetten zonder dat dit schadelijk is voor de bak??

Een kleine enkele steen kan wel, een stapel of grote steen zou ik niet doen. Bedenk wel dat er daar alg/vuil op de ruit komt je dit niet kan wegpoetsen. Ik had ooit een steen zo dicht tegen de voorruit staan dat er een hele vlek op de ruit kwam omdat er niet kon poetsen. Later toch maar die steen verplaatst.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 20:12

NielsO schreef:
03 mar 2019, 19:55
Zoals door edwin en stijn aangegeven lijkt t nu een muur en kan de steen natuurlijker en functioneler.

Zon soort opzet als edwin geeft is mooi.

In de natuur steken grote stenen vaak uit en liggen kleine stenen eromheen op de bodem, naar beneden gerold als t ware, voorbeeld https://goo.gl/images/hvadfU
Nou liggen daar vrij weinig stenen maar je snap t idee, grote stenen met er tussenin kleinere stenen die in de "kieren vallen" en mooi de onderkant van de grote stenen wegwerken.

Qua bestand zou ik ook indd de synos weglaten. Julidos kunnen inderdaad flink kweken en wat Edwin zegt over telmatochromis vittatus klopt volledig, wil je dus iets dat de jongen in toom houdt kun je gaan voor:
- 1m/2v t. Vittatus
Dat moet wel gaan in 120cm is mijn ervaring uit t verleden.

De altolamprologus en vittatus zijn geen slakkenhuisbewoners maar zetten wel graag af in slakkenhuizen, altolamprologus in van die grote. Zorg er met de inrichting dus voor dat je rechts een kolonie slakkenhuizen neerlegt en links op t zand tussen de stenen hier en daar een los slakkenhuis.
Hier een voorbeeldje van mijn bak waar je de calvus ziet broeden in een groot slakkenhuis:
Bedankt voor de berichten allemaal!!
Ik denk dat ik inderdaad ga proberen de indeling nog ga aanpassen, weet t wel zeker haha... ik ga rechts tegen het glas de hoge stapel stenen neerzetten aangezien die wand ook t lelijkste is... dan zal ik net iets uit t midden een 2e stapel maken... en links met nog wat verdwaalde stenen ook nog wat...

- 1m/2v t. Vittatus
Dat lijkt me idd een mooi bestand!!

(Jij hebt trouwens ook wel aardig wat mooie vissen zwemmen!!!)

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 20:28

Dus liever 2 of 3 grote stenen dan een muur zoals ik nu heb?? Ik dacht dat ik juist zo veel holletjes creeerde...
Voor deze bewoners hoeft de stenenstapel dus niet echt helemaal de hoogte in?

NielsO

Bericht door NielsO » 03 mar 2019, 21:28

Een paar grote stenen en daaromheen kleinere. Dan zullen er zeker wel holen ontstaan, maar je hoef niet tot t oppervlak te stapelen nee. :wink:

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 21:30

NielsO schreef:
03 mar 2019, 21:28
Een paar grote stenen en daaromheen kleinere. Dan zullen er zeker wel holen ontstaan, maar je hoef niet tot t oppervlak te stapelen nee. :wink:
Zwemmen de meeste bewoners er meer boven dan dat ze zich er tussen verschuilen?

En de vittatus liever dus in een klein harempje? 1m en.2v?

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 21:38

Ze zwemmen meestal rond en boven de stenen. Voordeel van een enkele hoge steen is dat ze de zichtlijnen breken.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 22:00

Deze bak incl de vissen vond ik ook wel mooi, maar vast niet haalbaar haha

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 22:18

Drie soorten in een bak met vergelijkbare afmetingen als de jouwe.

Altolamprologus sumbu Shell
Paracyprochromis nigripinnis
Cyprochromis leptosoma

Snap zelf niet waarom je twee vrijzwemmers in deze bak kiest. Daarbij vind ik de leptosoma te groot worden voor 120cm. Die kleine frummels gaat wel. Volwassen niet meer.

En nigripinnis en sumbu Shell zou je ook in jouw bak kunnen doen. Maar die zou ik niet met de multi's samen doen.

NielsO

Bericht door NielsO » 03 mar 2019, 22:19

Dat bestand is sws niet haalbaar nee, want ik zou paracyps al afraden in die bakmaat laat staan cyprichromis. Paracyps worden toch al best forse vissen. Vanaf 130x60cm deden ze t hier goed en waren veel actiever dan in 120x40.

Een vergelijkbare scape kan wel werken. Leg dan alleen alle slakkenhuizen aan 1 kant en nog wat kleinere stenen vooraan. Anders waaien de multis over de hele voorkant uit en kunnen de overige vissen daar niet meer komen.

Plaats reactie