Het begin is er....(op de goede weg)?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
smidsy

Re: Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door smidsy » 08 mei 2019, 21:00

Aan de andere kant werd er gezegd,kijk hoe t zich ontwikkeld... wat ik nu zie is dat de multi's honk vast zijn, de vitattussen overal rondscharrelen en de conpressiceps ook overal mag komen... vandaar mijn gedachte van t toevoegen van een solo...

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 08 mei 2019, 22:25

Ik heb ook geen ander advies dan Edwin. Maar ik wil je toch complimenteren. Je bent de eerste die ik ken die binnen 2 maanden 29 pagina’s in een topic vol praat. Aan passie ontbreekt het zeker niet. :mrgreen:

En om toch een enigszins nuttige bijdrage te leveren wil ik graag reageren op onderstaande van Marcel. Want hierin tikt hij wel de kern aan van een probleem dat we hebben met alle info op internet.
Marcel_renet schreef:
08 mei 2019, 20:48
Ik heb 20 jaar malawi s gehad en zins dec tanganyika en dit is gewoon niet te vergelijken totaal anders al mijn ervaring met malawi komt niet ten pas bij tanganyika .
Enigste wat ik nu achter ben gekomen dat al die info wat word gegeven bij het houden van malawi totaal niet klopt .
Bak met over bevolking laten draaien etc etc klopt geen reet van . Dat hen ok geleerd in die korte periode tanganyika .
En bij tanganyika eerst inlezen en soorten opelkaar afstellen om een biotoop te maken zodat het goed gaat

Er is op internet/Facebook heel veel te vinden. Hou er rekening mee dat veel mensen hun ervaringen delen wanneer ze een vis (bijvoorbeeld) net een paar weken/maanden hebben. Dan zijn ze enthousiast en denken dat dat, wat ze op dat moment meemaken, het gedrag is dat de vissen altijd zullen laten zien. Ik kan je vertellen dat dit niet zo is. Waarom niet vraag je je dan terecht af?
1. Omdat ze meestal zijn begonnen met jonge vissen. Die laten nog niet het gedrag zien van volwassen exemplaren. En voordat ze volwassen zijn duurt soms jaren. Zo lang houden mensen de vissen 9 van de 10 keer niet dus gaan ze nooit ander gedrag meemaken. En anderen met babyvissen kopiëren deze ervaringen want zij zien hetzelfde. Vervolgens blijven hun ervaringen op het internet staan alsof het de waarheid is en nieuwkomers krijgen (helaas) niet geheel juiste info.
2. Mijn ervaring is dat vissen uit het Tanganyikameer een aanzienlijke tijd nodig hebben om te wennen aan een nieuwe omgeving. Zeker bij Frontosa's heb ik dit gemerkt maar ook bij andere soorten. Je ziet hun gedrag veranderen naarmate de tijd vordert. Ze worden ouder en raken meer gewend aan de omgeving. Niet alleen in de bak maar ook buiten de bak. En dat is een mooi bruggetje naar het volgende punt.
3. De inrichting van het aquarium zorgt ook voor bepaald gedrag. Geef je ze de kans om zicht te verstoppen en een plekje te verdedigen? Of houdt je de inrichting open zodat ze elkaar altijd zien.
4. De grootte van het aquarium is van belang! Meestal wordt er gevraagd om ervaring met een bepaalde soort. Erbij vertellen hoe groot het aquarium is en met wat voor inrichting wordt vaak vergeten.
5. Wat ook veel vergeten wordt bij Tanganyika is dat je ook te maken hebt met individuen. Kortom, wat bij de één goed werkt loopt uit op een fiasco bij de ander. De mannen die hier advies geven (zoals Edwin) hebben inmiddels zoveel ervaring dat ze een redelijke inschatting kunnen maken over hoe een combinatie gaat eindigen. Dat blijkt ook nu weer.

Zo kan ik nog wel even doorgaan maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Ik besef dat het lastig is om in te schatten hoe lang mensen ervaring hebben en hoe waardevol hun informatie is. Vooral op Facebook lees ik shitloads aan dubieuze adviezen. Maar als je dit verhaal in je achterhoofd houdt dan kan het je wellicht voor onnodige fouten (lees: dode vissen) behoeden. En bij twijfel kan je het altijd hier vragen 8-) .
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 08 mei 2019, 23:30

ik heb reeds ondervonden dat punt 4 ook erg belangrijk is.
in een kleinere bak kunnen vissen heel anders zijn. zelf al denk je een grote bak te hebben. in een super bak of in de natuur kan dat nog eens anders zijn. als meerdere vissen van een zelfde soort niet genoeg ruimte hebben voor elk een eigen territorium dan kunnen ze zich dus heel anders gedragen dan wanneer ze dat wel hebben.

smidsy

Bericht door smidsy » 09 mei 2019, 07:07

Ik waardeer ook echt iedereen zijn reacties en meningen, ik hoopte alleen dat er echt nog 1 soort vis bij kon... de bovenste zone is nog vrij leeg als ik naar het aquarium kijk, maar dat zal ook wel niet gaan aangzien de multis ook boven zich verdedigen...

Heeft hier dan niemand goede ervaringen met een 120cm en 4 soorten tanganyika?

Bedankt voor iedereen zijn duidelijke uitleg, waardeer ik echt!

NielsO

Bericht door NielsO » 09 mei 2019, 08:59

Met 3 soorten ben je gewoon beter af in deze bakmaat. Nu hebben ze allemaal de ruimte om hun gedrag te laten zien. Je bak heeft vooral een erg beperkte breedte met 40cm waardoor vissen ook niet echt om elkaars territoria heen kunnen zwemmen. Was je bak 120x60breedx50hoog was het al een heel ander verhaal.

Bij tanganyika heb je gewoon niet echt een "scholenvisje" dat je er ff bij plaatst. Voor paracyps vind ik je bak sowieso te klein, zelfs buiten multis ook. L. Pumila zijn weinig verkrijgbaar, erg gevoelig en leven niet lang vokr zover ik weet.

Als je meer vissen wil moet je Zuid-Amerika met wat dwergcichliden en een school kardinaaltjes houden.

Ik denk dat dezelfde vraag nu heel vaak uitgebreid beantwoord is ( wat eerder ook al heel vaak gebeurt is ). Aan jou om onze adviezen mee te nemen of zelf te experimenteren, maar dezelfde vraag opnieuw stellen zal geen ander antwoord opleveren.

Ik ben ook vaak genoeg eigenwijs geweest, meestal ging het fout als ik adviezen niet opvolgde en soms ging het wel ok of leerde ik er een wijze les uit. Maar de adviezen die je krijgt zijn nu wel van mensen die al veel geprobeerd hebben.

Wat Björn zegt is ook een goed punt, vissen gedragem zich als ze volledig volwassen en volgroeid zijn andera dan als ze halfwas zijn.

Ik zou zeggen geniet lekker van je 3 soorten. Doe er anderhalf jaar ervaring mee op oid en leer hoe ze zich gedragen en hoe territoria zich vormen. Dan kun je met je eigen ervaring later inschattingen doen.

Willy

Bericht door Willy » 09 mei 2019, 12:06

Mee eens. Gun jezelf de rust om te kijken hoe het gaat en alles zich ontwikkelt. Een volwassen sexfasciatus haalt de 16 cm en is niet vies van een visje. Lijkt me een no-go voor jouw aquarium.

Wat de Juli betreft, ik kan me vergissen, een foto zegt niet alles, maar het lijkt me een transcriptus “Gombe”. Sommige mensen denken dat het een marlieri is of een nieuwe soort, in ieder geval is de Gombe agressiever dan de gewone transcriptus.

En dan het verschil tussen het houden van Malawi en Tanganyika cichliden. Malawi’s zijn vergevingsgezinder, fouten worden niet zo gauw afgestraft. Helaas leidt dat er in mijn ogen nogal eens toe dat ze niet goed worden gehouden. Maar ook Malawi’s zouden volgens mij profiteren van de meer consequente aanpak die voor Tanganyika cichliden een vereiste is.

Groet,

Willy

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 09 mei 2019, 12:25

Mooie vissen.
Volg de adviezen maar van hierboven.
Je zult er alleen maar plezier aan hebben.
Laat je vissen nu maar een paar maanden gerust.
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

smidsy

Bericht door smidsy » 09 mei 2019, 12:36

Willy schreef:
09 mei 2019, 12:06
Mee eens. Gun jezelf de rust om te kijken hoe het gaat en alles zich ontwikkelt. Een volwassen sexfasciatus haalt de 16 cm en is niet vies van een visje. Lijkt me een no-go voor jouw aquarium.

Wat de Juli betreft, ik kan me vergissen, een foto zegt niet alles, maar het lijkt me een transcriptus “Gombe”. Sommige mensen denken dat het een marlieri is of een nieuwe soort, in ieder geval is de Gombe agressiever dan de gewone transcriptus.

En dan het verschil tussen het houden van Malawi en Tanganyika cichliden. Malawi’s zijn vergevingsgezinder, fouten worden niet zo gauw afgestraft. Helaas leidt dat er in mijn ogen nogal eens toe dat ze niet goed worden gehouden. Maar ook Malawi’s zouden volgens mij profiteren van de meer consequente aanpak die voor Tanganyika cichliden een vereiste is.

Groet,

Willy
Ik had de julidochromis en de rest van de vissen bij verduijn vandaan... ik ging er vanuit dat ze daar wisten welke soort het was....
Ik had inderdaad gelezen over de gombe, vandaar deze keuze....

Ricklek

Bericht door Ricklek » 09 mei 2019, 13:02

Ben je voor de transcriptus kissi gegaan of gwn de transcriptus heb er zelf namelijk ook de transcriptus kissi gehaald bij verduijn

smidsy

Bericht door smidsy » 09 mei 2019, 14:49

Ricklek schreef:
09 mei 2019, 13:02
Ben je voor de transcriptus kissi gegaan of gwn de transcriptus heb er zelf namelijk ook de transcriptus kissi gehaald bij verduijn
Er stond geen andere vermelding bij dan transcriptus... dus ging van de gewone uit...

svl

Bericht door svl » 09 mei 2019, 23:30

ik heb ook maar 3 soorten in mijn 1.60 en dat is ook genoeg .
Heb zelf ook de vittatussen maar deze blijven niet rondscharrelen .
Had er in het begin 5 maar er is er eentje na 2 weken gaan hemelen .
Nu heb ik er 4 over .
In het begin ging dit goed en had ieder zijn eigen territorium .
Nu hebben er 2 de bovenhand genomen en worden de andere 2 serieus nagejaagd .
De 2 sterkere claimen elks een halve bak en de soortgenoten worden vanaf dat ze in het zicht komen verjaagd .

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 10 mei 2019, 00:39

Willy schreef:

Groet,

Nou willy het laatste wat je zegt krijg ik echt kippen vel van .
Ik vind het ook echt erg omte zien dat er zoveel malawi aquariums zijn waar mensen gewoon maar wat in gooien omdat het een mooi kleurtje heeft .
En vervolgens krijg je weer de vraag met een foto van ern gestrestr vis met wat heeft hij .
En dat je dan reacties krijgt schimmel bactopur direckt in gooien .
Maar als je goed kijkt naar de foto zit die vis in een aquarium zonder achterwand en met 2 stenen er in .
Ja 😥 .

En slavi bedankt voor je compliment over mijn stukje 😁

Ik vind de info wat gegeven word op de site wel nuttig .
Somige dingen heb ik ook gedaan tegen advies in zoals
Synodontis petricols en benthochomos bij elkaar .
Maar ik heb een grote bak dus durf hef wel aan .
Maar im een kleinere bsk zou ik zelf geen risico nemen .
De vissen zitten te dicht opelkaar .
En smithi hou het in de gaten met loop van tijd verrandert het gedrag .
De vissrn moeten aan elkaar wennen en zich thuis voelen .
Ik heb mijn frontosa zaire moba 12 stuks 2.5 week noet gezien .
En pas na 1 maand waren ze gewent .
En ze zitten er nu 5 maanden in en nog steeds schrilkem ze van iets buiten het aquarium en ben ik ze kwijt voor 30sec .
Gedult maar hoe verder je komt hoe indruk wekender het word .
Ik geniet er elke dag van .

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mei 2019, 08:05

svl schreef:
09 mei 2019, 23:30
ik heb ook maar 3 soorten in mijn 1.60 en dat is ook genoeg .
Heb zelf ook de vittatussen maar deze blijven niet rondscharrelen .
Had er in het begin 5 maar er is er eentje na 2 weken gaan hemelen .
Nu heb ik er 4 over .
In het begin ging dit goed en had ieder zijn eigen territorium .
Nu hebben er 2 de bovenhand genomen en worden de andere 2 serieus nagejaagd .
De 2 sterkere claimen elks een halve bak en de soortgenoten worden vanaf dat ze in het zicht komen verjaagd .
En in het begin scharrelde ze wel samen door de bak zonder territoria?

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mei 2019, 08:20

Marcel_renet schreef:
10 mei 2019, 00:39
Willy schreef:

Groet,

Nou willy het laatste wat je zegt krijg ik echt kippen vel van .
Ik vind het ook echt erg omte zien dat er zoveel malawi aquariums zijn waar mensen gewoon maar wat in gooien omdat het een mooi kleurtje heeft .
En vervolgens krijg je weer de vraag met een foto van ern gestrestr vis met wat heeft hij .
En dat je dan reacties krijgt schimmel bactopur direckt in gooien .
Maar als je goed kijkt naar de foto zit die vis in een aquarium zonder achterwand en met 2 stenen er in .
Ja 😥 .

En slavi bedankt voor je compliment over mijn stukje 😁

Ik vind de info wat gegeven word op de site wel nuttig .
Somige dingen heb ik ook gedaan tegen advies in zoals
Synodontis petricols en benthochomos bij elkaar .
Maar ik heb een grote bak dus durf hef wel aan .
Maar im een kleinere bsk zou ik zelf geen risico nemen .
De vissen zitten te dicht opelkaar .
En smithi hou het in de gaten met loop van tijd verrandert het gedrag .
De vissrn moeten aan elkaar wennen en zich thuis voelen .
Ik heb mijn frontosa zaire moba 12 stuks 2.5 week noet gezien .
En pas na 1 maand waren ze gewent .
En ze zitten er nu 5 maanden in en nog steeds schrilkem ze van iets buiten het aquarium en ben ik ze kwijt voor 30sec .
Gedult maar hoe verder je komt hoe indruk wekender het word .
Ik geniet er elke dag van .

Ik kan niet wachten tot alles wat groter en volwassener is, al zal dat bij mijn compressiceps nog wel een tijd duren... die is nu pas 3 cm... hoeveel cm per maand groeit een altolamprologus ongeveer?

NielsO

Bericht door NielsO » 10 mei 2019, 08:27

Gok dat ie over een jaar zo'n 7cm is. Jaar erna misschien 10. Kan afwijken natuurlijk.

Plaats reactie