Het begin is er....(op de goede weg)?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
WaterKip

Re: Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door WaterKip » 10 mar 2019, 12:35

Wat wil je nu horen? Dat er iemand zegt dat je meer dan drie soorten moet toevoegen? Je blijft hetzelfde vragen terwijl je meerdere keren duidelijk antwoord heb gekregen.
Als je er meer dan drie soorten in wil stoppen ga je gang maar blijf niet zoeken maar een antwoord om je eigenwijsheid te verdedigen.
Anders kun je beter de Poecilia reticulata. Kun je er zo 50 in je bak stoppen en hoef je verder weinig op de inrichting te letten.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 mar 2019, 12:46

WaterKip schreef:
10 mar 2019, 12:35
Wat wil je nu horen? Dat er iemand zegt dat je meer dan drie soorten moet toevoegen? Je blijft hetzelfde vragen terwijl je meerdere keren duidelijk antwoord heb gekregen.
Als je er meer dan drie soorten in wil stoppen ga je gang maar blijf niet zoeken maar een antwoord om je eigenwijsheid te verdedigen.
Anders kun je beter de Poecilia reticulata. Kun je er zo 50 in je bak stoppen en hoef je verder weinig op de inrichting te letten.
Ik zou voor 100 gaan Edwin... :mrgreen: en daar dan nog 3 andere soorten bij.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mar 2019, 12:48

Ik vraag wat er mogelijk is, maar ik las ook ergens dat calvussen makkelijk koppelen, is dat zo?
Ik vind wat kleur in de bak wel leuk aangezien t anders misschien wat flets oogt, vandaar dat ik t vroeg....
Met welke verlichting komen de kleuren het mooiste uit? Is dat toch met gedempt licht, zodat ik boven de rotsen wat demp met pvc buis...

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mar 2019, 12:56

Ik doe tenminste niet zomaar iets.. ik vraag er tenminste naar maar ik begrijp t... t worden 3 soorten....

PriemGirl

Bericht door PriemGirl » 10 mar 2019, 13:13

3 soorten en dan heb je meeste kans op slagen en leuk gedrag en leuk bakje om naar te kijken. Hoe bedoel je; kleur?? De multi’s op zich vind ik al prachtig en vittatus zijn mooi licht met donkere streep. De calvus; tjah qua vorm alleen al vind ik die geweldig dus qua kleur boeit dat niet eens vind ik :D het zijn geen malawi’s he, maar door de vorm en gedrag vind ik tangs alleen al zoveel mooier :mrgreen:

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mar 2019, 13:20

Heb je ook gelijk in en met de kleur stenen steekt dat mooi af, en de Altolamprologus compressiceps "Gold Head" is natuurlijk best een blikvanger...

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mar 2019, 13:21

Hopelijk verschuilen ze zich niet veel en zullen ze zich erg veel laten zien!!

WaterKip

Bericht door WaterKip » 10 mar 2019, 17:52

smidsy schreef:
10 mar 2019, 12:56
Ik doe tenminste niet zomaar iets.. ik vraag er tenminste naar maar ik begrijp t... t worden 3 soorten....
Klopt, gelukkig vraag je iets. Je vraagt heel veel. Dat geeft niet. Een hoop antwoorden kun je vinden via Google of de zoekfunctie van het forum en een aantal gebruikers hebben je allerlei adviezen en suggesties gegeven om te zorgen dat jij kan genieten van een mooi aquarium met een leuk visbestand.

Deze adviezen worden vooral gegeven uit eigen ervaringen zodat slechte ervaringen jou bespaard blijven.

Wat je ermee doet is uiteindelijk aan jou. Maar ik vind het jammer dat wanneer iemand je helpt door bijvoorbeeld de combinatie vittatus met Julidochromis aan te raden zie jij dat als reden om wederom te vragen of er toch niet een extra soort bij kan.

Ik heb meerdere keren gelezen dat er drie soorten aangeraden wordt en ook de tip dat je het even aan kan kijken. Het karakter per vis verschilt ook nog. Misschien als het erg rustig is kan er later iets gewijzigd worden in je bestand. En als je pech hebt tref je temperamentvolle karakters.
Ik hoef verder geen gelijk te hebben, mijn advies is slechts een mening. Ik help anderen graag net als anderen op dit forum.
Dus goed dat je de adviezen van meerdere mensen samen voegt.

Daarbij vind ik het ook nog een verschil of iemand begint met Tanganyika of al ruime ervaring heeft. Dan kun je soms iets proberen wat je niet aan een beginner adviseert.

Succes met de keuzes en ik ben benieuwd wat het gaat worden.

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mar 2019, 18:18

Ik waardeer en respecteer iedereen zijn mening en advies en ben daar super dankbaar voor, echter was mij de combi van vittatus EN julidochromis niet duidelijk ik dacht juist aan de vittatus en de alto, in combi met de multis....
Ik ben al van de synos afgestapt omdat dit voor onrust zou zorgen,ook heb ik de stenen op adviezen nogmaals anders ingericht, veel kan je opzoeken met google maar dat doen ik liever niet, internet weet veel maar is niet altijd waar wat er geschreven wordt, dan ga ik toch liever van de expertise hier uit....

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 10 mar 2019, 19:02

Met multifasciatus, vittatus en Julidochromis zou je een mooi bestand zou kunnen hebben.

Van de Julidochromis zou ik dan voor de ornatus of de transcriptus kiezen.

Wat gedrag betreft maakt dat weinig uit. Net welke je het mooiste vindt.

Maar er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

NielsO

Bericht door NielsO » 10 mar 2019, 19:22

Je opties zijn dus ongeveer:
Multis
Vittatus trio
Alto koppel

Of

Multis
Vittatus trio
Julidochromis koppel

Of

multis
Vittatus trio
Julido solo
Altolamprologus solo

Bedenk je dat je met solos het broedgedrag van de soorten mist, dus dat ze minder interessant maakt, echter ga je wel het risico dat de altolamprologus onderling klieren uit de weg.
Of een julidochromis solo nou echt happy is weet ik ook niet, aangezien ze normaal hechte koppels kunnen vormen.

En zoals sibrand zegt zijn qua julidochromis soorten de ornatus en transcriptus kleiner en rustiger, dus de beste opties.

Vergis je ook niet in het volwassen formaat van een calvus/compressiceps. Mijn calvus man is echt een bakbeest en eigenlijk zou 120cm hem echt geen recht doen. Gelukkig groeien ze traag en worden ze niet allemaal zo groot, dus als je met een kleintje begint kun je er iig jaren plezier van hebben.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 10 mar 2019, 19:41

Als je wat verschil in soorten wil hebben. Julidochromis en vittatus lijken enigszins op elkaar. Vooral de vorm. De tekening is compleet anders. Iets om in je overweging mee te nemen.

smidsy

Bericht door smidsy » 10 mar 2019, 20:06

NielsO schreef:
10 mar 2019, 19:22
Je opties zijn dus ongeveer:
Multis
Vittatus trio
Alto koppel

Of

Multis
Vittatus trio
Julidochromis koppel

Of

multis
Vittatus trio
Julido solo
Altolamprologus solo

Bedenk je dat je met solos het broedgedrag van de soorten mist, dus dat ze minder interessant maakt, echter ga je wel het risico dat de altolamprologus onderling klieren uit de weg.
Of een julidochromis solo nou echt happy is weet ik ook niet, aangezien ze normaal hechte koppels kunnen vormen.

En zoals sibrand zegt zijn qua julidochromis soorten de ornatus en transcriptus kleiner en rustiger, dus de beste opties.

Vergis je ook niet in het volwassen formaat van een calvus/compressiceps. Mijn calvus man is echt een bakbeest en eigenlijk zou 120cm hem echt geen recht doen. Gelukkig groeien ze traag en worden ze niet allemaal zo groot, dus als je met een kleintje begint kun je er iig jaren plezier van hebben.
Thanks voor deze samenvatting... mijn voorkeur gaat uit naar of...

multis
Vittatus trio
Julido solo
Altolamprologus solo

Of en hier gaat mijn voorkeur denk ik meer naar uit...

Multis
Vittatus trio
Alto koppel

En ik hoooop maar dat gaan we wel zien dat iedereen goed net elkaar omgaat en ik toevallig lieverds uit kies zodat er heeeel misschien nog een enkele tetro bij geplaatst kan worden.. maar dat zien we dan wel weer...

smidsy

Bericht door smidsy » 11 mar 2019, 07:00

Even een vraag.... mocht alles vredig naast elkaar goed gaan voor een paar maanden en er zou plek voor een tetro zijn hoe kun je die dan t beste introduceren... moet je dan de hele bak verbouwen???

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 11 mar 2019, 08:44

vind het zielig om de vissen alleen te plaatsen. ook niet leuk voor de vissen als ze met teveel samen in een bak zitten. je blijft proberen er zoveel mogelijk in te krijgen. met weinig zullen de vissen meer zichzelf zijn en dat is voor jou toch ook leuker om te zien. als je respect hebt voor de vissen is het ook leuker om te zien en is het makkelijker om ze te houden.

Plaats reactie