updat aquarium 180x60x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
staelns

updat aquarium 180x60x60

Bericht door staelns » 31 okt 2018, 13:16

Hierbij een update van het aquarium.
Het aquarium word zaterdag geleverd dus zaterdag begin ik met de opbouw in het aquarium.
Ik heb Breuksteen gehaald voor de holen en rotsen te maken ( vind ik personlijk mooi).
Van zand word het filterzand 0.4-0.8
Deze soorten komen er in

C. jumbo kachese F1 4M/8F

Altolamprologus calvus Blacl pearl 1/1

xeno spilopterus of synodontis ( wat raden jullie aan?)

en dan zien we later verder wat er nog bijkan.

Juist nog een vraag 1 maal de bak ingedraaid is met hoeveel vissen zou ik starten met erin te doen?

Ps foto's volgen dit wekend!!!

oostijnoo

Re: updat aquarium 180x60x60

Bericht door oostijnoo » 31 okt 2018, 14:26

Tja...je zal dit niet graag lezen, maar...
Cyprichromis Jumbo horen niet in dit formaat van aquarium.
Ook de m/v verhouding is niet geweldig, cyp’s doen het beter in grote groep en met net meer mannen dan vrouwen.
12 dieren kan je moeilijk een groep noemen.

Zonde van deze keuze, je hebt je niet echt ingelezen blijkbaar.

Xeno’s is de betere keuze.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 31 okt 2018, 14:53

dan moet de beschrijving op deze site aangepast worden.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 31 okt 2018, 14:53

als het hier al verkeerd staat dan wordt het moeilijk voor hem om het te weten.
ook op het net spreken de eerste vijf sites al die ik tegenkom tegen wat jij zegt stijn.
hiermee wil ik niet zeggen dat je ongelijk hebt. integenteel.
wel dat je eigenlijk niet kan zeggen dat hij zich niet heeft ingelezen.
Laatst gewijzigd door paulcourtial op 31 okt 2018, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

staelns

Bericht door staelns » 31 okt 2018, 15:00

Heb nog geen vissen besteld ofzo!
Dus er zit nog geen vis in. is gewoon om te zien welke ik erin kan doen en welke eruit te late!
Dus neem ik beter de gewone leptosoma en geen jumbo? en dan een groep van 15 nemen?
Ik stel het hier liever even voor, voor ik de vissen erin doe ik kan nog altijd op papier veranderen
welk visbestand ik er ga indoen.
welk visbestand vind u dan wel passen in zo een aquarium van die grote?
Laatst gewijzigd door staelns op 31 okt 2018, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 31 okt 2018, 15:03

ik denk wel dat de kleinere variant een beter keuze is

staelns

Bericht door staelns » 31 okt 2018, 16:29

Maar in 1 ding hebt u wel gelijk stijn ik moet nog meer uitzoekwerk doen over de vissen. vooral van wat ze eten kan ik ze de juiste voeding geven...
Dus ik zet mijn aquarium dit wekend op en doe verder research van wat eet wat en gaat dit bij dat...

Zoals de cyathopharynx furcifer vind ik ook facineerdende vissen maar voor die vissen is het hoogst warschijnlijk niet aan te raden voor beginners?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 okt 2018, 16:35

Er staan op allerlei sites verouderde en vooral achterhaalde info.
Er staan op allerlei sites ook enkel richtlijnen, en geen absolute waarheid/ervaring.
Door dus wat in te lezen kom je er al snel achter wat er heden “de norm” kan zijn.
Enkel verwijzen naar deze site omdat het hier staat gaat dus niet langer op.
De hobby gaat verder...

Ik geef mijn adviezen door al jaren met deze hobby bezig te zijn...en ik leg de lat vrij hoog.

Ik ga dus niet schrijven wat anderen vinden wat ik moet schrijven, ik ga vrij kritisch zijn. Ik ga mijn ervaringen en die van mensen in mijn omgeving steeds aftoetsen en delen.
Als blijkt dat zaken anders blijken, geef ik dat als eerste toe en is dat leerrijk ook voor mij.
300x220x95

staelns

Bericht door staelns » 31 okt 2018, 16:43

Wel daarom zet ik het eerst op deze forum voor ik het doe.
Want ik heb liever informatie van mensen die het al langer hebben of doen.
Dus u legt de lat hoog en bent kritisch thats fine for me. Dat wil zeggen dat je een passie hebt voor deze vissen en dat je wil dat het juist word gedaan en in het belang van de vis.
ik ben een beginner hierin dus ik waardeer uw mening en heb het liever dat je kritisch bent en dat ik het juist doe of dat ik mijn ding doe en achteraf spijt heb van hoe ik het gedaan heb.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 31 okt 2018, 17:30

wanneer je niet zoveel ervaring hebt als jij is hetniet zo heel makkelijk om dit allemaal zomaar te achterhalen.
zials ik zei.de eerste vijf sites op het net waren al volledig verkeerd.
dat jij veel kennis hebt betwijfel ik niet. maar deze verkrijg je niet in 1 2 3.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 okt 2018, 18:26

paulcourtial schreef:
31 okt 2018, 17:30
wanneer je niet zoveel ervaring hebt als jij is hetniet zo heel makkelijk om dit allemaal zomaar te achterhalen.
zials ik zei.de eerste vijf sites op het net waren al volledig verkeerd.
dat jij veel kennis hebt betwijfel ik niet. maar deze verkrijg je niet in 1 2 3.
Voor ik nog maar een bak had, heb ik eerst zeer lange tijd gelezen, gelezen en ook nog wel wat gelezen. Daarna ben ik bij de liefhebbers persoonlijk gaan kijken, België, Nederland, Duitsland en Frankrijk.
Zal nu meer dan 200 bakken gezien hebben.

Inderdaad niets 1 2 3, lange weg gegaan en nog te gaan. Ik wou dat ik nog wat meer wist.

Vaak zie ik hier eerst de bak verschijnen en dan een hoop vragen ...tja...
300x220x95

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 31 okt 2018, 19:52

dus uw eerste bak was dan ook al zo goed als die nu. als zelf de schrijvers van de beschrijvingen er hier naast zitten. wie mag dan nog een aquarium hebben. wees een beetje redelijk. wat jij zegt over devissen staat bijna nergens beschreven. mensen mogen toch wel een paar foutjes maken. wij zijn niet perfect en moeten leren. wees gerust jij maakt ook fouten. deze persoon doet echt wel zijn best. als het nergens beschreven staat kan hij het niet weten. moet hij nu echt een paar jaar wachten om te beginnen.
heb het gevoel dat je vaak wil tonen dat je het allemaal beter weet. das wel jammer.
zullen er wel nog dit hebben gezegd. weet ik alvast. vaak zeggen ze het niet omdat ze je tevriend willen houden voor je ervaring. maar dat is voor mij toch niet prioritair.
Laatst gewijzigd door paulcourtial op 31 okt 2018, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.

David

Bericht door David » 31 okt 2018, 19:56

Herkenbaar dat veel informatie helaas achterhaald is. Daarnaast spreken ook meer actuele ervaringen elkaar vaak tegen. Wat bij de een goed gaat hoeft bij de ander niet goed te gaan. Maar goed dat je zo serieus bezig bent qua voorbereiding. Daar ga je geen spijt van krijgen. Mooie groep Cyprichromis zou ik ook graag ooit nog willen houden. Zag gister een filmpje van deze dieren in het wild en wat is dat toch mooi. Je kan ook goed zien dat er meer mannen in een school zitten dan vrouwen.

En heren, laten we het gezellig houden. We delen met elkaar een prachtige hobby en laten we ons nu niet irriteren. Op een forum zie je niet elkaars gezicht erbij en kunnen dingen snel verkeerd overkomen. Hou daar aub even rekening mee.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 31 okt 2018, 20:18

vind enkel dat je niet mag verwachten van een beginner dat hij het al beter weet dan 90 % van de informatie die te lezen is en van wat anderen zeggen. door die misinformatie zijn bepaalde fouten zeer menselijk. krijg die kriebels van het betweterig gedoe. gebrek aan aandacht noem ik dat.
dit maakt het hier zo kalm en soms ongezellig. wat ik wel erg jammer vind.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 okt 2018, 20:23

paulcourtial schreef:
31 okt 2018, 19:52
dus uw eerste bak was dan ook al zo goed als die nu. als zelf de schrijvers van de beschrijvingen er hier naast zitten. wie mag dan nog een aquarium hebben. wees een beetje redelijk. wat jij zegt over devissen staat bijna nergens beschreven. mensen mogen toch wel een paar foutjes maken. wij zijn niet perfect en moeten leren. wees gerust jij maakt ook fouten. deze persoon doet echt wel zijn best. als het nergens beschreven staat kan hij het niet weten. moet hij nu echt een paar jaar wachten om te beginnen.
heb het gevoel dat je vaak wil tonen dat je het allemaal beter weet. das wel jammer.
zullen er wel nog dit hebben gezegd. weet ik alvast. vaak zeggen ze het niet omdat ze je tevriend willen houden voor je ervaring. maar dat is voor mij toch niet prioritair.
Mijn eerste bak was zeker niet zoals de bakken ik nu heb. De techniek was anders. De visbestanden en inrichtingen waren niet die van iemand die op 1 dag een bak koopt en inricht.

De schrijvers van dit forum hebben jaren geleden hun info hier weggezet, heel waardevol, maar sommige zaken zijn nu gedateerd. Een update volgt mogelijk wel eens.

Wat ik schrijf over vissen is mijn ervaring en die van anderen. Sommige zaken kan je wel vinden en lezen, het net staat vol. Hier en daar het kaf van het koren scheiden.

Natuurlijk maken we allemaal fouten, tuurlijk. Ik zeker ook, kijk maar in mijn topics.
Er staat ook nergens dat de topicstarter niet zijn best doet. Dat is jouw interpretatie.
Natuurlijk hoeft hij geen jaren te wachten, dat staat er ook niet.
Ik heb gewoon geschetst hoe ik aan deze hobby begonnen ben en hoe ik ze ervaar. We zijn allen met levende wezens bezig hé...ik ga daar duidelijk anders mee om en neem meer de tijd.

Dat mensen “mijn vriend niet zijn” daar kan ik me niet druk om maken.
Ik probeer steeds zoveel mogelijk mee te geven, dat mensen dat als “beter weten” bestempelen, tja...dat is me niet vreemd.
Het is vooral het probleem van die mensen dat ze nog maar weinig weten en daarom zo reageren.

T is wel zonde dat ik mij steeds moet verantwoorden voor mijn reacties, die steeds goed bedoelt zijn. De vorm blijft belangrijker dan de inhoud.
Misschien moet ik daar inderdaad maar mee stoppen.
De adviezen zullen nu van anderen mogen komen.
300x220x95

Plaats reactie