Stelling

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
David

Stelling

Bericht door David » 15 aug 2018, 11:07

Vroeger werkte ik als bijbaantje in een aquariumzaak. Hier is de liefde voor de onderwaterwereld ook ontstaan. Inmiddels heeft deze liefde zich vertaald in regelmatige duiktripjes en een flink aquarium in de woonkamer een een kleine quarantainebak in de garage die in de winter alleen draait in noodgevallen. Ik heb namelijk een geïsoleerde maar nog onverwarmde garage. Na een seizoen de elektriciteitskosten gezien te hebben heb ik besloten dat ik ooit een verwarming in de garage wil. Want een aquarium verwarmen in mijn garage kost nu in de winter een hoop stroom. Tegelijkertijd droom ik al sinds mijn bijbaantje van vroeger om een eigen stelling te hebben. Paar week geleden heeft mijn zwager een verwarming gemaakt in de garage. Ik heb verder al een kraan met koud/warm water en een gootsteen in de garage dus dan is alles gereed om een mooie stelling te plaatsen. Inmiddels staat er een stelling met 3 bakken van 2 meter waarvan een in 3 bakken is verdeeld.

De stelling staat inmiddels. Prima bakken, de stelling zelf heeft nog wat aandacht nodig.
- afwerking kan beter
- stelling moet nog waterpas goed vastgezet tegen de muur
- moet nog tempex onder de bakken
- achterwanden moeten zwart of blauw
- verlichting is nog t5 en moet naar led
- En de filtering moet nog aangepast

Eerste foto voor het idee:
Afbeelding

David

Re: Stelling

Bericht door David » 15 aug 2018, 21:29

Inmiddels bakken beetje schoongemaakt en zwarte folie op de achterwanden geplakt.

Tussenstanden van de bak die in drie is verdeeld zijn ook transparant. Ik moet nog iets verzinnen om daarop te doen want ik heb liever niet dat de vissen elkaar zien vanwege stress.

Afbeelding

WaterKip

Bericht door WaterKip » 15 aug 2018, 22:00

Leuk project. Je kan van die goedkope juwelen achterwanden op de tussenschotten plakken?

svl

Bericht door svl » 15 aug 2018, 23:22

weet je al wat je er in gaat houden ?
Leuk project

David

Bericht door David » 18 aug 2018, 07:28

Thks, zal op zoek naar Juwel achterwandjes, dat is wel een goede optie.

Ik weet nog niet precies wat ik erin ga doen. Zullen sowieso cichliden worden uit de hoek Tanganyika/Malawi. Beetje kweken lijkt me erg leuk.

David

Bericht door David » 21 aug 2018, 12:30

Even een paar tegenvallers in dit project. Ik had pvc golfplaat strak onder de glasstrip geplaatst. Als afscheiding voor de verdeelde bak.

Afbeelding

Door de opwaartse druk die ik onderschat had is de glasstrip gebarsten. Inmiddels weer opgelost dankzij Stijn met een nieuwe strip maar toch een tegenvaller.

Afbeelding

Positief is dat de airliften nu in de bakken zitten dankzij Stijn. De huidige gaten in de filtervakken waren te groot en te laag dus zijn gedicht en hoger in de vakken is een gat geboord waar de airliften op zijn geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grootste tegenvaller is dat bij de bakken in de stelling plaatsen bleek dat we deze niet goed waterpas krijgen. Bakken zitten in het midden strak op de stelling en hebben op de uiteinden ruimte. Ik ben bang dat als er water in komt het glas gaat barsten. Moet dus een andere stelling komen waarop de bakken kunnen staan. Dan ook het liefst metaal want ik had ook niet zo’n goed gevoel bij dat hout. Dus als iemand nog een metalen stelling weet waar 3 bakken op kunnen van 200x50 dan hoor ik het graag.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 aug 2018, 15:58

Leuk project. Ben ook zeker niet gerust in de houten stelling. Er is wel iemand die vaak stellingen maakt die niet duur is. Dan heb je precies de maat die je wil.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 21 aug 2018, 17:43

paulcourtial schreef:
21 aug 2018, 15:58
Leuk project. Ben ook zeker niet gerust in de houten stelling.
Er is niets mis met een houten stelling...moet deze natuurlijk wel degelijk gebouwd zijn.
Alles hangt af van de constructie en de gekozen materialen...en wat kennis van zaken.
Dat staal sterker is dan hout is een feit, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Als de stelling niet met zorg gelast werd heb je ook risico op bakken met gescheurde bodem.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 aug 2018, 19:43

Inderdaad stijn. Ik had het ook over zijn stelling en bedoelde niet een houten stelling.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 21 aug 2018, 19:51

Jammer van de tegenvallers maar zie het zo, je hebt gelijk de kans om het nog beter te maken. Je project is geweldig en een droom van velen denk ik.
Nu kan je een stalen stelling laten maken waarbij je ook geen staanders meer in het midden van de bakken hoeft te plaatsen zodat je de (inhoud van) bakken beter kan zien.
Als je niet wilt laten lassen kan je ook kijken naar een magazijnstelling. Je hebt varianten die jouw bakken en meer met gemak kunnen dragen. Hoeft ook niet heel duur te zijn. Is je garagevloer netjes vlak? Dan mik je zo'n stelling zonder na te denken op de vloer.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 21 aug 2018, 20:32

Slavi schreef:
21 aug 2018, 19:51
Jammer van de tegenvallers maar zie het zo, je hebt gelijk de kans om het nog beter te maken. Je project is geweldig en een droom van velen denk ik.
Nu kan je een stalen stelling laten maken waarbij je ook geen staanders meer in het midden van de bakken hoeft te plaatsen zodat je de (inhoud van) bakken beter kan zien.
Als je niet wilt laten lassen kan je ook kijken naar een magazijnstelling. Je hebt varianten die jouw bakken en meer met gemak kunnen dragen. Hoeft ook niet heel duur te zijn. Is je garagevloer netjes vlak? Dan mik je zo'n stelling zonder na te denken op de vloer.
Klopt...heel goede oplossing trouwens !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 aug 2018, 21:24

Ik ken daar geen prijzen van. Zou dit goedkoper zijn dan ene laten lassen?
Op maat is natuurlijk wel nog mooier.

David

Bericht door David » 22 aug 2018, 11:16

Dank voor de reacties. Een maatwerkstelling is zeker het onderzoeken waard maar een magazijnstelling spreekt me ook wel aan. Graag zou ik inderdaad de bakken vrij hebben staan qua zicht ipv die dragers voor het glas.

Ik heb even een stratenmakers waterpas van 200 cm langs de stelling gelegd en de vloer is mooi vlak dus dat scheelt.

Afbeelding

David

Bericht door David » 25 aug 2018, 07:39

Even een update. Na enig speurwerk is het alternatief een grootvakstelling geworden die 700 kilo per etage kan hebben. Dank nog voor de tip Björn!

Afbeelding

Gister de stelling opgehaald en gemonteerd. Verankerd aan de wand voor de zekerheid. Draagplanken zijn spaanplaat met een harde/gladde laag. Deze helemaal ingepakt in plastic folie omdat ik niet wil dat ze water opnemen. Daar een laag tempex op en daar de bakken op gezet. Stelling is zo goed als 100% waterpas. Wonderlijk genoeg staan de bakken nu links en rechts strak op het tempex maar hebben ze in het midden nog 2 mm speling. Dat zal wel wegtrekken als ik ze vul met water hoop ik.

Onderstaande foto kan je de speling goed zien. Wel heb ik hier het tempex met mijn vinger platgedrukt zodat je het maximale effect ziet en dat is dan 2 mm.
Afbeelding

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 25 aug 2018, 08:38

Mooi dat het gelukt is. Prachtige stelling! Om meer ruimte te creëren om in de bakken te werken kan je de middelste en bovenste ook nog een niveau omhoog zetten. Hoe meer ruimte hoe beter heb ik gemerkt met mijn stelling destijds.

Wel vreemd inderdaad dat de bakken niet gewoon vlak op het tempex liggen. Hopelijk gaat dat goed.

Wil je trouwens geen houten plaat onder de stelling om het gewicht wat te verdelen?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie