Maatwerk aquarium onder de trap

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Giel1983

Maatwerk aquarium onder de trap

Bericht door Giel1983 » 17 mei 2018, 17:04

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik mij even voorstellen: Mijn naam is Giel, 35 jaar oud en ik woon in rotterdam.
Tot mijn 20ste was ik altijd met aquaria bezig. Ik ging eerst werken in een aquariumwinkel en later in een groothandel voor siervissen. Toen ik van mijn hobby mijn werk maakte verloor de hobby voor mij zijn glans en ben ik ermee gestopt.
Pas ging ik fietsen met mijn dochtertje en wilde haar visjes laten kijken bij Verduin Cichlides (ik woon daar vlak bij). Ik denk dat ik meer onder de indruk was als zij en ik kan zeggen.. Het virus heeft me weer te pakken :D

Ik heb thuis onder de trap een plekje gevonden waar ik een aquarium kan zetten. Het moet een ruime bak worden want ik zou het liefste een bak met C. Gibberosa nemen. Ik vind het vaak jammer dat de meeste aquaria lang en smal zijn. Door de bak dieper en hoger te maken krijg je in mijn ogen een mooier resultaat. De ruimte is echter een uitdaging:
Afbeelding
De bak kan maximaal 130cm lang worden. Om geen stuk uit de trap te zagen moet er een stuk uit de linker bovenhoek van het aquarium. De trap is 80 cm breed. Om toch wat meer liters kwijt te kunnen in de bak wil ik dus dat de bak 100 breed wordt, met aan een kant een schuine hoek. De hoogte van de bak bepaald de glas dikte en om de kosten te drukken denk ik aan 65 cm hoogte.

Hieronder twee provisorische tekeningen:
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het beetje duidelijk is.
Dit wordt dus een maatwerk bak. Wat denken jullie dat het beste en het goedkoopste is?
-Zelf de bak van betonplex maken, waterdicht maken met poliester en een voorruit (met schuine hoek) erin (laten) lijmen?
- Een vol glas aquarium op maat laten maken?

Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan denken.

oostijnoo

Re: Maatwerk aquarium onder de trap

Bericht door oostijnoo » 17 mei 2018, 18:50

De onnodige hoekjes en kantjes achterwege laten. Het is geen meerwaarde...het gaat enkel veel meer kosten.
Dus gewoon een rechthoekige bak bouwen/bestellen.
Een bak 130x100x60 kan in 10mm glas. Kost ook geen fortuinen bij de juiste bouwer. Heb een goed adresje, stuur maar een PB bij interesse.
Gaat minder kosten dan zelf bouwen.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 17 mei 2018, 19:47

Ik zou het advies van Stijn opvolgen. Een eenvoudige rechte bak lijkt mij veel beter. Zowel voor het zicht als de portemonnee.
1 meter is ook een hele mooie diepte. Desondanks zullen er op een lengte van 130cm helaas geen frontosa's in passen. Maar er is meer dan voldoende leuks dat wel zal passen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Giel1983

Bericht door Giel1983 » 18 mei 2018, 11:02

Bedankt voor de tip. Ik denk dat jullie gelijk hebben wat beteft die schuine hoek in de voorruit. De hoek in de linker bovenhoek zal echter wel nodig zijn. Anders komt de bak gewoon te laag te staan. Ik kan ook een bak zonder hoeken plaatsen van 100 x 100 cm, maar ik denk dat die extra 30 cm wel de moeite waard is.

Afbeelding

Dat de bak te klein zal zijn voor frontosa's had ik wel een beetje verwacht. Frontosa is een mooie verschijning in de bak die traag door de bak zwemt. Neolamprologus tretocephalus lijkt een kleine versie ervan te zijn qua uiterlijk maar niet qua gedrag lijkt me. Leleupi, julidochromis en compressiceps gaan er waarschijnlijk in komen maar ik zou graag nog een statige blikvanger hebben in de bak. Ik zat al te twijfelen over een school brichardi's. Hebben jullie ideen hierover?

Onderstaande link laat een filmpje zien van zoals ik het mooi vind.

Willy

Bericht door Willy » 18 mei 2018, 11:41

Een leuk idee om een aquarium onder een trap te plaatsen, alleen is er ook een maar. Vroeger (heel vroeger) heb ik een aquarium onder een trap gehad en toen bleek dat trillingen door werden gegeven aan het aquarium en dat konden de dieren niet zo waarderen, ze reageerden met schrikachtig gedrag.

Ik weet niet of de trap heel veel gebruikt wordt, maar misschien zijn er voorzorgsmaatregelen mogelijk om eventuele trillingen te dempen. Je hebt zo wel ruimte voor een mooi aquarium!

Groet,

Willy

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 18 mei 2018, 15:23

Giel1983 schreef:
18 mei 2018, 11:02
Bedankt voor de tip. Ik denk dat jullie gelijk hebben wat beteft die schuine hoek in de voorruit. De hoek in de linker bovenhoek zal echter wel nodig zijn. Anders komt de bak gewoon te laag te staan. Ik kan ook een bak zonder hoeken plaatsen van 100 x 100 cm, maar ik denk dat die extra 30 cm wel de moeite waard is.

Afbeelding

Dat de bak te klein zal zijn voor frontosa's had ik wel een beetje verwacht. Frontosa is een mooie verschijning in de bak die traag door de bak zwemt. Neolamprologus tretocephalus lijkt een kleine versie ervan te zijn qua uiterlijk maar niet qua gedrag lijkt me. Leleupi, julidochromis en compressiceps gaan er waarschijnlijk in komen maar ik zou graag nog een statige blikvanger hebben in de bak. Ik zat al te twijfelen over een school brichardi's. Hebben jullie ideen hierover?

Onderstaande link laat een filmpje zien van zoals ik het mooi vind.
Is dit niet Björn zijn oude bak

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 18 mei 2018, 16:58

Klopt, dat is mijn oude aquarium. 200x80x70cm met een waterhoogte van c.a. 65cm.
De frontosa’s zijn daar nog jong. Inmiddels is de groep van 16 verkleind naar 8, zijn ze 2 keer zo groot en is de bak een meter gegroeid.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Giel1983

Bericht door Giel1983 » 18 mei 2018, 17:06

Haha. Het is ook een klein wereldje he? :lol:
Mooie bak. Dat het geen frontosa's gaan worden staat inmiddels wel vast. Nu nog iets anders kiezen. Word het een diep water bak of meer gaan we toch meer voor het ondiepere water met een groep Tropheus? Genoeg keuze. Zodra ik dit besloten heb kan ik me gaan richten op de inrichting van de bak. Een bak die nog eerst gemaakt moet worden..
Ik begrijp dat een volglas aquarium goedkoper is. Klopt dat?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 19 mei 2018, 01:06

Het idee om nog steeds met hoekjes en kantjes te werken zou ik echt achterwege laten.
Hier kan je makkelijk een bak plaatsen net onder de trap van 80 cm diep en aan de tegenover gestelde muurzijde 100 cm diepte.
Een bak dus met schuine ruit.
Of volglas goedkoper is ? Zie mijn vorige post.

Tropheus zou ik niet in deze afmetingen houden...
300x220x95

Giel1983

Bericht door Giel1983 » 19 mei 2018, 12:36

De schuine voorruit had ik nog niet aan gedacht. Helaas zie ik geen andere mogelijkheid voor de linker bovenhoek. Daar moet volgens mij wel een uitsparing komen omdat anders de bak zo laag komt dat je op je knieën ervoor moet gaan zitten om wat te zien. Wat is eigenlijk de beste hoogte? Ik dacht zelf aan 70 cm van de vloer tot de bodem van de bak en dan de hoogte van de bak zelf 60 cm.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik wil graag van je aanbod gebruik maken om een prijs te laten berekenen maar dan wil ik eerst overal aan gedacht hebben.

svl

Bericht door svl » 19 mei 2018, 23:34

60 of 65 cm hoogte is goed .
Mijn aqua staat op 65 cm van de grond en vind dit goed.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 20 mei 2018, 09:01

Hoogte is ook adhankelijk van wat je er mee wil doen.
Mijn onderstel is inwendig 70 cm. Zodat ik mijn filters Eheim er nog redelijk makkelijk onder weg kan halen.

Giel1983

Bericht door Giel1983 » 21 mei 2018, 13:26

Wat voor filter dan ik het beste kiezen? Bioloog of twee potfilters? Bioloog blijf je horen dus dat kan vervelend worden. Maar bioloog werkt denk ik wel beter. Zouden twee potfilters genoeg biologische werking hebben?

Moet ik bij de constructie val de (volglas ) bak ook al rekening houden met waar de led verlichting bevestigd wordt? En hoeveel verlichting zou ik nodig hebben voor een tropheus bak?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 21 mei 2018, 13:56

Bioloog is omslachtig en eigenlijk niet echt nodig.
Potfilters kunnen op deze bakmaat prima hun werk doen. Denk dan aan flinke potfilters.
De gekende merken in de aquariumwereld zijn allen goed, de potfilters uit de vijverwereld echter zijn zeker zo goed en kosten flink minder geld. Ook liggen de debieten vaak hoger wat dan ook gunstig is.

Maar een airliftfilter heeft mijn absolute voorkeur. Massa aan voordelen.
Enige minpuntje is dat het een intern filter is en dus wat ruimte in de bak wegneemt.

De vooropgestelde bakmaat is leuk en aardig, maar niet geschikt voor Tropheus.
Voor Tropheini is veel licht aangeraden. Andere biotopen vragen veel minder licht en kunnen de gekende ledbalkjes en/of ledstrips prima.
300x220x95

Plaats reactie