Inrichting aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
eVolution

Inrichting aquarium

Bericht door eVolution » 25 mar 2018, 07:57

Ik heb wat hulp nodig met het aanpakken van de inrichting.

De bodem:
Ik heb namelijk gelezen dat het verstandig is om een tempex plaat op de bodem te leggen i.v.m. stenen. Ik ben van plan deze met schoolbordverf in te smeren zoals hier aanbevolen. Wanneer dit is gedroogd wil ik er nog eens tegellijm overheen smeren en dan filterzand op doen zodat de bovenkant bedekt blijft met zand, ongeveer zoals hier omschreven.
Ik ga er van uit dat alles tot dusver klopt en geen problemen mag opleveren.

Plantenvoeding:
Nu wil ik ook een aantal planten in het aquarium zetten waaronder Vallisneria spiralis, Myriophyllum spicatum en als ik eraan kan komen Potamogeton schweinfurthii. De vraag is of deze planten voldoende hebben aan een bodem filterzand? Of moet ik toch niet iets aan het zand toevoegen om de planten extra voedingstoffen te geven? Zo zou ik bij de inrichting kleibolletjes kunnen toevoegen. Ik weet niet of dit kwaad kan met beruchte gravers in het aquarium als de slakkenhuis-cichliden.

Techniek in de achterwand:
Dan als laatste nog een vraagje over de het wegwerken van techniek in de achterwand. Ik wil een externe filter (incl. verwarming) gaan gebruiken. D.w.z. dat er uiteindelijk twee slangen in het aquarium terecht komen. Ik was van plan om de achterwand zelf te maken en hier een roosterje in aan te brengen. Nu weet ik niet of er bepaalde regels zijn over waar ik deze het beste kan plaatsen om een zo goed mogelijke doorstroom in het aquarium te krijgen. Boven of juist aan de onderkant? Zo ver mogelijk uit elkaar of 10 cm ertussen houden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Mooneater
Contacteer:

Re: Inrichting aquarium

Bericht door Mooneater » 25 mar 2018, 08:59

Niels van Bun schreef:
25 mar 2018, 07:57
Ik heb wat hulp nodig met het aanpakken van de inrichting.

De bodem:
Ik heb namelijk gelezen dat het verstandig is om een tempex plaat op de bodem te leggen i.v.m. stenen. Ik ben van plan deze met schoolbordverf in te smeren zoals hier aanbevolen. Wanneer dit is gedroogd wil ik er nog eens tegellijm overheen smeren en dan filterzand op doen zodat de bovenkant bedekt blijft met zand, ongeveer zoals hier omschreven.
Ik ga er van uit dat alles tot dusver klopt en geen problemen mag opleveren.
Tegellijm is best raar spul, en heb ik zelf nooit zonder een epoxy laag eroverheen gebruikt. Ik had zelf in mijn bak platen xps piepschuim (dat gele), deze ingesmeerd met epoxy, en dat ingestrooid met zand. Dat ging prima.
Plantenvoeding:
Nu wil ik ook een aantal planten in het aquarium zetten waaronder Vallisneria spiralis, Myriophyllum spicatum en als ik eraan kan komen Potamogeton schweinfurthii. De vraag is of deze planten voldoende hebben aan een bodem filterzand? Of moet ik toch niet iets aan het zand toevoegen om de planten extra voedingstoffen te geven? Zo zou ik bij de inrichting kleibolletjes kunnen toevoegen. Ik weet niet of dit kwaad kan met beruchte gravers in het aquarium als de slakkenhuis-cichliden.
Zodra je bewoners gaan graven (en de meeste soorten graven wel een beetje), gaat dit de mist in helaas... (en krijg je mist in je aquarium :lol: )
Techniek in de achterwand:
Dan als laatste nog een vraagje over de het wegwerken van techniek in de achterwand. Ik wil een externe filter (incl. verwarming) gaan gebruiken. D.w.z. dat er uiteindelijk twee slangen in het aquarium terecht komen. Ik was van plan om de achterwand zelf te maken en hier een roosterje in aan te brengen. Nu weet ik niet of er bepaalde regels zijn over waar ik deze het beste kan plaatsen om een zo goed mogelijke doorstroom in het aquarium te krijgen. Boven of juist aan de onderkant? Zo ver mogelijk uit elkaar of 10 cm ertussen houden?

Alvast bedankt voor de hulp!
Ik had in mijn zijwand een klein uitstekend stukje (een stukje parallel aan de achterwand). Hierachter heb je dan ruimte voor je verwarming en je filter in/uitlaten. Je ziet de techniek niet van de voorkant, en de stroming is nog steeds prima. Zo'n roostertje lijkt me ongemakkelijk, en moet je ook weer schoonhouden...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie