Niet zo nieuwe 200x60x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Marniparni

Niet zo nieuwe 200x60x60

Bericht door Marniparni » 23 jan 2018, 20:45

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een tweedehands aquarium, dus niet nieuw maar voor mij wel, van 200x60x60 gekocht. Deze week ga ik dat inrichten en hopelijk van het weekend voor het eerst indraaien. Dan zal het een tijdje stil blijven, maar daarna komen erin

Julidochromis Marlieri
Neolamprologus Tetracanthus
Cyprichromis Leptosoma

Via dit onderwerp wil ik iedereen die geïnteresseerd is op de hoogte houden van de voortgang. Een tip hier en daar is ook nooit weg :wink:

Hieronder het aquarium. Er hoort een driezijdige ombouw bij die om de voorkant en de zijkanten heen wordt gezet. Die ombouw ondersteunt ook de verlichting.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marniparni op 24 jan 2018, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Marniparni

Re: Niet zo nieuwe 200x60x60

Bericht door Marniparni » 23 jan 2018, 21:04

De eerste stap na het plaatsen is om de bodem te voorzien van een glasbescherming. Ik heb geprobeerd om piepschuim met een mengsel van epoxy en aquariumzand in te smeren, maar het piepschuim smolt meteen weg :oops:

Ook met vershoudfolie om het piepschuim heen is geen goed idee, het smelt dan namelijk alleen wat langzamer weg, maar het ziet er wel mooi uit. De telefoonfoto hieronder is alleen een beetje crappy omdat ik hem 's avonds heb genomen. En met een telefoon.

Afbeelding

De mogelijkheden die restten waren gewoon piepschuim, met risico op witte plekken, piepschuim volkitten met aquariumkit en instrooien met zand of een achterwand als bodem gaan gebruiken. Ik ben voor de luie-mensenoplossing gegaan en heb drie delen "BTN slimline sand" besteld. In totaal ga ik daarmee 150cm van de bodem bedekken.
Op de twee overgebleven stukjes aan de zijkanten heb ik piepschuim vastgekit. Hier komen stenen op, dus geen gevaar van blootliggend piepschuim door gravende vissen.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 24 jan 2018, 11:41

Als je xps ipv piepschuim gebruikt heb je al geen last van bolletjes op het oppevlak.
Als je daar dan nog een grindfolie overheen legt ziet het er prima uit ook zonder zand.
https://storesquare.be/winkel/t-steegsk ... 2lEALw_wcB
Vijver-folie-Oase-steenfolie-ART_4.jpg
Vijver-folie-Oase-steenfolie-ART_4.jpg (61.47 KiB) 3182 keer bekeken
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black
198x60x60wh 20 paracyprichromis blue neon // 3/3 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 1/1 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Marniparni

Bericht door Marniparni » 24 jan 2018, 13:54

Leleupi white schreef:
24 jan 2018, 11:41
Als je xps ipv piepschuim gebruikt heb je al geen last van bolletjes op het oppevlak.
Als je daar dan nog een grindfolie overheen legt ziet het er prima uit ook zonder zand.
Voor dit aquarium te laat, maar wellicht een volgende keer. Van bolletjes heb ik geen last: de afgesneden kanten van het piepschuim heb ik even kort boven een vlammetje gehouden. De losse bolletjes smelten dan weg of vast.
Vijverfolie had ik inderdaad ook als optie, maar ik vond alleen zwart folie.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 30 jan 2018, 20:24

Zo, dat was een druk weekendje: zaterdag de bak gevuld met stenen, zand en water (in die volgorde) is de doorvoerpijp lek :oops: Gelukkig had ik de bak tot aan de rand van de overloop gevuld, dus geen waterballet. Zondag nieuwe doorvoer gekocht en geïnstalleerd, bioloog gevuld en draaien maar.

Zondag ook maar meteen de nieuw aangeschafte LED-verlichting geïnstalleerd en de ombouw geplaatst met hieronder het resultaat.

Einde-van-de-middag-licht

Afbeelding

De 'witte' vlek op de bodem is de achterwand die bij mij dienst doet als bodem(bescherming). Er is wel kleurverschil te zien, maar het is niet piepschuimwit. Er komen rechts nog (flink) wat meer stenen in en ik ga het zand nog wat mooier neerleggen: ik moet komend weekend ook wat te doen hebben :P

Avondlicht

Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 jan 2018, 21:28

Probeer wat grotere stenen te scoren...nu hebben ze allemaal dezelfde grootte.
Als je met verschillende maten aan de gang gaat kom je tot een mooier en natuurlijker geheel. :wink:
Je hebt er ook meer dan voldoende zand in liggen.

Ik heb hier nog een massa aan grote stenen liggen, zijn gratis op te halen.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 31 jan 2018, 08:44

oostijnoo schreef:
30 jan 2018, 21:28
Probeer wat grotere stenen te scoren...nu hebben ze allemaal dezelfde grootte.
Als je met verschillende maten aan de gang gaat kom je tot een mooier en natuurlijker geheel. :wink:
Je hebt er ook meer dan voldoende zand in liggen.

Ik heb hier nog een massa aan grote stenen liggen, zijn gratis op te halen.
Ik ga proberen in de buurt aan wat grotere stenen te komen. Mocht ik niet kunnen slagen dan stuur ik je pb voor een retourtje Wuustwezel.
Er liggen trouwens bovenop de huidige stapel ook wat kleinere stenen aan de achterkant, maar die zie je op de foto niet.

Het zand is voor de n. tetracanthus, die schijnt daar nogal van te houden. Verder wil ik ook nog aardig wat vrije zwemruimte houden voor de ±50 c. leptosoma die erin gaan komen.

Edit: dank voor het aanbod en voor de tips :wink:

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 31 jan 2018, 09:40

Welke verlichting heb je liggen?
Het lijkt nogal blauw op de foto.
LW

Marniparni

Bericht door Marniparni » 31 jan 2018, 10:56

Leleupi white schreef:
31 jan 2018, 09:40
Welke verlichting heb je liggen?
Het lijkt nogal blauw op de foto.
LW
Ik heb drie ledstrips van 150cm: blauw, helder wit en rgb (rood + groen + blauw). De blauwe en helder witte kunnen vanzelfsprekend alleen hun eigen kleur licht geven met diverse sterktes. Met de rgb kan ik andere kleuren maken.

In mij vorige bak had ik een daglicht-t5 en een marine blue-t5. Ik merkte dat de cyprichromissen zich daar prettiger bij voelden dan bij 2x t5 daglicht, vandaar dat ik ook nu voor blauwig licht ga, zoiets als dit https://www.youtube.com/watch?v=LC2bf_ipP6M&t=121s

Tips zijn altijd welkom zolang aan mij de definitieve keuze wordt gelaten :wink:

Edit: hij was ook nogal stoffig op de foto. Nu ziet ie er zo uit (met lichtinstelling van 20:30):
Afbeelding

Ik weet dat er een uitstroompijpje heftig in beeld is, maar mevrouw Marniparni kon het gespetter niet echt waarderen en de enige snelle oplossing was de uitstroom onder water te doen.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 feb 2018, 08:35

Lijkt je 50 Cyp’s niet wat veel ...?
300x220x95
No lift...like an airlift.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 01 feb 2018, 11:28

oostijnoo schreef:
01 feb 2018, 08:35
Lijkt je 50 Cyp’s niet wat veel ...?
Wellicht een beetje krap, maar ik denk dat het wel gaat. Het is de groep van JW-Alffenaar die op dit forum te koop staat. Ik heb afgesproken om begin maart op te halen wat hij dan nog heeft zitten, dus wellicht worden het er nog wat minder.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 09 feb 2018, 16:02

Kleine update: er zitten wat grotere stenen in, twee planten erin als nitraatopvanger/verstopplek en het licht is wat meer helder wit en wat minder blauw.Rechtsachter is een stukje tuinslag te zien, want daar zit een opvoerpompje voor waterverversen (water eruit) en voor eventuele noodgevallen.

Ik vermoed dat niet iedereen twee verschillende kleuren stenen kan waarderen en ook de planten zijn niet helemaal biotoopcorrect. Maar ik hoef van mezelf niet 100% biotoopcorrect te zijn en ik vind de twee stenenstapels er zo wel mooi uitzien.
Bak 1,5 week.JPG
Bak 1,5 week.JPG (57.07 KiB) 2956 keer bekeken

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 12 feb 2018, 12:37

Ik vind de twee verschillende steenhopen niet zo geslaagd maar smaken verschillen uiteraard.
Ik ben wel benieuwd of dit zal lukken met al die cyps in de bak.
Wat zal het bestand worden in zijn geheel?
Post zeker de goede en slechte ervaringen in de toekomst, we kunnen er altijd iets van opsteken.
LW

Marniparni

Bericht door Marniparni » 12 feb 2018, 14:40

Leleupi white schreef:
12 feb 2018, 12:37
Ik vind de twee verschillende steenhopen niet zo geslaagd maar smaken verschillen uiteraard.
Ik ben wel benieuwd of dit zal lukken met al die cyps in de bak.
Wat zal het bestand worden in zijn geheel?
Post zeker de goede en slechte ervaringen in de toekomst, we kunnen er altijd iets van opsteken.
LW
Tja, dit was ook de enige grote steensoort die in de buurt in normale (aquarium)hoeveelheid te krijgen was, dus het was niet alleen maar van willen. Wellicht in de toekomst eens een keer verbouwen, maar voor nu vind ik het goed.

Er komt uiteindelijk in:
- 1 koppel Neolamprologus Tetracanthus
- 1 (?) koppel Julidochromis Marlieri (als er twee koppels marlieri vormen en dat gaat goed laat ik die erin zitten)
- Kudde cyprichromis leptosoma, aantal afhankelijk van wat er tegen de tijd van aanschaf nog over is van de groep die JW-Alffenaar te koop heeft elders op dit forum. Volgens het topic zijn het er ±40, maar volgens pb waren het er op moment van pb ±50.

Ik zal mijn ervaringen zeker posten op dit forum.

Marniparni

Bericht door Marniparni » 22 feb 2018, 19:54

Na 4 weken indraaien heb ik de volgende waterwaardes met druppeltesten:
kH 7
gH 9
pH > 8 (pH-meter 8,15)
Nitriet 0
Nitraat 10mg/L
Fosfaat 0
Ammonia 0

Temperatuur 25º

Dus voor morgen staat er (eindelijk) een retourtje cichlidenwinkel op het programma :D

Plaats reactie