400x250x100

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
behabe

Re: 400x250x100

Bericht door behabe » 21 jan 2018, 14:20

Sociaal gedrag / Ziekten

Het onderwerp van sociaal gedrag omvat intraspecifiek gedrag evenals de relatie van verschillende groepen Tropheus in een aquarium. In mijn plant geef ik in elk aquarium alleen een groep Tropheus. De vermaatschappelijking van verschillende troepen Tropheus in een aquarium is problematisch. Aan de ene kant kan tropheus verschillende bacteriestammen dragen, aan de andere kant is het potentieel voor agressie of de handhaving van de overeenkomstige soort problematisch. In het meer kunnen natuurlijk verschillende soorten territoriaal onafhankelijk beperkt leven, zich vermenigvuldigen en hun soort behouden. Elke vis heeft een genetisch plan. Naar mijn mening kan men in Tropheus het plan opsplitsen in één factor: behoud van de soort; Als je overal in het dierenrijk wordt gevonden, is niets bijzonder, maar problematisch in het aquarium. Als er twee groepen Tropheus in het aquarium zijn, probeert de ene variant de andere te domineren. Vanwege deze dominantie is de andere soort in alle opzichten onderwerp. In Lake Tanganyika kan elke vis zich ontwikkelen zoals hij wil. Ook hier gaat het om agressief gedrag, dat echter door het ontsnappingsgedrag van het verslagen dier geen probleem is. Een aquarium is een biotoop die beperkt is in de ruimte, waar de mogelijkheden tot ontwijken zeer beperkt zijn. Als men jonge vis van twee soorten verzamelt, gaat de eerste keer goed, totdat de dieren de puberteit / seksuele rijpheid bereiken. Hier worden de kaarten geschud. Men kan aannemen dat een soort zal zegevieren. Dit eindigt niet altijd met moord en doodslag, maar is ook voelbaar in subtiele nuances. Dus je kunt zelfs kijken die ene soort is sneller op het voedsel en de andere soort heeft het nadeel. Vanwege deze permanente dominantie kan het ook gebeuren dat de andere variant voortdurend wordt gestoord tijdens het spawnen. De gestreste versie neemt ook kleur weg. Men zou hier verschillende voorbeelden kunnen noemen, die op dezelfde manier zijn opgeslagen.

Het resultaat is altijd hetzelfde: STRESS !!!! Deze stress maakt de vis ziek. Ze voelen zich niet goed, zijn frustunlustig, ook de reproductie vindt niet meer plaats. Hier krijgen we een typische ziekte die van organische oorsprong is maar veroorzaakt door stress. Wanneer deze ziekte, zoals B. intestinale flagellaten zitten in de vis, hij legt hierbij de andere, ook de dominante groep in het bekken. Natuurlijk kun je de ziekte bestrijden met medicatie (over dit onderwerp later), maar de oorzaak is hier niet opgelost. In dit opzicht zijn er twee meningen onder liefhebbers van Tropheus, die één ding zeggen: twee groepen in een aquarium vormen geen probleem. Mijn mening hierover: twee groepen samenbrengen in een aquarium is vanaf het begin een zelfgemaakt probleem, welke men kan vermijden om slechts één groep te gebruiken. Bijtringen van vissen aan Tropheus zijn er in overvloed, dus als de aquariaan te verveeld is om Tropheus gewoon te houden, bestaat deze mogelijkheid.

behabe

Bericht door behabe » 21 jan 2018, 14:27

Misschien moet je alles nog eens goed doorlezen Bert. Nergens staat dat er verschillende soorten Tropheus als harem met elkaar gehouden dienen te worden.

Tropheini en Tropheus is niet hetzelfde.

Graag laat ik het verleden achter mij en ga ik niet steeds verder met je in discussie.
Je blijft ook steeds maar verschillende zaken door elkaar gooien.

Jij weet alles en een andere mening die afwijkt van de jouwe is gelul! God bestaat zie hier.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 jan 2018, 14:38

behabe schreef:
21 jan 2018, 14:20
Sociaal gedrag / Ziekten

Het onderwerp van sociaal gedrag omvat intraspecifiek gedrag evenals de relatie van verschillende groepen Tropheus in een aquarium. In mijn plant geef ik in elk aquarium alleen een groep Tropheus. De vermaatschappelijking van verschillende troepen Tropheus in een aquarium is problematisch. Aan de ene kant kan tropheus verschillende bacteriestammen dragen, aan de andere kant is het potentieel voor agressie of de handhaving van de overeenkomstige soort problematisch. In het meer kunnen natuurlijk verschillende soorten territoriaal onafhankelijk beperkt leven, zich vermenigvuldigen en hun soort behouden. Elke vis heeft een genetisch plan. Naar mijn mening kan men in Tropheus het plan opsplitsen in één factor: behoud van de soort; Als je overal in het dierenrijk wordt gevonden, is niets bijzonder, maar problematisch in het aquarium. Als er twee groepen Tropheus in het aquarium zijn, probeert de ene variant de andere te domineren. Vanwege deze dominantie is de andere soort in alle opzichten onderwerp. In Lake Tanganyika kan elke vis zich ontwikkelen zoals hij wil. Ook hier gaat het om agressief gedrag, dat echter door het ontsnappingsgedrag van het verslagen dier geen probleem is. Een aquarium is een biotoop die beperkt is in de ruimte, waar de mogelijkheden tot ontwijken zeer beperkt zijn. Als men jonge vis van twee soorten verzamelt, gaat de eerste keer goed, totdat de dieren de puberteit / seksuele rijpheid bereiken. Hier worden de kaarten geschud. Men kan aannemen dat een soort zal zegevieren. Dit eindigt niet altijd met moord en doodslag, maar is ook voelbaar in subtiele nuances. Dus je kunt zelfs kijken die ene soort is sneller op het voedsel en de andere soort heeft het nadeel. Vanwege deze permanente dominantie kan het ook gebeuren dat de andere variant voortdurend wordt gestoord tijdens het spawnen. De gestreste versie neemt ook kleur weg. Men zou hier verschillende voorbeelden kunnen noemen, die op dezelfde manier zijn opgeslagen.

Het resultaat is altijd hetzelfde: STRESS !!!! Deze stress maakt de vis ziek. Ze voelen zich niet goed, zijn frustunlustig, ook de reproductie vindt niet meer plaats. Hier krijgen we een typische ziekte die van organische oorsprong is maar veroorzaakt door stress. Wanneer deze ziekte, zoals B. intestinale flagellaten zitten in de vis, hij legt hierbij de andere, ook de dominante groep in het bekken. Natuurlijk kun je de ziekte bestrijden met medicatie (over dit onderwerp later), maar de oorzaak is hier niet opgelost. In dit opzicht zijn er twee meningen onder liefhebbers van Tropheus, die één ding zeggen: twee groepen in een aquarium vormen geen probleem. Mijn mening hierover: twee groepen samenbrengen in een aquarium is vanaf het begin een zelfgemaakt probleem, welke men kan vermijden om slechts één groep te gebruiken. Bijtringen van vissen aan Tropheus zijn er in overvloed, dus als de aquariaan te verveeld is om Tropheus gewoon te houden, bestaat deze mogelijkheid.

Zullen we deze discussie elders voortzetten? Dit heeft toch niets meer met de bak van Stijn te maken?

"het behoud van de soort" is een denkbeeld dat vooral door V.C. Wynne-Edwards in de jaren 60 populair gemaakt is. Sindsdien is het dankzij het werk van John Maynard Smith, maar ook bijv. Richard Dawkins, duidelijk geworden dat er niet zoiets is als "voor het behoud van de soort". Het idee van Wynne-Edwards was dat individuen zich soms opofferen voor het behoud van de soort, bijv door minder te eten en eten over te laten voor soortgenoten. Dit noemt met "altruisme". Het werk van Haldane, John Maynard Smith en Richard Dawkins heeft aangetoond dat dergelijk altruisme extreem zeldzaam is, en waarschijnlijk niet bestaat. Zelfs onder mensen zijn er heel weinig voorbeelden bekend van mensen die daadwerkelijk alles opofferen voor een soortgenoot (tenzij deze familie is, wat door Haldane werd voorspeld!).

Het probleem met meerdere soorten Tropheus in 1 aquarium bestaat dan uit twee componenten: beperkte ruimte en agressie. De beperkte ruimte is altijd lastig (hoewel Stijn daar wel het minste last van heeft), de agressie kan je tegengaan door schuilplaatsen aan te bieden, en "bliksemafleiders". Dit kunnen soortgenoten zijn, of andere vissen die ook als competitie worden gezien, bijv vergelijkbare soorten Tropheus, maar ook andere Tropheini of Haplochromini kunnen daarvoor dienen. Dit is een bekend concept, en word bijv ook in Mbuna bakken veelvuldig toegepast. Of dat natuurgetrouw is, is weer een andere discussie.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 22 jan 2018, 21:31

We gaan deze discussie in een ander onderwerp verder voeren, niet hier. En we gaan krachttermen ook maar meteen in de ban doen. Normaal respectvol taalgebruik is de norm. Beheers je deze vorm van taalgebruik niet, dan stel ik voor dat je beter niets zegt.

Over de Tropheus-afdeling van deze site kan ik wel wat zeggen: voortschrijdende inzichten, ervaringen en onderzoek hebben inmiddels veel zaken onderuit gehaald of tenminste tot nuancering gedwongen. Er zit een nieuw artikel in de pijplijn dat hierover gaat.

----- dus verder over de bak -----

Stijn, hoe verwarm je het hele spul? Staat wellicht al ergens tussen, maar ik heb het even gemist.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 jan 2018, 21:44

@ Bart:
Een lucht-warmtepomp zorgt voor de verwarming.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 23 jan 2018, 12:04

Puike bak Stijn! :)

Ik dacht dat je was afgestapt van Tanganyika? ;)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 23 jan 2018, 18:01

Melchior Schenk schreef:
23 jan 2018, 12:04

:lol: Stijn zonder Tropheini is Stijn niet meer.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 24 jan 2018, 19:22

Melchior Schenk schreef:

Thx.
Ik was bijna om inderdaad ... :mrgreen:
Barilius Bakeri komt ooit nog wel eens.
300x220x95

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 24 jan 2018, 19:22

sieb amoraal schreef:
23 jan 2018, 18:01
Melchior Schenk schreef:

:lol: Stijn zonder Tropheini is Stijn niet meer.
Tja...is eigenlijk wel waar. 8-)
300x220x95

svl

Bericht door svl » 19 feb 2018, 08:29

Nog eens even terug komen op je achterwand .
Deze heb je gedaan met spuitbeton en nadien niet na behandeld met epoxy .
Als ik het internet afschuim lees ik dat ze overal epoxy op hun achterwand smeren om deze te beschermen tegen algeneters omdat die de achterwand kunnen beschadigen .
Hoe zit dit bij u ?
Jij zit met grazers , kunnen die het spuitbeton niet beschadigen ?
De meesten maken hun achterwand met tegellijm , is dit een groot verschil met spuitbeton ?
Als ik een achterwand zelf zou maken (in het klein) dan kan ik dat doen met Beamix als ik het goed voor heb .

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 19 feb 2018, 10:22

svl schreef:
19 feb 2018, 08:29
Nog eens even terug komen op je achterwand .
Deze heb je gedaan met spuitbeton en nadien niet na behandeld met epoxy .
Als ik het internet afschuim lees ik dat ze overal epoxy op hun achterwand smeren om deze te beschermen tegen algeneters omdat die de achterwand kunnen beschadigen .
Hoe zit dit bij u ?
Jij zit met grazers , kunnen die het spuitbeton niet beschadigen ?
De meesten maken hun achterwand met tegellijm , is dit een groot verschil met spuitbeton ?
Als ik een achterwand zelf zou maken (in het klein) dan kan ik dat doen met Beamix als ik het goed voor heb .
Achterwanden in spuitbeton moet je na uitharding enkele malen logen/spoelen. Aan te raden is 3 maal 1 week. Ook dient er flink wat waterverplaatsing in de bak te zijn, geen stilstaand water. Bij stilstaand water duurt het veel langer.
Behandelen met epoxy is dan niet meer nodig.
Spuitbeton word 5 cm dik aangebracht en is na uitharding kei-hard. Geen enkele vis die daar stukken uit kan knagen.
Tegellijm en spuitbeton is niet hetzelfde, moet je ook niet met elkaar vergelijken.
Corwin De Kok heeft in zijn 3000 liter bak gewerkt met Beamix als ik het goed heb. Staat denk ik wel in zijn topic.

Aquariumzaak De Rifwachter heeft ook showbakken met achterwanden in spuitbeton, eentje met zoetwater en eentje met zoutwater.
300x220x95

svl

Bericht door svl » 20 feb 2018, 20:19

hoe gaat het nu met de vissen ?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 feb 2018, 21:55

svl schreef:
20 feb 2018, 20:19
hoe gaat het nu met de vissen ?
Voorlopig is alles terug relatief stabiel. De bewoners eten allen goed en lijken me ok.
Van de 11 Tropheus zie ik er nog 1 :( maar die gaat het ook niet halen, lijkt mij.
De 7 Bulu Point jongen zijn er nog 2 over.
Heel zware balans...wat mij heel erg raakt.
De gemoedsrust en het vertrouwen hebben een flinke deuk gekregen.
Daarom denk ik de bak toch leeg te halen binnen enkele weken.
Ik heb geen zin meer in mogelijke ellende.
300x220x95

svl

Bericht door svl » 20 feb 2018, 22:23

wat ga je dan daarna doen als je de bak leeg gemaakt hebt ?
Een ander bestand ?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 feb 2018, 22:33

svl schreef:
20 feb 2018, 22:23
wat ga je dan daarna doen als je de bak leeg gemaakt hebt ?
Een ander bestand ?
Ja, een ander bestand.
Geen Tanganyika meer ...enkel Tanganyika Tropheini kunnen mij boeien, maar daar begin ik dus niet meer mee.
300x220x95

Plaats reactie