Berekening gewicht aquarium incl. inhoud en toebehoren

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Baars

Berekening gewicht aquarium incl. inhoud en toebehoren

Bericht door Baars » 29 aug 2017, 19:48

Beste medeliefhebbers,

Er zijn vast wel mensen die het volgende (ooit eens) hebben berekent op basis van hun aquarium maten en inhoud:

Gewicht aquarium (inhoud in liters=... kg)
Gewicht glas (afhankelijk van de dikte)
Gewicht stenen
Gewicht zand
Gewicht onderstel , kap en apparatuur (filter e.d).

Nou heb ik normaal gesproken een broer die kundig genoeg is om dit te berekenen, maar die is momenteel op vakantie.
Ik heb zelf op basis van wat berekeningen op het internet een som gemaakt, maar ik kom op meerdere uitkomsten uit, dus dat klopt niet.

Wie kan een berekening (totaal gewicht) maken op basis van de volgende gegevens? :

Aquarium maten 180 x 90 x 70
Glas 12mm
Stenen (ca.) 150 kg
zand (ca.) 10 cm dikte
Gewicht(schatting) onderstel van hout + kap van waarschijnlijk plexiglas + externe filters

Alvast bedankt!

NielsO

Re: Berekening gewicht aquarium incl. inhoud en toebehoren

Bericht door NielsO » 29 aug 2017, 21:52

Nieuwe plannen? Mooie maat! :)

Kan het helaas niet berekenen voor je.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 29 aug 2017, 22:40

Het gewicht van het glas van deze bak is 162kg. Gewicht (kg) = oppervlakte (in m²) x dikte (mm) x 2,5.
De inhoud = 1011 liter bruto bij 65cm waterhoogte (dus 1011kg). Hier heb ik rekening gehouden met de 12mm glasplaten die je uiteraard niet bij het watervolume mag optellen. Dat gebeurt meestal wel.
De inhoud van de stenen, zand, achterwand en eventuele andere inrichting gaat dus af van het watervolume maar wegen bijna altijd meer dan water (piepschuim uitgezonderd). Stenen en zand wegen zelfs flink meer.
Exact uitrekenen is bijna niet te doen door de grillige vormen van stenen. Voordat je ze in de bak legt kan je ze wegen. Als je dan met een watermeter uiteindelijk meet hoeveel water er netto in gaat bij een volledig ingerichte bak dan kan je een betere schatting maken van het totale gewicht dat er op de vloer staat.
Voor een houten onderstel en plexiglas kap hoef je geen gewicht op te tellen denk ik. Zeker plexiglas weegt niks dus dat zijn afrondingsverschillen.
10cm zand is trouwens wel een flink gewicht. Heb je echt zoveel nodig?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Baars

Bericht door Baars » 29 aug 2017, 23:20

NielsO schreef:
29 aug 2017, 21:52
Nieuwe plannen? Mooie maat! :)

Kan het helaas niet berekenen voor je.
Hhhh je kent de wensen :lol:
inderdaad even kijken of het een en ander realiseerbaar is, aangezien ik in een vooroorlogse huis woon met een houten fundering, dat is wat anders dan beton.

Baars

Bericht door Baars » 29 aug 2017, 23:34

Slavi schreef:
29 aug 2017, 22:40
Het gewicht van het glas van deze bak is 162kg. Gewicht (kg) = oppervlakte (in m²) x dikte (mm) x 2,5.
De inhoud = 1011 liter bruto bij 65cm waterhoogte (dus 1011kg). Hier heb ik rekening gehouden met de 12mm glasplaten die je uiteraard niet bij het watervolume mag optellen. Dat gebeurt meestal wel.
De inhoud van de stenen, zand, achterwand en eventuele andere inrichting gaat dus af van het watervolume maar wegen bijna altijd meer dan water (piepschuim uitgezonderd). Stenen en zand wegen zelfs flink meer.
Exact uitrekenen is bijna niet te doen door de grillige vormen van stenen. Voordat je ze in de bak legt kan je ze wegen. Als je dan met een watermeter uiteindelijk meet hoeveel water er netto in gaat bij een volledig ingerichte bak dan kan je een betere schatting maken van het totale gewicht dat er op de vloer staat.
Voor een houten onderstel en plexiglas kap hoef je geen gewicht op te tellen denk ik. Zeker plexiglas weegt niks dus dat zijn afrondingsverschillen.
10cm zand is trouwens wel een flink gewicht. Heb je echt zoveel nodig?

Bedankt voor je hulp!
Qua glasgewicht had ik dezelfde uitkomst,
-inhoud aquarium kwam ik op 1134 kg uit, maar dat is te verklaren omdat ik ben uitgegaan van 70cm waterhoogte.
- 276kg glas op basis van 12mm, ik heb het glas appart berekent omdat dat los staat van de inhoud.
-150 kg steen = 90 kg volgens berekening van internet, maar of het klopt???
-162kg zand = 114 kg afgerond volgens berekening van internet, maar of het klopt, wederom???
-onderstel/apparatuur/kap ??? inderdaad niet het meest zware.

In mijn oorspronkelijke berekening kwam ik uit op +- 1650 kg totaal gewicht, rond de 400 kg +- per balk dus...maar of dat klopt?

Extra info die ik vergeten was te vermelden, de balken(fundering) zitten om de 60 cm, dus in het meest ideale geval, word het gewicht over 4 balken verdeelt.
Als ik weet wat het totaal gewicht is, dan weet ik ook gelijk of de vloer het kan dragen of niet.

V.w.b het zand: ik hou wel van wat zand om de inrichting nog meer diepte te geven (oplopend van laag naar en hier en daar wat heuvels) en een ruig/natuurlijke look te geven, inplaats van vlakke zandvlaktes. Wellicht dat 10cm inderdaad te veel is, ik heb in me huidige bak zand op sommige plekken oplopen van grofweg 3 cm tot een cm of 15. Aangezien bacteriën zich graag in het zand ophopen, is dat gelijkertijd ook een bijkomend voordeel voor de biologische evenwicht in je bak.
Laatst gewijzigd door Baars op 29 aug 2017, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

NielsO

Bericht door NielsO » 29 aug 2017, 23:39

Ik zou inderdaad 5cm zand aanhouden. Dat moet echt ruim voldoende zijn. Echt 5 cm zand is best een dikke laag. Met 10 zou je bodem onderin wel eens kunnen gaan rotten oid.

Baars

Bericht door Baars » 29 aug 2017, 23:48

Edit:
op het laatste bericht wat ik geplaatst heb:
Ik ben dus gemakshalve uitgegaan van 10 cm, rekeninghoudend met me huidige bodemindeling.
Wellicht als ik een precieze berekening maak daarvan, dan kom ik op iets minder uit (dat is dan alleen maar mooi meegenomen voor het uiteindelijke gewicht natuurlijk).

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 00:07

NielsO schreef:
29 aug 2017, 23:39
Ik zou inderdaad 5cm zand aanhouden. Dat moet echt ruim voldoende zijn. Echt 5 cm zand is best een dikke laag. Met 10 zou je bodem onderin wel eens kunnen gaan rotten oid.
Me huidige bodem bestaat uit verschillende soorten korrelgrootes/zand/grind en ik zie nergens een rottende/dichtgeslibte bodem, daarnaast heb ik ook nog wat puntslakken er in als extra hulp om de bodemluchtig te houden en afvalresten op te eten - dat gaat goed moet ik zeggen-.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 30 aug 2017, 07:27

Ik begrijp je bericht niet helemaal Baars.
Je zegt dat je voor het glas op hetzelfde gewicht uitkomt maar later tel je er 114kg bij op. Ik begrijp niet waar dat vandaan komt.
Verder zou ik ook kiezen voor 5cm zand ipv 10 maar die keuze is aan jou.
Met het gewicht van het glas en de netto inhoud van de bak heb je twee belangrijke gewichten te pakken.
Het onderstel is van hout zeg je maar met die info kan niemand uitrekenen wat dat gaat wegen.
Op de kg precies uitrekenen wat alles gaat wegen is niet te doen maar met bovenstaande info moet je een redelijke schatting kunnen maken.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 09:49

Slavi schreef:
30 aug 2017, 07:27
Je zegt dat je voor het glas op hetzelfde gewicht uitkomt maar later tel je er 114kg bij op. Ik begrijp niet waar dat vandaan komt.
Met het gewicht van het glas en de netto inhoud van de bak heb je twee belangrijke gewichten te pakken.
Het onderstel is van hout zeg je maar met die info kan niemand uitrekenen wat dat gaat wegen.
Op de kg precies uitrekenen wat alles gaat wegen is niet te doen maar met bovenstaande info moet je een redelijke schatting kunnen maken.
Excuses mijn fout.
Ik had meerdere berekening gemaakt, waaronder de formule voor het berekenen van het glas gewicht die jij eerder heb geplaatst - waarmee ik eerder ook op dezelfde berekeing uit kwam (162 kilo) en een berekening met deze calculator https://www.glashandelonline.com/inform ... s-gewicht/ waar ik op 276 kilo (afgerond naar boven) uitkwam. Ik had daar even niet op gelet, bij het plaatsen van het bericht.
Ik kan natuurlijk ook een fout in me berekening hebben gemaakt bij de 2e formule, waardoor ik op dat getal uitkwam of de calculator gebruikt een andere formule, dan de eerste.
V.w.b het zand ga ik inderdaad overwegen om voor minder te gaan, het kan wellicht het verschil maken of de vloer het houd of niet.
Het onderstel, apparatuur e.d heb ik er bij vermeld ter info, uiteraard begrijp ik dat op basis daarvan geen precieze gewicht berekent kan worden, maar dat was ook niet de bedoeling. Het was meer om een globale schatting te geven van wat aan totaal gewicht op de vloer zou komen.

In ieder geval bedankt voor je input.

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 10:02

Baars schreef:
30 aug 2017, 09:49
Slavi schreef:
30 aug 2017, 07:27
Excuses mijn fout.
Ik had meerdere berekening gemaakt, waaronder de formule voor het berekenen van het glas gewicht die jij eerder heb geplaatst - waarmee ik eerder ook op dezelfde berekeing uit kwam (162 kilo) en een berekening met deze calculator https://www.glashandelonline.com/inform ... s-gewicht/ waar ik op 276 kilo (afgerond naar boven) uitkwam. Ik had daar even niet op gelet, bij het plaatsen van het bericht.
Ik kan natuurlijk ook een fout in me berekening hebben gemaakt bij de 2e formule, waardoor ik op dat getal uitkwam of de calculator gebruikt een andere formule, dan de eerste.
V.w.b het zand ga ik inderdaad overwegen om voor minder te gaan, het kan wellicht het verschil maken of de vloer het houd of niet.
Het onderstel, apparatuur e.d heb ik er bij vermeld ter info, uiteraard begrijp ik dat op basis daarvan geen precieze gewicht berekent kan worden, maar dat was ook niet de bedoeling. Het was meer om een globale schatting te geven van wat aan totaal gewicht op de vloer zou komen.
In ieder geval bedankt voor je input.

Op welke totaal gewicht zou jou berekening uitkomen?
Ik ben er namelijk nog niet helemaal uit als het gaat om hoeveel gewicht(liters) er afgaan als ik stenen (150kg) en zand (81kg uitgaande van 5cm zand) er in doe.
Volgens een berekening op internet gaat er 60 liter af van 150kg, dus dan hou je 90kg netto over v.w.b de toevoeging van stenen en er word gezegt dat zand 10% gewicht in neemt van water (afgerond 73kg v.w.b de toevoeging van zand?), ik ben dus niet helemaal zeker van deze formules, vandaar dat ik jullie zienswijze hierop navraag.

90kg + 73 = 163 kg netto v.w.b zand en stenen...

Edit: er gaat iets niet goed met het plaatsen van de berichten, ik krijg quotes, zonder dat ik die plaats)

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 30 aug 2017, 10:13

Je kan ook terplaatse van waar jou bak komt te staan de vloer versterken. Door er extra balken tussen te plaatsen . Of ( wel een stuk meer werk) een beton vloer te storten.
Er moet hier op het forum nog een topic zijn van iemand die dat ook gedaan heeft.

Baars

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 10:26

sieb amoraal schreef:
30 aug 2017, 10:13
Je kan ook terplaatse van waar jou bak komt te staan de vloer versterken. Door er extra balken tussen te plaatsen . Of ( wel een stuk meer werk) een beton vloer te storten.
Er moet hier op het forum nog een topic zijn van iemand die dat ook gedaan heeft.
Dat heb ik ook overwogen, maar dat bleek in de huidige staat van de woning/vloer te veel vraagtekens (staat van de huidige balken, grond die mogelijk door blijft zakken etc.etc.) en eventuele kosten met zich meebrengen.
Maar eveneens, bedankt voor het meedenken en je input!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 30 aug 2017, 11:19

Begrijpelijk, het moet technisch wel haalbaar zijn.
Maar sommigen gaan heel ver voor hun hobby :wink:

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 30 aug 2017, 12:27

Voor al diegenen die zich zorgen maken over de draagkracht van vloeren...
Kom je in de buurt van Utrecht ga dan eens langs bij café "'t Heen en Weer " - Donkere Gaard 13, 3511 KV Utrecht,

kijk naar het plafond, zeer dunne fijne balkjes met een houten vloer er op. Heel het cafeetje trilt als er zwaar vervoer voorbij komt. Vraag dan eens om het aquarium te mogen zien....

Je zal je in de toekomst geen zorgen meer maken, :) .

Heel toevallig toen we over de veranderingen van het forum aan het praten waren kwam ik op het idee tegen Bart dit te vertellen. Hij was er ook al eens geweest, kon bijna ook niet geloven wat een zee van water dit plafond kon dragen...
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Plaats reactie