Inrichten 130x60x50: feedback gevraagd

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
NielsO

Re: Inrichten 130x60x50: feedback gevraagd

Bericht door NielsO » 24 jun 2016, 13:10

De caudo's zijn 1m/2v inderdaad en makkelijk te herkennen ook. Een vrouw heeft een beetje een apart bekje en de andere vrouw heeft een borstvin die wat 'geknakt' is. De man had hier een nest met vrijzwemmers met de vrouw met een geknikte borstvin. Neolamprologus zijn over het algemeen boefjes, vooral met nesten, maar ik vond de caudo's altijd relatief rustig. Je vrouw had mijn helianthusjes moeten meemaken haha. Misschien moet de rangorde nog even bepaald worden, ze zitten natuurlijk in een nieuwe bak en er moeten nieuwe territoria gevormd worden, dat is tussen alle vissen even aftasten.

De Calvus waren toen ik ze kreeg allemaal ongeveer even groot. De grootste is uiteraard een man, de rest zullen vrouwen en niet dominante mannen zijn, waardoor ze minder snel groeien.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 24 jun 2016, 17:42

Even geresearcht: cyanobacteriën komen meestal voor bij veel fosfaat en weinig nitraat. Ik heb dus vanmiddag even testsetjes gehaald. Colombo Marine, volgens de winkel maakte dat tussen zoet en zout geen verschil.

De resultaten: fosfaat tussen de 0.4 en 0.8mg/L (leidingwater: 0). Nitraat: tussen de 2.0 en 4.0mg/L. De interesse van de zee-aquariaan qua waterwaardes is toch wat anders, aangezien de testset nitraat niet boven de 4 gaat terwijl ik blijkbaar rond de 20 wil hebben. M'n stripjes gaan ook veel meer die kant op qua schaal voor nitraat. Maar ja, stripjes :P . In elk geval is dit aan de lage kant.

Ik had zeoliet in mijn filter geplaatst om te zorgen dat de komst van de vissen niet tot een sterke nitrietpiek zou gaan leiden. Het is de laatste filterstap, dus elders in het filter zouden de bacteriën het toenemende aanbod wel moeten hebben bijgesloft denk ik. Het zeoliet moet er dus maar eens uit zodat ik aan meer nitraat kan komen. Met wat opgezochte kennis over de Redfield ratio ga ik eens proberen of ik er zonder het toevoegen van een middeltje vanaf ga komen.

Overigens: ik had ook gezien dat een caudo een wat "geknakte" buikvin had, volgens mij is het stel nog steeds een stel ;) . En dat die calvi eerst allemaal even groot waren zou je niet zeggen :) . De donkere hoek rechtsachter is nu wel favoriet van de brieni's, trouwens.
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.
.הבל הבלים, אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל

NielsO

Bericht door NielsO » 24 jun 2016, 19:03

Tsja, deze was ietsjes groter dan de rest maar veel scheelde het niet haha.

Die grote steen is ook echt een punt waar de brienis aan vast houden, bij mij hielden ze zich ook allemaal op rondom de grote steen in de bak.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 27 jun 2016, 20:33

Plaatjestijd :) . Ik heb net water ververst (en een boel rotzooi opgeruimd: cyanomeuk en zweefvuil door iets teveel gevoerd) en eens uit de losse pols wat plaatjes geschoten. Dat moet ik nog eens een keer opnieuw doen in een donkere kamer :) .

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Treto is een beetje cameraschuw... en de brevispinnis houden niet van licht ;) . Het zou leuk zijn als ik een keer het baltsen van de brieni's op de foto kan krijgen.

Qua blauwalg: ik ga eerst eens kijken wat de waterwissel van 50% plus het opruimen van rommel doet. Daarna weer eens fosfaat/nitraat meten en zeoliet er eens uit halen. Met dat laatste wil ik toch wel even wachten tot de nitrosomonas en nitrobacter inderdaad zich afdoende vermenigvuldigd hebben voor de vispopulatie en de dieren niet ineens vergiftigd raken.
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 27 jun 2016, 21:04

Fikse waterwissel + bacterien toevoegen (bacto plus of nitri vec oid),
als dat niet werkt, kan je overwegen om de bak te verduisteren, dat werkte bij mij vrijwel altijd...

Ik heb nog even teruggekeken naar mijn oude topic (ik dacht dat iemand mij daar eens een medicijn middel oid tegen blauwalg had aangeraden), maar daar werd ook vooral bacto plus aangeraden. Ik had daar een fles van 1 liter van, en deed na elke waterwissel een dopje in de bak - daarna geen blauwalg meer gehad 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

TeeJay

Bericht door TeeJay » 27 jun 2016, 21:29

Mooneater schreef:Fikse waterwissel + bacterien toevoegen (bacto plus of nitri vec oid),
als dat niet werkt, kan je overwegen om de bak te verduisteren, dat werkte bij mij vrijwel altijd...

Ik heb nog even teruggekeken naar mijn oude topic (ik dacht dat iemand mij daar eens een medicijn middel oid tegen blauwalg had aangeraden), maar daar werd ook vooral bacto plus aangeraden. Ik had daar een fles van 1 liter van, en deed na elke waterwissel een dopje in de bak - daarna geen blauwalg meer gehad 8-)
Had je ook iets als zeoliet in je filter? Mijn Redfield Ratio was nogal laag namelijk (0.6mg/L fosfaat en 3mg/L nitraat). Mijn conclusie was dat m'n nitraat omhoog moest en ik dat voor elkaar kan krijgen door het zeoliet te verwijderen. Maar nu ik intussen begrijp dat zeoliet vooral positief geladen ionen bindt en in de stikstofketen alleen ammonium positief geladen is vraag ik het me af. Zodra bacteriën meer ammonium gaan omzetten zijn de producten negatief geladen en zou de hoeveelheid nitraat weer moeten toenemen. Bacteriën ga ik inderdaad maar eens proberen :) .

NielsO

Bericht door NielsO » 28 jun 2016, 17:43

Leuke foto's, vissen zien er goed uit 8-)

TeeJay

Bericht door TeeJay » 30 jun 2016, 20:20

Ik heb het idee dat sinds de waterwissel van maandag er meer bruine alg begint te bloeien dan blauwe. Bacto plus is desondanks onderweg, ik vind het sowieso wel fijn als ik zoiets in huis heb voor het moment dat ik het zeoliet uit het filter ga halen. Net als een ammoniaktest trouwens.

Mevrouw Caudo leek vanavond trouwens ineens een beschadigd bekje te hebben:

Afbeelding

Even goed opletten hoe dat zich ontwikkelt.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 02 jul 2016, 22:05

Vanavond de bak gepoetst, waterwissel gedaan en zeoliet uit het filter gehaald. Van de week zijn verder een literfles Bacto Plus en een ammoniaktest gearriveerd. Ik heb van dat eerste een flinke dosis in het filter gedaan, de komende week ga ik de dosering op de fles volgen en regelmatig ammoniak meten zodat ik het snel merk als het verwijderen van het zeoliet voor problemen zorgt. Voor noodgevallen (dwz: bacteriën zetten niet genoeg ammoniak om) ligt er een vijververpakking zeoliet in de schuur. Gewenst resultaat: meer nitraat en groene algjes ipv blauwe 8-) .

Ik vraag me overigens ook af of ik het koppel punks niet op de een of andere manier tot een kleiner stuk van de bak kan beperken. Ze paraderen over het zand alsof het van hen is waarbij ze nogal jagerig zijn naar wie ze tegenkomen. Alleen de treto voert daar actieve defensie tegen. Misschien moet ik de slakkenhuizen rechts weghalen en/of ergens gesteente tot vooraan laten doorlopen om daarmee de aaneengesloten zandvlakte te onderbreken. Tussen de rechter steenstapel en de achterwand zit nog een stukje zand waar ik ze nooit zie.

NielsO

Bericht door NielsO » 02 jul 2016, 22:47

Jep, het territorium afschermen werkt erg efficiënt. Bij mij werd de rechter achterhoek afgeschermd door stenen aan de achterkant en daarnaast die enorme kei die meteen een flinke zichtbreker was.

Als je links een strookje zand hebt tot aan de achterwand de schelpen misschien links achteraan neerleggen en indd wat stenen tot aan de voorruit door laten lopen en hun stukje zand wat afschermen en gelijk het zicht wat breken

TeeJay

Bericht door TeeJay » 03 jul 2016, 13:43

Maar weer eens naar de Tuinland dus ;) . Zou een bosje Vallisneria trouwens ook werken?

Overigens, toen ik gisteravond nog eens door de zijruit keek snapte ik de punks volkomen, zo'n lekker breed stuk zand voor jezelf. Daar verkijk je je toch op door de voorruit, doordat alles minder diep lijkt.

NielsO

Bericht door NielsO » 03 jul 2016, 22:35

Een bosje vallisneria helpt wel als zichtbreker. Persoonlijk vind ik get erg mooi staan, breekt de bak wat op :D

TeeJay

Bericht door TeeJay » 14 jul 2016, 15:37

Ik heb begin deze week een blackout tegen de blauwalgen gedaan en verder wat stenen toegevoegd als territoriumdemarcatie voor de punks. En wat zag mijn oog vandaag:

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Wat minder leuk is dat een van de calvi pakweg twee weken terug gehandicapt is geraakt. Hij is z'n drijfvermogen kwijt. Ik heb ook geen idee hoe het komt, gevaarlijke waterwaardes heb ik intensief in de gaten gehouden en nooit >0 ammoniak/nitriet gemeten. Ik zeg verder gehandicapt en niet ziek, want qua uitstraling en gedrag lijkt hij nog gewoon gezond. Meestal weet hij zich ook waardig neer te vlijen, maar soms maakt hij daarbij op den duur slagzij, dat ziet er wel sneu uit. Maar goed, het beestje heeft er niet voor gekozen bij mij te gaan wonen, dus zolang hij z'n plekje heeft blijft hij fijn hier :) .

Verkleinde Afbeelding

TeeJay

Bericht door TeeJay » 31 jul 2016, 10:34

Intussen zijn de jongen naar ik schat zo'n .75cm groot, maar de predatoren laten het tot nu toe afweten :roll: . Ik moet ze denk ik een keer uit de bak halen zolang hun instinct nog is te gaan liggen in plaats van tussen de rotsen te schieten, maar waar ga ik ze dan laten... Misschien eens wat gaan vogelen met een luchtpompje en een grote emmer.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 31 jul 2016, 12:16

TeeJay schreef:Intussen zijn de jongen naar ik schat zo'n .75cm groot, maar de predatoren laten het tot nu toe afweten :roll: . Ik moet ze denk ik een keer uit de bak halen zolang hun instinct nog is te gaan liggen in plaats van tussen de rotsen te schieten, maar waar ga ik ze dan laten... Misschien eens wat gaan vogelen met een luchtpompje en een grote emmer.
En een vissenval misschien? (cola fles met de bovenkant omgekeerd, en een beetje voer erin)

Anders even kijken hoe het gaat, en in het uiterste geval de bak leeg...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie