Inrichten 130x60x50: feedback gevraagd

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
TeeJay

Inrichten 130x60x50: feedback gevraagd

Bericht door TeeJay » 22 mei 2016, 12:13

Dag allemaal,

Ik heb een tijd geleden om input gevraagd voor een visbestand voor de bak die ik van een familielid zou overnemen. Doordat andere dingen mijn aandacht vroegen heeft het aquariumplan toen ruim een half jaar in de ijskast gestaan, maar ongeveer een maand geleden is de bak gearriveerd. Misschien zijn er hier ook mensen die dat op een ander met de NVC gepartnerd forum gezien hebben :) . Ik heb nu een eerste inrichting gemaakt en de apparatuur gisteravond geplaatst. Een impressie (plaatjes klikbaar, ze zijn iets onderbelicht):

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

De bodem is beschermd met roofmate, de achter- en zijwanden zijn simpele Juwelwandjes, ik heb een e1501 als filter staan en de verwarming is een 150W Jäger. Die is net wat te licht, dus er komt nog eentje van 100W bij. Voordeel is dat deze itt de 200W-versie wel in de hoogte past ;) . De verlichting is nu nog een oude Arcadia-TL, LED-verlichting is onderweg. Verder ligt er een groot gedeelte in van de stenen die ik van een zeker forumlid gekregen heb :) .

Wat ik wil gaan houden is Paracyprichromis, Altolamprologus compressiceps/calvus plus ofwel Xenotilapia spilopterus ofwel schelpenbroeders. Met dat in het achterhoofd zou ik graag inrichtingsfeedback willen. Sowieso wil ik meer opstaande stenen realiseren, ik heb van de week bij een ander forumlid gezien hoe leuk Paracyps dat vinden. Verder heb ik deze bodem gehaald vanwege de gemengde korrelgrootte en daarmee een wat natuurlijker uiterlijk. Voor schelpenbroeders die grondverzet willen uitvoeren zie ik daar niet direct een probleem mee, maar vanmorgen bedacht ik me wel dat dieren die zand door hun kieuwen willen zeven het wellicht wat minder gaan waarderen. Ik vermoed wel dat de grovere korrels uiteindelijk boven komen "drijven" en daarmee dus relatief veel aan het oppervlak liggen. De zandlaag ziet er vanaf de zijkant door de ruit ook fijner uit (maar dat krijg ik niet goed op de foto).

Ik ben een tijdje niet zo actief geweest hier, maar nu ik na een tijd wachten eindelijk wat inhoudelijks te melden heb hoor ik graag jullie inbreng, alvast mijn dank :) .
Laatst gewijzigd door TeeJay op 04 jun 2016, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.
.הבל הבלים, אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל

NielsO

Re: Inrichten 130x60x50: feedback gevraagd

Bericht door NielsO » 23 mei 2016, 17:08

Tsja, meer de hoogte inbouwen iig voor de paracyps. Als je wat stenen van me wil overnemen is dat geen probleem, die grote kei zou ook niet mis staan! Voor zover ik weet is het allebei grauwacke namelijk, ooit eens in mooneaters topic gelezen.

Verder miss wat losse stenen her en der, dat kan ook leuk staan.

Hoe gaat het met de keuze xenos vs schelpenbroeders? :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 25 mei 2016, 17:07

Verrek, dat zijn natuurlijk mijn oude stenen 8-)

Zijn inderdaad (voornamelijk) grauwacke.

Ik zou proberen een paar grote stenen onderop te doen, en dan inderdaad, zoals je al hebt gedaan, een paar van die lange dunne stenen ertegenaan laten leunen. In de hoogte blijft altijd lastig zonder "echt" grote stenen. Een tuinrots kan dan uitkomst bieden, maar die zijn meteen wel weer erg groot.

Zodra je de grote lijnen/steenpartijen uitgezet hebt, zou ik inderdaad een aantal kleinere stenen toevoegen. Gewoon de steen bovenaan de steenpartij loslaten en zelf zijn plekje laten vinden (wel even opletten met de ruiten). Dat geeft een mooi ruig effect.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

NielsO

Bericht door NielsO » 28 mei 2016, 13:23

Nog voortgang? :D
Laatst gewijzigd door NielsO op 29 mei 2016, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 29 mei 2016, 13:20

Als eerste: graag niet ongevraagd mijn voornaam op een openbaar forum zetten. Ik houd graag enige controle over mijn Googlebaarheid ;) .

Ik heb blijkbaar een herriemakend filter ontvangen, dat is wel even erg vervelend. Verder probeer ik het maar zo goed mogelijk door te laten draaien voor de biologische voortgang. Ik heb nog wat stenen bijgehaald, die moet ik een keer met beleid gaan plaatsen. Eentje weegt 22kg :P . Mijn geluidstolerantie is laag, dus zo'n herriefilter in de woonkamer was de afgelopen week niet zo best voor m'n humeur. Dat drukte wel behoorlijk op mijn motivatie voor het geheel.

Even door de herrie-ellende heen prikkend: ik heb vorige week, kort voor het aansluiten van m'n filter, nog wat caudo's in filmpjes gezien en het Lamprologustemperament vind ik toch wel erg aantrekkelijk. Eerder had ik er wel wat weerstand tegen om andermans visbestand bijna te kopiëren (wat zit er dan immers van mezelf in?), maar het zijn gewoon erg leuke beestjes en ik denk ook dat de succeskans voor mij groter gaat zijn dan bij Xeno's. Ook het idee dat er eens een aal bij kan spreekt me erg aan. Naast caudo's een andere schelpbroeder ga ik alleen niet doen. Ik probeer het een beetje "less is more" te doen :) .

Ik heb verder vandaag 1/3 water ververst en daarna eens een teststripje geprobeerd. 5ppm nitriet, de pH zat qua kleur tussen die van 8.5 en 9.5 in. Als Waterbedrijf Groningen zegt dat het met 7.8 uit de kraan komt heb ik het idee dat er op de betrouwbaarheid van dat testje nog iets valt af te dingen. Ik kan straks nog wel even opnieuw testen, bijvoorbeeld met kraanwater ernaast. Dat is wel een leuke nulmeting.

Maar goed, qua viskeuze ben ik dus verder, qua indraaien denk ik ook. Zodra ik een mooi stil draaiend filter heb ben ik zelf hopelijk ook verder ;) .
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.

NielsO

Bericht door NielsO » 29 mei 2016, 17:45

Mijn excuses voor het plaatsen van je voornaam, zal het zo even aanpassen.

Mooi iig dat je al wat vooruitgang hebt geboekt. De ocellatus vinden wel een ander plekje.

Ik snap dat je niet precies het bestand van een ander wil kopiëren, maarja als het werkt werkt het :) caudos zijn leuke en toch best kleurrijke visjes, dus een goede keuze zou ik zeggen!

TeeJay

Bericht door TeeJay » 30 mei 2016, 09:20

Dank :) .

Mogelijk kan ik zodra de boel een beetje draait ook nog nadenken over een rotsbewoner. Maar dat heeft geen haast :) . Eerst maar eens zorgen dat ik een stil filter heb :roll: ...

TeeJay

Bericht door TeeJay » 03 jun 2016, 17:33

Ik heb vandaag het door de winkel geleverde vervangende filter geplaatst. Helaas is het geluidsniveau hetzelfde. Blijkbaar heb ik een lagere geluidstolerantie dan de gemiddelde aquariumhouder ofzo. Wat echter heel mooi is is dat ik door wat oude kussens voor het kastdeurtje te zetten ik een flink deel heb kunnen dempen. Ik ben daar wel heel erg blij mee, want zonder stil filter zag ik het somber in qua hobbyplezier.

Morgenavond of zondag ga ik denk ik de stenen die ik zelf/alleen durf te plaatsen bijplaatsen en mijn ledverlichting uitpakken. Die had ik nog maar even in de doos gelaten totdat ik zeker wist dat ik 'm wilde gaan gebruiken ;) . In de loop van zondag komen er vast nog een paar nieuwe plaatjes van me bij.

NielsO

Bericht door NielsO » 03 jun 2016, 17:36

Ben benieuwd! :D

TeeJay

Bericht door TeeJay » 04 jun 2016, 21:08

Vanavond weer bezig gegaan: inrichten en LED-verlichting plaatsen. Plaatjes:

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Ik heb het 10000K-setje van HPV Aqua geplaatst. Ik heb beide LED-strips schuin gelegd waarbij de linkerkant verder naar voren ligt dan de rechter en waarbij ik wel over de volle breedte een lichtbron heb liggen. Dat is ook een beetje de richting van de rotspartijen. Verder heb ik als allereerste met een oud kussen nog wat extra demping aangebracht in het filterdeel van de kast. De kast die ondanks de pakweg 50kg extra stenen nog steeds niet ineengezegen is, gelukkig ;) .

Paracyprichromis brieni, Altolamprologus calvus, Lamprologus caudupunctatus (van NielsO) en een solo Neolamprologus tretocephalus (elders nog te vinden) moeten het eerst maar gaan worden denk ik :) . Noot voor wie het weten wil: ik heb de foto's iets van 1 1/3 onderbelicht. Als de mist weg is zal ik nog even nieuwe plaatjes maken. Nu eerst een Paulaner en straks het dimmen aanschouwen ;) .

NielsO, je meerval was ook al vergeven, toch?

NielsO

Bericht door NielsO » 05 jun 2016, 15:34

Yes, de meervallen zijn ook vergeven :wink:

Ik vind je inrichting wel geslaagd zo! Gaan de vissen zich wel in vermaken. :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 05 jun 2016, 15:47

Ziet er goed uit! Weer heel anders dan wat ik met die stenen heb gedaan 8-)

Nu nog wat minder mist ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

NielsO

Bericht door NielsO » 05 jun 2016, 18:32

Mooneater schreef:Ziet er goed uit! Weer heel anders dan wat ik met die stenen heb gedaan 8-)

Nu nog wat minder mist ;)
Jij hebt natuurlijk ook gobys e.d. gehad, dan mag je bak wel bijna helemaal volkeilen met stenen :lol:

TeeJay

Bericht door TeeJay » 05 jun 2016, 18:51

Ik heb in oktober alle stenen meegenomen die Mooneater (nog) had, en ik heb er nog een paar grote bij gehaald zelfs :? ...

Verkleinde Afbeelding

Dit was trouwens eerder vandaag :) .

johan.vw

Bericht door johan.vw » 05 jun 2016, 21:55

Ziet er netjes uit en die grote steen daar bovenop 25kg?!
Heb ik ook ooit gehad toen ik hem er laatst uit tilde dacht ik nog wat bezielde me :lol: maar het staat wel mooi ;)
Je hebt wel erg veel zand/gravel erin liggen, zou wat toch wat minderen.

Plaats reactie