Mijn eerste tanganyika project

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
KeldeBruijn

Mijn eerste tanganyika project

Bericht door KeldeBruijn » 24 jan 2016, 12:00

Helaas nog geen bak.. Ik ben nu in de eerste fase van het aquarium: het uitdenken en oriënteren.

Vroeger heb ik verschillende aquaria gehad. Gezelschapsbakken en een discusbak. Ik was nog jong met weinig financiële middelen en weinig ruimte op het kamertje bij mijn ouders thuis.

Intussen is de keuze gevallen op een maatwerk bak van 175x60x70 voor in de woonkamer.
In eerste instantie zat ik te denken aan een discusbak. Dit blijkt toch vele malen meer werk dan ik me van vroeger uit kan herinneren :P ook zou de bak te klein zijn voor wat ik eigenlijk in gedachten had. En groter kom ik echt niet kwijt in mijn huiskamertje.

Toen kwam ik toevallig deze foto tegen:
Afbeelding

Gelijk verkocht!

Het idee is om met BTN achterwand en modules een landschap/halve grot te creëren. Inspiratie genoeg in ieder geval!
Ik denk dat er uiteindelijk een stuk of 15 a 20 tropheus in komen. Misschien een bijpassend "solitair" koppel. That's it. Anders wordt het te druk in mijn ogen.

Het ijzerwerk voor mijn frame is iig besteld! Zodra dit binnen is ga ik daar eens aan beginnen.
Binnenkort krijg ik ook een prijsje voor de bak en bioloog.

De vorderingen zal ik hier ook plaatsen.
Uiteraard zijn tips altijd welkom! Daar is dit een forum voor en ik heb nog veel te leren aangaande een tanganyika biotoop.

marc_alderliesten

Re: Mijn eerste tanganyika project

Bericht door marc_alderliesten » 24 jan 2016, 12:20

Leuke plannen! Bedenk wel dat Tropheus in de bovenste laag van het meer voor komen dus juist veel licht waarderen. Eigenlijk het tegenovergestelde van een grot :wink:

Je kan dus beter, het visbestand heroverwegen (er zijn genoeg tanganyika soorten die de beoogde inrichting kunnen waarderen), of de inrichting op Tropheus aanpassen.

KeldeBruijn

Bericht door KeldeBruijn » 24 jan 2016, 12:37

Thnx voor de tip!

Het idee was om een beetje met licht te spelen, dus bijvoorbeeld de rechter kant als grot in te richten en links wat meer licht en open plekken om zo verschillende zones te creëren. Zou dit goed zijn voor de tropheus?
Anders moet ik idd mijn viskeuze nog eens overdenken.

David

Bericht door David » 25 jan 2016, 18:34

Ik zou er nog even over nadenken. Tropheus zijn prachtig en het kan ook wel in die bakmaat maar dan wel een andere inrichting met heel veel stenen. Anders ga je er niet veel plezier aan beleven.

KeldeBruijn

Bericht door KeldeBruijn » 25 jan 2016, 19:21

Ja ik heb me in de tussentijd wat meer verdiept. Ik neig nu wat meer naar een harem frontosa's. Prachtige vissen!

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 25 jan 2016, 21:50

Ben bang dat je bak daar wat te klein voor is....
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 jan 2016, 09:42

Voor frontosa geldt het zelfde als voor Tropheus, Hele bodem vol steen zodat je geen zand meer ziet. Verlichting mag zelfs nog wat minder voor frontosa.

Je kan beginnen met een groepje jonge vis, deze kunnen wel in jou maat bak. Ben het met diplocyclos eens dat jou bak maat voor een volwassen frontosa aan de kleine kant is.
Zou persoonlijk dan voor de gibberosa gaan, blijven net iets kleiner dan frontosa.

LianneBouwer

Bericht door LianneBouwer » 26 jan 2016, 13:47

Wow Ziet er goed uit zeg :shock:
Hebben jullie ook ervaring met licht van buitenaf? Ik heb namelijk deze hanglamp (nummer 5)en die is best groot en geeft veel licht. Deze hangt recht boven mijn aquarium. Kan dit kwaad of heeft dit geen invloed? Ik heb hier van tevoren nooit goed over nagedacht...

KeldeBruijn

Bericht door KeldeBruijn » 26 jan 2016, 20:53

Wat is een goede maat voor frontosa's dan? Als ik zo in het rond lees dacht ik namelijk wel dat het zou moeten kunnen.
Misschien dat ik nog wat groter kan gaan namelijk. Stiekem :D
Ik ben namelijk verkocht aan de vissen nu.

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 27 jan 2016, 11:49

KeldeBruijn schreef:Wat is een goede maat voor frontosa's dan? Als ik zo in het rond lees dacht ik namelijk wel dat het zou moeten kunnen.
Misschien dat ik nog wat groter kan gaan namelijk. Stiekem :D
Ik ben namelijk verkocht aan de vissen nu.
Een bak van 200x70x70 is naar mijn mening toch wel het minimum voor een man met 3 vrouwen.
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

NielsO

Bericht door NielsO » 27 jan 2016, 13:02

Het worden wel écht grote vissen inderdaad, ze moeten ook nog een beetje kunnen zwemmen :mrgreen:

KeldeBruijn

Bericht door KeldeBruijn » 27 jan 2016, 19:59

Voordat ze op volle grootte zijn zijn we natuurlijk wel wat jaren verder. Maar ik ga eens kijken wat er mogelijk is in de woonkamer qua formaat bak.

thnx voor de tips!

Plaats reactie