Het bakje van Anneke & Nijlie

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
sieb amoraal

Re: Het bakje van Anneke & Nijlie

Bericht door sieb amoraal » 15 jul 2016, 10:13

Top, bij mij doen ze het zelfde. Alleen voor witte muggelarven komen ze alle 4 met een noodgang uit het zand :lol:

misterb

Bericht door misterb » 18 jul 2016, 07:25

Mooi Man

Mijn exemplaren zijn eigelijk alles behalve schuw, ik zie ze regelmatig als ook de plagiostomus. Dus denk dat dit bij jullie ook wel zo gaat worden
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 jul 2016, 20:56

Wat hier opvalt is dat een polli gewoon naast de grootste ellipsifer kan gaan liggen :D

Die trekt zich er maar weinig van aan :wink:

Verder gaat het met het huidige bestand opvallend goed. Daarom houden we het voorlopig zo.

Het koppel attenuatus heeft ervoor gezorgd dat er nu nog zo'n 20 van de 50 multifasciatus jongen bij de ouders zwemmen. Ze doen hun werk dus, al gaat het langzaam.

Wellicht zijn deze 20 jongen nu gewend aan de aanvallen en redt het merendeel het om groot te groeien.
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 25 aug 2016, 21:43

Sinds een paar dagen zwemt er een microlepidotus man bij ons in de bak met lichte stootwondjes op de kop.
Nu hebben we ook Synodontis polli white in onze bak die er bekend om staan dat ze andere vissen poetsen.

Eerder zag ik al eens een microlepidotus het hol in gaan van een polli (witte vlek in de wand).

De foto's zijn niet de beste (overdag met flits geschoten), maar laten duidelijk zien dat de polli's poetsgedrag
vertonen.

De microlepidotus man trekt de aandacht van de polli en gaat nagenoeg stil in positie hangen. Een avond
eerder zag ik de microlepidotus man dit ook al doen, maar toen reageerde de polli er steeds niet op.
Pas na aandringen van de microlepidotus man (een por met de bek in de zij van de polli) werd er vervolgens
gepoetst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2.70 x 0.85 x 0.60m

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 25 aug 2016, 22:26

De syno maakt de wondjes van de microlepidotus dus schoon? Wat supergaaf!

Dat heb ik nog niet eerder gehoord/gezien :D
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 26 aug 2016, 07:24

Daar lijkt het zeker op :D

Toch heb ik begrepen dat dit poetsgedrag ook 's nachts schijnt te gebeuren en dat de Cyp's daardoor hun slijmlaag verliezen en de kans op schimmels e.d. sterk aanwezig is. De Cyp's bieden zich dan aan en zo wordt het een soort van vicieuze cirkel.

Bij meerdere mensen worden dan uiteindelijk de Syno's uit het bestand verwijderd.

Dat zal ik er hier niet doorkrijgen bij de dames hier, dus dan zouden de Cyp's moeten vertrekken. Toch zal ik het zeer nauwlettend in de gaten houden.
2.70 x 0.85 x 0.60m

David

Bericht door David » 26 aug 2016, 20:21

Bijzonder gedrag! Dit soort dingen maakt Tangs zo interessant.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 aug 2016, 21:32

nijlpaard schreef:Daar lijkt het zeker op :D

Toch heb ik begrepen dat dit poetsgedrag ook 's nachts schijnt te gebeuren en dat de Cyp's daardoor hun slijmlaag verliezen en de kans op schimmels e.d. sterk aanwezig is. De Cyp's bieden zich dan aan en zo wordt het een soort van vicieuze cirkel.

Bij meerdere mensen worden dan uiteindelijk de Syno's uit het bestand verwijderd.

Dat zal ik er hier niet doorkrijgen bij de dames hier, dus dan zouden de Cyp's moeten vertrekken. Toch zal ik het zeer nauwlettend in de gaten houden.
Ik heb dat gedrag hier ook al meerdere malen waargenomen ook in een ver verleden. Momenteel zie ik het bij een calvus man. Aan de vis zelf is niks te zien, geen wondjes oid. Maar dergelijk gedrag zet je toch aan het denken, is de syno wel zo`n goede bijvis :shock:

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 26 aug 2016, 21:41

sieb amoraal schreef:Maar dergelijk gedrag zet je toch aan het denken, is de syno wel zo`n goede bijvis :shock:
Dat is zeker waar, maar buiten het poetsgedrag vinden we ze toch erg leuk gedrag vertonen. Ook onderling met elkaar, dus toch een erg lastige keus :?

Gelukkig gaat het nu om slechts 1 Cyp' van de bijna 30 die er hier zwemmen. Ik kan niet zeggen dat dit ene exemplaar er slecht of minder aan toe is dan de andere. Hopelijk trekt het stootwondje nog dicht na enige tijd. Het moet niet erger worden in elk geval.
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 okt 2016, 07:21

Gisteren maar weer eens wat gefilmd.

2.70 x 0.85 x 0.60m

David

Bericht door David » 03 okt 2016, 18:58

Gave beelden zeg. Smaakt wel naar meer. Zou wel een wat langer filmpje willen zien waarbij je ook wat meer het totaal ziet. De vissen zijn flink gegroeid. Nog steeds blij met deze combi?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 okt 2016, 21:14

Inderdaad, nog steeds tevreden met deze combi :D

Onlangs 2 foai vrouwen in de ochtend moeten uitscheppen. Beide waren nog puntgaaf en mankeerde niets.
Ik denk dat ik mogelijk te laat op de avond gevoerd heb :?
Nu dus nog 2/4 over.

Enkele exemplaren van de Cyprichromis microlepidotus doen het niet zo goed, ze vermageren wat en trekken dan krom. Terwijl andere van deze soort er juist erg goed uitzien.

Doordat we het afgelopen jaar helaas enige uitval gehad hebben, geeft dat dan toch weer wat ruimte.

Ik denk er dus over om misschien nog een groepje Xenotilapia spilopterus aan het bestand toe te voegen. Hoewel ik de Xenotilapia papilio Tembwe II en de X. papilio Kanoni nog steeds enorm gaaf vind. Daar bestaan dus nog wat twijfels over.

De volgende keer zal ik eens een overzicht filmen :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 04 okt 2016, 11:18

nijlpaard schreef:Inderdaad, nog steeds tevreden met deze combi :D

Onlangs 2 foai vrouwen in de ochtend moeten uitscheppen. Beide waren nog puntgaaf en mankeerde niets.
Ik denk dat ik mogelijk te laat op de avond gevoerd heb :?
Nu dus nog 2/4 over.
Ik heb ditzelfde gehad... uiteindelijk vermoed ik dat het te maken heeft met de syno's + alen. Teveel stress, omdat die beesten juist in de nachtelijke uurtjes de bodem gaan afstruinen.
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 04 okt 2016, 20:25

Melchior Schenk schreef:Ik heb ditzelfde gehad... uiteindelijk vermoed ik dat het te maken heeft met de syno's + alen. Teveel stress, omdat die beesten juist in de nachtelijke uurtjes de bodem gaan afstruinen.
Dat zou heel goed kunnen. Dank je, Melchor!

Toch lastig dit, want dan zouden de Syno's en de alen al moeten vertrekken.
Terwijl mijn vrouw en dochter dit juist de leukste vissen vinden :?
2.70 x 0.85 x 0.60m

misterb

Bericht door misterb » 05 okt 2016, 07:52

Enkele exemplaren van de Cyprichromis microlepidotus doen het niet zo goed, ze vermageren wat en trekken dan krom. Terwijl andere van deze soort er juist erg goed uitzien.
Hoi

Heb jij enig idee wat het kan zijn ? ik heb dit vroeger ook eens gehad bij mijn Kitumba's. Waren voornamelijk de vrouwlijke exemplaren. Had eerst het idee dat ze wormen hadden maar dat was het niet
Waren ook telkens maar enkele exemplaren de rest voortoonde niets van kentekenen...

Mooie beelden en film trouwens, een echte pracht bak om ze zien

Wat vind jij trouwens van het gedrag van de cyprichromis microlepidotus ? ik verwacht namelijk binnenkort een 10 tal jongen van de cyprichromis microlepidotus bulu point +- 3 a 4 cm

Deze ga ik verder opkweken... ben benieuwd
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Plaats reactie