Het bakje van Anneke & Nijlie

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
nijlpaard

Re: het bakje van Anneke & Nijlie

Bericht door nijlpaard » 22 dec 2015, 15:21

@Marc: Er zit nog klein grind in, maar doordat ik er later weer wat zand aan toegevoegd heb zal dit meer naar onderen zijn gezakt. Het wordt tijd dat de foai mannen gaan graven, dan zal het weer naar boven komen :wink:

Ik heb trouwens toch nog nagedacht over jouw idee van die 5 platen. Mogelijk dat 2 smalle lange platen van 2.00 x 0.40m met daarop 3 platen van bijvoorbeeld 0.50 x 0.80m het probleem zou op kunnen lossen, wat betreft de bio'. De 2 platen van 2.00 x 0.40m zullen dan nog het grootste probleem vormen om onder het onderstel te krijgen, lijkt mij.
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 22 dec 2015, 15:56

Zojuist even wat foto's geschoten met Anneke's camera :oops:

Het is niet mijn ding om te fotograferen, maar deze wilde ik jullie toch niet onthouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2.70 x 0.85 x 0.60m

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 jan 2016, 00:25

Alles gaat hier naar wens met de vissen :D

Vooral de foai mannen lijken te groeien en krijgen iets meer kleur.

Nog maar 1x is er een zandnest gebouwd, maar dat zou ook met de watertemperatuur te maken kunnen hebben, die vrij constant al weken 24.7 graden Celsius bedraagt.

We kiezen er hier bewust voor om een koelteperiode te gebruiken. Dit deden we ook al toen we Midders hielden en dat beviel erg goed.
Je schijnt de vissen er tevens minder snel door op te branden en het komt in onze optiek meer met de natuur overeen.

Deze zomer willen we kijken hoe het bestand zich verder zal ontwikkelen.

Mogelijk maken we de groep foai's wat minder groot of het moet al met 3 foai mannen in de bak goed blijven gaan.

Als eventuele aanvulling zitten we nu eigenlijk aan 2 koppels Asprotilapia leptura purple te denken, maar dat is mogelijk iets voor later.

We hebben hier ook nog een groepje multifasciatus zwemmen. Voor de zomer proberen we het wellicht daar eerst mee in 1 van de voorste hoeken van de bak, maar daar hebben we nog wat twijfels over.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Edin

Bericht door Edin » 03 jan 2016, 12:09

Het zijn geen Midders, appels met peren vergeljking ;).
24 graden is echt te koud.
Temperatuurschommelingen zijn niet echt seizoensgebonden in het meer.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 jan 2016, 12:58

@Edin:

Ik ben eens bij een Malawi-kweker geweest die hier ook gebruik van maakte.

Gezien de reactie van Thijs (mooneater) in mijn andere topic ben ik er absoluut van overtuigd dat het goed zal gaan en dat het zelfs meer natuurgetrouw is. Je probeert toch zoveel mogelijk de natuur na te bootsen in je bak, lijkt mij. Zodat de vissen het optimaal naar hun zin hebben.

Het is in mijn ogen niet, zoals jij wil doen voorkomen, appels met peren vergelijken.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat dit zelfs nog niet bij de meest ervaren Tanganyikaliefhebbers is doorgedrongen? Enigszins vergelijkbaar met dat men vroeger Tropheus hoofdzakelijk in groepen hield en pas de laatste jaren in harems. Of vergelijk ik dan soms ook appels met peren?

Bij mijn Midders viel het op dat na zo'n koelteperiode (en het water dus warmer werd), dat elke soort zich ging voortplanten en dat bleef doen zolang het water warm was. Dit kost de vissen veel energie, want de jongen moeten dan beschermd worden.

De kweek stopte wanneer het water weer koeler werd en zo werd het ook weer rustiger in de bak. Ik denk, dat dit de levensduur van de vissen verlengt. En wie wil er nu niet zo lang mogelijk van zijn vissen genieten?
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 03 jan 2016, 13:06

Een graadje erbij kan inderdaad geen kwaad lijkt me, waarschijnlijk kleuren je foai ook meer.

Het meer is qua temperatuur redelijk stabiel met weinig tot geen schommelingen. Het constant paren/pronken etc lijkt echter wel invloed op de vissen te hebben, bij elke waterwissel die ik hier doe (om de week) begint het balts gedrag al. Misschien dat hier wel iets op te bedenken is? Of is dit inherent aan het houden van vissen in een aquarium?

M.b.t. je bioloog, ik hoop dat het lukt, het lijkt me een flink klus die wel de moeite waard is om te ondernemen, misschien kun je nog gebruik maken van ander dunner materiaal om het er gemakkelijker tussen te krijgen of heb je ruimte genoeg?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 jan 2016, 13:35

Hier hebben we sinds kort een 3-dagelijkse waterverversing van 5 minuten. Daarvoor was het 6x-dagelijkse verversing van 3 minuten.

Wellicht neemt het baltsgedrag bij jou ook af, als de temperatuur van het water daalt, Marc.
marc_alderliesten schreef: M.b.t. je bioloog, ik hoop dat het lukt, het lijkt me een flink klus die wel de moeite waard is om te ondernemen, misschien kun je nog gebruik maken van ander dunner materiaal om het er gemakkelijker tussen te krijgen of heb je ruimte genoeg?
Onder de bio' is nog genoeg ruimte om er 2 platen op elkaar kwijt te kunnen, lijkt mij.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 jan 2016, 13:49

nijlpaard schreef:Gezien de reactie van Thijs (mooneater) in mijn andere topic ben ik er absoluut van overtuigd dat het goed zal gaan en dat het zelfs meer natuurgetrouw is. Je probeert toch zoveel mogelijk de natuur na te bootsen in je bak, lijkt mij. Zodat de vissen het optimaal naar hun zin hebben.
Voor diegenen die zich afvragen waar dit op slaat:
Mooneater schreef:Ik wou eigenlijk schrijven - "maar midders komen veel noordelijker voor, waar je meer effect van seizoenen hebt"

Blijkt niet waar te zijn natuurlijk :P (midden amerika ligt ook nog onder de kreeftskeerkring, dus is net zo tropisch als Tanganyika).

Daarnaast vond ik deze grafiek:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

uit dit paper

Kortom, dit kan wel eens een goed idee zijn! (en scheelt verwarmingskosten)

Wel in de zomer koud zetten en in de winter warm he, is het zuidelijk halfrond ;) ;) ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 03 jan 2016, 14:12

Interessant! De grafiek geeft grotere verschillen weer dan ik gedacht had. (Het artikel is trouwens niet toegankelijk.) Als ik het zo zie zou je een verloop van 5 graden moeten hebben over twaalf maanden (pieken weggelaten), dat is flink :shock: Hoe zou dit zich vertalen in het aquarium?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 jan 2016, 15:06

Altijd goed om meerdere bronnen te hebben:

Afbeelding

uit een rapport van de Belgische overheid te vinden hier en de figuur is te vinden in deze pdf

Voorgaande figuur is voor pelagische biotopen, onderstaande voor aan de kust:

Afbeelding
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 jan 2016, 16:49

Mooneater schreef: Kortom, dit kan wel eens een goed idee zijn! (en scheelt verwarmingskosten)

Wel in de zomer koud zetten en in de winter warm he, is het zuidelijk halfrond ;) ;) ;)
Eigenlijk zou het dan in de zomer koeler moeten zijn, maar voor het gemak draaien we dat om hier.
Zodat het dus inderdaad verwarmingskosten scheelt.

De bak wordt hier in de herfst/winter warm gehouden door de warmte die de pomp afgeeft.
In het voorjaar en de zomer doet de zon (het warmere weer) dus de rest.

Eigenlijk precies zo, als we al voor onze Midders deden :)

Dit kan inderdaad kostenbesparend zijn voor veel liefhebbers, maar nog bijna niemand doet het zo.
Zeker in Tanganyikakringen heb ik het nog niet mee gemaakt.

Nog bedankt voor je documentatie, Thijs :!:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 jan 2016, 20:11

Het maakt natuurlijk wel uit of je oppervlakte vissen houdt of vissen uit diepere waterlagen.
In de bovendste tabel wordt ook gesproken over "surface water".
In ieder meer kan je voelen dat water op 2 meter diepte al een paar graden kouder kan zijn dan aan de oppervlakte.

Of je verantwoord hiermee gaat experimenteren lijkt me afhankelijk van het type biotoop dat je in je bak hebt gemaakt.
In extremis: een Tropheus bak lijkt me hiervoor meer geschikt dan een Frontosabak.

En inderdaad, iedereen wil dat zijn vissen het zo goed mogelijk naar hun zin hebben :wink:

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 06 jan 2016, 22:17

Erg interessant dit. Bij mij gebeurt precies hetzelfde als bij Sibrand. De pomp verwarmt het water waardoor de temperatuur in de zomer automatisch iets hoger ligt (grotendeels tussen 26 en 27 graden). In de winter koelt de bak iets verder af naar 24-25 graden.
Maar misschien is dit wel te warm voor een diepwater biotoop? Water in diepere waterlagen is koeler omdat koeler water zakt en warmer water stijgt. Zijn er ook bronnen die specifiek de temperatuur van de diepere waterlagen (frontosa biotoop) weergeven?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 06 jan 2016, 22:30

Dieper in het meer, op "Frontosa diepte" is de temperatuur niet zoveel lager als aan de oppervlakte.

Dit komt omdat het meer een vulkanische oorsprong heeft en de bodem nog steeds warmte afgeeft.
Bron: gelezen boeken en artikelen, helaas weet ik niet meer waar ik het precies heb gelezen :D

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 08 jan 2016, 20:10

Met duiken merkte ik (Kigoma/Mahale augustus) dat de watertemp. op een paar meter tegen de 28 graden was en op 30 meter maar net een graadje lager. Frontosadiepte dus. (gemeten door mijn duikcomputer, maar hoe accuraat dat ding is?)

Plaats reactie