Update bak 700 liter

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
nijlpaard

Re: Update bak 700 liter

Bericht door nijlpaard » 24 nov 2015, 22:21

marc_alderliesten schreef:Heb je wat meer informatie m.b.t. de rest van het vissenbestand? Hadden ze genoeg afleiding van andere Tropheini?
Ik hield destijds de Kasakalawe samen met de duboisi.
Verder geen andere Tropheini.
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 27 nov 2015, 14:16

nijlpaard schreef:
marc_alderliesten schreef:Heb je wat meer informatie m.b.t. de rest van het vissenbestand? Hadden ze genoeg afleiding van andere Tropheini?
Ik hield destijds de Kasakalawe samen met de duboisi.
Verder geen andere Tropheini.
Bedankt voor de info!

Ik ben er inmiddels achter dat er nergens binnen een straal van 500km Simochromis Babaulti op voorraad is, ik denk er nu over om alle vissen terug te plaatsen in de grote bak om in de toekomst een nieuwe poging te wagen. De enige Simochromis die op voorraad is, is de Diagramma. Zoals al eerder gezegd lijkt dit een minder goede keuze.

Qua andere Tropheini zie ik weinig andere opties die beschikbaar zijn en toegevoegd kunnen worden of zie ik iets over het hoofd?

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 01 dec 2015, 11:18

Inmiddels zitten alle vissen weer in de grote bak, dit geeft mij de tijd om goed na te denken over een toekomstig bestand. In de opvang bak had ik tijdelijk een harem tropheus apart zitten met de petrochromis. Je zag duidelijk verschil in het gedrag tussen de kleine groep en de rest. De kleine groep dook in de opvang bak weg terwijl de grote groep bij beweging naar de voorruit kwam in afwachting naar voer.

Dit zette mij aan het denken waar de balans ligt met de hoeveelheid vis t.o.v het wegduik gedrag. Ik wil in januari of februari een nieuwe poging wagen met harems (verduyn krijgt dan nieuwe zending binnen) waardoor ik op zoek ben naar een gebalanceerd bestand.

Doel is om de juiste hoeveelheid in de grote bak te plaatsen wat een combinatie moet zijn tussen agressie verdeling (voor de tropheini onderling) en vissen die voor rust en vertrouwen zorgen bij de andere vissen. Dit kunnen soorten als de A. Leptura of een goby variant zijn.

Zoals oostijnoo al aanhaalde ligt de balans qua tropheini voor deze bak op 3 harems, de tropheus en petrochromis nemen hier al twee plaatsen voor in waardoor ik op zoek ben naar S. babaulti om voor het derde harem.

De vraag die mij rest is welke vissen de andere rol kunnen vervullen, ik kan mij voorstellen dat te veel vis natuurlijk gedrag in de weg zit. Zodra vissen elkaar in de weg gaan zitten (te veel harems bijvoorbeeld) maar dit lijkt mij niet te gelden voor de andere vissen tot op zekere hoogte.

Onderstaande bestand zit qua vis op een niveau waarbij ik denk dat er genoeg rond zwemt voor de afleiding zonder dat de soorten elkaar in de weg hoeven te zitten:

1/2 P. Trewavasae
1/3 T. moliro
1/3 S. babaulti
1/2 A. leptura
1/1 E. cyanostictus
1/1 T. irsacae

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 dec 2015, 13:15

De Leptura is in dit beoogde bestand geen meerwaarde...de kans is reëel dat ze in de verdrukking worden geduwd.
Met de 5 andere harem's heb je een mooi en functioneel visbestand.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

David

Bericht door David » 01 dec 2015, 19:35

Nog even een andere gedachte. In mijn vorig bak had ik ook een paar solitaire vissen zoals een Tetro, een Calvus en een Chalinochromis Brichardi. Deze waren een slag groter dan een tropheus en boden ook een stuk tegenwicht en afleiding. Vooral de Brichardi was duidelijk de baas in de bak en zette domintante tropheini soms wel even op hun plaats. Kortom, het zit misschien niet alleen in harems. Zeker harems van vissen die duidelijk nog veel kleiner dan de tropheus zijn gaan je zeker niet helpen is mijn ervaring. En kom maar es aan een volwassen harem Babaulti bijvooorbeeld. Lastig verhaal. Daarnaast willen veel handelaren geen harems verkopen omdat ze dan met de mannen blijven zitten. Kortom, het idee van harems is mooi maar in de praktijk nog niet zo makkelijk.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 dec 2015, 20:15

David schreef:Nog even een andere gedachte. In mijn vorig bak had ik ook een paar solitaire vissen zoals een Tetro, een Calvus en een Chalinochromis Brichardi. Deze waren een slag groter dan een tropheus en boden ook een stuk tegenwicht en afleiding. Vooral de Brichardi was duidelijk de baas in de bak en zette domintante tropheini soms wel even op hun plaats. Kortom, het zit misschien niet alleen in harems. Zeker harems van vissen die duidelijk nog veel kleiner dan de tropheus zijn gaan je zeker niet helpen is mijn ervaring. En kom maar es aan een volwassen harem Babaulti bijvooorbeeld. Lastig verhaal. Daarnaast willen veel handelaren geen harems verkopen omdat ze dan met de mannen blijven zitten. Kortom, het idee van harems is mooi maar in de praktijk nog niet zo makkelijk.
Je zegt het zelf : " de dieren waren groter dan de Tropheus" ...de dieren waren dus ook ouder dan de Tropheus.
Oudere dieren hebben natuurlijk meer te zeggen dan jongere...maar wacht maar tot je Tropheus echt volwassen zijn, dan gaan de bovenvermelde soorten zich flink mogen verweren om maar niet te zeggen dat ze totaal niets meer te zeggen gaan hebben in die bak.
Even voor de duidelijkheid, met volwassen Tropheus bedoel ik geen visjes van 10 cm en 1 à 2 jaar oud (de Ikola's die jij hebt bijvoorbeeld, die zijn alles behalve volwassen) , neen, volwassen Tropheus zijn minstens 5 à 6 jaar oud en zijn 13 tot 16 cm groot. De Moorri's dan toch, Brichardi's blijven meestal wat kleiner
Ik vind de redenering en vergelijking dus niet opgaan.
Je vergelijkt oudere met jongere dieren...

Kant en klare harem's zijn de dag vandaag moeilijk te vinden, inderdaad ...dat is even zoeken en meestal jonge dieren laten opgroeien en dan selecteren.

Babaulti is veruit de enige die het niet moet hebben van zijn grootte...karakter genoeg.
300x220x95

David

Bericht door David » 01 dec 2015, 20:25

Ik begrijp je punt Stijn. Het duurt echter heel wat jaren voordat een tropheus zo groot is. En dan nog zou een volwassen Tetro of Calvus wellicht nog steeds een stuk tegenwicht kunnen bieden? Dit zijn immers ook beste vissen als ze volwassen zijn. Misschien toch interessant om deze gedachte niet meteen opzij te zetten? Wie zal het zeggen.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 dec 2015, 20:34

David schreef:Ik begrijp je punt Stijn. Het duurt echter heel wat jaren voordat een tropheus zo groot is. En dan nog zou een volwassen Tetro of Calvus wellicht nog steeds een stuk tegenwicht kunnen bieden? Dit zijn immers ook beste vissen als ze volwassen zijn. Misschien toch interessant om deze gedachte niet meteen opzij te zetten? Wie zal het zeggen.
Volwassen tropheini laten zich echt niet opzij zetten door bovenvermelde soorten, deze soorten kunnen natuurlijk wel eens uithalen maar niet zo dat ze over-dominant zullen zijn in de bak.
Vandaar dat ze op termijn geen gepaste tegenwind zullen kunnen blijven bieden.
300x220x95

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 02 dec 2015, 08:43

Bedankt voor het meedenken, de leptura is van alle genoemde vissen inderdaad het meest fragiel, de gobies zijn weerbaar genoeg om in ieder geval niet in de verdrukking te komen. De leptura zal ik dan ook schrappen uit het lijstje.

Ik weet dat het regelmatig leegmaken van de bak door het uitvangen van jongen hoort bij het houden van tropheini maar ik ben als aanvulling op het bestand nog wel op zoek naar een soort die het aantal jongen een beetje in toom kan houden. Met de zoekfunctie heb ik diverse opties voorbij zien komen die allemaal geen garantie op succes zijn.

Een synodontis soort gaat alleen achter de echte kleine jongen aan en de standaard rovers kunnen erg lui zijn. een rover toevoegen zonder garantie op succes lijkt me dan ook geen zinvolle toevoeging maar ik kan me voorstellen dat er wel soorten zijn die meer garantie op succes bieden. Iemand ideeën? Een aal zou met wat voertrucjes kunnen werken maar ik vraag me af of dit werkt in een tropheini bestand.

Edin

Bericht door Edin » 02 dec 2015, 10:05

Een aal (ellipsifer) hoef je met gobies en babaulti absoluut niet bij te voeren.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

alwin010

Bericht door alwin010 » 02 dec 2015, 10:13

Ik heb de plagiostomus in mijn bak! Heb weliswaar geen jongbroed (heb nog erg jonge vissen), maar weet uit vorige samenstellingen dat deze wel wat jongen snoept.

Daarnaast heb ik ook 2 WV P. typus zwemmen, om deze af en toe te voorzien van een extra, zorg ik dat er wat kleine garnalen in de bak zitten. Deze zijn vaak binnen een dag opgesnoept.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 03 dec 2015, 17:14

Edin schreef:Een aal (ellipsifer) hoef je met gobies en babaulti absoluut niet bij te voeren.
Dat zijn de harde uitspraken waar ik naar op zoek was :wink:

Ik zal binnenkort eens bij verduyn langsgaan om te kijken voor een ellipsifer, zit er nog een minimale lengte aan voordat jonge tropheini op het menu staan?

Edin

Bericht door Edin » 03 dec 2015, 19:28

Nee niet echt. Ga vooral voor een vetgemest exemplaar, dat zijn aggresieve eters die meestal ook overwennen op droogvoer of garnalenmix.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 06 dec 2015, 11:25

Van het weekend ben ik bij verduyn geweest, het is de Mastacembelus albomaculatus geworden, een stuk kleiner dan de ellipsifer maar de twee ellipsifer die er zaten waren niet in goede conditie, de ene had witte stip en had weinig (wel een mooi exemplaar) en de andere, een rare halve albino, had een knik in het lichaam.

De albomaculatus wordt lang niet zo groot als de ellipsifer waardoor ik me afvraag of een jonge petrochromis op het menu staat maar het beestje heeft nu al interesse in de kleinste jonge Tropheus. Misschien dat deze nieuwe toevoeging niet voldoende is om het aantal jongen bij te houden maar qua gedrag is het beestje in ieder geval erg vermakelijk.

Grappig om te zien hoe heel de groep reageert op de nieuwe bewoner, ze hangen er allemaal omheen waarbij vooral de petrochromis hem angstvallig in de gaten houden.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 06 dec 2015, 12:55

Betwijvel of de albomaculatus jonge tropheus te pakken neemt

Plaats reactie