Update bak 700 liter

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
marc_alderliesten

Re: Update bak 700 liter

Bericht door marc_alderliesten » 15 nov 2015, 11:50

nijlpaard schreef: Heb je de verlichting nu lager gehangen dan in het begin of lijkt dat alleen maar zo op de foto's? :roll:
Foto 1 hangt de verlichting inderdaad hoger, de foto is genomen tijdens het inrichten, dan hang ik de verlichting hoger om meer bewegingsvrijheid te hebben. Het kunnen aanpassen van de hoogte is trouwens ook perfect om een mooie schittering te krijgen op de stenen, het is met flinke stroming al snel te zenuwachtig :lol:
David schreef:Bevalt de blauwe folie? Lijkt me wel veel werk om het schoon te houden met die forse algengroei.
Achterwand zit in de bak, gemaakt van blauw plexiglas. Schoonmaken gaat prima, net zoveel gedoe als een glas ruit. Alleen de diepte van de bak (0.90) maakt het wat complexer :wink:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 19 nov 2015, 12:56

Het uitvangen van de jonge P. Trewavasae met meerdere varianten op de flessenval levert tot nu toe niks op. (1 jong gevangen). De bak gaat dit weekend dus leeg. Ik wil dit moment gelijk gebruiken om nog een poging met een harem moliro's te wagen. De rest van de moliro's komt dan tijdelijk in een opvang bak te zitten om aan te kijken of dit goed gaat.

Als het geen succes is kan ik de groep altijd terug zetten. Of als het niet werkt kan ik het bestand eventueel uitbreiden met een andere tropheini soort of iets van een eretmodus.

Iemand iedeen die misschien beter kunnen uitpakken? Tips mbt verhouding m/V etc worden gewaardeerd :D

Edin

Bericht door Edin » 19 nov 2015, 13:02

Minst aggressieve mannetje pakken, 3 dames.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 20 nov 2015, 08:44

Edin schreef:Minst aggressieve mannetje pakken, 3 dames.
Bedankt! Ik heb hiervoor wel een mannetje op het oog, neemt nooit deel aan territoriale strubbelingen en is qua formaat de grootste.

Mocht het qua harem niet werken (zelfde symptomen als in het begin) heb ik twee opties:

1. Groep terugplaatsen (veilige optie die werkt)
2. Ander harem toevoegen, deze moeten dan genoeg weerstand bieden tegen zowel de moliro als de trewavasae. Zou een simochronis soort hier kunnen werken?

Volgens verduyn kwam het angstige gedrag in het begin door het gebrek aan dither fish, uitbreiding met andere groen eters zou in dat geval ook moeten kunnen werken.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 20 nov 2015, 11:48

Nogmaals:
Tropheini moeten het hebben van afleiding, dus net voldoende vis in de bak.
Possitieve afleiding bekom je door allerlei verschillende soorten Tropheini als harem toe te voegen.
De dieren zitten elkaar dan meestal niet in de weg.

Negatieve afleiding bekom je als er grote groepen bij elkaar moeten zwemmen. Het typische "hang-aan-de-voorruit-in-een-groepje" gedrag van Tropheus bv.

Of als er gewoon teveel bewoners in de bak zitten, zodat er geen ruimte meer is voor de bewoners om "hun" plekje te hebben.

3 á 4 harempjes werken mijns inziens het beste.
Bij 2 loopt het meestal al fout.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 20 nov 2015, 20:44

Vroeger heb ik vaak Tropheus gehouden in grote groepen van 15+.

De laatste groep die ik hield bestond slechts uit 6 exemplaren en toen viel mij al op dat ze zich dan veel rustiger gedragen. Dat was zo'n 8 jaar geleden ongeveer. Dat gedrag sprak mij toen al meer aan.

Interessant om hier regelmatig te lezen dat dat in veel gevallen toch beter schijnt te werken :D
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 nov 2015, 12:36

oostijnoo schreef:Nogmaals:
Tropheini moeten het hebben van afleiding, dus net voldoende vis in de bak.
Possitieve afleiding bekom je door allerlei verschillende soorten Tropheini als harem toe te voegen.
De dieren zitten elkaar dan meestal niet in de weg.

Negatieve afleiding bekom je als er grote groepen bij elkaar moeten zwemmen. Het typische "hang-aan-de-voorruit-in-een-groepje" gedrag van Tropheus bv.

Of als er gewoon teveel bewoners in de bak zitten, zodat er geen ruimte meer is voor de bewoners om "hun" plekje te hebben.

3 á 4 harempjes werken mijns inziens het beste.
Bij 2 loopt het meestal al fout.
Bedankt voor de hulp! Inmiddels zijn de jonge P. Trewavasae de deur uit, ik ben de bak opnieuw aan het inrichten. De vissen zitten tijdelijk in de opvang bak. Ik heb een harem T. moliro geselecteerd, deze kan ik samen met de P. Trewavasae terug plaatsen al lijkt het me zinvol om dit pas te doen als ik de juiste medebewoners gevonden en gekocht heb.

Als toevoeging denk ik aan een koppel Eretmodus (of Spathodus of Tanganicodus of zou een combinatie werken?). En ik neig naar een vierde soort om wat meer vulling aan de bak te geven (de behoefte aan ditterfish in het achterhoofd houdende).

Als ik ergens een harem Simochromis kan vinden lijkt dit me een goede aanvulling. (op de vivarium beurs had aquabeek ze zitten maar ik ben niet zo'n fan van vissen in zakjes kopen). Als ik niet in mijn zoektocht slaag plaats ik de grote groep terug om te wachten op de juiste groep, ik heb geen haast en kan altijd het visbestand aanvullen. Ik heb ook de Xenotilapia leptura overwogen maar ik denk dat dit visje niet voor genoeg positieve afleiding zorgt t.o.v. de Petrochromis en de Tropheus.

Weet iemand een verkoper die zowel Simochromis als Gobies verkoopt? En denken jullie dat dit bestand beter zou kunnen werken dat mijn eerdere mislukte poging?
nijlpaard schreef:De laatste groep die ik hield bestond slechts uit 6 exemplaren en toen viel mij al op dat ze zich dan veel rustiger gedragen. Dat was zo'n 8 jaar geleden ongeveer. Dat gedrag sprak mij toen al meer aan.
Heb je wat meer informatie m.b.t. de rest van het vissenbestand? Hadden ze genoeg afleiding van andere Tropheini?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 23 nov 2015, 13:11

Gobies gaan niet voor de nodige tegenwind zorgen.
Simochromis zeker wel.
Leptura ook niet.
300x220x95

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 nov 2015, 13:19

oostijnoo schreef:Gobies gaan niet voor de nodige tegenwind zorgen.
Simochromis zeker wel.
Leptura ook niet.
Dus de toevoeging van een harem Simochromis is noodzakelijk, duidelijk. Wat het totaal aantal harems pittige Tropheini op 3 zet. Is dit afdoende of kan ik beter zoeken naar nog een vierde?. Ik wil voorkomen dat er te weinig vis in de bak zit (met problemen zoals eerder vermeld als gevolg) maar ook weer niet te veel vis plaatsen wat het gewenste gedrag weer tegen gaat zitten.

Opties voor harem nr 4 zijn dan beperkt:
Pseudosimochromis of Interochromis.

Of zou een harem Callochromis kunnen werken?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 23 nov 2015, 13:29

3 harem met daarin "pittige" Tropheini lijkt mij wel voldoende voor deze bak...aanvullen met Gobies kan altijd...ze zitten de andere bewoners niet echt in de weg.
Interochromis en Pseudosimochromis worden toch wel wat te groot en hebben een karakter dat al eens voor ellende kan zorgen ...en zeker in deze bakmaat lijkt me dat geen goed idee.
300x220x95

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 nov 2015, 13:41

oostijnoo schreef:3 harem met daarin "pittige" Tropheini lijkt mij wel voldoende voor deze bak...aanvullen met Gobies kan altijd...ze zitten de andere bewoners niet echt in de weg.
Interochromis en Pseudosimochromis worden toch wel wat te groot en hebben een karakter dat al eens voor ellende kan zorgen ...en zeker in deze bakmaat lijkt me dat geen goed idee.
Duidelijk, bedankt voor de hulp, ik ga komende dagen op zoek naar een harem Simochromis, mocht ik niks vinden plaats ik tijdelijk heel de groep weer terug tot ik een juiste groep gevonden heb.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 23 nov 2015, 14:30

De Diagramma beter niet toevoegen...Baubaltie is een betere keuze...ze zijn klein maar heel pittig !
300x220x95

David

Bericht door David » 23 nov 2015, 18:32

Even een tip, Babaulti zijn best lastig aan te komen en betreft dan meestal jonge visjes. In mijn ervaring heb je er dan niks aan qua tegenwicht als je tropheus wel groter zijn. Dus ik zou op zoek gaan naar Babaulti die net zo groot of groter zijn als je Moliro.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 24 nov 2015, 17:23

oostijnoo schreef:De Diagramma beter niet toevoegen...Baubaltie is een betere keuze...ze zijn klein maar heel pittig !
Die conclusie maakte ik al op uit je advies mbt het formaat van de Pseudosimochromis en de Interochromis. Ik ben op zoek naar een harem Baubaltie. Tot nu toe heb ik weinig kunnen vinden op aquabeek na. Ik vind het geen probleem om ervoor naar Duitsland te gaan maar 600 km voor drie vissen gaat ook weer wat ver. :mrgreen: cichliden-stadl is de enige verkoper die ik kan vinden. Ik heb wat vragen uitstaan maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen.

Het formaat zoals David al aanhaald speelt bij aquabeek wel een rol, al zal ik nooit een harem Baubaltie vinden wat qua maat in de buurt komt van m'n Petrochromis. :lol: In hoeverre zou een harem Baubaltie gekocht bij aquabeek (ik schat maximaal van een van cm of 4 of 5) een positieve rol kunnen spelen bij de onderlinge verhoudingen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 24 nov 2015, 17:35

Babaulti worden niet groot, 10 à 12 cm...maar hebben karakter !
Deze Simochromis (of Pseudosimochromis, ze worden ook wel bij deze soort ingedeeld) laten zich door heel weinig vis uit de weg zetten.
Dus de grootte van de vis is hier minder belangrijk.
300x220x95

Plaats reactie