Update bak 700 liter

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Edin

Re: Update bak 700 liter

Bericht door Edin » 13 okt 2015, 20:03

Dat is geen angst maar inherent aan het gedrag van de dieren.
Ze zijn alert, omdat ze de ruimte krijgen alert te zijn.
Daar zal je aan moeten wennen, ze zullen niet meer voor de ruit verschijnen wanneer jij daar zin in hebt.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 15 okt 2015, 18:52

Ik heb geen idee of de symptomen te vergelijken zijn met zoals ik ze had David, ik durf het gedrag dan ook niet te wijten aan de grootte van de groep. Ik heb er zelf de vinger niet op kunnen leggen waar het mis ging, ik heb alles overwogen (en geprobeerd op te lossen), van feromonen tot trillingen etc. Zonder resultaat.
Edin schreef:Dat is geen angst maar inherent aan het gedrag van de dieren.
Ze zijn alert, omdat ze de ruimte krijgen alert te zijn.
Daar zal je aan moeten wennen, ze zullen niet meer voor de ruit verschijnen wanneer jij daar zin in hebt.
Het bij mij vertoonde gedrag kon ik niet meer scharen onder 'normaal gedrag'. Vandaar de keuze om de groep uit te breiden, dit heeft gewerkt, maar dat dit niet de enige oplossing was zal ik niet uitsluiten. Bij het opstarten van de bak hebben enige maanden alleen een koppel Eretmodus in de bak gezeten, die sloten qua gedrag aan bij het door Edin genoemde gedrag, je zag ze genoeg maar alleen wanneer ze er zelf voor kozen. Veel alerter maar niet angstig. Dit gedrag juich ik toe, vandaar ook de inrichting met veel stenen.

Ik neig er nog steeds naar om in de toekomst het aantal vissen terug te brengen, zeker omdat ik duidelijk gedrag verschil zie tussen de tijd dat het goed ging en het gedrag van nu (o.a. rust t.o.v. drukte). Als ik dit ga doen ga ik dit echter wel onder veiligere gecontroleerde omstandigheden doen met de rest van de groep in een aparte quarantaine bak zodat ik eventueel kan terugschakelen. Met alle nakomelingen zal ik sowieso op een zeker moment vis moeten gaan uitvangen, dit is een mooi moment om ook verder in het visbestand te gaan snoeien.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 19 okt 2015, 18:23

Vandaag het eerste Tropheus jong gespot:

Afbeelding

Het is grappig om te zien hoe groot de jonge P. trewavasae nu al geworden zijn in de tussentijd, de jonge Tropheus is letterlijk een maatje te klein en wordt stukjes achterna gezeten door de jonge P. trewavasae. Door het kleine grind etc zijn er wel genoeg verstop plekken.

David

Bericht door David » 20 okt 2015, 18:55

Gefeliciteerd met het geboortenieuws. :D

Mooie felgroene alg trouwens op de foto.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 31 okt 2015, 11:48

Nu de P. trewavasae jongen wat groter beginnen te worden merk ik steeds meer dat ze allemaal een eigen territorium beginnen in te nemen. Dit wordt tegen de andere P. trewavasae jongen fel verdedigd met hier en daar wat schade aan de staartvin als gevolg (dit groeit verassend snel terug maar toch :? ). Hieruit komt mijn volgende vraag; bij welke lengte is het verstandig om de jongen uit te vangen en te verkopen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 okt 2015, 19:44

Tropheini groeien snel...en Petrochromis nog veel sneller dan Tropheus.
Jongen uitvangen wanneer het duidelijk word dat ze elkaar in de weg beginnen zitten...kan al na enkele maanden na geboorte al aan de orde zijn.

Vissenval ! Dan hoef je niet heel de bak af te breken en worden de overige dieren niet verstoord.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 01 nov 2015, 13:21

Zo denk ik er ook over, ik zal eens kijken of er interesse is. Zo niet kan ik ze in een opvangbak plaatsen. Het is wel een leuk gezicht, die kleine visjes in de bak dus misschien laat ik er 1 of twee zitten die wat langer mogen blijven. Mocht dit later problemen opleveren kan ik altijd nog ingrijpen.

Bedankt voor de info, ik zal me eens gaan verdiepen in die vissenvallen, dat scheelt weer een paar dagen vrij nemen om de bak leeg te halen en opnieuw in te richten. :mrgreen:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 07 nov 2015, 12:57

Ik heb inmiddels een nieuwe eigenaar gevonden voor de jonge P. trewavasae. tegen de tijd dat ze opgehaald worden zal ik een poging gaan wagen tot uitvangen met een flessenval.

Inmiddels zwemmen er drie jonge T. moliro vrij rond, twee vrouwen zwemmen nog met de bek vol.

Afbeelding

De jonge P. trewavasae zwemmen steeds vrijer door de bak, ze zijn minder aan de stenen gekluisterd.

Afbeelding

foto van de P. trewavasae vrouw

Afbeelding

En een totaal overzicht van de bak, de groene en bruine alg zorgt ervoor dat de zelfgemaakte stenen mooi samensmelten met de gekochte modules.

Afbeelding

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 07 nov 2015, 14:23

Ziet er erg fraai uit!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Jimmy

Update bak 700 liter

Bericht door Jimmy » 11 nov 2015, 23:17

Echt een vette bak man

ariee

Bericht door ariee » 12 nov 2015, 05:20

Top bak kerel! :wink:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 13 nov 2015, 17:06

Bedankt voor de complimenten, ik ben nu vooral blij dat alles weer op rolletjes loopt en ik in alle rust kan genieten van de bak.

De alg groeit fantastisch onder de LED lampen, hieronder kun je goed het verschil zien: qua kleur ziet de bak er rustiger uit doordat alles groen/bruin gekleurd is.

Afbeelding
Afbeelding

David

Bericht door David » 13 nov 2015, 22:23

Prachtig! De tropheini zullen wel genieten van de vele algen en jij van het vele graasgedrag. Bevalt de blauwe folie? Lijkt me wel veel werk om het schoon te houden met die forse algengroei.

Edin

Bericht door Edin » 13 nov 2015, 23:25

Prachtige bak, zoals verwacht.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 14 nov 2015, 10:16

Nette bak 8-)

Heb je de verlichting nu lager gehangen dan in het begin of lijkt dat alleen maar zo op de foto's? :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie