Update bak 700 liter

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
marc_alderliesten

Update bak 700 liter

Bericht door marc_alderliesten » 01 sep 2015, 16:39

De opstart van deze bak heeft me de nodige kopzorgen en slapeloze nachten bezorgd. Initieel bestond de bezetting uit een harem Tropheus moliro (1m 5v), een koppel P. trewavasae en een koppel E. cyanostictus. Dit ging een redelijke tijd goed waarna de vissen erg angstig werden bij het benaderen van de bak.

Na een lange zoektocht waarbij ik alle mogelijke oorzaken (van angst feromonen tot trillingen etc.) heb geprobeerd uit te sluiten trad er geen verbetering op. Ik heb erover nagedacht om heel de boel op te doeken omdat ik werkelijk niet wist waar het mis ging, de vissen onderling (ook tussen de verschillende soorten) waren niet noemenswaardig agressief, de waterwaardes waren prima alleen doken de vissen weg zodra iemand dichter dan anderhalve meter in de buurt van de bak kwam. Ze bleven dan uren weg en kwamen alleen met voeren even tevoorschijn om daarna weer weg te duiken, niet echt het gedrag wat je bij je vissen wilt zien.

In overleg met Catharina van Verduijn heb ik uiteindelijk besloten om de groep Tropheus flink uit te breiden, haar beargumentatie was het tekort aan zogenaamde ditter fish. Ik heb een quarantaine bak gekocht, alle vissen hierin overgeplaatst en een paar akwaline steen modules gekocht om meer mogelijkheden te hebben voor een nieuwe inrichting:

Afbeelding

Alle modules staan op stenen of pvc pijpen zodat vissen er onderdoor kunnen zwemmen waar dankbaar gebruik van gemaakt wordt.

Inmiddels is de groep moliro uitgebreid naar 21 stuks (allemaal nog niet geslachtsrijp) en heb ik een extra vrouw van de P. trewavasae toegevoegd om de andere vrouw wat meer rust te geven. Het resultaat mag er zijn, de vissen gedragen zich weer normaal, ik heb inmiddels een stuk of 6 jonge P. trewavasae rondzwemmen

Afbeelding

Je ziet duidelijk het, in de harem discussie genoemde, verschil in gedrag. De vissen zijn minder bezig met grazen, zwemmen meer rond in het midden van de bak. Ik moet wel bekennen dat ik het op dit moment wel even prima vind, sinds tijden kan ik weer met plezier naar de bak kijken zonder me af te hoeven vragen of er iets mis is etc. Met de jonge trewavasae's als kers op de taart. De bak is inmiddels wel wat uniformer gekleurd (groener).

Als extra toevoeging op de bak ben ik nu in het bezit van een UPS systeem zodat de twee Eheim filters 5 uur kunnen blijven draaien tijdens stroomuitval en een Maxspect Gyre stromingspomp waar ik nog een beetje mee aan het puzzelen ben qua instellingen.

oostijnoo

Re: Update bak 700 liter

Bericht door oostijnoo » 01 sep 2015, 20:25

Prachtige inrichting !

Tja...dat is nu net de zoektocht naar een evenwichtig bestand...(te)weinig dieren in de bak zullen zich inderdaad minder laten zien, maar om nu 21 Tropheus in die bak te proppen... :?
Mocht je wat meer ervaring met Tropheini gehad hebben kon je de situatie beter inschatten en had je anders gehandeld.

Een harempje van een of andere Tropheini had mogelijk ook kunnen zorgen voor minder schuw gedrag bij de bewoners.
Gemiste kans...maar begrijp volkomen dat je het liever zo hebt.

P.Trewavasae als koppel houden in een kleine bak met weinig afleiding is niet de beste verhouding, beter inderdaad minstens 2 dames.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 01 sep 2015, 20:43

Dank :D

Ik begrijp je punt, de keuze voor deze oplossing is niet over 1 nacht ijs genomen maar wel op basis van het besef dat de vorige keuze niet goed uitpakte. Je moet dan als eigenaar iets doen. Ik heb een half jaar lang van alles geprobeerd zonder succes, de keuze voor deze groep komt daar dan ook uit voort door terug te grijpen op iets wat over de jaren succesvol is gebleken (ook bij mijn vorige groep tropheus). Dat je hiermee niet het meest natuurlijk gedrag voor elkaar krijgt neem ik voor de komende tijd voor lief.

Daarbij; schuw gedrag in de zin dat vissen zich minder laten zien vind ik prima, met de inrichting van de bak geef ik daar ook alle ruimte voor maar uren geen vis zien is voor geen enkele aquariumhouder prettig met alle gevaren die daarbij horen zoals het niet kunnen zien van zieke vissen etc.

Ik heb de keuze om een extra harem toe te voegen overwogen maar te risicovol bevonden omdat de vorige setup totaal niet werkte, de huidige bezetting kan ik altijd uitdunnen of aanpassen. Het lijkt me gemakkelijker om op basis van het observeren van een bestaande groep aanpassingen te doen dan te speculeren over het gedrag van nieuwe vissen. De groep Tropheus is nog jong en dit geef me alle tijd om de komende jaren een beter onderbouwde keuze te maken m.b.t. de toekomstige bezetting van de bak.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 01 sep 2015, 20:49

marc_alderliesten schreef:Dank :D

Ik begrijp je punt, de keuze voor deze oplossing is niet over 1 nacht ijs genomen maar wel op basis van het besef dat de vorige keuze niet goed uitpakte. Je moet dan als eigenaar iets doen. Ik heb een half jaar lang van alles geprobeerd zonder succes, de keuze voor deze groep komt daar dan ook uit voort door terug te grijpen op iets wat over de jaren succesvol is gebleken (ook bij mijn vorige groep tropheus). Dat je hiermee niet het meest natuurlijk gedrag voor elkaar krijgt neem ik voor de komende tijd voor lief.

Daarbij; schuw gedrag in de zin dat vissen zich minder laten zien vind ik prima, met de inrichting van de bak geef ik daar ook alle ruimte voor maar uren geen vis zien is voor geen enkele aquariumhouder prettig met alle gevaren die daarbij horen zoals het niet kunnen zien van zieke vissen etc.

Ik heb de keuze om een extra harem toe te voegen overwogen maar te risicovol bevonden omdat de vorige setup totaal niet werkte, de huidige bezetting kan ik altijd uitdunnen of aanpassen. Het lijkt me gemakkelijker om op basis van het observeren van een bestaande groep aanpassingen te doen dan te speculeren over het gedrag van nieuwe vissen. De groep Tropheus is nog jong en dit geef me alle tijd om de komende jaren een beter onderbouwde keuze te maken m.b.t. de toekomstige bezetting van de bak.

Inderdaad ! Na verloop van tijd kan je rustig nog wat sleutelen aan het bestand.
Geniet van je prachtige bak :wink:
300x220x95

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 01 sep 2015, 22:11

Hele mooie bak Marc!
Succes met de vissen. Goede zaak dat je hebt geprobeerd om ze op de natuurlijke manier te houden en nog beter dat je hebt ingegrepen toen je zag dat het in jouw bak niet werkte. Zo zie je maar weer dat elke bak anders is en elke vis weer anders reageert.
Hopelijk lukt het in de toekomst om toch langzaam harems te selecteren.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 02 sep 2015, 10:20

Bedankt voor de complimenten :D

Hier wat meer gedetailleerde foto's van de vissen, de jonge P. trewavasae zijn lastig om op beeld vast te leggen:
Afbeelding

De man:
Afbeelding
Afbeelding

En de medebewoners:
Afbeelding
Afbeelding

Heb weleens betere foto's gemaakt maar door de jonge vissen wil ik zo min mogelijk in de bak doen (ruiten schoonmaken etc. :wink: )

behabe

Bericht door behabe » 02 sep 2015, 14:45

Mooie bak. Zo zie je maar dat een klein groepje ( harem ) niet werkt en voor problemen zorgt!!. Je hebt er goed aangedaan om ze uit te breiden. Veel plezier met het kijken naar je bak!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 02 sep 2015, 14:52

behabe schreef:Mooie bak. Zo zie je maar dat een klein groepje ( harem ) niet werkt en voor problemen zorgt!!. Je hebt er goed aangedaan om ze uit te breiden. Veel plezier met het kijken naar je bak!
Dat is wat kort door de bocht, in mijn geval werkte het niet waardoor ik heb moeten ingrijpen. Kan aan veel factoren gelegen hebben maar ik heb de vinger er niet op kunnen leggen wat precies het probleem was. Op dit forum komen voorbeelden genoeg voorbij waar het wel werkt :wink:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 02 sep 2015, 15:01

behabe schreef:Zo zie je maar dat een klein groepje ( harem ) niet werkt en voor problemen zorgt!!. Je hebt er goed aangedaan om ze uit te breiden.
Ha ha...hilarisch !
Oogkleppen en de aarde is plat...dood aan de vooruitgang en nieuwe ervaringen der mensheid...stilstand van de hobby !
300x220x95

behabe

Bericht door behabe » 02 sep 2015, 15:33

oostijnoo schreef:
behabe schreef:Zo zie je maar dat een klein groepje ( harem ) niet werkt en voor problemen zorgt!!. Je hebt er goed aangedaan om ze uit te breiden.
Ha ha...hilarisch !
Oogkleppen en de aarde is plat...dood aan de vooruitgang en nieuwe ervaringen der mensheid...stilstand van de hobby !
Daar is hij weer de man die alles ( denkt ) te weten!! Hilarisch!!!!!!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 sep 2015, 18:36

behabe schreef:Mooie bak. Zo zie je maar dat een klein groepje ( harem ) niet werkt en voor problemen zorgt!!. Je hebt er goed aangedaan om ze uit te breiden. Veel plezier met het kijken naar je bak!
Volgens mij zijn er zat voorbeelden waar het wel werkt. Heb de Tropheus zelf ook in harem gehouden en wat worden die vissen dan rustig. Niet dat irritante adhd gedrag maar rustig algen grazen van de stenen. :D

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 12 okt 2015, 17:58

Inmiddels gaat het prima met de bak, de jonge Petrochromis groeien hard. Er zijn er sowieso nog 6:
Afbeelding

De moeder heeft inmiddels weer de bek vol.

Bij de Tropheus was ik bij thuiskomst getuige van het leggen van eitjes, hier heb ik nu 3 vrouwen met een volle bek, waarvan 1 vrouw op het punt van loslaten staat.

Ik speel nog met het idee om in de toekomst de dominante man met de drie vrouwen als harem te gaan houden, hoe ik dit precies in gang ga zetten weet ik nog niet helemaal, voorlopig laat ik de bak zoveel mogelijk met rust.

ariee

Bericht door ariee » 12 okt 2015, 18:42

Je hebt dus vruchtbaar water, mooi man!!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 okt 2015, 18:50

Fijne update !

De Trewavasae zijn prachtig, de man laat zijn stippen niet meer duidelijk zien en is donker gekleurd, de man heeft het dus duidelijk naar zijn zin.
Hoe ouder deze dieren worden hoe donkerder ze gaan kleuren.
Ik was laatst bij Corwin en de dominante Trewavasae is daar bijna zwart, prachtig om zien...hij heeft dan ook de ruimte, 3000 liter :mrgreen:

Mocht je gaan selecteren bij de Tropheus kan je natuurlijk ook gewoon wat meer vrouwen overhouden, een grote harem, werkt ook wel voor je bak.
300x220x95

David

Bericht door David » 13 okt 2015, 20:01

Nog even een aanvullende reactie. Ik merk ik mijn bestand nu na een aantal weken ook dat het harem tropheus zich begint terug te trekken. Heel wat anders dan toen ik nog een groep tropheus had, toen waren ze bijna allemaal de hele dag aan het grazen. Nu zie ik de vissen nog wel maar komen ze vooral uit hun schuilplaats om elkaar op te jagen. Weinig tot geen graasgedrag. Nu heb ik allemaal jonge vissen behalve het harem tropheus dat zo goed als volwassen is. De andere vissen laten zich overigens wel zien en vertonen wel natuurlijk gedrag. Het lijkt er dan ook op dat een harem tropheus niet altijd succesvol is, zeker niet als de overige tropheini nog jonge visjes zijn en de tropheus zelf al volwassen. Dat is in ieder geval mijn ervaring nu.

Mijn bestand is:
1m/1v Spathodus Erythrodon WV
1m/4v Tropheus Ikola F1
1m/4v Simochromis Babaulti F1
1m/1v Telmatochromis Vittatus Shell FX
5x Synodontis Lucipinnis
Laatst gewijzigd door David op 13 okt 2015, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie