Ervaring verkleuren achterwanden & modules

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
UiTje82

Ervaring verkleuren achterwanden & modules

Bericht door UiTje82 » 28 mei 2015, 16:12

Nieuw achterwand gekocht van aFstyle en BTN modules. Ik heb in het verleden een rots achterwand gehad (voor mij onbekend merk, met zandfontijntje) en grijze kunststof stenen die bij de meeste dierenwinkels wel verkrijgbaar zijn, deze zijn helemaal wit geworden, wat ik zeker niet mooi vind. Ook heb ik op marktplaats iemand gezien die een helemaal wit uitgeslagen rockzolid achterwand verkocht. Van rockzolid had ik dit niet verwacht, misschien zoutwater of lage ph of zoiets dergelijks.

Mijn vraag aan bezitters van BTN, Rockzolid en aFstyle achterwanden/modules of jullie zien dat de kleur afneemt in de loop der jaren? Volgens fabrikanten blijft de kleur behouden. Ik heb zelf een bak met BTN platte achterwanden en een module van iemand 2 jaar geleden overgenomen en ik zie daar geen verkleuring in. Of daar epoxy op zit? denk het niet.

Ik heb epoxy staan, word dan wel minder mooi denk ik. Raadzaam om laagje op te brengen? Alle ervaringen zijn welkom. Thanks!

diplocyclos

Re: Ervaring verkleuren achterwanden & modules

Bericht door diplocyclos » 28 mei 2015, 16:57

Waarschijnlijk is dit gewoon neergeslagen kalk. Ik heb in mijn bak grijze Ardenner breuksteen zitten, als ik er een steen uithaal omdat ik wat wil veranderen aan de inrichting is deze als hij opgedroogd is ook wit van de kalkaanslag. Is ook logisch omdat water met een hoge KH veel kalk bevat.
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

oostijnoo

Re: Ervaring verkleuren achterwanden & modules

Bericht door oostijnoo » 28 mei 2015, 17:48

Alle achterwanden gaan in de loop der tijd verkleuren, valt weinig aan te doen.
Rockzolid geeft dit trouwens heel duidelijk mee bij aankoop, ze raden aan om inderdaad epoxy aan te brengen...
Pure waanzin als je ziet wat deze achterwanden en modules kosten.
BTN en Akwaline blijven inderdaad langer hun kleur behouden.

De aanwezigheid van kalk in het water zorgt voor een neerslag. Ook de invloed van uv zorgt voor verkleuring.
300x220x95
No lift...like an airlift !

Plaats reactie