Van West naar Oost-Afrika.

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
diplocyclos

Van West naar Oost-Afrika.

Bericht door diplocyclos » 30 okt 2014, 18:29

Na lang twijfelen heb ik de knoop toch doorgehakt, mijn huidige West-Afrika bak wordt weer een Tanganyikabak.
Twee weken geleden heb ik de bak leeg gemaakt, ik heb de wanden eruit gesneden want die waren door de jaren heen toch wel wat beschadigd. Afmetingen van de bak zijn 250x85x70cm.
Ik wil er in ieder geval een groepje Opthalmotilapia nasuta "Mukosa" in zetten, in combinatie met Callochromis melanostigma.
Verder een koppel Altolamprologus calvus en een groepje Synodontis lucipinnes.
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

oostijnoo

Re: Van West naar Oost-Afrika.

Bericht door oostijnoo » 30 okt 2014, 19:29

Nasuta en Callochromis is niet de beste kombinatie...
Prachtige bak-maten trouwens voor Nasuta.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 30 okt 2014, 19:54

oostijnoo schreef:Nasuta en Callochromis is niet de beste kombinatie...
Prachtige bak-maten trouwens voor Nasuta.
In welk opzicht bedoel je dit?
Ben nl. nog een beetje aan het twijfelen tussen Callochromis melanostigma en Xenotilapia ornatipinnes "Pearlstream".
250-85-70

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 okt 2014, 20:22

Alle soorten die je nu opnoemt zijn relatief gebonden aan de bodem, ze gaan elkaar snel in de weg zitten.
Dit kan leiden tot stress en onderdrukking bij de dieren.

Een gepast visbestand kan bestaan uit bewoners die de bodem claimen, vissen die graag tussen rotsen verblijven en vrijzwemmers die vooral in de middenste tot de bovenste waterlaag verblijven.
Zo hebben alle bewoners hun plaatsje zonder elkaar in de weg te zitten.

Iets zoals dit: 2/6 Nasuta, 1/1 Calvus en een groepje Cyprichromis aangevuld met wat Syno's ...

Of je bak inrichten voor bv. enkel 3/6 Nasuta kan natuurlijk ook. Alle bewoners krijgen op deze manier voldoende ruimte om hun ding te kunnen doen, prachtig.
Nasuta leven boven stenen, rond de 10 meter diepte, de mannen leven solitair en slepen zand en klein substraat op een platte steen waarop ze dan een "burcht" bouwen. De vrouwen leven in kleine groepjes en worden zo nu en dan naar de burchten verleidt...
300x220x95

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 30 okt 2014, 21:22

Mijn plan was om in de steengroeperingen enkele vlakke plateaus in te bouwen waar de nasuta zijn krater op kan bouwen.
Callochromis en Xenotilapia ornatipinnes houden zich hoofdzakelijk op de zandvlaktes op.
Ik heb enkele jaren geleden Opthalmotilapia ventralis(1/4) samen met X. flavipinnes (3/6) gehouden in deze bak, dat ging prima samen.
Ook had ik hier een groep Cyprichromis bij wat op zich minder goed werkte, dit waren behoorlijke ettertjes.
Vandaar mijn voornemen.
250-85-70

Edin

Bericht door Edin » 31 okt 2014, 16:12

Minder vis = meer gedrag, dus ik snap de opmerking van oostijnoo wel.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 okt 2014, 19:31

Edin schreef:Minder vis = meer gedrag, dus ik snap de opmerking van oostijnoo wel.
Dat was inderdaad de gedachte ...ja...
300x220x95

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 01 nov 2014, 21:58

Ik ga voor een groep Opthalmotilapia nasuta "Mukosa" 2/6-8, Altolamprologus calvus 1/1, Julidochromis marlieri 1/1,
10 Synodontis lucipinnes en een koppeltje of harempje Lamprologus ocellatus. (Die vindt mijn vrouw zo leuk) :D
De Callochromis en/of Xenotilapia laat ik voor wat het is, ik denk achteraf zelf ook dat dit beter is zo, dank voor het advies.
De achterwanden zijn er al ingelijmd, deze zijn gemaakt van tempex met daaroverheen tegellijm en epoxyhars.
Zodra de bak is ingericht zal ik enkele foto's (proberen) te plaatsen.
250-85-70

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 18 nov 2014, 19:24

http://www.mijnalbum.nl/Album=O4FCIIOZ

De eerste poging om een foto te plaatsen lijkt gelukt.
De bak draait nu 2 weken, de eerste algen beginnen al te komen.
250-85-70

David

Bericht door David » 18 nov 2014, 19:40

Wauw! Hij is nog maar net opgestart maar ik vind het nu al een van de mooiste bakken die ik heb gezien. Complimenten.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 18 nov 2014, 19:54

Prachtig !

Maar niet direct een goede inrichting voor Nasuta...het tegenovergestelde eigenlijk.
Een meer "open" inrichting is aan te raden, de mannen hangen graag boven hun burcht, meestal gemaakt op een hoge, platte steen.
Zo overschouwen ze hun territorium en kunnen ze de vrouwen makkelijk aan-balsen, prachtig op kleur en indruk makend naar de andere mannen.
Hier is alles naar boven opgestapeld ...en hebben de dieren geen ruimte om hun ding te doen.
Bij deze inrichting kunnen de mannen geen kant uit, en als ze het toch pogen lopen ze het risico op schade.
300x220x95

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 18 nov 2014, 20:04

oostijnoo schreef:Prachtig !

Maar niet direct een goede inrichting voor Nasuta...het tegenovergestelde eigenlijk.
Een meer "open" inrichting is aan te raden, de mannen hangen graag boven hun burcht, meestal gemaakt op een hoge, platte steen.
Zo overschouwen ze hun territorium en kunnen ze de vrouwen makkelijk aan-balsen, prachtig op kleur en indruk makend naar de andere mannen.
Hier is alles naar boven opgestapeld ...en hebben de dieren geen ruimte om hun ding te doen.
Bij deze inrichting kunnen de mannen geen kant uit, en als ze het toch pogen lopen ze het risico op schade.
Misschien door de foto een beetje een vertekend beeld, de bak is 85 cm diep. Ik zal er nog een aantal op een andere manier proberen te maken. Er liggen 2 grote stenen in die een soort van plateaus vormen, hierop ligt al een dun laagje zand. Open zwemruimte is er voldoende door de overhangende stenen. Misschien dat een paar andere foto's vanuit een andere hoek genomen, het zaakje een beetje verduidelijken.
250-85-70

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 18 nov 2014, 20:13

Nu lijkt het inderdaad of de rotspartijen komen heel flink naar voor...gelukkig niet dus.
300x220x95

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 18 nov 2014, 20:21

Ik zie soms bij mijn Mukosa's, dat de 2 dominantste mannen soms met een enorme snelheid naar elkaar toe "flitsen".
Onwaarschijnlijk hoe snel ze zijn. Ze maken ook steeds een wijde cirkel en raken elkaar net niet.
Daarom ga ik de bak ook terug anders inrichten ...veel meer open ruimte voorzien, en de bodem vol stenen maar niet gestapeld...eigenlijk zoals de dieren leven in Het Meer. :wink:
300x220x95

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 18 nov 2014, 20:26

http://www.mijnalbum.nl/Album=O4FCIIOZ#WBPKXEDR
http://www.mijnalbum.nl/Album=O4FCIIOZ& ... J#VH7HBUCJ
http://www.mijnalbum.nl/Album=O4FCIIOZ&Foto=TTPHETF4

Misschien is het nu iets duidelijker, open zwemruimte is er echt voldoende. Mocht straks blijken dat er behoefte is aan meer zand, dan kan ik evt. nog wat stenen weghalen. Door de overhangende stenen zijn er ook voldoende uitwijk mogelijkheden voor de vrouwtjes.
250-85-70

Plaats reactie