achterwand en bijbehorende modules

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
sieb amoraal

Re: achterwand en bijbehorende modules

Bericht door sieb amoraal » 01 mar 2014, 10:03

Jou home made achterwand kan zeker de concurentie met een fabrieks achterwand aan.
back to nature en akwaline vallen in het niet hierbij
Laatst gewijzigd door sieb amoraal op 04 mar 2014, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Edin

Bericht door Edin » 01 mar 2014, 10:13

Onze database heeft genoeg ruimte om een versie te stallen en anders is er Dropbox en Google Drive
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Willy

Bericht door Willy » 01 mar 2014, 11:22

visliefhebber schreef: Mijn enige zorg is nu dat de epoxy de boel nog verpest, omdat het teveel glanst. Hopelijk valt het onderwater wel mee. Zo niet, dat moet ik dat maar zien als een leermoment. Het is mijn eerste achterwand. Ik ga het zien! Maar nog niet snel, want ik moet nog knutselen aan het onderstel, de lichtkap, en eventueel nog een droogfilter.
Het slechte nieuws is dat de module na de behandeling met epoxy, er verschrikkelijk uitziet, het glanst en glimt aan alle kanten. Het goede nieuws is dat onder water daar bijna niets meer van te zien is. Ik heb alleen het gevoel dat een met epoxy behandelde module minder snel bealgt, maar misschien heeft dat een andere oorzaak.

Groet,

Willy

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 01 mar 2014, 11:26

Prachtig 8-) 8-) 8-)

Er zijn ontelbare manieren om een achterwand te maken en door een techniek steeds meer te verfijnen
wordt het eindresultaat steeds mooier.
Leuk is dat er in de loop van de tijd steeds meer nieuwe technieken uitgedacht worden,
die beter zijn dan de "oude technieken" en direct een prachtig resultaat opleveren.

Complimenten,
dit is nou met recht pionieren met materiaal :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 01 mar 2014, 11:44

Willy schreef:
visliefhebber schreef: Mijn enige zorg is nu dat de epoxy de boel nog verpest, omdat het teveel glanst. Hopelijk valt het onderwater wel mee. Zo niet, dat moet ik dat maar zien als een leermoment. Het is mijn eerste achterwand. Ik ga het zien! Maar nog niet snel, want ik moet nog knutselen aan het onderstel, de lichtkap, en eventueel nog een droogfilter.
Het slechte nieuws is dat de module na de behandeling met epoxy, er verschrikkelijk uitziet, het glanst en glimt aan alle kanten. Het goede nieuws is dat onder water daar bijna niets meer van te zien is. Ik heb alleen het gevoel dat een met epoxy behandelde module minder snel bealgt, maar misschien heeft dat een andere oorzaak.

Groet,

Willy
Epoxy is heel erg glad, waardoor de algen moeite hebben eraan te hechten.
Dit kan je voorkomen door in te strooien met zand, of achteraf op te schuren (geen ervaring mee). In ieder geval moet je zorgen dat het oppervlak wat "ruw" wordt.

Hoewel het een beetje tegennatuurlijk voelt om zand over je net zo mooi gemaakte achterwand te strooien, zorgt dit er wel voor dat er later een mooie bruine (groene) algenlaag overheen groeit, net als op je stenen, waardoor alles meer 1 geheel wordt.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

jop ketelaars

Bericht door jop ketelaars » 01 mar 2014, 19:53

Sow dan jij bent echt een kunstenaar zoals je dit gedaan hebt.
je zegt in je verhaal dat het niet echt moeilijk is om te maken maar dat het wel wat tijd kost.
maar iedereen ziet zo dat jij gewoon erg creatief bent en dat je het gevoel in je handen hebt.
niet iedereen kan dit tot zo'n mooi eindresultaat brengen.
Petje af hoor.
ben trouwens ook erg benieuwd naar de foto's van het geheel.
veel succes verder met knutselen. :)

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 01 mar 2014, 19:56

Ik had blijkbaar nog niet gereageerd, maar DAMN dit ziet er veelbelovend uit!

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat en .... count me in voor een eventuele masterclass 8-)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 03 mar 2014, 21:27

Bij deze een foto van de hele achterwand, voor de epoxy erop ging.
Afbeelding
Ik zie nu plotseling wat nieuwe (en lovende) reacties. Dus nog even mijn bericht bijstellen: ik zal met plezier een demo geven voor wie dit leuk vindt. Zoals gezegd, ik ben niet echt heel creatief, wel een ervaren doe-het-zelver. Mijn probleem was dat er niet al voorbeelden zoals deze waren, én dat ik niet wist dat er verschillen bestaan tussen hardschuimsoorten. "Al doende leert men"is nog altijd een zeer toepasselijke uitdrukking. De grap van voorbeelden is ook dat de navolgers het weer beter doen. En daar profiteren de navolgers van de navolgers weer van. Dat was voor mij ook de reden om veel foto's te maken, en de wens om het ergens vast te leggen. Want ik had nog nergens zoiets gezien als wat mij voor ogen stond. Zo'n eerste keer gaat altijd gepaard met fouten, en die wil ik best met jullie delen. Daar kan de volgende zijn/haar voordeel mee doen.
Dus ik wil best een in april of mei een demo bij mij thuis verzorgen, maar zoals gezegd, als mijn bak draait, want dan kan ik ook maximaal van jullie kennis profiteren. Een win-win situatie noem je dat geloof ik.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, jullie enthousiasme stimuleert mij weer om en stapje verder te gaan.
160x60x50(h), 3x 58W T8 (1xAkva Stabil sunrise)
Ferplast BlueExtr1100+TetraEx1200; 700l/u druppelfilter
16 Tropheus duboisi "Maswa", 7 Neolampr ocellatus, 6 Neolamp kungweensis, 3 Julidochromis ornatus, 3 Synodontis spec. "Polli White"

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 mar 2014, 22:16

Wow... 8-)
(we doen op dit forum niet zoveel aan dit soort berichtjes normaliter, maar het is nu wel even op zn plaats denk ik zo ;) )

Doet niet onder voor een professionele Akwaline wand!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Kiriza

achterwand en bijbehorende modules

Bericht door Kiriza » 03 mar 2014, 22:39

Ziet er top uit!
Tanganyika it's a way of life

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 04 mar 2014, 09:10

Schitterend ben benieuwd hoe het er onder water uitziet in een ingerichte bak. Hoe lang ben je er nu in totaal mee bezig geweest en wat zijn de afmetingen van de wand?

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 04 mar 2014, 23:24

De achterwand is 160x50, de zijwanden 60 diep en 50 hoog. Al met al 4 weekenden, en de meeste werkdagen ertussen, maar vanwege droogtijden natuurlijk niet volcontinu. Het eerste weekend wél, met name het grove vormgeven kostte best veel tijd en vooral nadenken voorafgaand aan het modelleren.
16 Tropheus duboisi "Maswa", 7 Neolampr ocellatus, 6 Neolamp kungweensis, 3 Julidochromis ornatus, 3 Synodontis spec. "Polli White"

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 mar 2014, 15:19

Ik vind hem nog steeds etg mooi, maar wel jammer van die kieren.. :?
Als je een overlappend stukje daar had gebruikt had je die kieren niet gezien.

Ook vind ik het relief wel erg liniaalachtig van linksboven naar rechtsonder getrokken,
een beetje grilliger had wel gemogen :wink:

Je zal zien dat de volgende die je maakt weer beter is, zo werkt het altijd :)

visliefhebber

Bericht door visliefhebber » 05 mar 2014, 19:18

Die rechtlijnigheid heb ik er zeer bewust ingebracht: de bedoeling was om een gelaagd gesteente te laten zien, dat vanuit linksachter zowel naar rechts als naar voren omlaag loopt. Grilligheid moet komen uit het "uit-" en inspringen, alsof er stukken afgebroken zijn. De kieren zijn bedoeld als geologische verzakkingen, en die heb ik met opzet dus zichtbaarder gemaakt als nodig. Mijn bedoeling was heel erg de geloofwaardigheid van wat je ziet, even los van de vraag of je dat onder water ook zo kan aantreffen. In de complete "thee making of" (wordt zo ongeveer bij elke film ook gedaan), wil ik alle overwegingen die de keuzes hebben bepaald ook toelichten. Dat komt dus nog.

Kennelijk werkt het voor jou niet, en ik moet erkennen dat ik als maker niet het meest objectieve oordeel heb, maar de belijning is dus met opzet, en met veel zorgvuldigheid bewaakt, want als je gaat zagen, dan maak je als snel fouten. Maar misschien is de toegezegde demonstructie aanleiding voor mooiere uitvoeringen door anderen die ook zoiets overwegen, want daar zocht ik naar voordat ik zelf begon. In mijn werk hanteer ik het adagium: "het kan altijd beter", dat geldt natuurlijk ook voor mij. :!:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 mar 2014, 19:24

Mochten de 2 "lijnen/breuken" niet evenwijdig hadden gelopen...had het "natuurlijker" overgekomen... :wink:
Voor de rest is het een top idee alsook de uitwerking ervan !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Plaats reactie