Nieuwe 200*60*60 bak - Video Update Mei 2014

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Tanganyikart

Re: Nieuwe 200*60*60 bak

Bericht door Tanganyikart » 02 jun 2013, 19:49

Mogen niet-ingewijden ook weten waarover het gaat.. :?

Welk product, welke leverancier?

Of gaan we dan tegen forumregels aanlopen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 02 jun 2013, 19:51

joepb schreef:
oostijnoo schreef:
Alexander1977 schreef:. Helaas nog geen verlichting, iemand heeft lopen klagen bij de Chinese leverancier en nu weet ik nog niet of de 90cm balkjes verzonden worden :(.
Tja...zonde dat er steeds individuen rondlopen die overal denken "exclusiviteit" af te dwingen...en daar dan ook nog soms in slagen.
Natuurlijk mogen er handelaars zijn, maar dat deze de hele markt denken te kunnen domineren en zo ook de prijs vast te leggen...gelukkig is er het www. na wat zoeken kom je al snel de nodige alternatieven tegen. :wink:

Ik weet wel dat zulke handelaars het meestal niet lang uitzingen...met korte termijn visie maak je geen langdurige vriendschappen en uiteindelijk geen vaste/trouwe klanten.

Misschien moet die bepaalde Chinese producent/leverancier maar eens publiek gemaakt worden...ben benieuwd of die "exclusiviteit" dan nog lang overeind blijft.
Als we zien wat deze led-verlichting daar kost...

Ik koop alvast niets meer bij de Heren "Exclusief".
Volgens mij heb je je huiswerk niet goed gedaan.
Het product is in meerdere winkels en webshops verkrijgbaar.
Verkrijgbaar wel ja ...natuurlijk...maar het gaat wel via 1 hetzelfde kanaal, toch !? Jullie kanaal ...
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 02 jun 2013, 21:59

Wellicht inderdaad tegen de forumregels in, maar ik ga helemaal met Stijn mee. Jammer dat een enkeling hier forumgenoten niet wil laten profiteren van betaalbare LEDs uit China en puur uit eigen belang enorme winstmarges hanteert en vervolgens ook nog alleenrecht tracht af te dwingen...

Maar goed, ik hou het hier verder maar bij mijn bak...

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 02 jun 2013, 22:11

Om het topic niet verder te "vervuilen" wellicht verstandig om degene via een pb om tekst en uitleg te vragen.
Voor degene die vragen en/of opmerkingen heeft verzoek ik om een pb te sturen.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 03 jun 2013, 13:02

Als ik zelf wil importeren ga ik zelf importeren en dan zit ik niet te wachten op de handelaren die het bedrijf in dit geval in China zijn wil gaat opleggen dat zij het alleen recht hebben op dit product.
Volgens mij leven wij hier in een democratie.

MPS

Bericht door MPS » 03 jun 2013, 13:57

joepb schreef:Om het topic niet verder te "vervuilen" wellicht verstandig om degene via een pb om tekst en uitleg te vragen.
Voor degene die vragen en/of opmerkingen heeft verzoek ik om een pb te sturen.
Waarom zo geheimzinnig? Waarom via PB? Laten we gewoon in een nieuw topic (op deze inderdaad schoon te houden) open met elkaar communiceren...

Ik geef het goede voorbeeld wel... :)
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 05 jun 2013, 13:07

Afbeelding

Zo staat de bak er nu bij. De foto is niet zo best aangezien er nog geen lampen in de bak hangen. De inrichting is in beta fase en ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Heb BTN-modules over elkaar gebruikt om toch wat dieptewerking te krijgen in 60 cm (is overigens niets van te zien op de foto :P). Tevens hangt (drijft) er een overhangende rots hetgeen dit nog verder versterkt. Ik kijk het even aan. Tips voor verbetering natuurlijk welkom.

De bak is bijna gevuld en is op temperatuur. Aangezien twee modules met cement zijn gevuld moet ik even afwachten wat dit met de Ph van het water doet. Er zal nog wel wat loog vrijkomen. Heeft hier iemand ervaring mee, hoe lang blijft dit vrijkomen? Tevens is het water hier in Amersfoort zachter dan in Enschede, dus ik zal nog wel wat moeten gaan bijsturen.

De doorvoergaten aan de onderkant werken perfect. De pompen hoeven veel minder hard te werken en zijn nagenoeg geruisloos. De doorstroming in de bak lijkt optimaal.

Het oorspronkelijke idee was om er een tropheus / petrochromis bak van de te maken, maar gezien de grootte neig ik nu naar een Tropheus / Cyp. Leptosoma combinatie (idee op gedaan in ander topic :)). Bijvoorbeeld: 20 Tropheus, 10 Cyp. Leptosoma
en 6 Syn. Lucipinnis. Er zijn in ieder geval veel rotsen, er is veel vrije zwemruimte, en er zijn veel verstopplekken, dus ik verwacht dat de bak hiermee niet overvol wordt.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 05 jun 2013, 17:23

Ik heb mijn achterwanden en nepstenen altijd zelf gemaakt van cementmortel, mijn werkwijze:
Bak vullen, 24 uur laten draaien, 100% waterverversen, bak vullen, een dag of 4 laten draaien, eerste vissen introduceren (geen gevoelige wildvang!) goed blijven meten, vooral belangrijk voor de nitrietpiek (heb ik trouwens nog nooit gehad, maar je weet maar nooit) hierna om de paar dagen je visbestand langzaam uitbreiden tot het gewenste resultaat!

Waarom?
De belasting van je water door de vissen moet worden afgebroken door bacteriën, deze passen zich ook aan naar de mate van vervuiling! Doe je dit in 1 keer, dan grote kans op blauwalg, doe je dit geleidelijk, dan weinig kans!

Een aquarium "in laten draaien" zonder vissen, geeft geen vervuiling en dus ook geen/nauwelijks bacterie ontwikkeling.

Om veel problemen te voorkomen, kun je ook filteren over actieve kool!

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 05 jun 2013, 18:03

Dank voor je antwoord. Inderdaad goed idee om eerst een keer 100% te verversen. Er is geen haast aangezien ik pas eind juni vissen kan plaatsen. Ik vroeg me vooral of hoe lang cement loog blijft afgeven.

Tevens zie ik net dat in Amersfoort de Ph best hoog is, 7,8, maar dat het water toch heel zacht is met een Dh van 5,6. Kh waardes kan ik niet vinden. In Enschede was de Ph hetzelfde, maar was het water daarnaast een stuk harder. Hier voegde ik altijd een kleine dosis Kh+ toe om de Ph boven de 8 te krijgen. Afgaande op bovenstaande waardes, dan zou ik in Amersfoort dus iets meer Kh+ toe kunnen voegen? toch.... :? best lastig voor een gedragswetenschapper :).

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 12 jun 2013, 11:10

Vandaag LED-verlichting geplaatst, 140W in totaal. Verlicht de bak prachtig, en de dimfuncties doen ook prima hun werk. De bak ziet er wel opeens heel anders uit :). Zo staat deze er nu bij. Kijk het eens even een dagje aan. Denk dat er rechts nog een kleine overhangende module wordt geplaatst. De bak draait in ieder geval al lekker in, en ondertussen probeer ik de waterwaarden op orde te krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 12 jun 2013, 12:34

Mooie inrichting met die modules :shock:
Welk merk led is het nu geworden.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 jun 2013, 13:42

Opzich zijn het prachtige modules die BTN...maar de manier waarop deze nu verwerkt zijn, komt het een beetje onnatuurlijk over. De stenen stemmen wel mooi overeen met de modules, qua kleur en vorm.

Op de foto's zijn duidelijk blauwe lichtstralen te zien en de bak oogt ook flink blauw...zit er weinig wit in de ledbalken ?
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 12 jun 2013, 17:26

Blauw wit verhouding is 1:5. De bak is hier mooi wit verlicht, de foto's geven een veel te blauwe indruk inderdaad. Zal eens kijken of ik later wat betere foto's kan maken. Het zijn merkloze Chinese alu led balken van 90cm, 2 met 3watt ledjes en 2 met 1watt ledjes. Prima kwaliteit!

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 12 jun 2013, 22:01

Mooi hoor!
De doorkijkjes naar achter geven lekker veel diepte.

Gr,
Björn
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 jun 2013, 09:57

Ik zou de onderkant van die grote modules camoufleren met stenen.
Nu lijkt het of ze zo erin gezet zijn :?

Dus:
eerst de grote modules vanaf de bodem of op een lage steen zetten,
dan daarvoor een iets grotere steen.
Op die manier zie je de onderkant van die modules niet en krijg je een natuurlijker verloop.

Plaats reactie