Slavi's aqua 200x80x70

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Slavi
Contacteer:

Re: Slavi's aqua 200x80x70

Bericht door Slavi » 01 mei 2017, 22:39

Goede vraag. Het heeft eigenlijk diverse redenen.
- Allereerst is de bak puur en alleen mijn hobby. De misses heeft er totaal niets mee en zou hem liever niet in de kamer hebben. Als ik het toch zou willen dan mag het gewoon, de huidige bak staat ook al jaren in de woonkamer, maar op zich maakt het mij niet uit waar ik naar de bak kijk.
- De vloer van de 2e verdieping lijkt veel sterker berekend te zijn. Dat laat ik nog narekenen maar als dat inderdaad zo is dan geeft dat me wel een veel beter gevoel.
- De 2e verdieping is een grote open ruimte waar we een "hobbykamer" van willen maken. Mijn computer komt daar dan ook te staan dus ik zal er sowieso veel te vinden zijn.
- Het beste van alles is dat ik op de 2e verdieping ook het meest flexibel ben qua formaat. Lees; hij kan zo groot worden als ik wil. En als echte aquariaan ben ik daar natuurlijk vrij gevoelig voor :mrgreen: .
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 01 mei 2017, 22:41

Mooneater schreef: Ik zou ook kijken of je in je nieuwe huis een water afvoer en water aanvoer kan regelen naast je bak, dan word verversen een fluitje van een cent :)
Ja dat is zeker een optie die ik in gedachten hou. Toevallig zit naast de plek waar ik het aquarium bedacht heb al een fonteintje dus dat zou met niet teveel inspanningen moeten lukken.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

de ware

Bericht door de ware » 02 mei 2017, 08:54

Slavi schreef: - Het beste van alles is dat ik op de 2e verdieping ook het meest flexibel ben qua formaat. Lees; hij kan zo groot worden als ik wil. En als echte aquariaan ben ik daar natuurlijk vrij gevoelig voor :mrgreen: .
kan je dan niet gewoon een stukje waterdicht afsluiten voor de computer en de rest van de kamer laten vol lopen met water, dat zou pas vooruitstrevend zijn :lol:

David

Bericht door David » 04 mei 2017, 17:44

Mooie plannen Bjorn!

Dooszz

Bericht door Dooszz » 07 mei 2017, 13:20

kijk dat zijn mooie plannen! ben erg benieuwd hoe dat zich veder gaat ontwikkelen. En als je kweek perongeluk lukt. dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 07 mei 2017, 16:07

de ware schreef:
Slavi schreef: - Het beste van alles is dat ik op de 2e verdieping ook het meest flexibel ben qua formaat. Lees; hij kan zo groot worden als ik wil. En als echte aquariaan ben ik daar natuurlijk vrij gevoelig voor :mrgreen: .
kan je dan niet gewoon een stukje waterdicht afsluiten voor de computer en de rest van de kamer laten vol lopen met water, dat zou pas vooruitstrevend zijn :lol:
Goed plan! Ben nu al bang voor de vloerbelasting, laat staan als je hem tot het plafond vol zet :lol: :roll:
Dooszz schreef:kijk dat zijn mooie plannen! ben erg benieuwd hoe dat zich veder gaat ontwikkelen. En als je kweek perongeluk lukt. dan hou ik me natuurlijk aanbevolen.
Ik zal het onthouden maar ik verwacht niet dat het in deze bak gaat lukken.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 15 jun 2017, 20:04

Dit keer de focus even op een andere vis. Namelijk de Synodontis polli white Zambia. Ik heb er 10 en een groot deel van de groep was vanavond behoorlijk actief. Gister had ik flink water ververst en dat triggert ze altijd wel. Ze hadden nu ook nog niet gegeten dus ik denk dat ze wat aandacht vroegen :lol:

De Mikula man
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een van de vrouwen
Verkleinde Afbeelding

En de compressiceps F1 met kop die meer naar oranje neigt dan naar geel
Verkleinde Afbeelding

Ondanks dat ik dacht dat het overhouden van jongen in dit aquarium niet zou lukken zit een van de Mikula vrouwen toch al ruim 2 maanden met eieren en inmiddels jongen in haar bek. Toevallig heb ik ook een klein stukje van de paring gefilmd op 13 april. Daar kwam ik afgelopen week achter (was het vergeten :oops: ) dus ik weet nu zeker wanneer ze de eieren gelegd heeft.
Hopelijk durft ze de jongen een keer los te laten en worden ze niet gelijk opgevreten
Gr,
Björn

Mijn bakken:

cypho63

Bericht door cypho63 » 16 jun 2017, 07:30

Super!
Ik zit hier iedere keer met open mond naar de foto's en filmpjes van je aquarium te kijken, moest ik plaats hebben ik zet direct terug een bak voor Frontosa's.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 04 jul 2017, 14:55

Ik kwam nog een korte film tegen op mn telefoon van de aal. Het is een Mastacembelus tanganicae, de kleinste aal uit het Tanganyika meer, en absoluut 1 van mijn favoriete vissen. De manier waarom ze hun kop uit de rotsen steken om alles in de gaten te houden is erg grappig.
Ze staan wel bekend als een realtief zwakke soort die altijd goed bijgevoerd moet worden omdat ze anders verhongeren. Eerlijk gezegd merk ik niet dat het zwakke beesten zijn. Ik had er wel twee maar 1 is helaas overleden tijdens de verhuizing. Niet omdat hij zwak was maar omdat hij zichzelf had vastgezwommen :cry:
Mijn ervaring is dat je ze het prima doen als ze eenmaal gewend zijn. Dat wennen kan wel lang duren en ik heb in die periode via de fles methode gevoerd. Nu is dat niet meer nodig zoals in onderstaand filmpje te zien is. Als ik ga voeren zwemt hij altijd langs alles en iedereen (incl. de grote gibberosa's) en komt het voer gewoon halen. Hij ligt dan op de zijwand zoals je hier ziet en vreet zijn buik vol.

Gr,
Björn

Mijn bakken:

Cas

Bericht door Cas » 04 jul 2017, 15:39

Intelligent beestje en rasopportunist, leuk filmpje
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

David

Bericht door David » 04 jul 2017, 19:05

Haha! Wat geinig. Ik ben ook fan van mijn aal. Echt ontzettend leuke beestjes zijn dat inderdaad.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 08 aug 2017, 20:36

Update!
Om het leesbaar te houden heb ik er maar even hoofdstukken van gemaakt.

De nieuwe bak
De voorbereidingen om de nieuwe bak te plaatsen gaan gestaag. Ik ga voor 99% zeker weer een bak laten plakken door Franky. De huidige bak heeft hij naar volle tevredenheid geplakt dus ik heb eigenlijk geen reden om nu voor een andere bouwer te kiezen. Ik zorg zelf voor de gehele afwerking dus het enige waar hij voor moet zorgen is een bak die de komende tig jaar kan blijven staan. Als ik kijk hoe de huidige bak zich heeft gehouden voor tijdens en na de verhuizing dan heb ik er vertrouwen in dat Franky ook een goede bak kan maken van een metertje meer.

Afmetingen en gewichten
Afmeting zal 300x80x75 worden met 65cm waterhoogte. Minder diep dan ik had gehoopt maar in tegenstelling tot veel berichten hier is het absoluut niet vanzelfsprekend dat een bak van, pak hem beet, 3000kg zo op de vloer gezet kan worden. In ieder geval niet van een woning uit 1994 met een betonnen vloer die berekend is op 175 kg/m2. Ik heb het laten berekenen door een constructeur en een goede vriend die ook bouwkundig geschoold is (TU Delft). Beide komen tot de conclusie dat als je het op papier gaat uitrekenen dat je in het oranje tot rode gebied komt vwb vloerbelasting. Uiteraard kan je rekenen met veiligheidsmarges. Deze zijn er echter om fouten die gemaakt (kunnen) worden tijdens de bouw op te vangen. Die fouten ontdek je nooit, totdat je de grenzen gaat opzoeken. Het komt er kort gezegd op neer dat je moet bepalen hoeveel risico je durft te lopen. Is alles goed gegaan tijdens de bouw dan kan de vloer heel veel meer hebben. Zijn er echter foutjes gemaakt...

Ongeplande gezinsuitbreiding 1
Edwin (Waterkip) gaat overstappen op een ondiepwater biotoop. Daarom zocht hij een goed tehuis voor zijn vissen waaronder 5 Synodontis granulosus. Ik vond het een mooie kans om mijn groep van 2 uit te breiden. De bedoeling was om de granny's op te halen zodra de gibberosa's een nieuwe tehuis hadden gevonden. Ik dacht dat het langer zou duren zodat ik eerst kon verhuizen maar zoals met alle mooie dingen hadden de gibberosa's binnen no-time een andere eigenaar. Ik wilde Edwin ook geen 2 maanden op mij laten wachten dus heb ik de granny's afgelopen weekend opgehaald. Niet helemaal een ongeplande gezinsuitbreiding dus maar wel veel sneller dan verwacht. Hier wat (helaas niet al te beste want jezus wat bewegen die beesten veel!) foto's:

Een man en een vrouw
Verkleinde Afbeelding

Een man
Verkleinde Afbeelding

Een vrouw
Verkleinde Afbeelding

Ongeplande gezinsuitbreiding 2
De echte ongeplande gezinsuitbreiding kwam gisteren toen ik in mijn overloop keek. Een klein donker visje en ik wist het gelijk; een jonge Mikula :mrgreen:
Op 19 juli heb ik toevallig de paring waaruit dit jong voortkomt kort vastgelegd. De vrouw heeft vervolgens veel te lang, maar liefst twee maanden, zitten broeden. Ik had niet verwacht dat er iets uit zou komen maar nu blijkt dat ze het toch voor elkaar heeft gekregen om in ieder geval 1 jong groot te brengen. Ik was super blij want dit is het eerste gelukte nestje van mijn groep. Voor mij een bekroning op hetgeen ik heb mogen aanschouwen en meemaken met/in dit aquarium.
Toen ik het visjeuit de overloop haalde en langzaam in de bak wilde loslaten werd ik onverwachts in mijn hand gebeten door een hongerige gibberosa. Ik schrok en was het visje gelijk kwijt. Na 5 minuten zoeken had ik echter zijn nieuwe schuilplaats gevonden. Ik ben zelfs in staat geweest een weliswaar hele slechte maar tegelijk ook mooie (want eerste van een eigen gekweekte Mikula) foto te maken.

Verkleinde Afbeelding
Gr,
Björn

Mijn bakken:

David

Bericht door David » 09 aug 2017, 08:04

Gefeliciteerd! Mooie bekroning op een geweldige periode waarin je deze bak hebt kunnen opbouwen en de dieren hebt grootgebracht en verzorgd. Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit avontuur in je nieuwe bak.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 09 aug 2017, 08:23

Leuk om te lezen (en de tussenkopjes helpen inderdaad ontzettend :D)

Een nieuwe bak plaatsen is altijd een mooi avontuur. Weet je al hoe je "het gewichtprobleem" gaat oplossen? Kan je misschien de vloer nog extra verstevigen? Wat ook interessant is om over na te denken is een wateraansluiting en waterafvoer naast de bak (maar die heb je misschien al).

Mooie vissen 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Plaats reactie