Inrichting 300*120*100

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Bart
Site Admin
Contacteer:

Inrichting 300*120*100

Bericht door Bart » 03 nov 2012, 09:01

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

In januari komt-ie: mijn nieuwe aquarium. Na een verbouwing (extra geheid, extra zware betonvloer, waterleiding en afvoer) kan ik langzaam van start gaan. Om de vorderingen een beetje bij te houden, zal ik elders nog een foto-topic plaatsen. Hier gaat het even over de inrichting. Voor de beeldvorming: de bezetting zal waarschijnlijk bestaan uit Tropheini en Cyprichromissen.

Voor mijn nieuwe aquarium wil ik de inrichting deels met behulp van kunstrotsen en rotsmodules gaan maken. Op de bodem komt een laag echte stenen. Dat is ook de reden dat de bak vrij hoog wordt: zo heb ik de ruimte voor een dikke bodembedekking. Maar daar waar we de hoogte in moeten, neem ik kunstrotsen. Ik wil ook enkele grote, hoge rotsen vanaf de bodem de hoogte in laten steken, en hier en daar moet er wat overhang komen. Wat ik niet mooi vind, is een doorkijk naar de achterwand.

Als voorbeelden van wat ik mooi vind, hieronder een paar plaatjes van inspiratie-aquaria. Graag jullie input over hoe ik zoiets kan realiseren, welke modules geschikt lijken, hoe je die dingen plaatst, hoe je de ruimte tussen de modules netjes afwerkt etc. etc..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(sorry voor die rare vissen hier en daar)

Ik heb ook een lijstje met fabrikanten van modules/achterwanden van een soort die ik mooi vind, weten jullie er meer?
Back to Nature
Rockzolid
AFstyle

Yogi

Re: Inrichting 300*120*100

Bericht door Yogi » 03 nov 2012, 09:12

:D dat is een heftige binnenkomer, dat word flink zoeken naar stenen met zo'n afmeting, zelf zit ik in India tot half maart anders kon ik je wel helpen, de hoogte is wel enorm wat het diepte effect helaas wel verminderd, het stapelen van stenen van formaat word zo ook een lastige klus, maar ja...verder echt een droombak 8-) ...

Edwin.
Laatst gewijzigd door Yogi op 03 nov 2012, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

Paula

Bericht door Paula » 03 nov 2012, 09:16

Mooie maten Bart. :D

Paula
Laatst gewijzigd door Paula op 03 nov 2012, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

-mich-

Bericht door -mich- » 03 nov 2012, 10:36

Zeer schone maten idd :D, van de modules ken ik spijtig genoeg niks, kwa inrichting vind ik de 3 de foto het minst van allemaal waarschijnlijk omdat de bak ook kleinder is dan de andere fotos
Grts
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 03 nov 2012, 10:40

Wat bedoel je precies met "geen doorkijkjes naar de achterwand"? Bedoel je als op de 2e foto (van Yogi)? Die vind ik een uitzondering in de rij foto's. Doorkijkjes is namelijk een belangrijke manier om dieptesuggestie op te wekken. Zelfs in een 120 cm diepe bak geeft dit meer schoonheid.

Verder vind ik de 3e bak (Edin) de enige echte Tropheusbak in de rij. Wat opvalt bij de meeste andere in de rij is de overhangende rotsen. Dit zal schaduw geven. Is minder natuurlijk in die biotoop en remt algengroei. Dit laatste is natuurlijk jammer in een Tropheusbiotoop. Voor de Cyprichromis is het wel prima.

Verder denk ik dat het lastig wordt mooie kunstrotsen te vinden om een bak van 100 cm hoog in te richten zoals bij Yogi, dus zonder dat deze bovenin leeg (zou een doodse indruk maken) wordt. Als het je wel lukt kan het zeer indrukwekkend worden met boulders van een meter. Of je moet idd voor overhangende rotsen gaan, maar dan heb je weer zie vorige alinea. Volgens mij kun je beter zelf rotsen smurfen met tegellijm, epoxy, PUR, cement etc.

Foto 1 en 5 zou ik qua compositie persoonlijk niet nastreven, die zijn niet heel sterk.
Laatst gewijzigd door Gert-Jan op 03 nov 2012, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 nov 2012, 10:41

Poeh hee, mooie collectie voorbeeld aquaria :D

En machtig mooie maten ook. Ga je ook een duikplankje erbij nemen? :lol:

Akwaline heeft ook mooie kunstrotsen (zie aquarium van Edin, Stijn ook dacht ik), zijn de rotsen voor in de "tuin".

Daarnaast is voor deze formaten misschien zelf maken ook nog een optie? Zeker voor stenen die relatief onderop in de bak zitten (uit het zicht etc) hoef je niet zo heel crea-bea te zijn om al wat in de hoogte te schieten... (en scheelt een sloot geld natuurlijk)
Jordy heeft ergens op dit forum geloof ik uitgelegd hoe je dat het handigst aanpakt.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Cas

Bericht door Cas » 03 nov 2012, 12:06

het heeft wel erg lang geduurd maar eindelijk is 'ie daar...

foto 1 vind ik veruit het mooiste, dit is naar mijn idee het beste te combineren met aqualine (of is dit aqualine?) en die tuinkeien zijn indd een goeie hulp,de hoogte in wordt nl de grote uitdaging.
dit spul is mooi afgerond en heel mooi qua kleur.

dit alles is natuurlijk persoonlijke smaak.

je hebt al eens aangegeven moeite te hebben met (mooi)inrichten, voor zó een bak geld mijn aanbod nog steeds............

die deen van tanganyikagruppe,ik ben zijn naam kwijt heeft veel meer voorbeelden van de mooiste tanganyikabakken die ik ooit heb gezien, hier zitten zeer grote bakken tussen
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 03 nov 2012, 12:57

Volgens mij zijn er maar een paar verschillende te koop van die tuinkeien. Wordt het wellicht wat leeg in zo'n grote bak.

Edin

Bericht door Edin » 03 nov 2012, 12:59

Er zijn slechts 3 varianten te koop. Ik zou contact opnemen met Akwaline en daar vragen naar de mogelijkheden.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 03 nov 2012, 13:32

Zo jammer van die onhandelbare hoogte. :?
De maten keien die bij die hoogte voor het zicht gebruikt zouden moeten worden zijn niet meer te tillen
en het is ook jammer als je diezelfde namaakstenen bij steeds meer mensen terug gaat zien.

Kortom, adviesje:
bedenk echt of je niet beter300x120x80, of nog mooier 70 diep zou kunnen gaan.

-Je kan ook nog eens planten houden
-veel mooier (natuurlijker) met dieptewerking in te richten
-goedkoper (bak, achterwand, capaciteit filter)
-je kan nog eens een (ziek) visje uitvangen

Een bak die ongeveer even diep is als hoog kan je bijna niet met dieptewerking inrichten,
je gaat er echt spijt van krijgen als je een mooie inrichting belangrijk vindt :wink:

Juist met zo'n megabak wil je toch dat alles klopt?

barry76

Bericht door barry76 » 03 nov 2012, 18:01

Cas schreef: die deen van tanganyikagruppe,ik ben zijn naam kwijt heeft veel meer voorbeelden van de mooiste tanganyikabakken die ik ooit heb gezien, hier zitten zeer grote bakken tussen
Zijn naam is Jesper Taustrup en is o.a. hier te vinden (is wel in het Deens). Je kunt hem uiteraard ook googlen.

Heeft er inderdaad schitterende bakken tussen staan.

MVG Barry
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles." Herman Finkers

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 03 nov 2012, 20:56

Gert-Jan schreef:Wat bedoel je precies met "geen doorkijkjes naar de achterwand"? Bedoel je als op de 2e foto (van Yogi)? Die vind ik een uitzondering in de rij foto's. Doorkijkjes is namelijk een belangrijke manier om dieptesuggestie op te wekken. Zelfs in een 120 cm diepe bak geeft dit meer schoonheid.
Klopt, een doorkijkje geeft juist diepteeffect, zeker ook als een deel erachter uit het zicht valt. Met een doorkijkje bedoel ik dat een deel van de achterruit blauw is en dat daar geen rotsen voor zitten.
Verder vind ik de 3e bak (Edin) de enige echte Tropheusbak in de rij. Wat opvalt bij de meeste andere in de rij is de overhangende rotsen. Dit zal schaduw geven. Is minder natuurlijk in die biotoop en remt algengroei. Dit laatste is natuurlijk jammer in een Tropheusbiotoop. Voor de Cyprichromis is het wel prima.
Echte overhang vind ik niet zo mooi, maar een helling van de achterhand of mega-rots mag bovenaan best wat hoger zijn.
Volgens mij kun je beter zelf rotsen smurfen met tegellijm, epoxy, PUR, cement etc.
En dat heb ik al vaak geprobeerd, maar ik ben er niet goed in. Echt niet. Dit formaat moet het gewoon goed zijn. Echt goed.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 03 nov 2012, 20:58

Over de hoogte... Ik schreef dat ik op de bodem een dikke laag stenen wilde. Dus trek er maar 30 cm af. Hou je netto iets van 65 cm waterhoogte over. Niet raar toch met een diepte van 120 cm?

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 03 nov 2012, 21:15

Bart,

als je op de bodem een laag stenen van 30 cm aanbrengt kijk je toch tegen die zijkant van de stenen aan?
Ik neem aan dat je de steenlaag op de bodem vanaf de onderkant van de voorruit op wilt laten lopen
en enkele grote misschien vlak bij de voorruit zetten?

Of wil je de voorruit 30cm boven de laag stenen laten beginnen? :?
Dat laatste zal toch niet de bedoeling zijn en dan hou je toch een kijk-ruithoogte van een meter over?

Optisch blijft je dat dan beperken bij de inrichting.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 03 nov 2012, 21:26

Nee, wat ik graag wil, is net als op de plek waar veel Tropheini voorkomen, een min of meer vlakke laag van stenen maken, twee tot drie stenen dik. Totaal ergens tussen de 10 en 40 cm. Daar kunnen veel vissen in schuilen. Verderop in de bak komen dan een paar "kuilen". Dat is een beetje een inrichtingsexperiment van mijn kant. Wat me nl. Altijd aan aquaria stoort, is dat altijd vanaf een relatief vlakke bodem omhoog wordt gewerkt, terwijl in een compleet rotsbiotoop dat eigenlijk niet zo is. Van de ruit zal, na inbouw achter de muur, denk ik zo'n 70 cm zichtbaar zijn. Vlak acht de voorruit is de laag stenen dan al iets van 20 cm dik. Ik wil niks vlak tegen de ruit omdat ik altijd goed wil kunnen poetsen.

Plaats reactie