Project 400x90x80

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
dax

Project 400x90x80

Bericht door dax » 24 aug 2012, 16:06

Ik ben al een tijdje aan het kijken om mijn showbak 160x70x70 te vervangen door iets groters (langer en meer diepte). Op de plaats waar mijn showbak nu staat kan ik max. 230cm lengte kwijt en zelf vond ik dat daar ook wel een bak van 1 meter diep kon staan. Dit plan eens afgetoetst bij mijn echtgenote en als antwoord een “njet” gekregen. 1 meter neemt te veel ruimte van de woonkamer in, eigenlijk had ze gelijk. Dan maar weer verder puzzelen en meten. Na een tijdje kwam ik op het idee om de kasten in de woonkamer van muur te verhuizen (staan nu in een ‘nis’ van 420x80).

Afbeelding

Met sketchup dit allemaal eens uitgetekend en dit leek mij haalbaar. Enkele aquariums getekend die daar konden staan, uiteindelijk kwam ik uit op 360x100/75x80. Plannen opnieuw afgetoetst. Waarom 360, zet die muur dan helemaal vol vond ze. Die schuine voorzijde zag ze niet zitten, liever een rechthoek. 80cm vond ik zelf niet diep genoeg (reden volgt later), 90cm kwam eruit als compromis. Aquarium steekt dus aan 1 zijde 10 cm uit deze ‘nis’, maar dit leek haar te doen.

De maten staan vast 400x90x80. Hij mag niet hoger zijn dan 80 anders krijg ik hem niet binnen. Ik kan/wil dit aquarium dus buiten mijn woonkamer bouwen, waardoor ik ook rustig mijn tijd kan nemen. Het kan dus nog wel even duren eer deze bak draait. Ik wil zeker zijn van mijn ontwerp vooraleer ik begin aan de constructie.

Nu kan het echte werk beginnen. Lezen, tekenen, lezen, wijzigen …

1e probleem: Glas of hout?

De voordelen van een houten bak zijn niet mis!
• Energiezuiniger dan glas. De energieprijzen blijven maar stijgen!!!
• Een houten aquarium is lichter dan een glazen bak.
• Een houten bak gaat langer mee. Een glazen bak gaat ca. 15-20 jaar mee. Een houten bak (met een epoxy coating) gaat 20-30 jaar of langer mee.
• Een houten aquarium is goedkoper. Voor kleinere aquaria (<500 liter) is dat niet helemaal zo. Vanaf zo'n 800-1000 liter begint een houten aquarium pas echt interessant te worden. M'n bak wordt zo rond de 2000 liter en dan begint het dus wel heel een stuk voordeliger uit te vallen.
• Aanpassingen zijn naderhand ook nog goed door te voeren. Gaten e.d. zijn goed aan te brengen, evt nog in een later stadium.

Nadelen heeft een houten aquarium natuurlijk ook.
• Moeilijker te maken, het kost wel het nodige DHZ-werk. Alhoewel je natuurlijk ook kant en klare aquaria van hout kunt kopen bij MAF.
• Kost aanzienlijk meer tijd aan bouwen, harsen, kitten, enz.
• Moeilijker 2e hands te verkopen. Ondanks dat ie veel steviger en solide is dan een glazen bak zijn veel aquarianen toch huiverig voor een houten bak.

Al met al wegen de voordelen voor mij toch zwaarder dan de nadelen. De nieuwe bak wordt dus van hout!

Nu kwam de volgende vraag, welk hout? Multiplex of Betonplex?
Ik ben altijd een beetje voorstander geweest van multiplex en wel om de volgende reden: een betonplex-aquarium zal even goed zijn, maar als dat ooit een tijdje droog komt te staan en daarna terug in gebruik wordt genomen hoor je dikwijls dat men last heeft van lekken. Het wordt dus Multiplex met epoxy en glasvezelmatten.

Voorlopig heb ik mijn ontwerp gemaakt met standaard multiplex platen. Dit betekent dat ik alles dubbelwandig moet uitvoeren (vandaar dat ik min. 90cm diepte wil hebben) om aan mijn 4m te komen. Ik ben nu nog wel aan het kijken of platen van 4m misschien beterkoop uitkomen, maar deze zullen dan ook dikker dan 18mm moeten zijn.

De gouden regel voor het maken van een houten bak is in ieder geval....KRITISCHE VERBINDINGEN LIEFST NIET OP TREK BELASTEN!!! Als we een houtschroefverbinding op trek belasten kan ie door de grote druk losgetrokken worden. Belasten we de verbinding op afschuiving, dan kan
diezelfde verbinding veel en veel meer kracht hebben. Dat is dan ook de reden dat we alle wanden BOVENOP de bodemplaat zetten. De schroefverbindingen tussen wanden en bodemplaat worden dan op afschuiving belast. Dit is ook de reden dat we de voor- en achterwand TUSSEN de zijwanden zetten. Dan worden de schroeven die de zijwanden met de voor- en achterwand
verbinden op afschuiving belast (http://members.multimania.nl/brieneoord/aqua/).

Ik wil mijn verlichting boven het water hangen, dus geen glas tussen water en verlichting, maar toch wil ik verdamping kunnen minimaliseren. Hierdoor gaat mijn lichtkap iets hoger zijn dan de normale lichtkappen.

Een openstaande vraag, hier heb ik nog geen sluitend antwoord op gevonden: welk soort multiplex en welke kwaliteit ga ik gebruiken?
Berk lijkt het sterkst te zijn (meeste lagen in een multiplex plaat). Maar is dit wel noodzakelijk als ik alles in de exopy/glasvezelmatten zet? Je hebt ook verschillende kwaliteitssoorten in multiplex, wat is de minimum kwaliteit die je moet nemen.

Het hout zal voorgeboord worden en nadien geschroefd. Als lijm wil ik polyurethaanlijm gebruiken.

Afbeeldingen van ontwerp volgen.
Laatst gewijzigd door dax op 24 aug 2012, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

jinx

Re: Project 400x90x80

Bericht door jinx » 24 aug 2012, 16:27

Klinkt helemaal goed :) ik ben het helemaal met je redenatie eens.

Gewoon okoume multiplex is prima heb je een uitstekende hechting op met je epoxy wat op betonplex minder is. Bijvoorbeeld hier dikte en afmeting is willekeurig gekozen http://www.klushandel.nl/product_info.p ... s_id=99750
Overigens is de sterkte van de multiplex niet zo belangrijk als je beide zijde in de epoxy zet.

Polyeruthaan lijm is ook een van mijn faforieten of gewoon epoxy, later goed weg werken in de randen die je gelijk mooi vloeiend maakt met een profiel :)

Ga dit volgen :) wilde nog ff wachten met mn nieuwe bak maar .........
Laatst gewijzigd door jinx op 24 aug 2012, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Den Ivo

Bericht door Den Ivo » 24 aug 2012, 16:53

Mooi project, dit ga ik ook blijven volgen 8-)
Zuid Amerika 2m : G. Proximus, C. Maronii , M. Festivus , Sturisoma Panamense, hero's
Rio 400l : Hero's, A. Heckelii, L 018 golden nugget, L 014 Scobinancistrus aureatus, Corydoras melini

koopman53

Bericht door koopman53 » 24 aug 2012, 17:50

Waarom de bak zo hoog? Het lijkt me veel mooier om deze 50/60 te maken zodat je wat meer diepte creëer.

Ik heb zelf mijn bak gebouwd met 18mm berken multiplex.
Je kunt wel multiplex krijgen van 4200, maar dit alleen op bestelling en ik twijfel of dat ook als particulier kan.
Beter neem je 2x 18, dan kun je de naden probleemloos opvangen.

Ik heb voor verlijming bison PU TIX fiber (met stukjes glasvezel) gebruikt.

-mich-

Bericht door -mich- » 24 aug 2012, 21:36

Waaw serieus project!, hoop ooit als ik zelf bouw ook zo iets te crieeren, maar of men vriendin da gaat zien zitte :s, ga dit zeker blijven volgen
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 aug 2012, 22:59

Mooi project, ga dit zeker met veel interesse volgen. Succes, hoewel ik denke dat je met de hoogte en breedte wel een duikpak nodig bent voor de schoonmaak :wink:

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 25 aug 2012, 00:47

Mooie maat bak zeg......., ik zal dit topic met interesse volgen ;-) succes !!!!!
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 25 aug 2012, 11:09

@ Dax. Op de Multimania die je linkt staan echt ontzettend goede artikelen. Alleen is de site volledig onbruikbaar door de reclames over de teksten. Klik jij die aan om ze weg te krijgen of zo? Ik durf dat niet aan, want het ziet er agressief en gestoord uit. Ik begrijp overigens niet hoe iemand zo'n goede website maakt om 'm vervolgens volledig te vergallen.

@Jinx, Dax en Koopman53. Waarom gebruikt men niet gewoon houtlijm? Dat is er toch voor bedoeld?
De polyurethaanlijm is er in 1 en 2 componenten toch? Is het niet veel makkelijker 1 componentenlijm te kiezen, zoals bison PU TIX fiber? Wil je 2 platen aan elkaar schroeven met lijm er tussen, moet je eerst nog 2 componenten gaan mengen in de juiste verhouding. Daar heb je op zo'n moment toch even geen behoefte aan? En lijmt epoxy net zo sterk als die obscure hightech lijmen?

koopman53

Bericht door koopman53 » 25 aug 2012, 11:14

koopman53 schreef:Ik heb voor verlijming bison PU TIX fiber (met stukjes glasvezel) gebruikt.
@Gertjan. De eigenaar van website is enige tijd geleden overleden meen ik.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 25 aug 2012, 12:06

Koopman53, ja ik refereer ook naar de bison pu fiber die jij noemt, ik kende het spul niet. Maar waarom kiezen andere voor 2 componenten? Is dat dan zoveel sterker? En waarom geen houtlijm?

dax

Bericht door dax » 25 aug 2012, 12:21

Gert-Jan schreef:@ Dax. Op de Multimania die je linkt staan echt ontzettend goede artikelen. Alleen is de site volledig onbruikbaar door de reclames over de teksten. Klik jij die aan om ze weg te krijgen of zo? Ik durf dat niet aan, want het ziet er agressief en gestoord uit.
De advertentie links bovenaan klik ik altijd weg, daarna kan je de site goed lezen.

koopman53

Bericht door koopman53 » 25 aug 2012, 12:31

Gert-Jan schreef:Koopman53, ja ik refereer ook naar de bison pu fiber die jij noemt, ik kende het spul niet. Maar waarom kiezen andere voor 2 componenten? Is dat dan zoveel sterker? En waarom geen houtlijm?
Houtlijm word hard, heel erg hard. Hierdoor breekt het als er beweging in de verbinding zit.

PU (Polyeruthaan) Is een sterke, vullende lijm. Echter is het lijmend vermogen slechts enkele tiende millimeters. Hierdoor lijkt een slechte verbinding toch netjes gevuld. (voegt niets toe aan de sterkte)

2 componenten epoxy, gemengd met bijv. katoenvezel, is een sterke, vullende lijm. zeker als de verbinding niet helemaal pas is, is deze lijm zeker aan te raden.

Er word meestal gekozen voor pu lijm, omdat je met epoxy ieder half uur moet mengen. Tevens is de droogtijd langer dan PU (pu is gemiddeld met een uur droog)

dax

Bericht door dax » 25 aug 2012, 13:05

Mijn ontwerp

Bodem: dubbelwandig uitgevoerd met 18mm multiplexplaat om aan 4 meter te komen.
Afbeelding

Binnenbak: de binnenbak wordt gemonteerd OP de bovenste bodemplaat (hierdoor verlies ik een deel van mijn diepte (900mm - [4x18mm])):
Afbeelding

De eerste steunen worden gemonteerd:
Afbeelding

Daarna worden de buitenwanden (dit dient later nog afgewerkt te worden) gemonteerd, eerst voorzijde:
Afbeelding

Daarna andere buitenwanden:
Afbeelding

In de lichtkap worden nog extra steunen gelijmd (om verlichting boven het water te kunnen plaatsen en hierboven een afdekking om verdamping tegen te gaan):
Afbeelding

Nu worden er nog vier trekstrips geplaatst (er staan er dus 6 in totaal op voor 4 meter):
Afbeelding

Op de laatste afbeelding zie je een kanaalplaat liggen die de verdamping moet tegengaan. De uiteindelijke afdekking komt op de buitenwanden te liggen.

Wat ontbreekt/kan beter/is slecht ontworpen ...?
Kunnen mijn voor- en achterwand de krachten aan (waterhoogte wordt 64cm)?

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 25 aug 2012, 13:43

Koopman53, dus als ik het goed begrijp is de sterkterangorde:
1. Epoxy/katoenvezel. (is dat dan dezelfde epoxy waar je ook de bak mee waterdicht maakt?)
2. PU, alleen voor verbindingen zonder kieren.
3. Houtlijm.

jinx

Bericht door jinx » 25 aug 2012, 16:16

@ gert-jan voor mij wel ja :)

PU is makkelijker zeker als 1 component maar epoxy met vezels kan katoen zijn maar ook glas of carbon vezel is voor mij de top zeker omdat je later toch met epoxy in de weer gaat.

Groot voordeel van epoxy lijm vind ik ook dat je het gelijk in de hoeken kan zetten zijn die gelijk mooi vloeiend wat je weer enorm help om je matjes er goed in te krijgen.

Zijn verschillende vullers te krijgen die ze zijn niet allemaal even goed schuurbaar overigens wat voor vuller in de hoeken wel meespeelt.

Goede voorbereiding dax ziet er perfect uit.

We kunnen beter een bouwclubje gaan starten er lopen er nogal wat met bouwplannen :)
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Plaats reactie