Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
sieb amoraal

Re: De bak (340x60x60) staat! Nu de inrichting nog optimalis

Bericht door sieb amoraal » 13 jul 2012, 11:13

@ Art, zei jij een paar dagen geleden niet dat de bak nog verder moest worden ingericht tegen een forum lid :wink: , maar je hebt wel gelijk lampen naar voren en wat steentjes als overgang zone van rotsen naar het zand gedeelte. Maar ja we zijn natuurlijk niet allemaal van de fantastische aqua scapers zoals als jij

@ Melchior Heel mooi spuitwerk die dek platen glimmen best :D . Maar wat is dat kegelvormige ding rechts boven in, of is het reflectie uit de kamer

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 jul 2012, 11:56

@ Art, zei jij een paar dagen geleden niet dat de bak nog verder moest worden ingericht tegen een forum lid
Klopt, ik reageer vast weer te snel en te enthousiast.

Nu doe ik alleen nog maar een paar suggesties, die geen grote aanpassingen vragen :wink:
Ik vind hem, voor deze vissen, zo ook al mooi
en verwacht dat Melchior niet heel veel verandert...

In deze bak zullen de vissen de blikvangers worden..

Attie

Bericht door Attie » 13 jul 2012, 12:38

sieb amoraal schreef: . Maar wat is dat kegelvormige ding rechts boven in, of is het reflectie uit de kamer
Dacht ik ook al...lijkt op een zakje..

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 15 jul 2012, 16:09

Art schreef:Ik vind hem een beetje te open, maar dat is persoonlijke smaak.

Zou de steengroepen wat geleidelijker over laten gaan naar het zand,
de strook zand tussen de voorruit en de linkersteengroep zou ik ook opvullen met steentjes.

Ook lijkt de verlichting de betonplex te verlichten,
als je de verlichting wat meer naar voren kan halen zal dat zeker schelen.
De achtergrond wordt dan oneindig ver weg en het aquarium lijkt dan dieper.... :)

De techniek rechtsachter zou ik nog wegwerken achter een verticale steen.
De grote solitaire steen zou ik dan rechts vooraan leggen, dicht tegen de voorruit en de rechterzijruit.
Dan daar nog een grote steen achter die overeind staat,
dan heb je gelijk de techniek weggewerkt.

Verder is het een prachtige plas water :mrgreen:
Het is inderdaad een open inrichting... dit zal zo blijven, alleen ga ik wel planten toevoegen (spiralis en schweinfurtti).

Voor de rest van de punten.... dit komt eigelijk één op één overeen met wat ik zelf in de planning heb!
Morgen, hopelijk, ga ik kleinere stenen en grind halen om de overgangen mooier te maken. Er zit al een klein beetje grind door het zand, maar mag nog meer!

De verlichting ben ik nog aan het optimaliseren en veranderen qua opstelling. Deze moet inderdaad iets van de achterwand af en dan hoop ik dat deze wat donkerder zal worden.

Zowel aan de linker als de rechterzijde wordt de techniek weggewerkt. Ik heb het nu nog even zo open-en-bloot aangezien ik nog e.e.a. moest afstellen (temperatuur etc.)

De solitaire steen wilde ik hier eerst voor gebruiken, maar mijn nasuta man gebruikt het 'geultje' in deze steen als zandkuil! Heel leuk gezicht, helemaal omdat er dan ook iets in het midden van de bak gebeurt! (anders is toch de meeste actie op de zandbodem)
Wellicht dat ik nog één of twee modules aanschaf om de hoek aan de rechterzijde dicht te bouwen.
en verwacht dat Melchior niet heel veel verandert...
Dit klopt dus ook :mrgreen: Ik zie nu al dat de vissen het enorm naar hun zin hebben. Het is veel levendiger dan de vorige bak die wellicht niet open genoeg was!

@Sieb; dat kegelvormige ding is een net met actief kool! Ik had geen zin om met mijn filter te gaan rommelen dus heb ik het netje in de stroming van de pomp gehangen

@Jordy, bedankt voor het aanbod! Als ik aan basaltkeien denk dan denk ik aan die vierkante stenen... dat past niet echt bij mij in de bak (tenzij het andere stenen zijn of je wellicht een interessant idee ermee hebt?)

@Jinx. Ik moet bekennen dat ik het geen achterwand principe een beetje spannend vond, maar ben er eigelijk wel heel enthousiast van... het enige is dus die verticale grijze streep. Hier moet inderdaad een module voorkomen. Of deze rockzolid/akwaline/BTN wordt weet ik nog niet. Internet maar weer eens afstruinen denk ik :mrgreen:
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Lowlife

Bericht door Lowlife » 15 jul 2012, 17:10

Actief kool ophangen in de bak, helpt dat? Ik denk zelf van niet. Heb jij daar goede ervaringen mee?
I hear voices.....
And they don't like you.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 jul 2012, 17:18

Lowlife schreef:Actief kool ophangen in de bak, helpt dat? Ik denk zelf van niet. Heb jij daar goede ervaringen mee?
Denk het toch van wel. Kool bind stoffen aan zich( trekt het als het ware aan), door hem in de stroming te hangen komt er toch wel genoeg water langs en door heen.

En ik denk dat je Melchior toch niks hoeft te vertellen over water chemie :wink:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 15 jul 2012, 18:17

Natuurlijk zal de kool zijn werk doen...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 15 jul 2012, 18:34

sieb amoraal schreef:
Lowlife schreef:Actief kool ophangen in de bak, helpt dat? Ik denk zelf van niet. Heb jij daar goede ervaringen mee?
Denk het toch van wel. Kool bind stoffen aan zich( trekt het als het ware aan), door hem in de stroming te hangen komt er toch wel genoeg water langs en door heen.
Dit klopt. Actief kool werkt op basis van adsorbtie en door de uitstroom op de kool te richten bereik ik het gewenste effect.
Het is zelfs zo dat actief kool minder efficient is bij een hogere doorstroomsnelheid. De stoffen hebben namelijk wel de tijd nodig om 'aangetrokken' te worden. Daarom kan het zo maar zijn dan mijn methode effectiever is dan het plaatsen in een filter.
Er staat 'kan het zo maar zijn dat' omdat ik niet uit mijn hoofd kan oplepelen wat de optimale doorstroomsnelheid is... misschien zit die wel ruim boven mijn filtercapaciteit. Dit hangt onder andere af van het type kool, korrelgrootte etc.
v.h. Spacecrap

Jordy

Bericht door Jordy » 16 jul 2012, 14:51

Hey Melchior,

Nee het zijn niet van die lelijke vierkante keien, snor anders ff een foto op in mijn oude dagboektopic...die zijn het :)

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 08 aug 2012, 21:00

Zo, even een kleine update...

Net een tweede EHEIM 2078 aangesloten... dat maakt de totale filtercapaciteit als volgt:

- EHEIM 2078 gevuld met siporax;
- EHEIM 2217 gevuld met siporax;
- EHEIM 2078 gevuld met filterwatten.

Daarnaast de inrichting een klein beetje veranderd. Paar stenen erbij en een aantal kleine steentjes erbij.
Ook planten (Schweinfurtii en Val. spiralis)

Met name de planten maken de bak bijna af.... er moeten meer kleine steentjes in en dan is het voorlopig welletjes :mrgreen:

Morgen komt mijn mag-flip en zal ik de ruit schoonmaken en foto's posten.

(Jordy, ik heb de stenen dus niet meer nodig. In ieder geval bedankt voor het aanbod!! :D )
v.h. Spacecrap

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 08 aug 2012, 21:35

Ja, de Mag-Flip...die mag niet ontbreken... :lol:
300x220x95
No lift...like an airlift.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 08 aug 2012, 21:54

LOL! Inderdaad... zonder Mag-flip... geen aquarium :lol:
v.h. Spacecrap

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 aug 2012, 22:03

Melchior Schenk schreef:LOL! Inderdaad... zonder Mag-flip... geen aquarium :lol:
shit :lol:
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

JohnP

Bericht door JohnP » 09 aug 2012, 07:32

Mooneater schreef:
Melchior Schenk schreef:LOL! Inderdaad... zonder Mag-flip... geen aquarium :lol:
shit :lol:
Heb je ook gelijk de reserve mesjes me besteld.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 09 aug 2012, 09:14

Nee John, in eerste instantie niet! Eerst maar eens kijken of ik er überhaupt iets aan heb :wink:
v.h. Spacecrap

Plaats reactie