Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
-mich-

Re: Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

Bericht door -mich- » 05 apr 2013, 22:14

Zeer schone fotos vind ik, ferme aqua :D
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 25 sep 2014, 11:35

Hoe staat het trouwens met deze bak ?
300x220x95

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 25 sep 2014, 13:57

Deze bak heeft veel ellende gekend helaas... niet zozeer de bak zelf (nog altijd zeer tevreden met het aquarium), maar wel met de bewoners.

Er 'heerst' iets onder de nasuta's in de bak. Gaten in de kop, sterke vermagering, gezwellen... en eigenlijk enkel bij de nasuta's. Dit heeft voor een kaalslag gezorgd waardoor de groep sterk gedecimeerd is. :cry:

Het hele bestand is dus flink geslonken en ik ben nu aan het afwachten tot de bak weer tot rust is gekeerd alvorens ik het ga voorzien van een nieuw bestand. Bijzondere is dat het eigelijk alleen speelt bij de nasuta's op een enkele cyprichromis na (de gevallen die er waren hebben heel typisch een oogbeschadiging, maar overleven dit).

Stijn, ik kan je wel vertellen dat de lol er flink vanaf af. Elke week dode vissen scheppen of euthanaseren is geen pretje. Behandelingen sloegen niet aan, onder microscoop was niets te zien.

Nu stiekem toch al weer aan het nadenken over hoe de bak weer bevolkt kan worden. Weet nog niet of het bij Tanganyika blijft of dat ik eens wat anders wil proberen.....
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 25 sep 2014, 14:14

Pff...dat is triest om horen...sterkte !

Mocht je terug aan de Nasuta's willen...Timo heeft prachtige nakweek van zijn Mukosa's.
Heb ze hier nu ook zwemmen... 8-)
300x220x95

JCB

Bericht door JCB » 25 sep 2014, 16:04

Ik weet wel hoe je de bak opnieuw kan bevolken en je vriendin blij kan maken.
Gewoon een stuk of 15-20 jonge gibberosa`s van een cm of 3/4 erin doen. Kan je jaren zien opgroeien (groeien in het begin gelukkig redelijk rap dus je hebt als snel geen lege bak meer) en de komende tijd gaan ze ook prima samen met je andere visjes ;)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 25 sep 2014, 17:12

Weet van een ander forum (opa Roel) dat bij een bepaalde Guianacara soort ook een gatenziekte in de kop vaak voorkomt, mn bij stress voor de dieren. Ook deze zijn nauwelijks te behandelen, zwemmen er een tijd mee rond, gaan langzaamaan geleidelijk achteruit en sterven.
Meen me te herinneren dat het een samenspel is van stress en waterkwaliteit en dergelijke en parasieten als hexamita en spironucleus

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 25 sep 2014, 19:05

Tanga84 schreef:Weet van een ander forum (opa Roel) dat bij een bepaalde Guianacara soort ook een gatenziekte in de kop vaak voorkomt, mn bij stress voor de dieren. Ook deze zijn nauwelijks te behandelen, zwemmen er een tijd mee rond, gaan langzaamaan geleidelijk achteruit en sterven.
Meen me te herinneren dat het een samenspel is van stress en waterkwaliteit en dergelijke en parasieten als hexamita en spironucleus
Melchior geeft toch aan dat er onder de microscoop niks was te zien. Parasieten zal toch je zeker onder een microscoop wel zien neem ik aan.

Misschien Joren zijn raad opvolgen, je hebt er wel een mooie maat bak voor. Al is het heel wat anders dan Nasuta`s,

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 26 sep 2014, 10:36

sieb amoraal schreef:
Tanga84 schreef:Weet van een ander forum (opa Roel) dat bij een bepaalde Guianacara soort ook een gatenziekte in de kop vaak voorkomt, mn bij stress voor de dieren. Ook deze zijn nauwelijks te behandelen, zwemmen er een tijd mee rond, gaan langzaamaan geleidelijk achteruit en sterven.
Melchior geeft toch aan dat er onder de microscoop niks was te zien. Parasieten zal toch je zeker onder een microscoop wel zien neem ik aan.

Misschien Joren zijn raad opvolgen, je hebt er wel een mooie maat bak voor. Al is het heel wat anders dan Nasuta`s,

Only trying to help Sieb, ik zeg alleen dat het deze parasieten kunnen zijn omdat de symptomen in het plaatje passen. Sommige parasieten zitten alleen intern (zoals de spironucleus) daar zul je de vis dus eerst voor moeten opensnijden wil je wat zien onder de microscoop (weet niet of dit gebeurt is).

Ter info:
http://www.fishtanksandponds.co.uk/fish ... ehead.html

En een stukje uit een wetenschappelijk artikel:
It has been suggested that only Spironucleus spp. cause systemic infection because they can invade intestinal mucosa and disseminate to other tissues. Evidence of systemic spironucleosis was reported in cyprinids and aquarium fishes, and in salmonids. In cyprinids, many Spironucleus sp. were found in the gut where they caused reddening of the mucous membrane, brownish-gray discoloration and necrosis of liver, and haemorrhagic enteritis.
In aquarium fishes, the parasite has been reported to cause losses in angelfish stock of up to 50% of the population. The infected fishes showed reddening of the skin, and haemorrhages and ulcerations in the region of the head. The parasites were found in the gut, gallbladder and visceral organs. Spironucleus sp. were also found in large numbers in the blood and the muscle of infected fish.
It has been believed that the effects and the severity of diplomonad infection are dependent on fish size, tissue site infested, environmental conditions, stocking density, season and stress factors

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 sep 2014, 11:43

Was ook niet negatief bedoeld. :) Maar Melchior zal ook zeker de vis (hebben of) laten opensnijden om het dier aan een inwendig onderzoek te onderwerpen :wink:

David

Bericht door David » 14 sep 2017, 10:25

Ben benieuwd naar een update van deze bak Melchior.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 14 sep 2017, 10:35

ik zal binnenkort weer even wat foto's maken en uploaden :)

Ben tot dusver absoluut tevreden. Frontosa's zijn, bij mij, wel echte angsthazen... zodra je te dicht bij de bak komt schieten ze achter de stenen. Verder een erg rustige bak, maar al met al een mooi aangezicht :)
v.h. Spacecrap

NielsO

Bericht door NielsO » 14 sep 2017, 10:37

Zeker met David eens, alhoewel Melchior vrij druk is dacht ik.

misterb

Bericht door misterb » 08 nov 2017, 07:45

door Melchior Schenk » 14 sep 2017, 10:35

ik zal binnenkort weer even wat foto's maken en uploaden :)

en Waar zijn die foto's :?: :?: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 08 nov 2017, 10:32

:oops: :oops: :oops:
nu echt binnenkort? ;)

Ga het in de agenda zetten
v.h. Spacecrap

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 08 nov 2017, 11:09

Ik zie ook geen foto's (meer) op de vorige pagina :(

Heb zelf ook wel gemerkt dat al mijn oude foto's op het forum "verdwenen" zijn... :?

Plaats reactie