Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Melchior Schenk

Melchior Schenk zijn 340x60x60 (pag.12; foto update)

Bericht door Melchior Schenk » 29 jun 2011, 16:21

De kogel is door de kerk.... ik heb groen licht van mijn vriendin om een groter aquarium te plaatsen! Mijn 200 x 60 x 50 gaat de deur uit en daarvoor in de plaats zal een +- 350 x 60 x 60 terugkomen.

Nu is alleen de vraag... glas of betonplex (en in het geval van glas... door wie te bouwen?)

Betonplex heeft voordelen:
- isolatiewaarde
- stevigheid (minder snel breken)
- prijs

Glas heeft ook voordelen:
- van alle zijde inkijken
- wanneer goed geplakt, stevigheid

Nu heb ik al een beetje rondgekeken en kom eigelijk geen glasbouwers tegen die langer dan 3 meter gaan of een net te kleine maat hebben (bv. 350 x 50 x 50).
Betonplex kan makkelijk in deze maat.

Uiteraard zou iets kleiners ook mogen (325 lengte bijvoorbeeld).

Ik verneem graag jullie ervaringen!
Laatst gewijzigd door Melchior Schenk op 03 apr 2013, 11:21, 5 keer totaal gewijzigd.
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

KLR

Re: Groot aquarium glas of betonplex.. en waar? (350 x 60 x

Bericht door KLR » 29 jun 2011, 16:40

Voor een MAF bak kan je hier eens kijken: http://www.aquadesign-x.nl/
Voor een glas bak http://www.aquariavanwolferen.nl/ (zie ze staan tot 300x70x70 op deze site)

Waarom probeer je niet wat korter bv 3 meter en dan wat dieper 80-90cm ?
Laatst gewijzigd door KLR op 29 jun 2011, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 29 jun 2011, 16:50

Persoonlijk zou ik gaan voor meer diepte, dit waarderen de vissen enorm en vergroot je mogelijkheden.
Elke aquariumbouwer maakt in princiepe ook bakken op maat.
Ik zou gewoon een aantal bedrijven aanschrijven/mailen wat hun mogelijkheden zijn en wat ze ervoor rekenen.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 29 jun 2011, 16:56

De diepte wordt beperkt door het feit dat we het aquarium binnen de uitstekende koof houden... dat wil dus zeggen een 60 cm. diepte.
Nu moet ik zeggen dat ik ook niet overtuigd ben van het feit dat diepte zwaarder weegt dan lengte... hangt van de vis af in mijn optiek.

@KLR beide bakkenbouwers zijn mij bekend (evenals de frager aquaria en aquaglas), ik ga ze dan ook allebei aanschrijven. Zou alleen wel eens willen weten wat een reden kan zijn om de overweging glas - betonplex te maken
v.h. Spacecrap

Nynke

Bericht door Nynke » 29 jun 2011, 17:11

melchior_schenk schreef:De diepte wordt beperkt door het feit dat we het aquarium binnen de uitstekende koof houden... dat wil dus zeggen een 60 cm. diepte.
Nu moet ik zeggen dat ik ook niet overtuigd ben van het feit dat diepte zwaarder weegt dan lengte... hangt van de vis af in mijn optiek.

@KLR beide bakkenbouwers zijn mij bekend (evenals de frager aquaria en aquaglas), ik ga ze dan ook allebei aanschrijven. Zou alleen wel eens willen weten wat een reden kan zijn om de overweging glas - betonplex te maken
Weet niet wat een koof is, maar als dat een inkeping in de muur is, is het juist mooi om daar over heen tegaan, lijkt het net of je aquarium zweeft. Vooral als je bodem van hout is, is dit iets makkelijker te verwezelijken.

Ah het steekt uit zucht ik lees niet goed, nouja als je daar ook overheen gaat is het inderdaad niet zo super mooi, maarja als je de kast ook dieper maakt zie je daar niks van ?
17 f1 tropheus met 25+ jongen
chipimbi's

koopman53

Bericht door koopman53 » 29 jun 2011, 17:43

2 nieuwe plaatjes om de koof heen vouwen en mogelijkheden worden een stuk groter :lol:

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 29 jun 2011, 18:28

melchior_schenk schreef:Nu moet ik zeggen dat ik ook niet overtuigd ben van het feit dat diepte zwaarder weegt dan lengte... hangt van de vis af in mijn optiek.
Als je meer diepte heb, kunnen de vissen makkelijk achter elkaar langs zwemmen.
Zo kunnen minder dominante exemplaren makkelijk om een terratorium heen zwemmen zonder aangevallen te worden.
Als je guppen heb, zal het idd niet zoveel uitmaken, maar Tanganyika cichliden hebben toch wat meer nodig zeg maar.
Nou kraak ik 60cm diepte niet af, maar je beperkt jezelf wel wat meer met de keuze uit vissen.

Wat voor bestand wil je realiseren in dit aquarium?
Er zijn genoeg vissen die natuurlijk wel genoeg hebben aan die diepte.

JCB

Bericht door JCB » 29 jun 2011, 18:37

joepb schreef:Wat voor bestand wil je realiseren in dit aquarium?
Ik denk dat er eigenlijk maar heel weinig tanganyika cichliden zijn die er niet genoeg aan hebben.

De laatste jaren zie je overal dat de bakken groter en groter moeten zijn voor allerlei soorten. Tuurlijk zal een gedeelte komen doordat we steeds meer ervaring krijgen en dat het ook klopt. Maar er is ook een gedeelte wat gewoon het gevoel van de mensen is terwijl de vissen net zoals 10 jaar terug prima in een bak van 40 of 50cm diep te houden zijn.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 29 jun 2011, 22:07

Je kunt laten meewegen hoe de bak bij je thuis op z'n plekje gaat komen. Een bak van glas in die maat manoeuvreren met 8 man is afschuwelijk. Het is een groot risico, dat volledig voor jou is. Als je stoot is dat tegen een hoekpunt, wat de bak meteen onbruikbaar maakt, althans 3 van de 5 ruiten. Oplossingen zijn:
- Ter plekke (laten) plakken.
- Door de leverancier laten bezorgen (Aqua Blue Zaire doet dat zeer goedkoop), dan is het risico voor hem. En ze zijn er ervaren in.
- Een houten aquarium van MAF uit Kampen. Kan een stootje hebben en is lichter.

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 29 jun 2011, 23:21

JCB schreef:
joepb schreef:Wat voor bestand wil je realiseren in dit aquarium?
Ik denk dat er eigenlijk maar heel weinig tanganyika cichliden zijn die er niet genoeg aan hebben.

De laatste jaren zie je overal dat de bakken groter en groter moeten zijn voor allerlei soorten. Tuurlijk zal een gedeelte komen doordat we steeds meer ervaring krijgen en dat het ook klopt. Maar er is ook een gedeelte wat gewoon het gevoel van de mensen is terwijl de vissen net zoals 10 jaar terug prima in een bak van 40 of 50cm diep te houden zijn.
Wat men 10 jaar geleden prima vond, wil niet zeggen dat het tegenwoordig prima is.
Zoals je weet kan een cichlide zich prima aanpassen aan zijn omgeving, maar wil dit zeggen dat het dan ook echt prima is?
Wij kunnen ons ook aanpassen aan het leven in de gevangenis en overleven, maar is dit "prima"?

Ik ben ervan overtuigd dat vissen een ander gedrag zullen laten zien zodra de bak veel meer diepte heeft.
De praktijk wijst dit ook uit (athans bij mij).
Het gedrag van Tropheus is zo anders in een bak met veel meer diepte (ervaring aquarium 180x140x82).
Ik wil hier niet de wijsneus uithangen, ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, maar heb wel een onderbouwde overtuiging dat diepte wel degelijk verschil maakt.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 30 jun 2011, 06:58

Misschien geld dat specifiek voor Tropheus, maar niet voor alle cichlide! Als je kijkt naar bv. vedervinnen dan zie je toch dat ze een "vierkant" territorium afbakenen.... in dat geval is lengte belangrijker dan diepte aangezien je makkelijk meer lengte dan diepte kan maken (ja tuurlijk is een 2 meter diep aquarium dan beter, maar voor veelen niet haalbaar).

Ook voor cichliden die graag een sprintje trekken, benthochromis tricoti etc., is lengte belangrijker als diepte.

Voor bv. Julidochromissen geld ook weer... lengte boven diepte, in mijn optiek ook voor tropheus gezien de dominante dieren de subdominante dieren dan gemakkelijk uit hun territorium kunnen jagen.....

Uiteraard is diepte ook mooi en zal ongetwijfeld ander gedrag stimuleren (ik heb nooit tropheus gehad, dus ik kan je waarneming niet delen), maar toch ben ik van mening dat lengte boven diepte gaat en in dat in veel gevallen diepte geen meerwaarde heeft TENZIJ je gelijke een gigantische diepte neemt (> meter) .....helaas is dat voor vele onhaalbaar.
v.h. Spacecrap

JCB

Bericht door JCB » 30 jun 2011, 08:48

Ik ga met Melchior mee. Het kan misschien wel kloppen voor tropheus. Maar dat is maar 1 (naja eigenlijk 6?) soort uit het tanganyika meer. Van de 300+? cichliden die erin leven.

Ik heb niet lang tropheus gehouden. Maar andere soorten wel. En met 50cm diepte kan je met de meeste soorten prima uit de voeten. Zeker als je een beetje oplet hoe je je bak inricht is lengte zeker belangrijker dan diepte.

En als je mijn stuk goed leest Joep.Zeg ik ook dat het zeker niet zo is dat wat 10 jaar geleden prima was nu ook prima is. Ik zeg juist dat sommige standaarden juist zijn bijgesteld naar aanleiding van nieuwe ervaringen. Maar de laatste tijd is er echt een opmars van reactie`s dat alles groter en dieper moet. En achter veel van die reactie`s zit helemaal geen goede onderbouwing.

Want jij schrijft dat het voor guppen niet veel uitmaakt maar voor tanganyika cichliden wel. Nu zal niemand ontkennen dat jij veel ervaring hebt met tropheus en petrochromis soorten. Maar heb je ook al lang ervaring met veel andere soorten? (weet ik echt niet hoor ;) )
Tanganyika, it's a kind of magic.

joepb
Contacteer:

Bericht door joepb » 30 jun 2011, 12:21

Ik heb wel diverse soorten gehouden, maar voornamelijk de Tropheini soorten.
De soorten die ik heb gehouden buiten de Tropheini soorten, waren wel voornamelijk de meest "populaire" soorten.

Wat ik ook zeker niet wil impliceren is dat dit geldt voor alle cichliden, maar ben wel in de overtuiging dat het gedrag van veel soorten anders zal zijn bij een ruimtelijke bak.
Natuurlijk is lengte ook belangrijk, anders hadden we allemaal wel een ander soort aquarium gehouden.
Wat mij opvalt, ook wat ik heb gezien van andere aquarianen die een diepe bak hebben (zonder Tropheus) is dat de vissen over het algemeen rustiger en harmonieuzer met elkaar omgaan.

Maargoed, wat het altijd zal zijn is dat er meerdere adviezen zullen worden gegeven vanuit verschillende invalshoeken, ervaringen met diverse cichliden en dat maakt het ook leuk om te discusseren.

Uiteindelijk gaat het erom, welke cichliden worden er gehouden en welke bakmaat is daar geschikt voor.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 jun 2011, 14:28

Lee zijn Tropheus/Petrochromis bak is 200X60X70. ik heb verschillende malen die (prachtige)bak bekeken... 8-)
mijn Tropheus/Petrochromisbak is 210X110X85.

we hebben een "gelijkaardig" visbestand, een filnke groep (gemiddeld 33) Tropheus en een 15-tal Petro's...Trewavasae.
de bakken zijn ongeveer hetzelfde ingericht, de dieren zijn ongeveer even oud, ongeveer dezelfde water-samenstelling (Antwerpse waterwerken)...zelfde verlichting, enz...

er zijn dus flink wat "overeenkomsten"... het grote verschil is de diepte van de bak...

het gedrag van de vissen is volledig anders:
Lee zijn vissen zwemmen veelal achter elkaar, met hun neus in de stroming als 1 grote groep... hier en daar zijn er enkele die een "plaatsje" in de bak hebben en dus minder deel uitmaken van die grote groep.

Mijn vissen zwemmen bijna nooit als 1 groep samen, ze gaan allen afzonderlijk door heel de bak, velen hebben een "plaatsje" .

dit laatste gedrag is volledig te vergelijken met het gedrag dat ik al enkele malen gezien heb bij Joep zijn Tropheus/Petrochromisbak... zijn 180X140X85...

bij Tropheini speelt "diepte" wel degelijk een rol :!: ...en ik kan me voorstellen dat dit ook het geval is bij tal van andere soorten... :mrgreen:
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 30 jun 2011, 17:21

Gaaf, zo'n bak 8-)

De bakkenbouwer waar ik mijn bakken vandaan heb bouwt zeker bakken van meer dan 3 meter: klikklik .

EDIT; ik lees net dat je hem al kent..

Ik heb Tropheus gehouden in 200x60x65, waarbij er een flink stuk diepte door de achterwand is opgeslokt,
de bak was dus op sommige plaatsen maar 50 cm breed.
Deze groep Tropheus (Bulu Point) zwom dus niet als een groep achter elkaar oid.
Mogelijk dat alleen jonge exemplaren dat doen.

Ik zag geen ander gedrag dan in mijn 200x70x50, volgens mij maakt het voor de Tropheus zelf niet veel uit
en ik heb nooit Tangs gehouden die een territorium claimden van 50 cm breed.

Waar het wel om gaat is dat een diepe bak optisch veel makkelijker is in te richten:
meer schaduw, makkelijker donkere plekken te maken door achterin te verduisteren
en makkelijker geleidelijker van voor naar achteren stenen op te bouwen.
De diepte die er al is kan makkelijker geaccentueerd worden.

Mijn eventueel ooit nog aante schaffen bakken zullen dan ook zo diep mogelijk worden.

Grappig dat er altijd zoveel verschillende ervaringen zijn :)
Laatst gewijzigd door Tanganyikart op 30 jun 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie