[centraal topic] (Kleine) stekelaal-soorten #2

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
Riny

Re: [centraal topic] (Kleine) stekelaal-soorten #2

Bericht door Riny » 14 sep 2012, 08:28

Ik heb altijd gevonden dat alen een welkome aanvulling zijn op een Tanganyika bestand, mits het kan met de andere bewoners uiteraard.

@Mich, mooie albomaculatus btw., in wat voor een bakmaat zitten ze en met welke medebewoners ?
Zoals Edin al schrijft , deze zijn vele malen makkelijker qua voeding dan tanganicae en minder schuw, alhoewel ik de laatste mooier vindt.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

-mich-

Bericht door -mich- » 14 sep 2012, 11:57

ze zitten in een 1.2 meterbakje een 260 liter in totaal, met een comprecciseps gold, 3 ndobhnoi , 3 occelatus gold en 10 utintas,
maar ben toch een klein beetje op zoek naar een 500 literbakje ook vooral voor de utintas

grts
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

BooN

Bericht door BooN » 03 sep 2013, 16:08

Ik overweeg om over een tijdje een stekelaal in mijn Trigon 350 bij te voegen bij mijn huidige visbestand. Hij zal de bak dan delen met een groep Blue Neons, een schooltje Lucipinnis, een solo Leleupi en een solo Calvus. Hebben jullie suggesties welke soort wel, en ook belangrijk: welke soorten juist niet? De vis moet uiteraard niet te groot worden voor de bak, niet mijn andere volwassen vissen voor voedsel aanzien en als het even kan een niet al te moeilijke eter zijn.
Als er geen soort is die aan deze eisen voldoet, houdt het vooralsnog op met dit idee.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 03 sep 2013, 18:59

Een tanganicae of albomaculata , zijn de kleiner blijvende soorten. Bedank wel dat je ze met de hand bij moet voeren. Met de Synodontis erbij krijgen ze te weinig. En sommige tanganicae gaan liever dood dan dat ze eten. :oops:

BooN

Bericht door BooN » 03 sep 2013, 23:15

Bedankt voor de reactie Sieb, sowieso ga ik me er nog een tijdje op berusten om te kijken of mijn bak inderdaad stabiel blijft, na de ellende die ik in de maand juli gehad heb.

Riny

Bericht door Riny » 04 sep 2013, 09:39

sieb amoraal schreef:Een tanganicae of albomaculata , zijn de kleiner blijvende soorten. Bedank wel dat je ze met de hand bij moet voeren. Met de Synodontis erbij krijgen ze te weinig. En sommige tanganicae gaan liever dood dan dat ze eten. :oops:
Mijn 2 Mastacembelus tanganicae zaten bij samen met 8 Synodontis lucipinnis en Phyllonemus typus, en zijn nooit iets tekort gekomen, ondanks dat het lastige eters zijn.

Volgens mij een kwestie van goed in de gaten houden of de alen voldoende krijgen, handvoeren is de een pre.
Ook in het geval van tanganicae is het een kwestie van die eerst aan bepaald voer te laten wennen alvorens deze te combineren met meervallen.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 sep 2013, 09:43

Zijn er mensen die ervaring hebben met het uit het aquarium klimmen van de M. ellipsifer?

Ik zoek een oplossing om het aantal jonge Simochromis binnen de perken te houden,
en de lichtkap hermetisch afsluiten is geen optie.

BooN

Bericht door BooN » 04 sep 2013, 10:05

In aanvulling op de post van Tanganyikart: Hoe klimmen ze eigenlijk? Ik bedoel hiermee: moeten ze dit via een (te) hoge rotsforamtie doen, of is een ruwe achterwand al voldoende voor ze om omhoog te komen?

Riny

Bericht door Riny » 04 sep 2013, 10:16

BooN schreef:In aanvulling op de post van Tanganyikart: Hoe klimmen ze eigenlijk? Ik bedoel hiermee: moeten ze dit via een (te) hoge rotsforamtie doen, of is een ruwe achterwand al voldoende voor ze om omhoog te komen?
Niet perse via een rotsformatie.

Beter is het om preventief voorzorgsmaatregelen te treffen dat de aal (alen) niet uit het aquarium kunnen kruipen.
Ik had ervoor gezorgd dat de openingen bovenin de bak waren afgesloten, voordat de alen in de bak kwamen.
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

JCB

Bericht door JCB » 04 sep 2013, 10:21

Tanganyikart schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met het uit het aquarium klimmen van de M. ellipsifer?

Ik zoek een oplossing om het aantal jonge Simochromis binnen de perken te houden,
en de lichtkap hermetisch afsluiten is geen optie.

Ik heb ze jaren gehouden en nooit problemen ermee gehad. Melchior Schenk wel daar eindigde er 1 in de droogkamer.

Maar ik moet de eerste ellipsifer die jongbroed eet (zeker formaat baby simo) nog tegen komen. Zelf mijn reuzen aten geen jongen, zelfs niet als ze langere tijd niet apart gevoerd werden. Dan schakelden ze nog liever over op droogvoer :lol:
Tanganyika, it's a kind of magic.

Yogi

Bericht door Yogi » 06 sep 2013, 08:38

:D een Mastacembelus Moorii zal best wel wat lusten Art, die eten zelfs andere alen op zei Catherina me eens!

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

JCB

Bericht door JCB » 06 sep 2013, 10:42

Maar die eten uiteindelijk volwassen brichardi`s als ontbijt....
Tanganyika, it's a kind of magic.

Edin

Bericht door Edin » 06 sep 2013, 10:46

Nou nou, je bent heel wat jaartjes verder eer ze zo groot zijn.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 06 sep 2013, 12:02

Het gaat geen aal worden als die beesten de bak uit kunnen kruipen :?

Mijn LED-balkjes liggen los in de lichtkap, op de overdwarse stabilisatiestrips,
dat bevalt me prima en ik wil niet dat zo'n aal daar over rond gaat struinen.

Dan heb ik in no time hier niet voor gemaakte onderwaterverlichting.... :(

Verder zitten er ronde ventilatiegaten achterin de lichtkap en in de dekplaten.
De slaapplaats van onze kat is op die dekplaten en de aal heeft zo een blauw oog als hij zijn kop door zo'n gat steekt.

Die kat slaat naar alles dat beweegt...

Willy

Bericht door Willy » 08 sep 2013, 10:20

Yogi schreef::D een Mastacembelus Moorii zal best wel wat lusten Art, die eten zelfs andere alen op zei Catherina me eens!

Edwin.
Klopt! In het Tanganjikeesee Sonderheft van DATZ staat een foto van een stekelaal die een andere te grazen neemt. Er is geen ontkomen aan.

Groet,

Willy

Plaats reactie