[centraal topic] (Kleine) stekelaal-soorten #2

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
Bart
Site Admin
Contacteer:

[centraal topic] (Kleine) stekelaal-soorten #2

Bericht door Bart » 17 feb 2005, 21:12

Welkom in het Centrale topic voor kleine stekelaal-soorten deeltje 2
MGSNK schreef:Voor de nieuwe lezers die niet alles willen lezen:
Dit topic gaat 'voornaamlijk' over de kleinere soorten Tanganyika aalen
(vragen over de grotere soorten kunnen hier ook gerust gesteld worden).

Het betreft in ieder geval de volgende soorten:

Caecomastacembelus Albomaculatus

Een kleine aal, ongeveer 22 cm met een mooie nettekening op de rug. Kan prima in z'n eentje worden gehouden, of in een flinke groep. Niet met z'n tweeen. Let op: dit dier kan broed eten als het de kans krijgt. Prachtig dier en een aanvulling voor iedere Tanganyika bak.

Caecomastacembelus Micropectus

Eveneens een kleine aal, net aan 18 cm als het dier volwassen is. Het heeft in tegenstelling tot de Albomaculatus geen DUIDELIJKE nettekening op de rug maar is eerder eentonig gekleurd. De buik kan wat lichter van kleur zijn. Volgens de literatuur is het dier geen broed/viseter, maar uit eigen ervaring blijkt ook deze aal toch wel een jagers instinct te hebben.
In z'n eentje en met meerdere ( >10!) kan het diertje prima gehouden hebben, over een tweetal is nog weinig bekend. Erg interessant dier en is makkelijk handtam te krijgen.

Caecomastacembelus Tanganicae

Een van de kleinste, mooiste, maar ook gevoeligste Tanganyika aalen.
Schijnt redelijk populair te zijn, getuige dat ze bij Verduijn vrij snel weg waren. Is een kieskeurige eter en sterft liever dan dat het bepaalde dingen eet. Geen broedeter, kan met meerdere, alleen en met z'n tweeen gehouden worden, mits de bak ruim genoeg is en er genoeg schuilplekken zijn.

Fotos van de dieren zijn te vinden op:

http://www.tanganyika-cichlids.com/masta_photos.htm

Mooi zo een aal, maar waar kan je ze kopen?

De bovengenoemde aalen zijn nagenoeg altijd op voorraad bij Verduijn Cichlids in Zevenhuizen. Het betreft meestal jongere exemplaren, die ongeveer op 3/4 van hun volwassen lengte zijn. Indien er nog andere zaken gevonden worden waar de dieren worden aangeboden, gelieve dit even te melden zodat deze startpost aangepast kan worden. Bij Aquaferrytales in Amersfoort worden ze ook aangeboden. Of daar continuiteit in zit is nog niet bekend.

Vragen?
Vragen en opmerkingen kunnen direct in dit topic gedaan worden. Aalen zijn toch wat anders dan cichlides en onduidelijkheden kunnen soms nare gevolgen hebben. Stel dus gerust een vraag als het antwoord erop niet in het topic gegeven is, en/of je dat niet zeker weet.

Met dank aan alle mensen die in dit topic hebben geparticipeerd en nog steeds doen :D
Dit topic is een vervolg op:
[centraal topic] Kleine stekelaal-soorten #1
Laatst gewijzigd door Bart op 07 sep 2005, 20:08, 3 keer totaal gewijzigd.

JCB

Bericht door JCB » 17 feb 2005, 21:14

Is het niet handig om en slotje op deel 1 te zetten? :mrgreen: 8) :wink:
Ik klik zo vlug als ik kan :mrgreen:
Laatst gewijzigd door JCB op 17 feb 2005, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 17 feb 2005, 21:17

JCB schreef:Is het niet handig om en slotje op deel 1 te zetten?
Je klikt vlugger dan ik slotjes plaats. :mrgreen:

Edin

Bericht door Edin » 19 feb 2005, 13:13

Zooo..!

Ben er weer!
Even wat tussendoortjes:

De aaltjes zijn ongeloofelijk tam aan het worden.
Tijdens het voederen zwemmen in en rond m'n hand en slalommen ze zonder enige angst om m'n vingers. De grootste laat zich zelfs zachtjes aaien :D. Net 'water hondjes' dus. Ik zal eens kijken of m'n vriendinnetje tijdens het voederen binnekort een filmpje gaat maken, dan zal ik dat hier plaatsen.

Op dit moment wil ik nog een eigenschap van ze bekijken, namelijk het ingraven en loeren. Daarvoor wil ik dus een 3tal PVC buisjes ingraven in het zand, waarin ze zich kunnen verschuilen. Ik wil de buisjes met zand bedekken, zodat ze ook niet in opvallen in de gehele setting. Ik weet dat de meeste mensen epoxy gebruiken om zand op een achterwand te zetten, maar weet dus echt niet welke epoxy men gebruikt. Iemand een idee? Graag type en merknaam noemen om problemen te voorkomen. Ook of het eventueel uitgeloogd moet worden o.i.d.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

JCB

Bericht door JCB » 27 mar 2005, 13:16

In centraal topic deel 1 stond dat ze (de stekelaal) alleen bij verduijn verkochte maar vande week had aqua ferrytale ook 2 soorten. Elepfileser en en andere ik wilde er een kopen maar bedacht dat ik voor de multi`s kwam en dat het waarschijnlijk niet handig was :lol:

Edin

Bericht door Edin » 27 mar 2005, 13:25

Dat is mooi, maar helaas kan alleen Bart de topicstart aanpassen :(, dus wanneer dat gebeurt dan horen we het wel. Het is misschien handig als je ook kan vertellen welke stekelaalen ze hadden :)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

JCB

Bericht door JCB » 27 mar 2005, 13:29

De elepfileser en nog een ? soort kon de naam niet onthouden.
Kan je een klein blijvende stekelaal ook in zijn eentje in een 60 cm bak doen? Vraag het maar alvast want ik mag over een jaar al wel weer vissen kopen van mijn moeder :lol:

Edin

Bericht door Edin » 27 mar 2005, 13:31

'Kan' opzich wel, maar het is niet raadzaam. Tenzij je een echte grottencomplex gebouwd hebt, waar het dier zich in thuis kan voelen. Ga dan wel voor een Micropectus of Tanganicae aal en zeker niks groters.
Van aalen weten we zeer weinig af en zodanig ook zeer weinig over de omgeving waarin je ze houden moet.

JCB

Bericht door JCB » 27 mar 2005, 13:40

Ik zal er over nadenken maar zoals eerder gezegt ik heb met mijn moeder afgesproken dat ik geen nieuwe vissen/alen koop :cry:
Laatst gewijzigd door JCB op 15 apr 2005, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Edin

Bericht door Edin » 27 mar 2005, 13:51

In de tussentijd mag je ze hier eens komen bezichtigen ;)

JCB

Bericht door JCB » 27 mar 2005, 13:57

Daar hou ik je aan :P :mrgreen: :lol:

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 27 mar 2005, 16:22

ik heb met mijn moeder afgesproken dat ik tot 1-01-2006 geen nieuwe vissen/alen koop
Ruilen is geen kopen he Joren?? :lol: :lol: :lol: :lol:

JCB

Bericht door JCB » 27 mar 2005, 16:24

Ja ik had haar even te pakken :lol: :lol: :lol: :lol:

JCB

Bericht door JCB » 10 apr 2005, 19:21

On topic

Klopt het dat ik ergens gelezen had dat je je aquarium goes af moet sluiten (geen kieren enz) omdat anders je aal eruit kruipt?

Edin

Bericht door Edin » 10 apr 2005, 20:24

ja en nee.

Zandaalen en dergelijke schijnen dat weleens te doen, heb het echter nooit met Tanganyika aalen meegemaakt noch van gehoord.

Plaats reactie