Potamonautes Platynotus

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
stijn12

Potamonautes Platynotus

Bericht door stijn12 » 31 dec 2015, 14:05

Een paar dagen terug heb ik (dacht ik) een koppel van deze krabben opgehaald bij Verduijn. Maar door een vergissing van mijn kant heb ik nu twee vrouwen. Niet getreurd, de man kan er altijd later nog bij! Enjoy!

Daarnaast heb ik ook nog een Mastacemblemus Cunningtoni meegenomen. Let niet op de guppen en de goudvis, deze heb ik kado gekregen en krijgen spoedig een ander huis.

200x60x60

ariee

Re: Potamonautes Platynotus

Bericht door ariee » 01 jan 2016, 09:05

Machtig mooi Stijn ik zit er ook aan te denken!!!!!!!!!!!!!!!! :wink:

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 jan 2016, 14:58

Ik zou zeggen doen Arie, ga je geen spijt van krijgen. :wink:
200x60x60

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 01 jan 2016, 17:07

ariee schreef:Machtig mooi Stijn ik zit er ook aan te denken!!!!!! :wink:
Je bedoelt die goudvis toch? :lol: :wink:

Zonder gekheid, erg mooie dieren, wat me vooral positief verrast is de groene kleur van de krab, ik dacht dat ze bruiner waren.

Welke eisen stellen ze aan een bak?

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 jan 2016, 17:15

Er zijn verschillende soorten, bij Verduijn komen ze binnen als witte en bruine Tanganyika krabben. In werkelijkheid bestaat deze zending dan uit drie soorten, namelijk: Platyhelpthusa Armata, Platyhelpthusa Tuberculata en dus Potamonautes Platynotus. De eerste 2 soorten zijn in mijn bevindingen meer gericht op het aaseter zijn, en eventueel jagen mochten ze de kans krijgen (bij mij nooit gebeurd met de Armata) en de soort die ik nu bezit. Zie ik ook algen plukken van de stenen, iets wat nieuw voor mij is. Dus ik heb het idee dat deze meer gebaat is bij een groener dieet. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, het zijn alleen mijn bevindingen zo in de eerste 3 dagen. Ik zou ze houden vanaf 120 cm, en dan een enkel exemplaar. Is de bak groter dan zou je eventueel een koppel kunnen houden. Het is wel belangrijk dat ze altijd weg van elkaar kunnen komen. Omdat zodra ze elkaar zien, ze elkaar aanvliegen. Mocht er één dan niet weg kunnen komen omdat het hol bijvoorbeeld maar één ingang heeft. Dan is het snel afgelopen met één van de twee. Voor de rest zijn er prima meerdere in de zelfde bak te houden.
200x60x60

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 01 jan 2016, 17:28

Dank je voor de informatie, erg interessant! In mijn huidige bak is praktisch geen vrije zand bodem, bestaat voor 95% uit stenen. Zou een krab hier zijn draai in kunnen vinden denk je?

Afbeelding

alwin010

Bericht door alwin010 » 01 jan 2016, 17:37

Perfect juist!

Vele schuil mogelijkheden voor de krab! Die vindt zijn weg wel hoor! Wel even opletten of de krab de bak niet uit kan komen.. :mrgreen:

Ik zou er niet meer dan 1 houden in je bak! Heb inmiddels al vele krabben gehouden en gezien in andere bakken, maar over het algemeen sloopt de sterktse de rest. Ook in bakken van 250cm+ was dit het geval.

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 jan 2016, 17:55

In die bak moet het wel goed komen, blijkbaar zijn de ervaringen bij Alwin weer anders dan bij mij. Maar het is denk ik ook een kwestie van geluk hebben. En dieren uitkiezen die aan elkaar gewaagd zijn wat betreft grote. :wink:

Mijn armata vrouw, was de grootste krab en zij heeft wel twee kleinere mannetjes gesloopt, maar toen ik er later een krab van de zelfde grote bij zetten ging dat goed. Maar één krab beleef je net zoveel lol aan, en als je er niet mee wil kweken heeft het hebben van meerdere ook niet echt nut.
200x60x60

David

Bericht door David » 02 jan 2016, 07:28

Mijn neef had een malawi krab in zijn bak met vrijzwemmers. Had een steen die deels boven de oppervlak uitstak en de krab ging daar vaak even droog zitten. Kroop ook de bak uit zodra die de kans kreeg dus let op, bak goed afdekken, ook bij verversen. Het gekke is dat hij zelfs meerdere keren jongen heeft gekregen van deze krab. Blijkbaar kunnen deze krabben dat zonder partner.

Afbeelding

alwin010

Bericht door alwin010 » 02 jan 2016, 11:21

De malawi krab houdt inderdaad van een droog stukje.
De Tanganyika krabben hebben dit niet, maar zullen het niet laten uit de bak te klimmen als ze de mogelijkheid krijgen.

Als een dame eenmaal bevrucht is geweest, dan kan er nadien zelf voor zorgen dat ze gaat jongen. Hier heeft ze geen mannetje meer voor nodig.

Nogmaals ik zou voor 1 krab gaan in de genoemd bak. I

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 jan 2016, 11:53

Volgens Wikipedia kunnen deze krabben ook een paar uur boven water overleven.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 02 jan 2016, 11:57

Misschien een dom vergelijk maar is het bij deze krabben niet nodig dat ze af en toe boven water uitklimmen om in de zon hun schild te harden? Net als schildpadden dat doen/nodig hebben?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

stijn12

Bericht door stijn12 » 02 jan 2016, 13:18

De krabben zijn 100% nautisch, wat wil zeggen dat ze nooit uit het water HOEVEN! Maar wel kunnen, wat ik mij herinner van de dagen op Terschelling en Vlieland als klein jochie. Is dat ze inderdaad meerdere uren op het land kunnen overleven. Volgens mij kan dit omdat de krabben water op slaan in hun schild, waarmee ze zich zelf vochtig houden gedurende enkele uren. Ik weet dit niet 100% zeker dus pin me er niet op vast. Voor het uit harde van de schaal en het goed kunnen vervellen. Moet de krab wel een calciumrijk dieet krijgen, dit doe ik door ze gepelde Noordzee garnalen te voeren. Ook moet het water hard genoeg zijn, omdat dit ook nadelige gevolgen kan hebben voor het vervellen. Wat Alwin verteld is weer nieuw voor mij, hopelijk zijn mijn beide dames dan bevrucht en komen er alsnog jongen. Ik had het ook wel kunnen weten achteraf, mijn mannelijke armata was al enkele maanden overleden. En ineens had mijn vrouw een hele buik vol met jongen krabben. Toen dacht ik dat het gewoon lang ongezien was gebleven, maar dat is dus blijkbaar niet het geval.

Zelf heb ik mijn hele bak dicht gemaakt, zodat er niks in of uit kan. Dit is inderdaad noodzakelijk, ik heb in het verleden wel eens gehad dat ik nachts iets door mijn kamer hoorde lopen. Toen ik het licht aan deed wandelde mijn krab door de slaapkamer. :mrgreen:
200x60x60

stijn12

Bericht door stijn12 » 03 jan 2016, 15:07

Mevrouw begint al wat brutaler te worden. :mrgreen:
200x60x60

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 jan 2016, 17:09

Leuk filmpje, Stijn :D

De krabben zijn zeker niet 's nachts actief? Anders kan ik mij
voorstellen dat ze de vissen maar voor het oprapen hebben.
4.10 x 1.00 x 0.73m

Plaats reactie