mastacembelus tanganicae

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
sieb amoraal

mastacembelus tanganicae

Bericht door sieb amoraal » 24 okt 2015, 15:01

Zijn er ook forumleden die ervaring hebben met meerdere van deze alen soort in 1 bak.
Even voor de duidelijkheid het gaat bij mij om een bak van 220x80x55 lxbxh

Slavi
Contacteer:

Re: mastacembelus tanganicae

Bericht door Slavi » 05 nov 2015, 23:05

Hallo Sieb.
Ik heb er twee in mn bak sinds begin april 2014. Het zijn niet bepaald vrienden maar ze hebben ruimte zat om zich te verstoppen (voornamelijk in de spleten van de achterwand) en elkaar te ontlopen. Alleen tijdens het voeren zitten ze elkaar wel eens in de haren/schubben. Ze bijten elkaar dan flink maar volgens mij hebben ze elkaar nooit verwond.

Ondanks hevige concurrentie krijgen ze voldoende voer binnen want ze zijn flink gegroeid de afgelopen anderhalf jaar. Ik voer ze ook apart in een plastic fles maar daar komen de meervallen ook nog in. Die zullen tzt wel te dik worden om in de fles te passen. De afgelopen tijd zie ik ze trouwens ook buiten de fles flink naar het voer happen en ik heb regelmatig jongen van similis en leleupi die op een nacht altijd spoorloos verdwijnen. Dat kunnen de meervallen zijn maar ik denk dat de alen ook wel meesnoepen.

Het lijkt dus allemaal wel goed te gaan alhoewel ik denk dat je toch beter een grotere groep kan nemen. Of een enkeling.
Oja, 1 van mijn alen heeft volgens mij een keer lucht gehapt en die lucht is in zijn lijf blijven zitten (floating?). Zodra hij zwemt begint het midden van zijn lijf omhoog te komen. Bij een gewone vis zou dat snel opvallen want die drijft in no time aan de oppervlakte. De aal zet zich echter slim vast onder rotsen zodat hij gewoon op de bodem kan blijven. Hij heeft misschien al een jaar en ik hoopte nog dat het over zou gaan maar ik zie geen verbetering in de situatie. Mocht iemand nog een tip hebben om hem hier vanaf te helpen.... ik denk dat ik hem wel kan vangen tijdens het voeren.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 06 nov 2015, 17:12

Bedankt voor je reactie, Denk na jou uitgebreide uitleg, dat ik voor een groepje ellipsifer ga

Jake

Bericht door Jake » 08 jan 2016, 01:08

Ik zelf heb 2 wimpel alen en bij deze dieren is het zo nadat ze gegeten hebben het inderdaad gebeurd dat ze omhoog gaan door lucht in het lichaam. maar ze happen soms ook lucht als ze stevig hebben gegeten. ik weet niet of het bij die soort ook zo is. misschien even kijken of het alleen is na het eten. of altijd.

tretofan

Bericht door tretofan » 08 jan 2016, 09:25

Wimpelalen? Die heb je toch hopelijk niet tussen de Tanganyikanen zwemmen?

Matthijs

Bericht door Matthijs » 08 jan 2016, 12:21

Mijn ervaring met de tanganicae is dat ze elkaar onderling erg goed verdragen. Ik heb ze in een groep van 10 stuks gehouden in een bak van 160x50x50 maar ook per 2 in een bakje van 60x30x30. Dat laatste was echter tijdelijk, maar ging verrassend goed. Ik deel wel dezelfde ervaring als slavi, tijdens het voeren konden ze elkaar wel een enkele keer te pakken nemen maar dit heeft nooit tot erge verwondingen geleid en gebeurde sporadisch. Het kan natuurlijk zijn dat de 2 die ik bij elkaar had het gewoon erg goed met elkaar konden vinden.

behabe

Bericht door behabe » 08 jan 2016, 12:37

Ik heb er 4 gehad en voerde ze met de hand (garnalen). Ze verdraagde elkaar goed en het was een leuk gezicht om ze eten te geven. Let alleen op als je stromingspomen in je aquarium hebt! Eentje is er in gezwommen en heeft het niet overleefd, dus kijk uit. Ze zijn heel nieuwsgierig en leuk om te hebben.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 08 jan 2016, 19:18

Jake schreef:Ik zelf heb 2 wimpel alen en bij deze dieren is het zo nadat ze gegeten hebben het inderdaad gebeurd dat ze omhoog gaan door lucht in het lichaam. maar ze happen soms ook lucht als ze stevig hebben gegeten. ik weet niet of het bij die soort ook zo is. misschien even kijken of het alleen is na het eten. of altijd.
Mijn exemplaar heeft het altijd. Hij (of zij?) lijkt er niet erg last van te hebben. Doordat alen altijd wel ergens onder schuilen kan hij zichzelf eenvoudig vastzetten. En doordat ik ze eten geef in een fles kan hij in die fles ook altijd bij het voer.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie