Eitjes Lacustricola pumilus wat nu?

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
-mich-

Eitjes Lacustricola pumilus wat nu?

Bericht door -mich- » 11 mar 2014, 19:10

Ik heb 4 eitjes gevonden in mijn mops dat ik in de pumilusbak heb hangen. Iemand die mij tips kan geven om ze groot te krijgen. Heb gelezen dat de eitjes 3 maand in turf moeten verblijven klopt dit. Ik vind weinig info over deze killi vis. Hoop dat iemand mij hier kan helpen.

De eitjes zijn doorzichtig nu
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Eitjes Lacustricola pumilus wat nu?

Bericht door Bart » 11 mar 2014, 19:30

Niet op turf bewaren. Dat is voor sommige soorten killi's gebruikelijk of soms zelfs vereiste, maar voor de pumilus niet. Die soort maakt gewoonlijk geen droge periode door.

Eitjes "oogsten" en in een klein bakje laten uitkomen. Even zien wanneer de dooierzak is opgeteerd, daarna kan je fijn (levend) voer verstrekken. Zelf had ik nooit zin voor enkele jongen mini-voer te kweken (artemia zijn te groot). Ik knikkerde de eitjes in een grote open bak met veel hoornblad, dat voor een raam stond. Daarin is vanzelf een hoop klein zoetwaterplankton tot leven gekomen. Als ze groot genoeg waren, ging ik stofvoer (droog) en artemia-nauplien voeren.

-mich-

Bericht door -mich- » 11 mar 2014, 19:43

Ok bedankt, artemia quick zal dus te groot zijn. Ze zitten nu in een breedingboxje bij men calvusjongen. Ga dan maar eens opzoek hoe ik zo klein levend voer kan proberen maken :s

Rever

Bericht door Rever » 11 mar 2014, 20:49

Ik heb laatst ook een paar dagen bosje woldraadjes in de bak gehangen en had elke dag wel een 5-10 eitjes. Die heb ik in een klein kweekbakje bovenin de bak gehangen en veel vd eitjes kwamen uit. Leek goed te gaan, werden groter maar uiteindelijk heeft niet 1 het gered. Eitjes die niet uitkomen gaan snel schimmelen, ik weet niet of dat ermee te maken had. Ondanks dat ik het bakje ververste ging het toch mis. Ik gaf ze fijngewreven vlokvoer.

Ik loop met de gedachte om het opnieuw te gaan proberen, superfish bakje tweedehands bakje voor kopen. Dus ben ook benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Heb er nu nog 8 vd 10. Zou leuk zijn als je zelf je bestand op peil kan houden ipv straks de laatste uitscheppen en nieuwe moeten kopen.

-mich-

Bericht door -mich- » 11 mar 2014, 20:55

Dat is spijtig ga nu dagelijks de mobs ook eens checke

Timmy

Bericht door Timmy » 11 mar 2014, 21:11

De jonge pumilus zullen echt heel klein zijn. Ik heb ze gewoon laten zitten en uit laten komen in hetzelfde aquarium. Alleen door mede bewoners nooit groot kunnen brengen. Ze zijn namelijk al voer voor net vrijzwemmende jonge brieni's :wink:

-mich-

Bericht door -mich- » 11 mar 2014, 21:37

Zouden ze doorheen een drijfbakje zwemmen timmy?, ik heb 1tje met heel fijne gaatjes.

Timmy

Bericht door Timmy » 12 mar 2014, 01:43

Ik weet niet helemaal wat voor kweek bakje je bedoeld. Maar zo'n standaard plastic drijf bakje zullen ze zeker uit zwemmen.
Er zijn ook kweekbakjes van fijn gaas en daar zullen ze niet uit zwemmen.

Ga er van uit dat ze max. 1mm breed en een paar mm lang zijn....

Rever

Bericht door Rever » 12 mar 2014, 18:48

De grotere kieren en gaatjes kan je heel gemakkelijk dichtplakken met huis tuin en keuken plakband.

-mich-

Bericht door -mich- » 12 mar 2014, 19:58

Heb er vandaag nog 2 bijgestoken (eitjes) maar ik zou azijnaaltjes of dergelijke nodig hebben als voeding maar vind hier niet direct iemand die een entsetje heeft om mij opweg te helpen

Rever

Bericht door Rever » 23 mar 2014, 09:58

En leven ze nog?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 23 mar 2014, 10:45

Wat je ook kan doen is een pot met water en hooi in de vensterbank zetten. Na verloop van tijd gaan hier allemaal radar diertjes in leven. regelmatig een klein scheutje van dit water bij je jongbroed kiepen en ze hebben te eten

-mich-

Bericht door -mich- » 23 mar 2014, 10:55

Hey rever ik had drie jonkies zwemmen, nu maar 2 niet meer, op aanraden van een verkoper heb ik bosmiden diepgevroren gegeven. Het voer is precies toch nog te groot. Ik heb nu een apart klein bakje van 15 liter waar ik de pumilus eitjes ook eens in ga proberen laten uitkomen.

Dank u voor de tip sieb! Dat ga ik straks eens proberen se. Een dag of 2 wachten of langer voor ik er water bij de jongen giet

-mich-

Bericht door -mich- » 23 mar 2014, 10:59

Of ik kan natuurlijk het 15 literbakje voor het raam zetten zoals bart zegt plus nog eens de radardiertjes van sieb toevoegen. Best bijde combinaties proberen?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 23 mar 2014, 13:43

-mich- schreef:Dank u voor de tip sieb! Dat ga ik straks eens proberen se. Een dag of 2 wachten of langer voor ik er water bij de jongen giet
Ik meen me te herinneren dat het een dag of 4 moet staan. Even googelen op radardiertjes of èen celligen kweken en dan kom je vanzelf diverse kweek methoden tegen

Plaats reactie