kweken synodontis polli white zambia (pwz)

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Gert-Jan

Re: kweken synodontis polli white zambia (pwz)

Bericht door Gert-Jan » 21 jan 2013, 22:59

Ach, ik heb hard gelachen om je luie wijven voer, is gewoon een bestaande uitdrukking. En ook om:
perspicax schreef: Dat geloof je nu toch zelf niet dat artemia quick even goed is als levend artemia. Een Malawi of Tang kan je alles door zijn strot rammen maar bij andere soorten ga je met je quick toch geen al te beste resultaten halen.
:lol:
Misschien ook, omdat ik met het je eens ben. Nogmaals, beroepskwekers kweken echt geen Artemia voor de lol.

Overigens kunnen mensen die Artemia willen proberen of niet altijd jonge vis hebben via fora (als deze!) of aquariumvereniging gezamelijk een goede pot "onder stikstof" (net als sommige merken koffie die vers moeten blijven) kopen en die verdelen. Het verouderd dan minder dan wanneer je een hele pot alleen koopt. In de koelkast in bv filmdoosje houdt je ze het langst goed. Volgens dhr W.A. Tomey moet je ze dan wel eerst enkele dagen afgesloten op kweektemperatuur laten komen. Zo heb je altijd goede uitkomst. Kleine porties uit een dierenwinkel zijn vaak al verouderd door slecht afsluiten.

perspicax

Bericht door perspicax » 21 jan 2013, 23:48

Goede artemia kan je zelfs maanden bewaren in goed afgesloten potjes op voorwaarde dat je ze vochtvrij afsluit en dit zelfs in een warme ruimte. De nieuwe pakjes bewaren we voor langere tijd wel in de koelkast.
Dit is het verschil tegenover de doorsnee winkel artemia dat de uitkomst altijd optimaal is en dat het zelf goed gaat bij iets minder optimale omstandigheden zoals temperatuur,licht en zoutgehalte.
Een goede tip is dat je eerst de eitjes in de fles doet en daarna het zout,zo gaan de eitjes minder verkleven of tegen de fles plakken. :idea:

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 24 jan 2013, 18:13

Ik bewaarde ze in de diepvries, en dat ging ook best.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 24 jan 2013, 18:53

Bart schreef:Ik bewaarde ze in de diepvries, en dat ging ook best.
Klopt, alleen schijnt dit het uitkomstpercentage te drukken. Voor maximale uitkomst werkt bovenstaande methode beter. Heb het verschil niet zelf gemeten, maar gelezen in artikel van bovengenoemde auteur.

perspicax

Bericht door perspicax » 25 jan 2013, 14:09

Heeft vooral met de kwaliteit van de artemia te maken. Echt goede artemia kost in de groothandel al minstens €80 voor een pakje en die kan je zelfs maanden warm bewaren zonder kwaliteitsverlies. Bij deze artemia komt de temperatuur bij het uitbroeden ook niet zo nauw en gaat het goed tussen 20 en 30°en ook hoef je daar s'nachts geen licht bij te hangen.
Maar €80 in de groothandel is in de winkel maal 3 en dat is voor de doorsnee liefhebben een heel bedrag.

De doorsnee artemia uit de winkel geeft een uitkomstpercentage van 90% maar daar moet je ook niet veel van geloven.

Bewaren doe je de artemia het best vochtvrij in de koelkast.

JCB

Bericht door JCB » 26 jan 2013, 19:03

Bart schreef: PWZ-jongen zijn overigens ook ietsje groter).
En komt dat omdat deze soort echt grotere eieren en jonge produceert? Of zou het ook aan het formaat/leeftijd van de ouderdieren gelegen kunnen hebben?

Ik vind het wel interessant want ik heb dan jone lucipinnis gehad. Maar de nakweek die ik daarvan had die met 3 jaar ook voor het eerst eieren produceerde, produceerden veel kleinere eieren dan hun ouders en de jongen daarvan waren ook aanzienlijk kleiner.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 27 jan 2013, 23:56

Durf ik niet te zeggen voor de PWZ. Lucipinnis had ik nakweek van oude en vrij jonge dieren. Verschil in grootte van de eitjes is mij niet opgevallen.

perspicax

Bericht door perspicax » 28 jan 2013, 09:53

Zal ook wel wat te maken te hebben met de waterwaardes.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 28 jan 2013, 22:42

Bedoel je dat de afmetingen van eitjes varieren bij verschillende waterkwaliteiten? Dat is nieuws voor mij.

perspicax

Bericht door perspicax » 29 jan 2013, 10:49

De afmeting van de eitjes weet ik zo niet maar ik denk dat de onwikkeling van de larfjes al van bij de bevruchting met de waterwaardes te maken kan hebben. Het belangrijkste moment is tussen het leggen,bevruchting en het sluiten van het ei en juist op die korte tijd moet het goed zitten om een goede kweek te hebben. De temperatuur kan ook wel van belang zijn bij de verdere ontwikkeling en grootte van de larfjes.
Bij sommige vissen kan je door de waardes aan te passen meer mannen of vrouwen krijgen.

Plaats reactie