kweken synodontis polli white zambia (pwz)

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
donfeo

Bericht door donfeo » 18 jan 2013, 09:42

even een vraagje,
heb laatst van een mede forumlid een groep wildvang pwz overgenomen,
en binnen 1 dag hadden ze al nestjes eitjes afgezet in hun knikkerpot,
na gelijk de eitjes voorzichtig te hebben overgezet naar een andere bak kwamen een dag later de eitjes al uit.
en krioelde de bak van de jonge visjes.
na 4 a 5 dagen begonnen met een klein beetje artemia quick te voeren en zag dat ze al mooie oranje buikjes kregen.
nu ben ik ondertussen 6 weken verder en geef ze momenteel 3 keer per dag artemia quick,
en is mijn vraag kan ik nu langzaam aan overstappen op ander voer, en zo ja wat is het beste om ze dan nu te geven ?
ondertussen afgelopen zondag mijn volgende lading eitjes ontvangen en allemaal uitgekomen
http://www.youtube.com/watch?v=ZWykQTLQVX8&noredirect=1
bijgevoegd een filmpje van eerst de 6 weken oude pwz daarna de bak met 5 dagen oude

Kiriza

Bericht door Kiriza » 18 jan 2013, 10:22

Gefeliciteerd! :-)

Er leuk gezicht die kleintjes
Tanganyika it's a way of life

Gert-Jan

Re: kweken synodontis polli white zambia (pwz)

Bericht door Gert-Jan » 18 jan 2013, 19:40

Niet zo goed om 6 weken lang, 3 x per dag hetzelfde te geven. Afwisseling is voor alle vissen beter. Synodontis eet alles wat klein genoeg is om te verorberen. Levend-, diepvries-, of droogvoer. Dus ik zou zeggen voer alles wat je te pakken kunt krijgen.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 20 jan 2013, 10:07

Leuk! Blijven mooie beestjes om te kweken. Zelf wreef ik compleet droogvoer fijn, en zeefde dit in verschillende fracties met wat artemiazeefjes met verschillende maaswijdte. Zo kreeg ik minivlokjes voor elke leeftijdsgroep.

perspicax

Bericht door perspicax » 20 jan 2013, 10:40

Is toch maar een kleine moeite om zelf een fles artemia op te zetten in plaats van dat quick spul.

JCB

Bericht door JCB » 20 jan 2013, 16:07

perspicax schreef:Is toch maar een kleine moeite om zelf een fles artemia op te zetten in plaats van dat quick spul.
Ik moet het eerste onderzoek dat zelf artemia kweken beter is dan dat quick spul...

Ik geef al jaren als eerste voer artemia quick totdat ze groot genoeg zijn voor wat anders. En heb er nooit ook maar een enkel nadeel aan ondervonden.

@topicstarter: Ik heb bij mijn jonge Synodontis hetzelfde gedaan als Bart. Zelf heb ik ze de eerste weken op artemia quick opgekweekt en daarna ook zeer fijngemaakte spirulena etc. Ook door een zeef heen zodat echt alleen de fijne stukjes gevoerd werden.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 20 jan 2013, 18:14

JCB schreef:Ik geef al jaren als eerste voer artemia quick totdat ze groot genoeg zijn voor wat anders.
Alle jonge vis is groot genoeg voor iets anders :D Namelijk voer dat even groot is als artemia en voor afwisseling zorgt. Natuurlijk valt eenzijdig voeren niet (altijd) erg op, maar mensen kunnen ook jaren op water en brood...

donfeo

Bericht door donfeo » 20 jan 2013, 19:03

okay bedankt voor de reacties, ben nu overgestapt op wat zelfgemaakt stofvoer, het zelfde wat ik mijn 3 weken oude malawi jongen geef( gemengd met artemia quick).
mijn malawi jongen groeien er ook altijd goed van en heb daar zelden uitval bij.
maar het blijft een leuk gezicht die kleine pwz het is net een zwerm bijen.
vandaag nog druk geweest met mijn andere nestje van nu 1 week oud, zitten er wat tussen met van die ballon buikjes.
dus met een pipetje een voor een verwijderd, maar voor de rest gaat het wel goed met ze.
dit zijn er niet zoveel als bij mijn eerste nestje schat ik (daar heb ik er nu een 400 van zwemmen)
zal nog wel een keer een update geven als ze wat groter zijn.

perspicax

Bericht door perspicax » 20 jan 2013, 20:11

JCB schreef:
perspicax schreef:Is toch maar een kleine moeite om zelf een fles artemia op te zetten in plaats van dat quick spul.
Ik moet het eerste onderzoek dat zelf artemia kweken beter is dan dat quick spul...

Ik geef al jaren als eerste voer artemia quick totdat ze groot genoeg zijn voor wat anders. En heb er nooit ook maar een enkel nadeel aan ondervonden.
:?

@topicstarter: Ik heb bij mijn jonge Synodontis hetzelfde gedaan als Bart. Zelf heb ik ze de eerste weken op artemia quick opgekweekt en daarna ook zeer fijngemaakte spirulena etc. Ook door een zeef heen zodat echt alleen de fijne stukjes gevoerd werden.
,

Dat geloof je nu toch zelf niet dat artemia quick even goed is als levend artemia. Een Malawi of Tang kan je alles door zijn strot rammen maar bij andere soorten ga je met je quick toch geen al te beste resultaten halen. Heb hier nog een pot staan en ze mogen hem gratis komen halen of hij gaat de vuilbak in.
Er is al genoeg onderzoek naar artemia gedaan om te weten wat goed is.
Er is dan nog het feit dat levend artemia beweegt en dat jonge visjes er sneller naar happen.
Het enig wat je moet doen is zorgen voor goede artemia eitjes en dat is niet die je voor €50 in de winkel koopt.

JCB

Bericht door JCB » 21 jan 2013, 16:23

Heb nog nooit een soort gehad die het er niet goed op deed perspicax.

Overigens zal je weinig succes hebben als jonge Synodontissen ergens naar moeten happen. Die zullen de artemia sowieso pas eten zodra die gestorven is en naar de bodem zakt.

perspicax

Bericht door perspicax » 21 jan 2013, 17:47

JCB schreef:Heb nog nooit een soort gehad die het er niet goed op deed perspicax.

Overigens zal je weinig succes hebben als jonge Synodontissen ergens naar moeten happen. Die zullen de artemia sowieso pas eten zodra die gestorven is en naar de bodem zakt.
Had het over vissen in het algemeen.
Deel een nest in twee en kijk dan na een tijd met welke voeding ze het groots zijn en je zal verstelt staan.
Levend artemia kan je dan nog verrijken zodat de visjes zeker alle voedingstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben.
Artemia quick is gewoon een lui wijven product zoals ze bij ons zeggen.

JCB

Bericht door JCB » 21 jan 2013, 18:55

perspicax schreef: Had het over vissen in het algemeen.
Deel een nest in twee en kijk dan na een tijd met welke voeding ze het groots zijn en je zal verstelt staan.
Levend artemia kan je dan nog verrijken zodat de visjes zeker alle voedingstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben.
Artemia quick is gewoon een lui wijven product zoals ze bij ons zeggen.
Wat ik al eerder schreef laat de onderzoeks resultaten maar zijn. Die zijn er niet dus blijf dan ook niet het fabeltje naar voren halen dat vissen het beter/sneller doen op versa artemia.

En verder kunnen ze bij jullie zeggen wat ze willen. Ik heb duizenden jonge vissen prima opgekweekt met als startvoer artemia quick.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 21 jan 2013, 19:37

Dus alle beroepskwekers die artemia kweken smijten tijd en geld over de balk, omdat ze veel beter artemia quick kunnen gebruiken? Dat zullen ze wel goed nieuws vinden, want zij moeten er hun brood mee verdienen. :lol:

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 21 jan 2013, 19:41

Fabeltje... Luie wijven... nou nou wat een bewoordingen. Waarom moet deze discussie zo scherp gevoerd worden? Als iets niet aangetoond is, is het nog altijd geen fabeltje. Kijk eens kritisch naar jezelf, waarom zou jouw bewering dan geen fabeltje zijn? Het immers niet onderzocht, zoals je zelf al aanhaalt.

Algemeen mag en kan gesteld worden, naar analogie met andere producten, dat bij een gevriesdroogd product de kwaliteit afneemt. Bij Artemia Quick zou dit anders zijn (volgens de fabrikant) omdat de beestjes ontschaald en gedroogd zijn, en zo nog geen energie hebben gestoken in het verder uitgroeien en rondzwemmen (zonder dat er voedsel is opgenomen). Waar de fabrikant aan voorbij gaat dat er bij het ontschaalproces en het vriesdroogproces ook kwaliteit verloren gaat.

De waarheid zal dus ergens in het midden liggen. Een groot voordeel van levende naupliën vind ik dat ze bewegen, en dus sneller prikkelen tot opname. In hoeverre dat nodig is hangt sterk af van de soort.

Ontopic:
Die zullen de artemia sowieso pas eten zodra die gestorven is en naar de bodem zakt.
Dat kan ik uit eigen observatie ontkrachten.

Ze vraten bij mij eerder levende Artemia-naupliën dan Artemia Quick. (PWZ, bij de lucipinnis kon ik dat verschil niet opmerken; PWZ-jongen zijn overigens ook ietsje groter).

perspicax

Bericht door perspicax » 21 jan 2013, 20:55

Ik zal hier eerst eventje een Armstrongetje doen voor die luie wijven uitspraak, dus sorry en ik hoop dat ik nu een beter mens ga worden :D

Als je dus ziet dat goede artemia eitjes In de groothandel al 80 euro en meer kost voor een pakje dan kan je nagaan wat ze in die artemia quick gebruiken.
Artemia kan zelfs over de 200 euro kosten maar dat heeft meer met de groote van de nauplien te maken.

Ontschalen doen ze met chloor om ze nadien te drogen hoe kan zoiets dan nog een goede kwaliteit hebben. Ik denk dat je dan beter gewoon droogvoer in poedervorm gebruikt of APR van OSI als de jongen heel klein zijn.

Veel mensen hebben problemen om artemia goed uit te broeden maar dit heeft dus gewoon met de kwaliteit van de eitjes te maken en niet omdat ze iets verkeerd doen. Als je dan ziet dat het maar een kleine moeite is om een fles op te zetten is voor mij de keuze snel gemaakt.
Ik kan natuurlijk wel begrijpen dat mensen die maar eens sporadisch een nestje hebben voor droogvoer kiezen.

Syno,pakken inderdaad wel levend voer.

Plaats reactie