Pumilus!

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
BooN

Pumilus!

Bericht door BooN » 21 dec 2012, 17:26

Ze zijn er weer bij Verduijn :). Catharina was zo aardig mij op de hoogte te stellen omdat ik er een aantal maanden geleden om gevraagd had.

Gelijk maar even 8 stuks gereserveerd!

BooN

Re: Pumilus!

Bericht door BooN » 25 dec 2012, 00:09

En het zijn er 10 geworden vandaag.
Eerste indruk: een leuk actief visje dat aanwezig is. totaal niet schuw en meteen met de spirulina vlokken pot voor die dag mee etend :)

Kriel

Bericht door Kriel » 25 dec 2012, 00:57

Foto? :wink:

BooN

Bericht door BooN » 25 dec 2012, 11:47

Ik zal even wat proberen te schieten vandaag of morgen :)

Kriel

Bericht door Kriel » 25 dec 2012, 14:21

Top, ben wel benieuwd. Misschien ook nog wel wat voor mij, als ik straks me bak heb. :D

BooN

Bericht door BooN » 29 dec 2012, 18:35

Foto's laten nog even op zich wachten omdat de bak momenteel wat druk is. Ben met iemand aan het onderhandelen momenteel over een bak met 160l meer inhoud (Juwel Trigon 350 ipv de 190 die er nu staat).
Als dat allemaal goed gaat en de nieuwe bak staat er, post ik de foto;s :)

Kriel

Bericht door Kriel » 30 dec 2012, 17:25

Is goed, ik hoor/zie het wel wanneer het zover is

BooN

Bericht door BooN » 10 jan 2013, 22:06

Vandaag de 350 liter bak geïnstalleerd :). Op het moment is ie nog troebel en is mijn pomp nog flink lawaaierig vanwege de lucht die erin is gekomen. De boel lijkt niet te lekken dus dat is mooi. De vorige eigenaar heeft de bak als discusbak gehad met bioloog en overloop, dus het wat wel even spannend of ik dat gat aan de onderkant sluitend op mijn eheim aangesloten kreeg.

Visjes doen het goed op de zwemruimte, ik heb nu rondzwemmen:

8 Paracyprichromis Nigripinnis 4m/4v F1, hier ga ik denk ik nog 4 vrouwen van erbij doen.
5 Xenotilapia Spilopterus F?
1 Neolamprologus Leleupi
1 Altolamprologus Calvus Black (5-6cm)
10 Aplocheilichthys Pumilus WV <- Deze gaan helemaal los in de nieuwe bak, fijn met z'n allen in een rondje scheuren!
5 Synodontis Lucipinnis Kweek

Hebben jullie nog verdere ideeën over het bestand? Zouden jullie het zo laten of nog bv een van de solo vissen in een koppel gaan houden? Ik heb nu dus een Juwel Trigon 350 staan.

stijn12

Pumilus!

Bericht door stijn12 » 10 jan 2013, 23:13

Breid ze nog wat uit, uit ervaring weet ik dat het er niet lang 10 blijven.. Of wel maar dan zijn meer pumilius sws gewoon leuk.
200x60x60

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 11 jan 2013, 12:03

Pumilus worden zo wie zo niet oud, althans: dat is mijn ervaring.
Of de volwassen WV exemplaren zijn al oud als je ze koopt...

Ze worden niet oud in meterbakjes, en ook niet in een 2-meterbak waarin ik ze ook heb gehouden.
Daar zwommen ze echt als een school de bak rond 8-)

Maar binnen een jaar ging de een na de ander hemelen. :?

BooN

Bericht door BooN » 11 jan 2013, 23:11

zoals beloofd een paar foto'tjes van o.a. de pumilus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 11 jan 2013, 23:54

Je zou je bak nog wat mooier kunnen maken door bijv een steen vlakbij de ruit te leggen, dan lijkt de bak meteen een stuk dieper (bijv voor in de punt, net iets uit het midden).

Zowiezo zou ik uitkijken naar wat rechtopstaande/platte stenen, dat zullen de paracyps wel weten te waarderen.

Let ook even op of de leleupi niet de hele stenenstapel claimt, danwel er niet mag komen omdat hij geclaimed is door andere vissen - in dat geval kan je het beste zorgen voor meerdere onafhankelijke stenenstapels, ipv 1 hele grote.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Kriel

Bericht door Kriel » 12 jan 2013, 00:07

Bedankt :wink: ziet er leuk uit. Kan niet wachten tot ik me bakje krijg.

BooN

Bericht door BooN » 12 jan 2013, 00:09

Ik heb nog wel wat leisteen staan, maar ik vind het al gauw rommelig staan om 2 soorten steen zo door elkaar te gebruiken. Dat de leleupi zo prominent in beeld zwemt is toevallig hoor. Hij deelt de rotspartij met de synodontissen en de calvus, dat ging in de vorige bak in ieder geval prima.

Heb nu een stel xeno's die zich lijken af te zonderen en de grote zandvlakte in het midden aan het claimen zijn, beetje sneu voor de overige 3 want die worden nu veelal in het valisneria bos links gedreven.

De boel is nog duidelijk work in progress, zal de komende we(e)k(en) nog wel wat schuiven met stenen enzo worden, dus vooral doorgaan met goede tips geven :)

Rever

Bericht door Rever » 28 jul 2013, 01:11

Vandaag ook een groepje van 10 pumilus gehaald voor wat activiteit in de bovenlaag. Leuk scholengedrag en absoluut niet schuw. Aten meteen wat van de pot mee. Tegenstrijdige berichten over de noodzaak van oppervlakteplanten. Heb dat op dit moment niet. Voor overdag hebben ze dat niet nodig zo lijkt het.

Eerder vroeg ik me af wat ze doen in rustmodes. Mijn verlichting ging uit en bijna de hele groep dook van linksboven rechtsbeneden de hoek in. Tot in het zand, bijna verdrukken. Een syno moest zijn kop er nog even bijsteken waardoor het zand nog meer werd opgehoogd. Zag er chaotisch uit.

Om te kijken of ze anders reageren bij beplanting heb ik verlichting weer even aangedaan en wat stukjes kamerplant (varen) linksbovenin gehangen. Slecht een paar gingen er tussen hangen bij licht. In het donker doken ze weer rechtsonder de hoek in. Wel zonder verdrukken etc maar toch. Ook beetje vreemd voor de similis zo tussen de slakkenhuizen.

Later nog een opvang/kweekbakje onder een plantje gehangen. 1 dook er in hehe en zit er nog in. Die heeft een rustige nacht zonder synos hehe.

Hoe is jullie ervaring met pumilus. Rusten ze onder beplanting bij de watergrens of zoeken ze een plekje op de bodem?

Plaats reactie