Afwisselend voeren Ellipsifer

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 10 aug 2012, 13:24

Momenteel heb ik 5 mooie ellipsifers zwemmen. Met name de grote jongens eten enkel van de mysis.
Nu zou ik graag afwisselender willen voeren, maar heb ik tevens te maken met de nasuta's die bijv. geen muggenlarf e.d. mogen hebben.

Nu zat ik zelf te denken aan gekookte garnalen. Voordeel is namelijk dat deze zinken en dat de mannen er dus goed bij kunnen komen.
Eventueel zou ik deze met de hand kunnen voeren, maar bij voorkeur niet (ik wil zo weinig mogelijk met de klauwtjes de bak in :wink: ).
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Edin

Re: Afwisselend voeren Ellipsifer

Bericht door Edin » 10 aug 2012, 13:28

Garnalenmix van Boerlage.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 10 aug 2012, 13:42

Dat pakken ze niet helaas... alleen de kleinere willen dat eten (ik ontdooi het eerst in water en gooi het er dan in, maar wordt door de grote alen niet aangenomen)
v.h. Spacecrap

JCB

Bericht door JCB » 10 aug 2012, 17:57

Iig de 2 grote mannen aten hier ook regelmatig de garnalen (kleine van zo`n 3-5cm) die jan boerlage aanbied. Verder aten ze hier mysis, witte mug en ze pakten ook van andere dingen die in de bak gegooit werden regelmatig wat mee.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 10 aug 2012, 18:14

rauwe of gekookte garnalen? En hele of in stukjes gesneden?
v.h. Spacecrap

JCB

Bericht door JCB » 10 aug 2012, 18:37

De rauwe en die aten ze in zijn geheel op :)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Paula

Bericht door Paula » 10 aug 2012, 18:53

Bij ons eten de alen ook droogvoer, zoals spirulina en grove (super sinking pellet) en fijne korrels (opfokvoer) van Aquabeek.
Daarnaast ook mosselen en spiering van Jan Boerlage. Wel in stukjes gesneden. :)

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 10 aug 2012, 19:09

aah goede tips! Ik zal de garnalen sowieso gaan bestellen!
Gijs en Paula schreef:Bij ons eten de alen ook droogvoer, zoals spirulina en grove (super sinking pellet) en fijne korrels (opfokvoer) van Aquabeek.
Daarnaast ook mosselen en spiering van Jan Boerlage. Wel in stukjes gesneden. :)
Ik zie sommige van de alen wel eens spirulina meepikken, maar ben bang dat het zeker niet voldoende is! Om het zekere van het onzekere te nemen zal ik dus de garnalen kopen en kijken of die ook zichtbaar in de mondjes van de alen verdwijnen :mrgreen:
v.h. Spacecrap

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 10 aug 2012, 20:55

Door de qua voedingsbehoeften wat suboptimaal :wink: gekozen combinatie Elipsifer - Nasuta zou ik er voor kiezen uit de hand te voeren. Maakt niets uit. Na een week slaat de stress om in hongerige vissen die om je handen cirkelen. Ze zien je hand dan niet meer als iets negatiefs. Ik had een bak met alleen carnivoren en voerde Elipsifer uit de hand omdat ik het leuk vond. Ze pakken het vel tussen je duim en wijsvinger en gaan er kijkhard aan trekken, omdat ze denken dat voer is. Het water spat om je oren.

Ik voerde: o.a. Regenwormen, koolvisfillet, mosselen, gekookte garnalen, kril, mysis. Kleinere voedseldieren voor elipsifer zet niet echt zoden aan de dijk, want ze eten als dijkwerkers (hoewel dijkwerkers wel vaak zoden aan de dijk zetten, maar dat geheel ter zijde). Als je met muggelarven, enchytreeen e.d. gaat strooien eten je andere vissen zich overvol, terwijl de alen nog honger hebben. Na voeren zie je de brokken voer als bobbels in de magen van de alen, ze proppen zich helemaal vol als je niet uitkijkt.

Bij andere liefhebbers aten ze ook droogvoer en guppen, maar bij mij accepteerden ze dat niet. Stekelalen leven volgens het principe "Wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet".

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 10 aug 2012, 23:36

Prachtig; eten als een dijkwerker! Hier in het noorden eten we "als een slootgraver" :lol:
C'est le ton qui fait la musique

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 16 aug 2012, 18:19

Ach het is maar net hoe je het bekijkt. Zij moeten het water tegen houden en wij moeten het kwijt :lol:

Mijn elipsifer eet ook mysis en korrel voer van aquabeek. Voor de rest kijkt hij/zij nergens naar om, dit in tegenstelling tot mijn tanganicae die zijn weer gek op alleen garnalen mix van Jan Boerlage.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 16 aug 2012, 22:54

Ik heb inmiddels overigen garnalen en zinkend grover korrelvoer besteld.
Het gaat hier met name om de twee grote alen, die hebben nog wel reserves... maar dat wil ik graag zou houden!
v.h. Spacecrap

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 16 aug 2012, 23:12

Dat korrelvoer van Aquabeek valt ook goed in de smaak bij mijn Tanganyika krabbetjes. Meteen nadat ik dat spul in de bak heb gedaan, komen ze onder hun steen vandaan gekropen en beginnen te eten. Met die mooie schaartjes eten ze "met mes en vork". Ik zit me er iedere dag weer aan te vergapen :)
C'est le ton qui fait la musique

stijn12

Bericht door stijn12 » 17 aug 2012, 12:22

Oscar schreef:Dat korrelvoer van Aquabeek valt ook goed in de smaak bij mijn Tanganyika krabbetjes. Meteen nadat ik dat spul in de bak heb gedaan, komen ze onder hun steen vandaan gekropen en beginnen te eten. Met die mooie schaartjes eten ze "met mes en vork". Ik zit me er iedere dag weer aan te vergapen :)

Heb jij misschien beeld materiaal daar van? Lijkt mij reuze leuk om te zien! :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
200x60x60

Riny

Bericht door Riny » 19 aug 2012, 10:25

Melchior Schenk schreef:Dat pakken ze niet helaas... alleen de kleinere willen dat eten (ik ontdooi het eerst in water en gooi het er dan in, maar wordt door de grote alen niet aangenomen)
Voor Garnalenmix van Boerlage is het beter deze niet in water te ontdooien, maar een stukje gewoon ontdooien zonder water.

Garnalenmix ontdooid in water wordt een prut in het aquarium, veel vervuiling dus.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Plaats reactie