Platythelphusa maculata

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Edin

Platythelphusa maculata

Bericht door Edin » 24 apr 2012, 10:16

Hier zijn ze dan!

Helaas waren er minder nog in leven in de winkel dan de bedoeling was door onwetendheid cq. slechte huisvesting (achteraf). Inherent aan 'pionieren' helaas. Maar we kunnen blij zijn met deze hobby primeur, er waren ontzettend veel gegadigden uit Duitsland en Denemarken, dan is het toch erg leuk dat ze in Nederland terecht komen :)

Afbeelding
Untitled by EdinM, on Flickr
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

alwin010

Re: Platythelphusa maculata

Bericht door alwin010 » 24 apr 2012, 12:31

Gaaf man, erg leuk om te zien...

Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn over een tijdje!
Ik kijk uit naar de toekomstige foto's.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 apr 2012, 19:23

Zeker hele leuke beestjes. :D :D Alleen je moet ze niet met schelp broedende vissen houden, deze gaan ze aan vallen, de vissen de krabben niet anders om. Echt beestjes voor een speciaal bak(je)

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 24 apr 2012, 19:34

Corwin de Kok heeft een soort die het wel uitstekend doet in een gezelschapsbak. Is een grotere soort.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 apr 2012, 20:03

Gert-Jan schreef:Corwin de Kok heeft een soort die het wel uitstekend doet in een gezelschapsbak. Is een grotere soort.
Welke soort is dat dan? en hoe groot wordt die.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 24 apr 2012, 20:50

Hij was wel flink, ik geloof >10 cm. De naam weet ik ook niet meer. Volgens mij wist Corwin zelf alleen de geslachtsnaam, maar daar kan ik naast zitten. Hij zei toen volgens mij een Platythelphusa, Potamonautes of Platypotamonautes soort (weet niet meer welke van de 3). Daar heb je dus weinig aan, temeer omdat alle in het meer voorkomende krabben hieronder vallen.

Ondanks z'n formaat liet 'ie de vissen volledig met rust en andersom. Vooral dat laatste is opmerkelijk te noemen, want onder z'n bakgenoten bevonden zich enkele behoorlijke etterbakjes: Neolamprologus modestus, pseudosimochromis curvifrons en Ophthalmotilapia ventralis (ik bedoel maar). Ik zou ze niet meteen bij Frontosa's gaan stoppen, maar dat moge duidelijk zijn. Daarnaast waren er ruim voldoende holen aanwezig voor vissen en krabben in de (kolossale) bak.

Valentijn

Bericht door Valentijn » 25 apr 2012, 13:00

ff zoeken en je heb wat.

Platythelphusa sp. WV

staat bij huiskamersessie van Corwin

En net wat Gert Jan zegt een flinke bak met een hoop schuil mogelijkheden.

Edin

Bericht door Edin » 26 apr 2012, 07:10

Helaas is 1 van de dames gisteren plotseling overleden.
Weinig aan te doen, dat zijn de risico's van pionieren. De overige dieren doen het erg goed. Het mannetje is druk bezig mijn bakje slakjesvrij te maken :lol: .
Gezien dit hele verhaal erg educatief is heb ik ook foto's gemaakt van het dode dier.

Je kan op de onderstaande foto duidelijk zien dat het een vrouwtje is, je ziet dat er een soort 'flapje' te vinden is op haar buik. Daaronder bevinden zich in de vruchtbare fase de eitjes.

Afbeelding

Dat is hier duidelijker te zien wanneer het flapje wordt opengezet.

Afbeelding

De pigmentatie is erg duidelijk te zien op deze foto.

Afbeelding
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 26 apr 2012, 14:53

Begrijp ik het goed dat deze krabjes nieuw zijn in de aquarium hobby? Heb je ze apart gezet in hun eigen speciaalbakje?

Edin

Bericht door Edin » 26 apr 2012, 15:34

Ze zijn inderdaad nieuw in de hobby, zo ver ik weet zijn er maar 4 mensen op de wereld die ze in een aquarium hebben zitten.
Ze zitten niet in een speciaalaquarium, ze hebben een eigen compartement in een kweekbak, het water delen ze met een grut andere kleine visjes.

jinx

Bericht door jinx » 26 apr 2012, 17:06

Geweldig :)
Dacht net van kan je er iets bij zetten dat we een idee van de maat krijgen maar was al op mijn wenken bediend.
Zo heel veel is er ook weer niet over deze dieren te vinden op het internet, in mijn bak is een hoop schelpen die helaas leeg is gebleven, maar dat komt ooit wel.
Ben heel blij dat we deze dieren eindelijk binnen de hobby hebben.

Heel leuk als we dergelijke dieren aan de hobby toe kunnen voegen, ben er zeker van dat er nog wel meer nieuwe dieren die we in een aquarium kunnen verzorgen uit het meer gaan komen, als ze daar hopelijk ooit eens door krijgen dat we niet alleen visjes willen.

Dankzij inspanningen van mensen zo als jij staat onze hobby niet stil en komen er nieuwe soorten en ervaringen beschikbaar.

Keep up the good work 8-)
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 apr 2012, 19:17

@ Edin, zonde dat er 1 overleden is. Dan hebben we dus nu nog 3 man en 3 dames. Nu nog hopen dat ze na te kweken zijn. moet toch te doen zijn met deze dieren.

Ik ben van mening dat het echt diertjes zijn voor en speciaal bakje of houden met kleine vis geen rovers of schelpen bewoners. Nu die van mij zonder grotere vissen zitten voelen ze zich prettiger. En komen ze ook meer tevoorschijn.
Het zijn echter wel meesters in het verstoppen.

Momenteel zwemmen er nog een aantal jonge P brieni bij daar trekken ze zich niet veel van aan. Of een pumilus moet ook nog wel kunnen

Edin

Bericht door Edin » 26 apr 2012, 19:21

sieb amoraal schreef:@ Edin, zonde dat er 1 overleden is. Dan hebben we dus nu nog 3 man en 3 dames. Nu nog hopen dat ze na te kweken zijn. moet toch te doen zijn met deze dieren.
Ik heb er nog 3, is er bij jou ook eentje overleden?

Hier zijn het meesters in eten van slakjes, ben ik blij de exotische slakjes verplaatst te hebben :lol:
De slakjes worden als ijshoortjes gegeten, erg grappig gezicht.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 apr 2012, 19:27

Nee, Ik meende dat jij 2 dames en 1 mannetje had. Gelukkig scheelt weer voor de nakweek 4 dames en 3 heren. Nu snap ik ook waarom die posthoorn slakjes bij mij allemaal boven het water oppervlak zitten :lol:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 08 mei 2012, 19:41

Kom ik gisteravond bij de bak met de krabbetjes, zie ik tot mijn grote schrik een dode krab in een schelp liggen. Heb het `lijkje` er uitgevist een compleet krabbetje op kleur miste wel een pootje maar verder nog intact compleet met kleine zwarte oogjes. Ik giga balen natuurlijk. Maar dat hoort bij pionieren toch. Na inspectie van het dode diertje kwam ik tot conclusie dat het om de dame ging, het ei zakje bungelde er wat los onder.

Kom ik vanavond weer boven om te voeren zie ik ineens een paar pootjes uit een schelp bewegen. Eerst dacht ik dat de man was maar die bleek na beter kijken op zijn favoriete plek achter een steen te zitten. Blijkt de dame dus toch nog te leven, was ze dus verschaald ik blij dus.

Zo zie je maar hoe snel je je kan vergissen, het was toch een complete krab die ik heb weggegooid maar dan alleen een leeg omhulsel blijkt dus achteraf.

Als ik zo nadenk kon het ook niet een dood dier zijn de pootjes vielen er af maar het stonk niet.

Plaats reactie